Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gras eten, spugen, nsaid's / uitslag echo pag. 2
Moderator: moderatorteam
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Gras eten, spugen, nsaid's / uitslag echo pag. 2
Kaya eet enorm veel gras, hysterisch veel.
Nu doen veel honden dit de laatste tijd, dus aanvankelijk maakte ik me niet teveel zorgen hierom.
Maar de laatste paar dagen, loopt ze soms na het eten en vooral na het eten van een kluif, krom en onrustig rond en verder is ze ook wat nerveus de laatste dagen.
Ook heeft ze twee keer gras gespuugd en dit verontrust mij wel, omdat het helemaal samengeperst is: het lijkt net een enorm dikke drol ( :N: ) wat eruit komt en dat is dus heel veel samengeperst gras. Dan moet je denken aan rollen van zeker 20 cm en 7 cm doorsnede.
Ze krijgt al jaren Previcox en dat is natuurlijk niet best voor de maag. Wel heeft ze eerder maagtabletten gehad, omdat ze toen ook zo'n periode van heel veel gras eten had, maar dat gaf helemaal geen verbetering.
Hebben meer honden die zoveel gras eten, ook dit soort spugen dat het gras helemaal samengeperst is?
En hebben mensen ervaring met nsaid's in combi met maagtabletten en zo ja, welke maagtabletten zijn dan aan te raden?
Nu doen veel honden dit de laatste tijd, dus aanvankelijk maakte ik me niet teveel zorgen hierom.
Maar de laatste paar dagen, loopt ze soms na het eten en vooral na het eten van een kluif, krom en onrustig rond en verder is ze ook wat nerveus de laatste dagen.
Ook heeft ze twee keer gras gespuugd en dit verontrust mij wel, omdat het helemaal samengeperst is: het lijkt net een enorm dikke drol ( :N: ) wat eruit komt en dat is dus heel veel samengeperst gras. Dan moet je denken aan rollen van zeker 20 cm en 7 cm doorsnede.
Ze krijgt al jaren Previcox en dat is natuurlijk niet best voor de maag. Wel heeft ze eerder maagtabletten gehad, omdat ze toen ook zo'n periode van heel veel gras eten had, maar dat gaf helemaal geen verbetering.
Hebben meer honden die zoveel gras eten, ook dit soort spugen dat het gras helemaal samengeperst is?
En hebben mensen ervaring met nsaid's in combi met maagtabletten en zo ja, welke maagtabletten zijn dan aan te raden?
Laatst gewijzigd door Caro. op 02 sep 2009 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Re: Gras eten, spugen, nsaid's
Freek is ook een graseter, soms minder soms heel veel, als ik hem zijn gang laat gaan , heb ik wat jij zegt Caro, uitgespuugde drollen van gras, die vond ik dan s'morgens vroeg, dus uren later na het gras eten.
Hij is onderzocht maar mankeerde niets
en krijgt geen medicijnen.
Nu staat hij al een hele tijd op smuldier en het word wel minder, maar ook omdat hij weet dat het niet mag, nou hij mag per wandeling 3 happen gras eten maar meer niet
Hij is nu 11 jaar en heeft het altijd al gehad
Hij is onderzocht maar mankeerde niets
Nu staat hij al een hele tijd op smuldier en het word wel minder, maar ook omdat hij weet dat het niet mag, nou hij mag per wandeling 3 happen gras eten maar meer niet
Hij is nu 11 jaar en heeft het altijd al gehad
-
Fin
- Zeer actief
Aidan staat op NSAIDS en doet het ook wel eens. Maar niet zo heel erg vaak. Daarbij is ook Durga een fervent grazer... Met maagtabletten geen ervaring, sorry.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Jullie honden spugen dus ook van die compactie 'drollen' gras, begrijp ik?
Want daar maak ik me vooral zorgen over. Eerder spuugde ze ook weleens, maar dat was gewoon wat gal met gras erin.
Maar die compacte ballen/drollen, vond ik wat eng worden.
Ik probeer het ook wel te verbieden, maar er is geen beginnen aan. Ook hebben we gras in de tuin en de tuindeur staat met dit weer hele dagen open. Dus het is geen doen om er steeds toezicht op te houden.
Want daar maak ik me vooral zorgen over. Eerder spuugde ze ook weleens, maar dat was gewoon wat gal met gras erin.
