Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te dikke hond, aanpakken?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

*Ellen*

Re: Te dikke hond, aanpakken?

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Ons reutje Bloem is te dik. Mag wel een kilo of 5 af. Hij weegt 40 kilo, dat is best veel voor een engelse bulldog.
Maar ik heb niet het idee dat hij er last van heeft.
Hij wordt ook niet dikker, anders zou ik er wel iets aan doen.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik kende een pinscher die zo dik was, lag aan de schildklier
ken ook een lab die zo dik is,dat ligt aan te veel vreten en te weinig beweging :N:

gelukkig ken ik verder geen honden die z'o dik zijn, vind dat wel sneu idd maar ja reden voor in beslagname? :scratch:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ook ik vind dat de overheid daar wel degelijk maatregelen voor mag nemen.
Het is ook erg als je je kind volpropt met eten, ( dus niks geen medische aandoening )
dat vind ik kindermishandeling, want zo een kind lijdt gewoon aan morbide obesitas,
en ben jij als ouder, dus verantwoordelijk voor het feit dat je kind 20 jaar korter leeft.
Idem voor honden waar geen medische oorzaak van is, die volgestouwd worden door de eigenaren,
en die geen beweging krijgen. Zo een hond leeft ook minder lang, omdat
baasje denkt zijn hondje gelukkig te maken met n koekkie. En dan is het nog appeltje eitje om je
hond te laten afvallen, want die klagen niet over honger in hun buik, en daar kan je de
conditie makkelijk van opbouwen dan van een kind die van de gewrichtspijnen niet meer de bank af kan.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Als we toch in beslag gaan nemen, ben ik meer voor het in beslag nemen van valse honden :pffff:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

tekkel schreef:Als we toch in beslag gaan nemen, ben ik meer voor het in beslag nemen van valse honden :pffff:
Daar kan je als eigenaar niet altijd wat aan doen hè. Dikke honden ook niet, en vind ook niet
dat in beslag name moet, maar maatregelen jegens eigenaren die hun hond moddervet laten worden, laat maar komen.
Idem voor ouders die hun kinderen vetmesten.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

En dan komen we toch weer op het thema bemoeizucht en controle uitoefenen - Nee dank u
niet in dit soort zaken, ga maar criminelen pesten, :S:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

