Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Showvraagje
Moderator: moderatorteam
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
- Aantal honden: 2
Showvraagje
Hummer is gisteren door een ervaren voorbrenger terug getrokken uit de ring in Belgie. Hij was niet te goed te beoordelen omdat Hummer telkens ging liggen. Gangwerk was prima.
Mag dit in NL ook? (zelf terug trekken als je al in de ring staat, dus niet gediskwaliciteerd).
Stel dat een andere hond het beter doet...concurrent. Mag je dan je hond van te voren ook terug trekken? (In Belgie) en in NL?
Mag dit in NL ook? (zelf terug trekken als je al in de ring staat, dus niet gediskwaliciteerd).
Stel dat een andere hond het beter doet...concurrent. Mag je dan je hond van te voren ook terug trekken? (In Belgie) en in NL?
- daan!
- Zeer actief
Re: Showvraagje
wat heeft dat voor nut, ga je dan alleen je hond uitbrengen als je verwacht dat je goede punten haalt?
En als je ziet dat de 'concurrent' het goed doet je hond niet uitbrengen?????????????????
Waar heb je het over.
De concurrent, die is er niet, alleen een medeliefhebber van jouw ras die misschien dit jaar een mooiere rasvertegenwoordiger laat zien.
Een hondenkeuring zou niks anders moeten zijn dan het laten keuren van rashonden, die wel of niet aan de rasstandaard voldoen.
En daar zitten soms heel mooie exemplaren tussen. Soms ook helemaal niet.
Jouw hond dan niet uitbrengen vind ik onbegrijpelijk, en als je dit een sport moet noemen, erg onsportief.
En als je ziet dat de 'concurrent' het goed doet je hond niet uitbrengen?????????????????
Waar heb je het over.
De concurrent, die is er niet, alleen een medeliefhebber van jouw ras die misschien dit jaar een mooiere rasvertegenwoordiger laat zien.
Een hondenkeuring zou niks anders moeten zijn dan het laten keuren van rashonden, die wel of niet aan de rasstandaard voldoen.
Jouw hond dan niet uitbrengen vind ik onbegrijpelijk, en als je dit een sport moet noemen, erg onsportief.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Waarom ging Hummer liggen? Ik weet het niet hoor, en ik wil niet speculeren maar dit gaat meer over mijn mening in het algemeen. Als mijn hond angstig is in de ring, écht angstig, dan zou ik die terug trekken om een trauma te voorkomen. Dan zou ik er aan willen werken, maar in een rustige omgeving. Als de hond al angst vertoond tijdens bijvoorbeeld het wachten terwijl de andere honden individueel worden gekeurd, wil ik zo'n hond het niet aandoen dat die ook gekeurd moet worden. Nu is de vraag of je zo'n angstige hond uberhaupt nog een keer uit moet willen brengen, maar ik snap het volkomen dat je de hond dan terug trekt. Of het mag weet ik eigenlijk niet.daan! schreef:wat heeft dat voor nut, ga je dan alleen je hond uitbrengen als je verwacht dat je goede punten haalt?
Waar heb je het over.
- Asterix
- Zeer actief
Zelf zou ik dat nooit doendaan! schreef:wat heeft dat voor nut, ga je dan alleen je hond uitbrengen als je verwacht dat je goede punten haalt?
Waar heb je het over.
In het geval van Hummer was het duidelijk: niet goed genoeg om te beoordelen. Heb gehoord dat je dan in NL je hond niet mag terug trekken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, dat mag niet.Cleo schreef:Hummer is gisteren door een ervaren voorbrenger terug getrokken uit de ring in Belgie. Hij was niet te goed te beoordelen omdat Hummer telkens ging liggen. Gangwerk was prima.
Sterker nog: als je je kaart hebt ingeleverd bij de ring MOET je je hond voorbrengen.
En als je al in de ring staat mag je je dus bepaald niet terugtrekken, nee.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Er staat mij bij dat dat in Nederland niet mag.
Meteen maar even opgezocht... het mag dus NIET:
Artikel IV.32
1. Indien een ingeschreven hond eenmaal op de Expositie aanwezig is, mag deze niet
onttrokken worden aan enige keuring waarvoor hij krachtens de gang van zaken op de
Expositie in aanmerking komt.
2. De secretaris van de Organisator kan op grond van bijzondere omstandigheden dispensatie van het eerste lid verlenen.
3. De in het tweede lid bedoelde dispensatie is niet vereist indien een andere dan de
aangekondigde Keurmeester optreedt. Deze dispensatie is echter wel vereist indien de
Organisator de wijziging ten minste twee weken vóór de eerste dag van de Expositie
schriftelijk aan alle betrokken Exposanten heeft meegedeeld.
4. Indien een Exposant in het geval, bedoeld in de eerste zin van het derde lid, niet alle door
hem ingeschreven honden wil terugtrekken, dan moet hij, vóór de eerste van deze honden
wordt gekeurd, op het secretariaat meedelen welke hond of honden hij wil terugtrekken. In
dat geval wordt voor de teruggetrokken hond of honden het inschrijfgeld terugbetaald.