Ik probeer het ook wel te verbieden, maar er is geen beginnen aan. Ook hebben we gras in de tuin en de tuindeur staat met dit weer hele dagen open. Dus het is geen doen om er steeds toezicht op te houden.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ja Freek spuugde echt een hele drol aan gras, het is net een echte grote drol zeg maar alleen via spugen.
Ik heb geen gras achter dus dat gaat al wat makkelijker wat betreft verbieden, het maakt Freek ook niet uit, Baco kan bv wel eens op van dat lange gras knabbelen maar Freek neemt gewoon een hap gras, het is net een koe
Ik heb geen gras achter dus dat gaat al wat makkelijker wat betreft verbieden, het maakt Freek ook niet uit, Baco kan bv wel eens op van dat lange gras knabbelen maar Freek neemt gewoon een hap gras, het is net een koe
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Als Eeb misselijk is eet ze ook onvoorstelbare hoeveelheden gras, ik denk dat er ook wel wat aarde meegaat dan. De eerste keer dat ik dat meemaakte dacht ik dat ze een geheel intakte dooie rat had uitgekotstCaro. schreef:Jullie honden spugen dus ook van die compactie 'drollen' gras, begrijp ik?
Is een paar keer gebeurd.
Ze slikt geen medicijnen.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
Fin
- Zeer actief
Geef je de Previcox dagelijks? En is overstappen op Metacam wellicht een optie? Metacam kun je om de andere dag geven, dan heeft haar maag ook rust. Daarbij vind ik het fijn dat je de dosering (vloeibaar) toch wat beter in de hand hebt en makkelijker kunt varieren.
Ik heb wel eens zo'n 'drol' gezien van wat jij beschrijft, maar niet het onrustige lopen.
Ik heb wel eens zo'n 'drol' gezien van wat jij beschrijft, maar niet het onrustige lopen.
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ja ik herken dat wel van Kenzo, dat doet hij dus als hij erg veel last van zijn maag heeft. Hij mag het ook niet meer van mij. Toen alle problemen begonnen met hem was het eerste wat alle da's aan mij vroegen of hij veel pijnstilling gehad heeft, want dat was niet goed voor zijn maag.
Je zou eens kunnen proberen om (vloeibare) ulcogant te geven. Dit krijgt Kenzo ook al heel lang en dat legt een soort laagje in zijn maag. Misschien een idee om te geven voordat ze haar previcox krijgt? Zou het eens vragen aan je DA, wie weet helpt het.
Je zou eens kunnen proberen om (vloeibare) ulcogant te geven. Dit krijgt Kenzo ook al heel lang en dat legt een soort laagje in zijn maag. Misschien een idee om te geven voordat ze haar previcox krijgt? Zou het eens vragen aan je DA, wie weet helpt het.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
-
S@ndr@
- Zeer actief
Nee , ik herken het niet, wel previcox alle dagen en heel veel gras eten, maar niet spugen, maar zit me af te vragen of dat normaal is, aangezien gras niet verteerd 
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
ik herken het wel van Oops , en die bleek dus ook achteraf niet gezond te zijn. Maar het zal niet altijd opgaan , Lance deed het weer niet ondanks al zijn maag klachten.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
- Aantal honden: 3
Oets mijn herder eet ook heel veel gras en spuugt nooit, wel poept ze het uit.S@ndr@ schreef:Nee , ik herken het niet, wel previcox alle dagen en heel veel gras eten, maar niet spugen, maar zit me af te vragen of dat normaal is, aangezien gras niet verteerd

-
Fin
- Zeer actief
Ik heb werkelijk geen idee. Maar mijn logica is dat pijnstilling die je om de andere dag kunt geven de maag een dag geeft om te herstellen. Daarbij zorg ik altijd dat ik Metacam geef tijdens een grote maaltijd, en is het een vloeistof die zich vermengt met het eten (kvv) dat ik geef. Gevoelsmatig lijkt me dat beter dan een pil die ergens in de maag gaat liggen verteren, maar wie ben ik, geen DA in elk geval.assiejaja schreef:Mijn oude podenco Kumarih kreeg het ook; gras was ze altijd al dol op maar het werd obsessief te noemen, met braken en misselijkheid. Ze had metacam en ik ben overgestapt op previcox, maar ze had een maaginfectie. Flink aan de behandel geweest met oculgant, langdurig ook (maanden!) Nu gaat het beter, maar het blijft een gevoelig punt, maar goed zij is ook stokoud. Metacam schijnt harder op de maag te zijn dan previcox toch?
