Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moet een hond perse los lopen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Moet een hond perse los lopen?

Ongelezen bericht door Maeve »

P!nki schreef:
Maeve schreef:Ik vind wel dat een eigenaar er alles aan moet doen om dat mogelijk te maken. Ik vind het begrijpelijk als een hond alleen aangelijnd blijft omdat hij agressief/extreem angstig is. Ik vind het zielig als een hond aan de lijn loopt omdat de eigenaren nooit de tijd hebben genomen om de hond te trainen dat hij los kan lopen.
En wat nou als je uren tijd er in hebt zitten om je hond te leren los lopen, maar hij gewoon simpelweg blijft jagen? Wat moet je dan? ;).. is het dan nog steeds zielig?
Bij sommige rassen zit dat jagen nu eenmaal in het bloed. Ik ben zo'n gek die daarom speciaal naar het leesten gaat, zodat mijn honden wel regelmatig los kunnen, maar hoe veel moet je er aan doen om je hond los te laten lopen? Ik heb er de tijd & de mogelijkheden voor om 1,5 uur heen en terug te karren naar het leesten, om ze los te laten, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid ;)
Dat bedoel ik ook met je moet het proberen. Jij hebt het geprobeerd maar het lukt niet, dan vind ik dat je nu een prima oplossing hebt gevonden :ok: Maar kijk toch eens hoeveel mensen een pup aanschaffen en er van uit gaan dat ie uit zichzelf wel volgt. En als hij dat niet doet moet hij aan de riem blijven. Opvoeding, hoezo? DAT vind ik wel zielig want wie weet kunnen die honden het wel als je er tijd in steekt.
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

saffie schreef:Ik zie in het centrum van Groningen best vaak loslopende honden. Soms zie ik dingen waarvan ik denk 'hoe kan het dat het goed blijft gaan' maar ook honden die echt aan de baas geplakt zitten en geen interesse lijken te hebben in iets anders.
Inderdaad! Een tijdje terug hier nog een auto die net op tijd kon remmen omdat er een onaangelijnde hond op z'n dooie gemakje de straat overkuierde, terwijl z'n baasje er met de handen in de zakken achteraan slofte :N: .

In de laatste categorie valt het me wel op dat het vaak 'krakershonden' zijn die onaangelijnd echt met hun neus in de knieholte van hun baas lopen. Negeren alles en iedereen, wachten braaf bij het oversteken naast de baas en kitten zichzelf dan weer vast in die knieholte. Toch wel benieuwd hoe ze dat doen :wink: . Mijn al jaren krakende broer heeft niet zoveel met honden helaas :19: .

En ik vind wel dat een hond los moet kunnen lopen. Niet altijd en overal in verband met veiilgheid, maar wel dat hij af en toe eens écht de poten kan strekken. Hades is momenteel nogal aan het puberen geslagen en heeft buiten soms spontaan enorme aubergines in z'n oren, hij kan dus ook niet zomaar overal los. Maar dan nemen we hem gewoon ergens mee naartoe waar niet zoveel andere mensen/honden komen, of waar we hem in elk geval goed in de gaten kunnen houden. Hij heeft 't ook wel nodig om rond te snuffen en te rennen wil hij z'n energie goed kwijt kunnen. Het is soms wat lastig, maar het lukt prima. Als hij agressief naar andere honden zou gaan reageren zouden we de losloopplekken nog beter moeten inspecteren, maar er is hier in de buurt in elk geval genoeg te vinden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mari-anne »

Een hond die elke dag even lekker kan rennen is natuurlijk ideaal. En omdat wij de honden altijd als pup hebben gehad is dat ons ook altijd gelukt.
Maar kan me voorstellen dat er ook honden zijn die dat gewoon niet kunnen, omdat ze niet goed luisteren of niet tegen andere honden kunnen. Dan kan het gewoon niet en zijn er lijkt me genoeg manieren om de hond een goede beweging te geven zodat het niet zielig is dat ze nooit loslopen.
Lange wandelingen,lopen aan lange lijn, fietsen ,mee gaan met joggen.

Denk dat honden niet ongelukkiger zullen zijn met goede alternatieven.

Groetjes Marianne
Maris88
Actief
Mijn ras(sen): Staffords

Ongelezen bericht door Maris88 »

Ik snap persoonlijk niet waarom mensen in de veronderstelling zijn dat een hond die altijd aangelijnd is, zijn energie niet kwijt kan.