STOP de betutteling.... :ok:
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Marion. schreef:
tekkel schreef:Wat een ge-betuttel nou weer. Als ik mijn hond wil vetmesten uit pure liefde, dan doe ik dat. Dan wordt ze 10 in plaats van 14. Nou en? Wat gaat jou dat aan?
Precies. Erg weinig lijkt mij.
Als iedereen zich nou eens fijn met zichzelf gaat bemoeien. Me dunkt dat we aan regering Balkenende al genoeg betutteling hebben :N:
Het zal mij ook worst wezen als iemand zo eigenwijs is zijn kinderen slechte dingen wil laten eten of zichzelf kapot wil roken of met z'n hond langs een drukke van uitlaatgassen vergeven weg wil lopen....lekker doen zou ik zeggen. :ok:
De vraag was alleen of zo'n extreem dikke hond hebben een vorm van mishandeling is. Ik vind dus van wel. Het erge vind ik dat dieren en kleine kinderen niet wijzer zijn en dus afhankelijk zijn van ons. Zij hebben niets in te brengen maar zitten later wel met de gevolgen..... Daar heb ik persoonlijk moeite mee. Verder wil ik niemand betuttelen. Ga vooral lekker door het zelfdestructieve gedrag, maar sleep geen weerloze kinderen of dieren mee :pffff:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Persoonlijk heb ik meer moeite met het feit dat er kinderen mishandeld/misbruikt worden en daar derest van hun leven mee zitten dan met een te dik kind (dat later zelf kan beslissen of ie wil afvallen of door wil gaan met het "zelfdestructieve" gedrag) of een te dikke hond.
En gezien het feit dat de instanties daar al of hun handen aan vol hebben of tekort schieten vraag ik mij af welke "overheid" de controle gaat uitoefenen over die te dikke kinderen en te dikke honden?? Moeten alle verantwoordelijkheden van mensen uit handen genomen worden??
Kom op zeg ...... er is voorlichting genoeg.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Was er niet een paar jaar geleden in Engeland zo'n geval van twee broers die hun hond zo vol hadden gepropt dat het beestje echt niet meer kon staan? Dat vonden ze grappig... Volgens mij zijn die wel veroordeeld, maar ik weet hun straf niet meer, zal even zoeken. Dat vind ik trouwens wel terecht, doelbewust je hond volproppen omdat je dat grappig vindt mag van mij strafbaar zijn en leiden tot inbeslagname van de hond.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Inge O schreef:dat vond (en vind) ik dan wel weer terecht. los van het principe hulphond (waar je voor of tegen kan zijn) wordt er wel heel veel tijd en energie (en dus geld, véél geld) in zo'n hond gestopt voor die zijn taak aankan - het minste wat je dan van zijn (toekomstige) baas mag vragen is toch wel dat hij hem gezond houdt, in zoverre hij dat kan beïnvloeden, en dat hij zijn hele training niet verknoeit (wat, als ik het me goed herinner, bij die man ook helemaal fout liep).
Dat is ook zo (en dat laatste was volgens mij ook zo). Alleen vond ik het wel hartverscheurend :jank:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Frederiek schreef:Was er niet een paar jaar geleden in Engeland zo'n geval van twee broers die hun hond zo vol hadden gepropt dat het beestje echt niet meer kon staan? Dat vonden ze grappig... Volgens mij zijn die wel veroordeeld, maar ik weet hun straf niet meer, zal even zoeken. Dat vind ik trouwens wel terecht, doelbewust je hond volproppen omdat je dat grappig vindt mag van mij strafbaar zijn en leiden tot inbeslagname van de hond.
Als mensen hun hond volstoppen om te zien hoe dik een hond kan worden en dat ook nog eens reuze grappig vinden, vind ik het zeker ook neigen naar mishandeling. Maar dat zal in de praktijk toch wel heel weinig voorkomen (gelukkig).
De meeste honden die te dik zijn (niet allemaal, zeker niet, sommige honden hebben een ziekte die hun stofwisseling beïnvloedt) zijn dat omdat de baasjes te veel voeren, te veel snoep tussendoor geven en wellicht wat minder wandelen. Alhoewel dat laatste niet eens per se hoeft. Ik ken een wat te dikke hond die weliswaar dik is omdat 'ie best veel tussendoortjes krijgt, maar wel heel veel loopt (en ook pittig loopt).
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Nou ja in beslag nemen vind ik nu ook wel weer ver gaan maar men mag er wat mij betreft wel op aan gesproken worden of weet ik veel wat.
Het is toch typisch dat men bij een graatmagere hond moord en brand schreeuwd en bij een veels te dikke hond roept 'ja maar het baasje bedoeld het toch goed?'.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Denk je niet dat de meeste Dierenartsen dan best zullen doen( en de meeste mensen komen er ook best wel regelmatig)
al zou het maar zijn voor de inentingen
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Marion. schreef:
duitse herder schreef:zouden te dikke honden ook in beslag moeten worden genomen wegens dierenmishandeling?
Alsjeblieft niet zeg! Gaan we te dikke kinderen dan ook in beslag nemen?

Als er geen medische oorzaak is ben ik er voorstander van om kinderen minstens onder toezicht te stellen :lees:

Als mensen hun hond te dik laten worden zou ik ook pleiten voor begeleiding om ze af te laten vallen. Lukt dat niet, dan toch ingrijpen overwegen..
En honden die te dik zijn/worden vanwege schildklierproblemen zijn echt heel eenvoudig te helpen. Mijn Bijke heeft van zijn 10-e tot zijn dood ( een maand voordat hij 16 werd) eerst 1 en later 2 pilletjes op een dag gekregen, omdat zijn schildklier niet meer werkte zoals het hoorde. Toen we daar achter kwamen was hij 25 kilo, te veel voor een hond van 50 cm hoog( kruising stabij/wetter) Daarna heeft hij nooit meer als 20 kilo gewogen, wat een prima gewicht was voor het dier. Moest alleen in het begin een aantal keren naar de DA om de bloedwaardes te laten nakijken. Toen hij ingesteld was, werd dat 2 keer per jaar gecontroleerd. :19:
Laatst gewijzigd door Ma-Rianne op 30 aug 2009 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

sorry, dubbele posting :roos:
Laatst gewijzigd door Ma-Rianne op 30 aug 2009 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marion.

S@ndr@ schreef:Denk je niet dat de meeste Dierenartsen dan best zullen doen( en de meeste mensen komen er ook best wel regelmatig)
Nou inderdaad. En niet alleen dierenartsen. Je wordt er te pas en te onpas op aangesproken. Denk dat ik dat ook maar eens ga doen naar de ouders van alle te dikke kinderen die ik tegenkom.

(Overigens niet alle dierenartsen, toen ik al zeker een half jaar aan het 'dokteren' was met als voornaamste klacht dat mijn hond te dik bleef op amper een koffiekopje brok per dag werd ik door een redelijk volumineuze DA - de zelf ook Goldens had - weggestuurd met de mededeling "dikke mensen zijn gezellige mensen, en dat geldt voor honden ook" :N: )
estelle

Marion. schreef:
S@ndr@ schreef:Denk je niet dat de meeste Dierenartsen dan best zullen doen( en de meeste mensen komen er ook best wel regelmatig)
Nou inderdaad. En niet alleen dierenartsen. Je wordt er te pas en te onpas op aangesproken. Denk dat ik dat ook maar eens ga doen naar de ouders van alle te dikke kinderen die ik tegenkom.