Grazen mag ze niet meer van me. Begint ze weer, dan geef ik haar weer oculgant. Dat remt haar lust om het te eten ook, dus voor haar heeft het echt met die maagirritatie te maken.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij is Previcox ook de meest 'veilige' nsaid (in hoeverre ze veilig zijn natuurlijk).
Het probleem bij Kaya is, dat ze niet overal goed op reageert: van Rimadyl raakt ze helemaal de weg kwijt en dat is niet grappig bij zo'n grote hond. Ik durf niet zo goed te switchen.
De Previcox (overigens halve dosering, omdat ze anders weer vreemd reageert),krijgt ze ook door haar eten heen.
Ulcogant heeft ze een maand gehad en daar bemerkte ik helemaal geen verschil bij.
Nog in haar humeur, gras eten, spugen, of wat dan ook.
Maar misschien heeft het langer nodig dan een maand. Ik ga maandag maar even bellen en overleggen, want ik vrees toch dat na 3 jaar nsaid gebruik, haar maag een flinke opdonder heeft gehad.
Het probleem bij Kaya is, dat ze niet overal goed op reageert: van Rimadyl raakt ze helemaal de weg kwijt en dat is niet grappig bij zo'n grote hond. Ik durf niet zo goed te switchen.
De Previcox (overigens halve dosering, omdat ze anders weer vreemd reageert),krijgt ze ook door haar eten heen.
Ulcogant heeft ze een maand gehad en daar bemerkte ik helemaal geen verschil bij.
Nog in haar humeur, gras eten, spugen, of wat dan ook.
Maar misschien heeft het langer nodig dan een maand. Ik ga maandag maar even bellen en overleggen, want ik vrees toch dat na 3 jaar nsaid gebruik, haar maag een flinke opdonder heeft gehad.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Previcox is een van de veiligste middelen voor de maag had ik begrepen.
Het eten van idioot veel gras en dat weer uitbraken duidt meestal op flinke misselijkheid en/of maagpijn/maagontsteking.
Haar krom staan duidt daar ook op.
Ik zou eens met de DA overleggen wat er aan de hand kan zijn?
Het eten van idioot veel gras en dat weer uitbraken duidt meestal op flinke misselijkheid en/of maagpijn/maagontsteking.
Haar krom staan duidt daar ook op.
Ik zou eens met de DA overleggen wat er aan de hand kan zijn?
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ik zou dat gras eten - in het geval van Kaya, waarbij het toch wel om hele grote hoeveelheden lijkt te gaan - toch een beetje zien te voorkomen. Zo'n dikke knoop van gras kan evengoed zorgen voor een darmblokkade en dat wil je niet hebben. :N:
Ooit heeft Billy een verstopping gehad van zo'n grasprop. Het kwam er uiteindelijk wel uit zich zelf uit (met een beetje hulp
), maar voor het zelfde geld had 'ie onder het mes gemoeten.
Overigens werd bij hem dat gras eten veroorzaakt doordat hij heel misselijk was van Metacam (na zijn eerste knie-operatie). In tegenstelling tot de meeste honden kreeg Bill last van zijn maag en darmen van deze NSAID. Rimadyl gaf geen problemen.
Ooit heeft Billy een verstopping gehad van zo'n grasprop. Het kwam er uiteindelijk wel uit zich zelf uit (met een beetje hulp
Overigens werd bij hem dat gras eten veroorzaakt doordat hij heel misselijk was van Metacam (na zijn eerste knie-operatie). In tegenstelling tot de meeste honden kreeg Bill last van zijn maag en darmen van deze NSAID. Rimadyl gaf geen problemen.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ik al zei, ik heb een grasveld in de tuin, en dus is het niet te voorkomen.
Ik verbied het zodra ik het zie, maar ben ik weer binnen dan gaat ze net zo hard weer door.
Ranetje, ik ga zeker met de dierenarts overleggen. Mijn idee is om nog een maand de maagtabletten te geven en te kijken of er verbetering is, zo niet dan mogelijk een scopie van de maag.
Ze is ook erg sjagrijnig en brommerig de laatste dagen.
