Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mager?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Mager?

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Het zal best zo horen (heb geen verstand van windhonden) maar ik vind deze helemaal niet mooi en wel erg overdreven slank/droog/hoekig. Net iets voller en ronder zie ik een windhond juist wel graag (om te zien dan niet om zelf te hebben)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Die van jou vind ik dan weer een storende rugbelijning hebben. :wink:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Als ze zoals op de fotos goede bespiering hebben en gezond er uit zien, vind ik ze echt prachtig!!
Perry en Noah

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:
LongFields schreef:Die van jou vind ik dan weer een storende rugbelijning hebben. :wink:
oh, maar ik promoot hem niet als een 1U-tje hoor, het ging hem alleen om de graad van magerheid :wink: .
Okay, dan heb ik niks gezegd. :engel:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Inge O schreef:
sirene schreef:Bij die hond zie je overigens helemaal geen ribben. Je ziet de zaagspieren die daar aanhechten.
Afbeelding
volgens mij zijn het de zwevende ribben, maar goed, we zullen het hem niet kunnen vragen :mrgreen: .
Nu ga ik je toch echt tegenspreken hoor. Die bobbels kunnen echt geen ribben zijn en zeker geen zwevende.
Ze hebben voor mij duidelijk de vorm van een spier. De zwevende ribben zitten veel verder naar achter en naar boven (want ze zijn vrij kort) en de hond heeft maar 1 paar zwevende ribben.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zie toch echt 9 ribben op jouw foto en op de foto van nanna ook ongeveer :scratch:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:ik zie toch echt 9 ribben op jouw foto en op de foto van nanna ook ongeveer :scratch:
1 paar zwevende ribben zeg ik ook :wink:
9 paar ware en 4 paar valse heeft een hond (waarvan dus het laatste paar zwevend)

De zaagspier hecht aan de eerste 7 ribben. Dat is dus wat je ziet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Een zwevende rib zie je eigenlijk niet maar bioj Kori eindigt hij aan 1 kant een beetje omhoog (haakrib).
Op deze foto kun je hem zien. Het donkere plekje net voor haar lendenen is de punt van haar zwevende rib.
Afbeelding
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hutsje
Zeer actief

we hebben het over 2 verschillende dingen denk ik. ik weet waar de zwevende rib zit hoor :lol1: , ik ben niet zo handig dat ik met een pijltje kan aantonen wat ik bedoel ;)
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:we hebben het over 2 verschillende dingen denk ik. ik weet waar de zwevende rib zit hoor :lol1: , ik ben niet zo handig dat ik met een pijltje kan aantonen wat ik bedoel ;)
Nou watbedoeliedan zonder pijltje ? :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hutsje
Zeer actief

sirene schreef:
Hutsje schreef:we hebben het over 2 verschillende dingen denk ik. ik weet waar de zwevende rib zit hoor :lol1: , ik ben niet zo handig dat ik met een pijltje kan aantonen wat ik bedoel ;)
Nou watbedoeliedan zonder pijltje ? :mrgreen:
dat leg ik zondag wel uit :mrgreen:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik vind het een geweldig mooie hond en zeker niet temager.
Net wat Nanna zegt ik vind ze ook erg mooi, heb er ooit 1 mogen ontmoeten maar zeker door hun karakter en gedrag niet mijn hond, het van nature niet schuwen om de tanden eens tegebruiken ligt mij ook echt niet.
Maar prachtig zijn ze zeker!
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

In het kader "een baas gaat op zijn hond lijken" overweeg ik er ook zo eentje bij te nemen. :mrgreen:
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Bij het ras hoort het gewoon zo maar ik vind het zelf niks om de hele dag naar te moeten kijken laat staan te aaien en constant die botten te voelen.

Maar goed, ik hou dan ook niet zo van het windhondenras gebeuren.
Ellepel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...

