Moderator: moderatorteam

Dat dacht ik dus ook. Ik heb al jaren strelitzia's en probeer ze in bloei te krijgen maar tot nu toe lukt me dat niet. Als dit er een is ben ik wel errugg jaloers hoorElly* schreef:Is het geen Strelitzia?
als ik op afbeelding google lijken de bladeren en bloem wel anders. Hij is veel mooier dan ik dacht toen ik hem kocht voor 5 euroElly* schreef:Is het geen Strelitzia?

Ja volgens mij heb je gelijk dankjeMadelief schreef:Volgens mij is het een Canna.
Strelitzia groeit veel langzamer en bloeit ook niet zo snel, maar het is wel familie van de bananenplant

Moet ik mezelf quotenhondeponnetje schreef:Dat dacht ik dus ook. Ik heb al jaren strelitzia's en probeer ze in bloei te krijgen maar tot nu toe lukt me dat niet. Als dit er een is ben ik wel errugg jaloers hoorElly* schreef:Is het geen Strelitzia?

massam schreef:oh! die wil ik!!!![]()
supermooi zeg! kun je die stekken?![]()
info:
Herfst
Na de eerste nachtvorst, als blad en bloemen zijn bevroren, moeten de wortelstokken met kluit en al worden gerooid. Snijd het blad ongeveer een handbreedte boven de grond af. Canna’s uitgraven en met aarde en al bewaren. De kluit voorkomt dat de wortelstokken te veel vocht verliezen. Controleer desondanks tijdens het bewaren af en toe of de wortelstokken toch niet aan het uitdrogen zijn. Maak ze zo nodig een beetje nat.In pot gekweekte canna's kun je met pot en al laten overwinteren op een vorstvrije, droge plek bij een temperatuur van minimaal 9 graden.. Zorg dat de wortels niet te nat zijn, dan gaan ze rotten en schimmelen
Als je de canna’s met pot en al had ingegraven, de potten uit de grond trekken, Er blijven gaten achter die je kun vullen met een (even grote) pot met voorjaarsbollen of winterplanten.
Vermeerderen
Delen
Canna’s kun je vermeerderen door de wortelstokken in stukken te snijden waarbij je zorgt voor minimaal 1 liever 2-3 groeipunten per stuk.
Zaaien
Behalve delen kun je Canna's ook zaaien. De zaden zijn zo groot als erwtjes en bikkelhard. Ze hebben een bolle en een platte kant. Voor een snellere kieming is het beter om de bolle kant met een vijl of schuurpapier te bewerken, tot het witte gedeelte van het zaad te voorschijn komt. Gebeurt dat niet, dan duurt het kiemen minstens een jaar, anders een week of wat! Week de zaden een etmaal in lauwwarm water, stop ze in een potje met zaaigrond en zet ze in de vensterbank. In maart gezaaide planten kunnen hetzelfde jaar nog bloeien. Op een koele, droge plek houd het zaad lang z'n kiemkracht.
http://www.tuin-wiki.nl/Main/Canna" onclick="window.open(this.href);return false;