(Overigens niet alle dierenartsen, toen ik al zeker een half jaar aan het 'dokteren' was met als voornaamste klacht dat mijn hond te dik bleef op amper een koffiekopje brok per dag werd ik door een redelijk volumineuze DA - de zelf ook Goldens had - weggestuurd met de mededeling "dikke mensen zijn gezellige mensen, en dat geldt voor honden ook" :N: )
Ik snap niet waarom jij het altijd gelijk moet hebben over te dikke kinderen als het over honden gaat.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Marion. schreef:(Overigens niet alle dierenartsen, toen ik al zeker een half jaar aan het 'dokteren' was met als voornaamste klacht dat mijn hond te dik bleef op amper een koffiekopje brok per dag werd ik door een redelijk volumineuze DA - de zelf ook Goldens had - weggestuurd met de mededeling "dikke mensen zijn gezellige mensen, en dat geldt voor honden ook" :N: )
Het is zo onvoorstelbaar dat je er niet om zou mogen lachen, maar toch :smile: Wat een flapdrol...
Afbeelding
Marion.

estelle schreef:Ik snap niet waarom jij het altijd gelijk moet hebben over te dikke kinderen als het over honden gaat.
Omdat ik ongeveer dagelijks (zo niet meer dan 1x daags) commentaar krijg van moeders - zónder honden - maar wel met veel te dikke kinderen naast zich. Ik snap niet waar zij het lef vandaan halen me daarop aan te spreken.

En als je het hebt over onschuldige wezens die zelf de consequenties niet kunnen overzien, dan kun je gewoon kinderen en honden op 1 lijn scharen. Alleen over kinderen mag het weer nooit gezegd worden, want dat is erfelijkheid :roll:
Marion.

Frenk schreef:
Marion. schreef:(Overigens niet alle dierenartsen, toen ik al zeker een half jaar aan het 'dokteren' was met als voornaamste klacht dat mijn hond te dik bleef op amper een koffiekopje brok per dag werd ik door een redelijk volumineuze DA - de zelf ook Goldens had - weggestuurd met de mededeling "dikke mensen zijn gezellige mensen, en dat geldt voor honden ook" :N: )
Het is zo onvoorstelbaar dat je er niet om zou mogen lachen, maar toch :smile: Wat een flapdrol...
Ik liet me er ook met ogen op schoteltjes wegsturen en ik ben er nooit meer heen geweest.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

estelle schreef:Nou ja in beslag nemen vind ik nu ook wel weer ver gaan maar men mag er wat mij betreft wel op aan gesproken worden of weet ik veel wat.
Het is toch typisch dat men bij een graatmagere hond moord en brand schreeuwd en bij een veels te dikke hond roept 'ja maar het baasje bedoeld het toch goed?'.
Voila dat bedoelde ik dus :mrgreen: Jij hebt het alleen beter samengevat
Perry en Noah

Afbeelding
estelle

Marion. schreef:
estelle schreef:Ik snap niet waarom jij het altijd gelijk moet hebben over te dikke kinderen als het over honden gaat.
Omdat ik ongeveer dagelijks (zo niet meer dan 1x daags) commentaar krijg van moeders - zónder honden - maar wel met veel te dikke kinderen naast zich. Ik snap niet waar zij het lef vandaan halen me daarop aan te spreken.

En als je het hebt over onschuldige wezens die zelf de consequenties niet kunnen overzien, dan kun je gewoon kinderen en honden op 1 lijn scharen. Alleen over kinderen mag het weer nooit gezegd worden, want dat is erfelijkheid :roll:
Dat snap ik wel maar het gaat hier toch over honden?
Als ik een veels te dik kind zie vind ik dat net zo erg als een te dikke hond.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

S@ndr@ schreef:En dan komen we toch weer op het thema bemoeizucht en controle uitoefenen - Nee dank u
niet in dit soort zaken, ga maar criminelen pesten, :S:

:ok:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

duitse herder schreef:
estelle schreef:Nou ja in beslag nemen vind ik nu ook wel weer ver gaan maar men mag er wat mij betreft wel op aan gesproken worden of weet ik veel wat.
En wie bepaalt dan of 'n hond te dik is of niet, wat als het komt door medicijnen of ziekte? Er zijn zoveel oorzaken voor overgewicht te vinden. Eerst maar de hele erge gevallen van verwaarlozing en mishandeling op zien te lossen en een goede wet voor zien te krijgen. Bij echt overgewicht zullen de goede dierenartsen er heus wel op wijzen. En aanpakken, nah nee er zijn ergere dingen in de wereld.
estelle