Groetjes,
Suzanne
Meteen maar even opgezocht... het mag dus NIET:
Artikel IV.32
1. Indien een ingeschreven hond eenmaal op de Expositie aanwezig is, mag deze niet
onttrokken worden aan enige keuring waarvoor hij krachtens de gang van zaken op de
Expositie in aanmerking komt.
2. De secretaris van de Organisator kan op grond van bijzondere omstandigheden dispensatie van het eerste lid verlenen.
3. De in het tweede lid bedoelde dispensatie is niet vereist indien een andere dan de
aangekondigde Keurmeester optreedt. Deze dispensatie is echter wel vereist indien de
Organisator de wijziging ten minste twee weken vóór de eerste dag van de Expositie
schriftelijk aan alle betrokken Exposanten heeft meegedeeld.
4. Indien een Exposant in het geval, bedoeld in de eerste zin van het derde lid, niet alle door
hem ingeschreven honden wil terugtrekken, dan moet hij, vóór de eerste van deze honden
wordt gekeurd, op het secretariaat meedelen welke hond of honden hij wil terugtrekken. In
dat geval wordt voor de teruggetrokken hond of honden het inschrijfgeld terugbetaald.
Groetjes,
Suzanne
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je je kaart hebt ingeleverd ben je formeel aanwezig en moet de hond worden voorgebracht.uiteraard kun je je hond gewoon niet voorbrengen.
De ring uitlopen ..heb ik nog nooit meegemaakt, maar misschien doorgewinterde showers wel.
Maar er is niemand die jou de ring in jaagt.
Als de hond er niet staat als hij/zij er moet staan is de hond gewoon absent.
Dan moet je al buitengewoon goede redenen hebben om hem te kunnen terugtrekken én formele toestemming.
Het mag domweg niet, klaar.
Zoals ook duidelijk in de reglementen staat (zie suzannes post).
edit: waar is dat vorige bericht?
Nou ja, dat hierboven stond en ik dus hier citeer.
- daan!
- Zeer actief
ik vraag me gelijk af hoe dat gaat, en hoe dat werkt en hoe streng ze daar op zijn.
Ik heb meerdele malen meegemaakt dat mensen te laat waren voor de keuring van hun hond, die werden gewoon als absent vermeld.
Ik heb meerdele malen meegemaakt dat mensen te laat waren voor de keuring van hun hond, die werden gewoon als absent vermeld.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat hangt van het ringpersoneel af.daan! schreef:ik vraag me gelijk af hoe dat gaat, en hoe dat werkt en hoe streng ze daar op zijn.
- Asterix
- Zeer actief
Thx! In België mag het wel, zoals in het geval van Hummer.
Concurrerende honden weet ik natuurlijk niet.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Vastdaan! schreef:ik vraag me gelijk af hoe dat gaat, en hoe dat werkt en hoe streng ze daar op zijn.
Het is namelijk je eigen verantwoordelijkheid om op tijd te komen.
Mijn ervaring is dat clubmatches dan weer "soepeler" zijn en ik wet dat bij de sheltie klubkampioenschappen nog wel 's een hond werd opgeroepen 'Fikkie naar ring 1 alstublieft, Fikkie naar ring 1"... Dat is een gunst, het HOEFT zeker niet te gebeuren en bij CAC-shows zal dat ook niet gebueren.
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
MAG het, of is het ongeoorloofd gebeurd?Cleo schreef:Thx! In België mag het wel, zoals in het geval van Hummer.
Groot verschil!
Suzanne
- Asterix
- Zeer actief
In het geval van Hummer staat het op zijn diploma. Keuringsrapporten doen ze (meestal) niet aan.Suzanne123 schreef:MAG het, of is het ongeoorloofd gebeurd?Cleo schreef:Thx! In België mag het wel, zoals in het geval van Hummer.
Concurrerende honden weet ik natuurlijk niet.![]()
Groot verschil!
Suzanne
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik heb wel eens een hondje onder de arm genomen, vrindelijk gezwaaid naar de keurmeester en de ring uitgelopen. Nooit wat over gehoord. Hondje was doodsbang, gewoon heel zielig om die nog langer daar in de ring te houden. Op zo'n moment heb ik trouwens helemaal niks met regels te maken, alleen met het geestelijk welzijn van mijn hond.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Oh, maar daar geef ik je GROOT gelijk in!Rosita Compagner schreef:Ik heb wel eens een hondje onder de arm genomen, vrindelijk gezwaaid naar de keurmeester en de ring uitgelopen. Nooit wat over gehoord. Hondje was doodsbang, gewoon heel zielig om die nog langer daar in de ring te houden. Op zo'n moment heb ik trouwens helemaal niks met regels te maken, alleen met het geestelijk welzijn van mijn hond.
Dat zou ik zelf waarschijnlijk ook doen als het hondje zo in paniek is.
Het mag alleen niet
Maar, in zo'n geval zou ik de regels ook fluitend aan mijn laars lappen...
