Inge, Netty, Jaap, Marloes en anderen die me in dit topic hebben bijgestaan in het project dat Ean en jacht heet:
Bedankt
We hebben gisteren een slotdag gehad van de jachttraining en het ging helemaal super. Zo goed zelfs dat we in het slotwoord van de trainer werden genoemd als ogenschijnlijk kansloze combinatie met een hond die nog niet naar de dummy keek naar een hond die het leuk vindt om te apporteren en... die gisteren twee dummy's uit het water haalde

Die veer wil ik even doorgeven want heb ook een heleboel bereikt dankzij jullie tips en trucs en niet te vergeten; de voerdummy!
We moesten in teams van drie drie proefjes doen. Ieder teamlid had een ander niveau; ik C, B1 en B2. Ik moest twee keer achtje volgen (ging helemaal goed) en bij de laatste paal werd op 20 meter een dummy gegooid met de bedoeling dat de hond bij je bleef. Ean ging, maar heb na een zwak hier mijn mond maar gehouden. Was allang blij dat ie enthousiast was!
Daarna moesten we een walk up (zo heet dat toch?) doen en moest de B1 hond op grote afstand een dummy halen die achter een grote bos struiken gegooid werd. Bij de B2 hetzelfde verhaal en terwijl we die walk up deden werd er veel lawaai en prr-tjes gegeven. Ean helemaal van de leg en een hele goede oefening voor hem. Bij het aan komen lopen werd verder met dummy's gegooid en de B2 hond (alles los) moest stukje bij ons vandaan en vandaar uit inzetten.
Daarna het nabootsten van een eendenjacht. Bij een grote waterplas, die niet diep genoeg was om echt te zwemmen, werd eerst ergens op het land, daarna ver in het water en als laatste dichtbij een dummy gegooid nadat we eerst rustig op post hadden moeten staan. Als team moesten we overleggen wie wat ging halen. Ean ging voor de dummy het dichtsbij, was het meest logisch. Hij begon enthousiast maar telkens kwam hij weer terug. We hadden geen tijd gekregen dus probeerde het opnieuw. Toen ging hij erin en echt, ik dacht hij heeft hem. Tot echt, 10 centimeter afstand van de dummy... toen draaide hij om

Dus; nog een keer en ja hoor... uiteindelijk binnengehaald. Helemaal super natuurlijk!!
Daarna moesten we hetzelfde nog een keer doen met dummy's op een andere plek. Voor Ean was het hetzelfde en hij ging direct halen! Mijn dag was goed....
Derde proef was markeren; we stonden op een soort plateau in een veld met aan de ene kant een modderpoel, rechtvoor ons een weiland met daarom een hek (zo'n paardenomheining zeg maar) en rechts wat groenstroken tussen paardenbakken dus ook allemaal hek. De bedoeling was als team zijnde zo snel mogelijk alle dummy's binnen te brengen waarbij de C het dichtsbij een dummy kreeg en de B2 het verst. En opnieuw ging Ean als een speer! Zelfs het hek ging prima, terwijl er ook honden waren die echt op zoek gingen naar een ander plekje om erdoor heen te gaan. Ean ging alle keren zonder aarzelen en in een rechte lijn.
Uiteindelijk zijn we als team 4e geworden; best leuk van de 7 vind ik en ik vond het geweldig! Hele ervaring voor Ean maar ook voor mij en zeker eentje die me meer vertrouwen heeft gegeven in 10 oktober, de eerste certificaatdag voor hem...
Daarna nog gezellige BBQ dus erg geslaagde slotdag mag ik wel zeggen.