Ongelezen bericht door Ellepel »

Ik vind het een plaatje, iets om van te gaan kwijlen, mooi droog en bespierd....niet om zelf tehebben maar van ene afstandje van te genieten.Beter zo dan een hovbbelende vetklomp op poten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Vind hem niet te mager, vind het mooi voor zo'n hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Afbeelding

Ik vind ze wel erg mager maar een mollige azawakh lijkt mij ook geen gezicht. Ik las dat ze enorm veel uithoudingsvermogen hebben dus in die zin kan ik me voorstellen dat ze een marathonlopersuiterlijk hebben :F:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Misschien een rare vraag hoor, maar is het magere uiterlijk (om het maar even zo te noemen) een 'raskenmerk' zoals 'dik zijn' bij de labradors, of moet ik het me anders voorstellen.

Het hoort zo zegt me namelijk niet heel veel in de hondenwereld (met de snurkende bullen, de huppelende hussels en ga zo maar door)...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Dit soort honden horen gewoon zo, alles in hun lijf is erop gebouwd en afgestemd om dit postuur tehebben, als je ze tezwaar zou laten wordne krijg je gewoon peesproblemen en gewrichtsproblemen... het hele binnenste is ook anders dan andere honden, het bloed is anders daarop is het hartritme aangepast etcetc... deze honden horen zo als je ze dikker zo laten worden ga je geheel tegen de natuur in.. met alle gevolgen van dien.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

EstherK schreef:Afbeelding

Ik vind ze wel erg mager maar een mollige azawakh lijkt mij ook geen gezicht. Ik las dat ze enorm veel uithoudingsvermogen hebben dus in die zin kan ik me voorstellen dat ze een marathonlopersuiterlijk hebben :F:
Persoonlijk denk ik dat ik als het mijn hond was geweest ik hem ietsjes voller zou houden, zoals de hond op het plaatje van Inge. Ik vind de kuil boven het schouderblad toch niet mooi en de heupen té hoekig. Maar dat zal wel smaak zijn.

Op de één of andere manier vind ik windhonden trouwens altijd het mooist in een span... Geen idee waarom. Deze twee vind ik ook prachtig zo saampjes!
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

marian* schreef:Het mag dan bij het ras horen,maar die uitstekende heupbeenderen vind ik niet mooi.Ik heb trouwens inderdaad ook weleens magerder exemplaren gezien.
Zo denk ik er eigenlijk ook over.
Ik vind de honden op de foto van EstherK niet mooi :oeps:
Mensen hebben verzonnen dat dit niet te mager is en dat het bij het ras hoort.
Net zoals mensen ook hebben verzonnen dat een Labrador op een show pas kan winnen als hij/zij een vetrandje heeft.

En denkend aan dat topic over maagtorsie, waar vooral (te) magere honden meer risico schijnen te lopen............
Hoe zit dat bij de Azawakh ?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Het mag een raskenmerk zijn, maar wie heeft bedacht dat er een ras moet bestaan waarbij de heupbeenderen uitsteken?
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:Ik geloof niet dat de Toeareg dit ras "bedacht" hebben. ;-) En voor de sier die heupbeenderen laten uitsteken, omdat dat zo leuk staat.
ALLES aan dit ras is functioneel.
De Touaregs moesten voor zichzelf al zuinig zijn met voedsel enz dus ik kan me voorstellen dat er dan voor de honden niet veel overbleef.Wát er dan was moest zo goed mogelijk benut worden met zo min mogelijk inspanning(weinig maar hoogwaardig voedsel).
En zoals het de showwereld dan betaamt heeft die weer de uitersten opgezocht en benadrukt :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Ik geloof niet dat de Toeareg dit ras "bedacht" hebben. ;-) En voor de sier die heupbeenderen laten uitsteken, omdat dat zo leuk staat.
Wat is er "functioneel" aan uit stekende heupbeenderen? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:
marian* schreef:
De Touaregs moesten voor zichzelf al zuinig zijn met voedsel enz dus ik kan me voorstellen dat er dan voor de honden niet veel overbleef.Wát er dan was moest zo goed mogelijk benut worden met zo min mogelijk inspanning(weinig maar hoogwaardig voedsel).
En zoals het de showwereld dan betaamt heeft die weer de uitersten opgezocht en benadrukt :wink:
Dat geloof ik niet ;-) De Azawakh is pas sinds 1980 erkend, daarvoor was het een onbekend ras uit de Sahel.
Ik geloof zeker niet dat het ras inmiddels "verfraaid" is, er worden zelfs nu nog honden uit de westerse showwereld gepaard aan Azawakh uit de woestijnen van Mali of Niger.
De hond op onderstaande foto is zo'n pure woestijnhond.
Ik zie niet veel verschil met de showexemplaren...
Afbeelding
Dat is er inderdaad ook niet,maar de Sahelhond is naar ik aanneem zo mager doordat er daar gewoon weinig voedsel voorhanden is.De mensen hebben daar in veel landen al niet veel,dus laat staan dat de honden nog wat krijgen.
Dan lijken mij die uitstekende heupbeenderen niet alleen niet mooi maar ook niet functioneel in de zin zoals jij bedoelt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik heb 0,0 verstand van dat ras maar volgens mij hoort dat gewoon zo....ik vind het niet mooi maar ook zeker niet spuuglelijk.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