Ik verbied het zodra ik het zie, maar ben ik weer binnen dan gaat ze net zo hard weer door.
Ranetje, ik ga zeker met de dierenarts overleggen. Mijn idee is om nog een maand de maagtabletten te geven en te kijken of er verbetering is, zo niet dan mogelijk een scopie van de maag.
Ze is ook erg sjagrijnig en brommerig de laatste dagen.
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Hè bah, Caro
Ik heb geen advies voor je maar duim dat het niets ernstigs is.
Ik heb geen advies voor je maar duim dat het niets ernstigs is.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze krijgt nog even wat maagtabletten (Ulcogant) en geeft dat geen verbetering, dan moeten we langs komen.
Als ze meer gaat spugen, dus geen eten binnen houdt, dan moeten we eerder langs komen, maar daar is vooralsnog gelukkig geen sprake van.
Ze eet ook gewoon goed verder.
Dus even afwachten maar of de ulcogant dit keer wat gaat doen
Als ze meer gaat spugen, dus geen eten binnen houdt, dan moeten we eerder langs komen, maar daar is vooralsnog gelukkig geen sprake van.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Sterkte met je meissie.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
S@ndr@
- Zeer actief
wat je evt.zou kunnen proberen is maagcompositum van de groene os( geef ik Baco ook regelmatig) was het alleen even vergeten
te vermelden bij mijn vorige reactie 
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ga ik even naar kijken Sandra, bedankt
Marian, dank je wel
Marian, dank je wel
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik hoop dat het zo voldoende isCaro. schreef:Ze krijgt nog even wat maagtabletten (Ulcogant) en geeft dat geen verbetering, dan moeten we langs komen.
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
gister hier (van ik neem aan Diego, Ivan zie ik nog niet heel veel gras eten want zijn rondjes zijn ook nog niet heel groot) een cm of 10 lang denk ik en 2cm doorsnee. Nog niet helemaal compact als een drol wel in die richting.
Was 1e x
En hij eet ALTIJD gras.
Was 1e x
En hij eet ALTIJD gras.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
toen Luca net een paar weken bij ons was spuugde zij ook een gigantische ``drol`` aan gras. ik wist niet wat ik zag
aangezien ze een inieminie Jack Hussel is.
ik dacht bij haar wel dat het een, tikje niet helemaal lekker in haar vel zit, was. beetje stress ook. van eigenaar naar asiel en weer nieuwe eigenaar en andere hond erbij.
nu heeft ze dat niet meer in die mate gehad.
beide honden eten wel gras. maar niet obsessief zo veel.
ik dacht bij haar wel dat het een, tikje niet helemaal lekker in haar vel zit, was. beetje stress ook. van eigenaar naar asiel en weer nieuwe eigenaar en andere hond erbij.
nu heeft ze dat niet meer in die mate gehad.
beide honden eten wel gras. maar niet obsessief zo veel.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt allemaal 
Ik heb net de tabletten opgehaald (net vorige week geweest voor de Previcox, nu weer dit... het is steeds een uur rijden
dat is het nadeel van een dierenarts wat verder weg
).
Voor 15 dagen meegekregen, meer wilden ze niet meegeven, want eerst kijken of ze erop reageert en dat moet binnen die periode toch wel duidelijk zijn.
Zo niet, dan wordt besproken of de dosis wordt verhoogd of dat er verder onderzoek wordt gedaan. Zolang ze gewoon eet en dat binnenhoudt, is nu geen onderzoek nodig en wordt dus eerst bekeken of de tabletten afdoende zijn.
4 x daags een halve tablet, dus 2 per dag.
Ik heb net de tabletten opgehaald (net vorige week geweest voor de Previcox, nu weer dit... het is steeds een uur rijden
Voor 15 dagen meegekregen, meer wilden ze niet meegeven, want eerst kijken of ze erop reageert en dat moet binnen die periode toch wel duidelijk zijn.
Zo niet, dan wordt besproken of de dosis wordt verhoogd of dat er verder onderzoek wordt gedaan. Zolang ze gewoon eet en dat binnenhoudt, is nu geen onderzoek nodig en wordt dus eerst bekeken of de tabletten afdoende zijn.
4 x daags een halve tablet, dus 2 per dag.