Hier een hond die hondagressief is (rasbepaald en versterkt door slechte ervaringen). Die gaat echt nooit los. Hij lijdt er echt niet onder. Hij loopt iedere dag naast de fiets, gaat rustig zwemmen (aan de lange lijn of flex lijn), loopt behendigheid (aan de lange lijn), loopt gehoorzaamheid (aan de lange lijn), speelt met de flirtpole (met de flexlijn), hangt in de springpole (met de lijn er aan) etc.. Hij is hier echt elke dag op en voldaan qua bezigheden.

Me andere hond doet precies het zelfde. Zij kan wel los lopen en luistert dan geweldig. Maar loopt ze los, nee. Niet alle honden zijn even lief naar andere honden. Ik wil niet dat een ander hinder ondervind van mijn hond, weet namelijk hoe vreselijk irritant het is, om benadert te worden door een loslopende hond. Er lopen hier in de buurt namelijk erg veel honden los die niet luisteren en die ik nog maar net heb kunnen redden van een ritje naar de dierenarts.

Om trouwens over de onbeschoftheid van de eigenaren maar te zwijgen als je ze vraagt op hun hond te letten, omdat die van jou niet lief zijn... (Dan sturen ze zelfs hun hond achter je aan of blijven op nog geen meter achter je lopen, alleen maar om je te pesten. :devil: )
Afbeelding

Tyson 15-01-2002 † 11-01-2010
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Maris88 schreef:Ik snap persoonlijk niet waarom mensen in de veronderstelling zijn dat een hond die altijd aangelijnd is, zijn energie niet kwijt kan.
Zo'n hond is nooit eens echt vrij. MAar als je een hond-vijandige hond hebt, dan neem ik je niets kwalijk. Sterker nog, je neemt je verantwoordelijkheid.

Overigens zelf ben ik op het platteland gaan wonen. Mensen wonen hier wat verder uit elkaar. Iedereen kent iedereen en ze bemoeien zich niet met elkaar. Ze klagen ook niet bij elkaar. Ik vind het echt een aanrader om met honden te gaan wonen.

Ik snap niet wat mensen met honden in een stad gaan zoeken op ene plek waar niet een klein stukje groen is waar de hond los kan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Maris88
Actief
Mijn ras(sen): Staffords

Ongelezen bericht door Maris88 »

iones schreef: Zo'n hond is nooit eens echt vrij. maar is een hond die losloopt echt vrij? Jij als baas houdt toch controle over je hond. MAar als je een hond-vijandige hond hebt, dan neem ik je niets kwalijk. Sterker nog, je neemt je verantwoordelijkheid.Dank je.. en ja ik zie ze ook veel liever de hele dag los achter me aan rennen en gaan en staan waar ze willen. Daar heb ik helaas het ras en de woonplaats (nog) niet naar

Overigens zelf ben ik op het platteland gaan wonen. Mensen wonen hier wat verder uit elkaar. Iedereen kent iedereen en ze bemoeien zich niet met elkaar. Ze klagen ook niet bij elkaar. Ik vind het echt een aanrader om met honden te gaan wonen.
Ik wil zelf ook heel graag verhuizen naar een gebied waar meer groen is, en ik dus niet eerst 20 minuten (zonder file anders 40 min) in de auto moet zitten om misschien een plekje te vinden waar me hondjes los konden

Ik snap niet wat mensen met honden in een stad gaan zoeken op ene plek waar niet een klein stukje groen is waar de hond los kan.
Afbeelding

Tyson 15-01-2002 † 11-01-2010
bas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bordeauxdog en franse bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door bas »

Nee ik vind het kul dat een hond perse los moet lopen, een hond heeft beweging nodig, en of dat los is of aan de lijn dat maakt niet uit, je bent geen slechte baas als je ze aangelijnd houd hoor.

Ik heb alleen herplaatsers en die kunnen vaak niet los, ze gaan wel eens op het losloopveld maar niet altijd...en we wandelen 3x per dag een half uur tot 3 kwartier, dus ze krijgen voldoende beweging.

Spelen doen ze vaak zat in huis dus rennen ook voldoende..

Tuurlijk is het fijn als ze zo nu en dan op het veld (met hekken omgeven) met andere honden kunnen spelen, maar een must...nee
bas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bordeauxdog en franse bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door bas »

iones schreef:
Maris88 schreef:
Ik wel, wij hebben ook in de stad gewoond, geen groen en dus niet los, en de honden kregen voldoende beweging en waren echt niet zielig hoor!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”