ranetje schreef:Mensen hebben verzonnen dat dit niet te mager is en dat het bij het ras hoort.
Net zoals mensen ook hebben verzonnen dat een Labrador op een show pas kan winnen als hij/zij een vetrandje heeft.
Dat is idd ook wat ik bedoelde...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Als je goed kijkt dan zie je dat het bekken echt heel sterk hellend is en de heupbeenderen ook heel hoog liggen. Volgens mij is het niet eens mogelijk om de heupbeenderen niet zichtbaar te hebben zonder de hond vet te mesten.
Op de foto met die prachtige rennende hond zie je maar heel licht de ruggegraat en heel sterk de heupbeenderen.
Er zal ook een hele duidelijke aanleg voor niet dik worden in het ras zitten net als sommige rassen heel makkelijk dik worden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Nanna schreef:
Paddle schreef:Het mag een raskenmerk zijn, maar wie heeft bedacht dat er een ras moet bestaan waarbij de heupbeenderen uitsteken?
Ik geloof niet dat de Toeareg dit ras "bedacht" hebben. ;-) En voor de sier die heupbeenderen laten uitsteken, omdat dat zo leuk staat.

En dat vind je mooi of je vind het niks. Heeft natuurlijk ook sterk met smaak te maken.
Als je bv. op dit valt:
Afbeelding
..dan kan ik me zo voorstellen dat iets totaal tegenovergestelds je helegaar niet aanspreekt ;-)

Persoonlijk vind ik het één van de allermooiste rassen die bestaat.
Je ziet alles, niets blijft verborgen. Iedere spier, pees en vezel is zichtbaar. En alles (en dat is het állermooiste) is uiterst functioneel.
Ik kan van deze foto's echt kippevel krijgen, van zoveel pure schoonheid.
Nu eens geen hond die zich sluipend, rollend of anderszins hobbelend voortbeweegt. Maar pure elegantie, uitgevoerd met een gemak waarvan de meeste rassen alleen maar kunnen dromen.
Afbeelding

Afbeelding
Je eerste foto vind ik ronduit gruwelijk, dus niet echt mijn ding. Maar wat zou er veranderen aan het 'functioneel' zijn als er rondom die ribben en heupbeenderen een minilaagje vet zou zijn. Je gaat me niet wijsmaken dat die hond opeens gaat hobbelen als ie niet zo mager (of droog als je het zo wilt noemen) word gehouden :wink: .
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Die laatste twee foto's vind ik echt prachtig.
Voor mij ziet dat eruit als een super gezonde hond.
Een hond met veel bespiering, en weinig vet.
Geweldig, echt waar.

Zo zie ik een Stafford ook graag, alleen is de bouw van de hond totaal anders.

Dus ik snap helemaal wat je bedoelt Nanna, ze zijn gewoonweg prachtig, elegant, mooie bespiering.
:zweep:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”