-
muppie en co
- Actief
- Mijn ras(sen): rottweiler, greyhound en mix
onze rottweiler Taeko at voorheen ook enorme bergen gras, was net een koe die graasde. Vanaf het moment dat ik hem geen brokken meer voer en alleen nog maar vers vlees eet hij ook geen gras meer. Bij Taeko was het grazen een allergische reactie op iets wat in de brokken zat. Nu met alleen vers schapenvlees is hij gezonder (glanzende vacht, normale drollen, geen overgeven meer) en eet hij geen gras meer.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Kaya krijgt al jaren vers vlees (Carnibest), dus daar kan het in dit geval ook niet aan liggenmuppie en co schreef:onze rottweiler Taeko at voorheen ook enorme bergen gras, was net een koe die graasde. Vanaf het moment dat ik hem geen brokken meer voer en alleen nog maar vers vlees eet hij ook geen gras meer. Bij Taeko was het grazen een allergische reactie op iets wat in de brokken zat. Nu met alleen vers schapenvlees is hij gezonder (glanzende vacht, normale drollen, geen overgeven meer) en eet hij geen gras meer.
Maar het zou bij andere honden absoluut kunnen helpen, want daarvoor kreeg ze brokken en gaf ze regelmatig op (zo opboeren / het zuur).
Dat doet ze nooit meer sinds ze Carnibest krijgt.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Gras eten, spugen, nsaid's VRAAG!
He jakkes, wat een vaag gedoe nu weer 
Kaya is alleen maar beroerder geworden. Twee nachten overgegeven, vanmorgen waterdunne diarree (wat ze echt nooit heeft) en ze wilde niet eten. Uiteindelijk heb ik haar wel aan het eten gekregen.
Ze is dus gammel, niet doodziek.
Dit leek mij echter geen toeval en met mijn blonde verstand, telde ik 1 + 1 op: nieuwe medicijnen + zieker worden = niet tegen de medicijnen kunnen of een bijwerking.
Dus ik bel de dierenarts(assistente).... Ulcogant heeft deze bijwerking niet, dus ze zal een maag-darmvirus hebben
Nu ben ik dus zo iemand die niet in zoveel toeval gelooft en direct zeer geërgerd ben over zo'n conclusie.
Ze kon wat krijgen tegen de misselijkheid en diarree... ja dûûûhhh, ze is één ochtend aan de diarree, dan gaan we toch niet meteen smijten met middeltjes?
Afijn, ik bespreek het wel verder met de dierenarts vanmiddag om 14.00 uur.
Voor nu even hier de vraag: wie kent deze bijwerking van Ulcogant? Waterdunne diarree dus en meer spugen.
Kaya is alleen maar beroerder geworden. Twee nachten overgegeven, vanmorgen waterdunne diarree (wat ze echt nooit heeft) en ze wilde niet eten. Uiteindelijk heb ik haar wel aan het eten gekregen.
Ze is dus gammel, niet doodziek.
Dit leek mij echter geen toeval en met mijn blonde verstand, telde ik 1 + 1 op: nieuwe medicijnen + zieker worden = niet tegen de medicijnen kunnen of een bijwerking.
Dus ik bel de dierenarts(assistente).... Ulcogant heeft deze bijwerking niet, dus ze zal een maag-darmvirus hebben
Nu ben ik dus zo iemand die niet in zoveel toeval gelooft en direct zeer geërgerd ben over zo'n conclusie.
Ze kon wat krijgen tegen de misselijkheid en diarree... ja dûûûhhh, ze is één ochtend aan de diarree, dan gaan we toch niet meteen smijten met middeltjes?
Afijn, ik bespreek het wel verder met de dierenarts vanmiddag om 14.00 uur.
Voor nu even hier de vraag: wie kent deze bijwerking van Ulcogant? Waterdunne diarree dus en meer spugen.
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Contacteer:
Nee die bijwerking ken ik niet, bij Kenzo hielp het ook niet meteen, duurde echt wel 2 weken. Kenzo krijgt trouwens vloeibare ulcogant, weet niet of dat wat uit maakt?
Wat waardeloos dat ze zo gammel is nu, heeft ze ook koorts denk je? Hoor wel van veel mensen dat er een soort maag/darm virus heerst bij de honden.
Hoop dat het meevalt!
Wat waardeloos dat ze zo gammel is nu, heeft ze ook koorts denk je? Hoor wel van veel mensen dat er een soort maag/darm virus heerst bij de honden.
Hoop dat het meevalt!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..