Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cyprian Race Terschelling

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder
Aantal honden: 1

Cyprian Race Terschelling

Ongelezen bericht door josefientje »

Op Terschelling wordt jaarlijks de Cyprian Race voor paarden en pony's gehouden. De Cyprian was een boot die in een storm vergaan is voor de kust van Terschelling. Als er zo'n bericht kwam, dat er een schip vergaan was werd het juttersbloed wakker en gingen alle mannen van het eiland die in het bezit waren van een paard zo snel mogelijk naar het strand om te halen wat er te halen viel. De Cyprian Race wordt gehouden ter herrinnering aan die juttersraces uit het verleden. Oorspronkelijk werd deze race gereden op boerenwijze, dwz zonder zadel en met klompen aan. Helaas zijn er niet zoveel mensen meer die op die manier een beetje verantwoord aan zo'n race mee kunnen doen, want daar moet je wel erg goed voor kunnen rijden. Dus is het nu ook toegestaan om met zadel te rijden.

de foto's :

op boerenwijze:
Afbeelding

Afbeelding

Met zadel (mijn dochter op Sunny)
Afbeelding

(mijn andere dochter op Goofy)
Afbeelding

Het luiden van de noodklok
Afbeelding

Afbeelding

Het keerpunt
Afbeelding

Afbeelding

de prijsuitreiking:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
josefientje
Zeer actief

Re: Cyprian Race Terschelling

Vooral omdat de klompen aan het einde van de rit nog wel aan de voeten moeten zitten! :lol1:
Afbeelding
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

en ook nog in de prijzen gevallen :E: knap hoor
Het smaakt Sunny goed zo te zien
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

josefientje schreef:Vooral omdat de klompen aan het einde van de rit nog wel aan de voeten moeten zitten! :lol1:
Ja daar dacht ik ook aan. :smile:
Leuk dat je dochter ook in de prijzen zat zeg!
kobus08
Zeer actief

Ongelezen bericht door kobus08 »

He leuk, Hilda staar er ook half op! Sunny is echt gaaf!
josefientje
Zeer actief

En speciaal voor Kobus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ging er vroeger elk jaar naar kijken maar toen was het wel veel groter volgens mij. Ik herhinner me tientallen paarden en ponies en niemand met een zadel. Moet bekennen dat ik dat wel leuker vond. Ook startten toen grote groepen tegelijk. Dus bv 10 paarden zonder zadel en hoofdstel die echt een lange afstand moesten sprinten. Alles afgezet met linten en veel dichter bij de zee zonder badgasten in de buurt.

Maar het kan ook zijn dat het op jouw foto's heel anders over komt dan het was hoor. :wink:
Afbeelding
josefientje
Zeer actief

Je hebt gelijk Marc, zo ging het vroeger ook. En ook op het harde zand bij het water, waardoor er véél harder gereden kon worden. Maar op een gegeven moment waren er nog maar heel weinig deelnemers, omdat er meer luxe rijpaarden komen en minder 'boeren'paarden. En met luxe rijpaarden wordt nou eenmaal veel voorzichtiger mee omgesprongen (lees truttig mee gedaan), en de angst voor blessures maakte dat er steeds minder deelnemers kwamen. Dus om de race te laten overleven hebben ze de regels aangepast en mag er ook mèt zadel gereden worden en is de opzet veranderd. Toch is het nog steeds wel een leuk spectakel om te zien hoor.
Bijzonder is wel dat de St Jan's draverij (25 juni in de hoofdstraat van Midsland) wèl overwegend zonder zadel gereden wordt en heel veel deelnemers trekt (ongeveer 40 pony's en 30 paarden geloof ik dit jaar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de laatste foto zie je toevallig één van de twee volwassen deelnemers die mèt zadel reed, de rest reed allemaal zonder. Alleen bij de jongste ponyruitertjes waren er ook een paar mèt zadel. Maar er wordt dan natuurlijk niet gegaloppeerd, het is een draverij.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”