Neeltje schreef:
duitse herder schreef:
En wie bepaalt dan of 'n hond te dik is of niet, wat als het komt door medicijnen of ziekte? Er zijn zoveel oorzaken voor overgewicht te vinden. Eerst maar de hele erge gevallen van verwaarlozing en mishandeling op zien te lossen en een goede wet voor zien te krijgen. Bij echt overgewicht zullen de goede dierenartsen er heus wel op wijzen. En aanpakken, nah nee er zijn ergere dingen in de wereld.
Het lijkt mij toch wel logisch dat mocht zo'n wet er ooit komen (niet dat het van mij hoeft hoor, voor de goede orde) dat ze rekening houden met honden die vanwege medische redenen te dik zijn/blijven. En dat kun je dan gewoon aantonen dmv dierenartsverklaring o.i.d.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Frederiek schreef:Was er niet een paar jaar geleden in Engeland zo'n geval van twee broers die hun hond zo vol hadden gepropt dat het beestje echt niet meer kon staan? Dat vonden ze grappig... Volgens mij zijn die wel veroordeeld, maar ik weet hun straf niet meer, zal even zoeken. Dat vind ik trouwens wel terecht, doelbewust je hond volproppen omdat je dat grappig vindt mag van mij strafbaar zijn en leiden tot inbeslagname van de hond.
Ja, dat weet ik nog goed.
Ik moest er gelijk aan denken toen ik dit topic opende.
Ik heb net even gezocht via Google, kan het alleeen niet meer vinden.
Als mensen hun hond doelbewust vet mesten met als gevolg dat zo'n beestje niks meer kan mag daar wat mij betreft straf opstaan.(als in het vb van die hond in engeland)
Dat valt wat mij betreft dan onder dierenmishandeling.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik weet wel hoe het is als je hond te dik wordt terwijl je er niets aan kan doen.
Romeo werd ook langzaam dikker, ik ben op zoek gegaan naar brokken met een zo laag mogelijk vetpercentage, en dat hielp nog niet.
Hij at niets meer bijna, anders werd hij te dik, maar hij had wel honger.
Ik liet hem ook gewoon voldoende bewegen.
Ik kon er echt niets aan doen.
Nu weet ik dat het bij hem kwam door de koolhydraten, en sinds hij verse rauwe voeding krijgt is hij prachtig slank en kan hij gewoon lekker zijn buikje rond eten.

Nu was hij niet zo vreselijk dik als op dat plaatje, maar ik kan me voorstellen dat hij wel zo geworden was als ik niet bij andere voeding dan brokken terecht was gekomen.

Dierenartsen spreken over het algemeen mensen ook aan op het feit dat hun hond te dik is.
Wat kan je meer doen dan dat?
Het lijkt me onmogelijk dat instanties bij die mensen langs gaan om te onderzoeken wat de oorzaak is, en of het ligt aan de baasjes of niet, en in hoeverre.
En dan op basis daarvan beslissen of de hond daar weg moet?
:zweep:
Rhiannon
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rhiannon »

Dat is wel erg extreem dik zeg :eek: het lijkt wel een bijzettafeltje.
Misschien kun je na wat onderzoek bepalen of de baasje de hond op dieet moeten zetten met lichte dwang .
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

VETGEMESTE HOND

Niet alleen kinderen worden er vetgemest, want twee Engelse broers van 52 en 63 jaar kregen van de rechter een boete voor het overgewicht van hun hond. Ze hadden de zwarte Labrador Retriever ’Rusty’ zo veel te eten gegeven dat het dier uiteindelijk 73 kilo woog en niet meer op zijn benen kon staan. De broers moeten ieder 250 pond (370 euro) betalen. Een medewerker van de Britse dierenbescherming ontdekte vorig jaar de vetgemeste hond die twee keer zoveel woog als normaal is voor Labradors. De hond is inmiddels 22 kilo afgevallen in een dierenkliniek. De kosten van de behandeling (4500 euro) komen ook voor rekening van de broers.

Bron: onze Hond.

Een te dikke hond in beslag nemen zou mij te ver gaan want waar trek je de grens?
Bij hoeveel kg?
Een hond die te dik is door: te weinig beweging en teveel eten valt bij mij wel onder het kopje dierenmishandeling maar als ik mij een klein hondje voorstel bij een oudere dame en die dame verwend Fikkie met allerlei lekkere dingen want Fikkie vindt het allemaal zo lekker en het is zo gezellig samen een koekje eten dat valt dat voor mij niet onder de noemer dierenmishandeling.
Ik denk niet dat je het zo zwart/wit kunt stellen.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”