Althans, dat vind ik dus.
Ik vind even spelen terwijl de hond vasthoudt ook belangrijk, zodat ze leren dat je handen niet meteen betekenen dat ze moeten lossen.
Dat bouw je wel af natuurlijk, maar je moet lollig beginnen

Moderator: moderatorteam
Het is misschien wel leuk (en handig als je ooit jachttraining gaat doen) om het speeltje bij jou te laten brengen?suusje78 schreef:Das een goed idee.
En als ze dan die knoop gevonden heeft, moet ze hem dan bij jou afgeven of gaat ze er, net als Suus, eerst nog een paar rondjes mee rond rennen?
suusje78 schreef:Das een goed idee.
En als ze dan die knoop gevonden heeft, moet ze hem dan bij jou afgeven of gaat ze er, net als Suus, eerst nog een paar rondjes mee rond rennen?
Ik zou goed op de timing letten, ze mag niet lossen voor jij het zegt namelijk, maar pas wanneer je het zegt.suusje78 schreef:Als ze bij me is laat haar een stukje van een hondenkoekie ruiken, ze laat los (op dat moment zeg ik ''los'')
En na een paar keer dit spelletje leg ik het flostouw weg, op de kast.
Dat klopt dan toch ongeveer wel?
Ik wil het nl. niet verpesten of verkeerd aanleren voor als ik misschien ooit jachttraining wil gaan doen.
Bij de puppen en jonge honden leer ik het commando los aan door "los" te zeggen op het moment dat ze loslaten.Marjoleine schreef:Ik zou goed op de timing letten, ze mag niet lossen voor jij het zegt namelijk, maar pas wanneer je het zegt.suusje78 schreef:Als ze bij me is laat haar een stukje van een hondenkoekie ruiken, ze laat los (op dat moment zeg ik ''los'')
En na een paar keer dit spelletje leg ik het flostouw weg, op de kast.
Dat klopt dan toch ongeveer wel?
Ik wil het nl. niet verpesten of verkeerd aanleren voor als ik misschien ooit jachttraining wil gaan doen.
Anders kwat ze het apport straks uit om dat koekje maar te krijgen en dat wil je niet: ze moet uiteindelijk in je hand afgeven.
Is ook beter voor je rug
Er werd nogal streng gekeurd, maar ze heeft haar best gedaan.Moniek B. schreef:![]()
Gefeliciteerd! Ondanks dat ze niet over wilde tijdens de proef vind ik het echt geweldig hoe ze het verder gedaan heeft. Ik denk dat je zelf ook wel tevreden bent toch? Natuurlijk balen dat ze de eerste keer niet over ging, helemaal omdat het de 2e keer wel ging maar ja.... Was je zelf ook een tikkeltje zenuwachtig? Kan me voorstellen dat dat ook wel wat uitmaakt, zeker bij zo'n 'attent'hondje als Ita....
Sette kende die wit/rode linten al, dus dat was niet vreemd voor haarInge O schreef:dames, dames, wat een successen![]()
. nou goed, nettie, de 'buit' is net niet binnen, maar dat is nou altijd het rottige aan dit soort proeven : er is altijd wel iets wat net helemaal anders gaat als wat je hebt ingecalculeerd en net daar gaat het dan even fout natuurlijk
.
ik kan me nog herinneren toen ik met sette 'gehoorzaamheidsbrevet' haalde : er zijn dan ongeveer 10 proeven, begonnen ze toch wel niet met '2 minuten af-en blijf' op 20 meter afstand - nou is dat op vreemd terrein met opgewonden honden niet de ideale startoefening en tot overmaat van ramp moesten ze gaan liggen vlak bij zo'n rood-wit lint dat door sterke wind geweldig flapperde......laat ik nou aan de paardenwei thuis ook rood-wit lint hebben als schrikdraad, en daar hebben de honden natuurlijk heilig ontzag voor - ik zag die oefening (en dus het brevet) al meteen de mist ingaan, maar nee, madame sette maakte zich er geen zorgen over (baasje daarentegen![]()
![]()
....).
klinkt als een prima proefdag, nettie en ja, nu zal je er toch moeten aan geloven hè : ita moet natúúrlijk over water getrokken worden![]()
![]()
![]()
.
Leuk MiekeMiekeB schreef:Wat een leuk topic!
Wij hebben sinds dinsdag een Engelse Springer Spaniel teef van 9 weken, het is de bedoeling dat ze straks met mijn man gaat jagen. Ik vind dit dus wel interessant
Ja hoor ze heeft een diploma gehaald, het C diploma.Moon schreef:Hé Nettie; gefeliciteerd![]()
Van de week dacht ik er nog aan (echt waar!!) 'wanneer zou nou D-day zijn voor Nettie en Ita, en nu heb ik het nog gemist![]()
.