Niet als ik denk 'hond gaat telkens zitten' of 'de andere honden zijn duidelijk mooier'....
Suzanne
-
Binkie
- Actief
In België is het vaak een wanorde op shows. Terugtrekken mag daar idd is niet de eerste keer dat het daar gebeurt.
Zonde dat Hummer steeds ging liggen en niet op te takelen was etc. Volgende keer beter.
Zonde dat Hummer steeds ging liggen en niet op te takelen was etc. Volgende keer beter.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Ja, maar dan krijgt de hond als het goed is wel een keurrapport. "Niet te beoordelen" ofzo.Suzanne123 schreef:Oh, maar daar geef ik je GROOT gelijk in!Rosita Compagner schreef:Ik heb wel eens een hondje onder de arm genomen, vrindelijk gezwaaid naar de keurmeester en de ring uitgelopen. Nooit wat over gehoord. Hondje was doodsbang, gewoon heel zielig om die nog langer daar in de ring te houden. Op zo'n moment heb ik trouwens helemaal niks met regels te maken, alleen met het geestelijk welzijn van mijn hond.
Dat zou ik zelf waarschijnlijk ook doen als het hondje zo in paniek is.
Het mag alleen nieten dus KUN je er later wat van horen....
Maar, in zo'n geval zou ik de regels ook fluitend aan mijn laars lappen...
Niet als ik denk 'hond gaat telkens zitten' of 'de andere honden zijn duidelijk mooier'....
Suzanne
Niet dat ze absent was.
Maarja, ons kent ons, dus wellicht dat het bij bekende mensen en hondjes wat anders gaat.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Formeel MOET je, ook met een gewonde hond, in de ring verschijnen. Je kunt er dan, in overleg met de keurmeester wel weer uit, maar zoals Marjolein ook al schrijft; als je je kaart ingeleverd hebt, MOET je in de ring verschijnen en daar ook blijven tot de hond gekeurd is. Dat er bepaalde gegronde redenen te bedenken zijn, waarom je dat niet zou doen, snap ik best, maar dat kan je inderdaad een berisping van de Raad opleveren.Suzanne123 schreef:Geen idee hoe ze dat achter de schermen doen en ook geen idee om welke reden je gegrond die dispensaite kunt krijgen. Hond gewond op terrein LIJKT me van wel... Jij ineens je enkel verzwikt? Geen idee!
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
~Suzanne~
- Zeer actief
okay, maar met de dispensatie-regeling kun je toch die berisping voorkomen? Je hebt je gemeld en in de tijd tusen melden en daadwerkelijk in de ring verschijnen trapt je hond in glas of raakt anderszins gewond. Dan kun je toch "gewoon" in overleg "legaal absent zijn"? Dan hoef je toch de ring niet in?Scooby schreef:Formeel MOET je, ook met een gewonde hond, in de ring verschijnen. Je kunt er dan, in overleg met de keurmeester wel weer uit, maar zoals Marjolein ook al schrijft; als je je kaart ingeleverd hebt, MOET je in de ring verschijnen en daar ook blijven tot de hond gekeurd is. Dat er bepaalde gegronde redenen te bedenken zijn, waarom je dat niet zou doen, snap ik best, maar dat kan je inderdaad een berisping van de Raad opleveren.Suzanne123 schreef:Geen idee hoe ze dat achter de schermen doen en ook geen idee om welke reden je gegrond die dispensaite kunt krijgen. Hond gewond op terrein LIJKT me van wel... Jij ineens je enkel verzwikt? Geen idee!
(Het "ons kent ons" zal ook hier wel opgaan hoor, ik bedoel nu puur te vragen naar de echte regels
Suzanne
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Geen idee? Volgens mij mag het volgens de officiele regels niet en moet de hond wel in de ring verschijnen.Suzanne123 schreef:okay, maar met de dispensatie-regeling kun je toch die berisping voorkomen? Je hebt je gemeld en in de tijd tusen melden en daadwerkelijk in de ring verschijnen trapt je hond in glas of raakt anderszins gewond. Dan kun je toch "gewoon" in overleg "legaal absent zijn"? Dan hoef je toch de ring niet in?Scooby schreef:Formeel MOET je, ook met een gewonde hond, in de ring verschijnen. Je kunt er dan, in overleg met de keurmeester wel weer uit, maar zoals Marjolein ook al schrijft; als je je kaart ingeleverd hebt, MOET je in de ring verschijnen en daar ook blijven tot de hond gekeurd is. Dat er bepaalde gegronde redenen te bedenken zijn, waarom je dat niet zou doen, snap ik best, maar dat kan je inderdaad een berisping van de Raad opleveren.Suzanne123 schreef:Geen idee hoe ze dat achter de schermen doen en ook geen idee om welke reden je gegrond die dispensaite kunt krijgen. Hond gewond op terrein LIJKT me van wel... Jij ineens je enkel verzwikt? Geen idee!
Groetjes, Karen
-
Leane
Wij hebben Winter wel eens terug getrokken, bij kwalificatie in haar logboekje staat ook gewoon teruggetrokken