Maar de kleine meid heeft dus nogal haar best gedaan! Wat ik niet helemaal begrijp; heeft ze nu ook een diploma gehaald? (ben niet zo thuis in de materie).
Wel jammer dat het 'waterratje' deze keer niet durfde.. Maar gelukkig heb je goede raad gekregen van de keurmeester; dat wordt dan sleuren door het riet( :N: :N: )...
Maar zonder dollen; alles bij elkaar was het een goed resultaat toch? Zeker voor zo'n jong huppeltje
UiteraardMarjoleine schreef:Jee, wat gaan jullie goed!!
Ik heb met dreutel een lesje meegelopen vandaag, de eerste keer.
De anderen zeiden dat ze het best al goed deed en vroegen hoe oud ze was, want ze zat wel ongeveer op hun niveau al (2 cesky's en een DSD). Ze komt op de fluit, gaat zitten, ze snapt vooruit al heel leuk en de aandachtsoefening had ze ook na 2 keer door. Meelopen gaat ook heel aardig.
Nou ehm, van 21 juni.
Die van de anderen zijn van 22 en 23 mei![]()
![]()
Dreutel is een heel slim meisje![]()
Ik heb "toe maar" gebruikt.Jaap* schreef:Gefeliciteerd Ita![]()
![]()
Wat ontzettend leuk voor je Nettie, je hebt er hard genoeg je best voor gedaan volgens mij![]()
Als je de redenatie van die "over=over" keurmeester volgt is het in beginsel al wat vreemd om die rietkraag te kortwieken trouwens![]()
Maar zulke dingen bedenk ik ook altijd pas achteraf hoor![]()
Wat voor commando heb je nu uiteindelijk gegeven bij het uitsturen en komen?![]()
En ze heeft een 9 voor schrikken zie ik![]()
Ik zat al een beetje zoRinne Roos schreef:- iedere baas krijgt paaltje mee om te schouderen (als geweer gebruiken), + dummy-eend. Hond naast je zit, maak schietgeluid en gooi dummy tegelijk weg, laat de hond niet inspringen maar pas op commando apporteren. Na apport stukje lopen en nog een keer. Bij deze oef. was een helper nodig voor het gooien van de dummy.
RR vond het erg leuk, maar had na 1 keer apporteren het wel weer gezien en ging muizen uitgraven.
Geen idee, maar ze is wel relaxed als er geen druk van trainen is, heb ik de indruk. RR bedoel ik dusHeb je echt het idee dat Rinne Roos relaxter is als er geen water in de buurt is?
Of ben jij relaxter![]()
Dat hangt van de oorzaak afMarjoleine schreef:Zou trainen met twee honden en dan RR kunnen stimuleren, vroeg ik mij af?
Ze vindt water leuk zoals alle wetters water leuk vinden: om te waden en te spelen.Jaap* schreef:Dat hangt van de oorzaak afMarjoleine schreef:Zou trainen met twee honden en dan RR kunnen stimuleren, vroeg ik mij af?![]()
Als ik het goed begrijp vind ze water in haar vrije tijd wel leuk, maar in trainingssituaties niet zo?
Of de lol van het apporteren.Marjoleine schreef:Ze vindt water leuk zoals alle wetters water leuk vinden: om te waden en te spelen.Jaap* schreef:Dat hangt van de oorzaak afMarjoleine schreef:Zou trainen met twee honden en dan RR kunnen stimuleren, vroeg ik mij af?![]()
Als ik het goed begrijp vind ze water in haar vrije tijd wel leuk, maar in trainingssituaties niet zo?
Maar zodra de grond onder haar pootjes verdwijnt wil ze liever niet verder.
Ze kan het uiteraard wel, ze zwemt ook wel.
Als Mir aan de overkant staat of haar favo trainer, dan gaat ze.
Maar ja, anders dus niet.
Dus hoe breng je haar de lol bij van het zwemmen?
Bij Lieuwe werkt(e) het wel: Rokus is heel fanatiek in zwemmen en ophalen van dummy's en daardoor ging Lieuwe het ook steeds beter doen, zoals ik een paar pagina's hiervoor al schreef.Marjoleine schreef: Zou trainen met twee honden en dan RR kunnen stimuleren, vroeg ik mij af?
Vroeger deed ik dat ook wel.
Misschien moeten we het gewoon eens proberen?
Denk ik ook, kwestie van proberen...Marjoleine schreef:Zou trainen met twee honden en dan RR kunnen stimuleren, vroeg ik mij af?
Vroeger deed ik dat ook wel.
Misschien moeten we het gewoon eens proberen?