Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gras eten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

heathart
nieuw lid
Mijn ras(sen): Labrador

gras eten

Ongelezen bericht door heathart »

Hallo,
Mijn hond Napoleon eet sinds een tijdje gras. En niet zo´n klein beetje ook. En hij braakte en poepte het dan later weer uit. Dat deed hij zoveel, dat hij er een maagontsteking van kreeg (het gras zou in z´n maag ´snijden´). Op advies van de dierenarts moest ik hem een tijd lang aan de lijn houden zodat hij geen gras meer kon eten. Na een tijdje deed ik hem weer los en hij ging weer gelijk als een bezetene gras eten. En daarna weer braken. Volgens de dierenwinkel kreeg hij het verkeerde voer (er zou in het voer dat ik gaf te weinig vlees zitten). Ik heb hem eerst twee weken lang alleen maar vers vlees gegeven (farm food) en daarna een duurder en beter merk brokken (Arion) en in het weekend weer vlees. Maar hij bleef gras eten! Dus ik ging een soort van klei waarvan z´n maag rustig zou worden aan zijn eten toevoegen. Maar ook dat hielp niet.
Heeft iemand enig idee wat er met mijn hond aan de hand is en wat ik hieraan kan doen want ik kan hem niet meer los laten lopen zonder dat hij grote hoeveel heden gras naar binnen werkt en vervolgens weer moet braken. En zo ook weer een maagontsteking kan oplopen.....
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: gras eten

Ongelezen bericht door ranetje »

heathart schreef:Hallo,
Mijn hond Napoleon eet sinds een tijdje gras. En niet zo´n klein beetje ook. En hij braakte en poepte het dan later weer uit. Dat deed hij zoveel, dat hij er een maagontsteking van kreeg (het gras zou in z´n maag ´snijden´). Op advies van de dierenarts moest ik hem een tijd lang aan de lijn houden zodat hij geen gras meer kon eten. Na een tijdje deed ik hem weer los en hij ging weer gelijk als een bezetene gras eten. En daarna weer braken. Volgens de dierenwinkel kreeg hij het verkeerde voer (er zou in het voer dat ik gaf te weinig vlees zitten). Ik heb hem eerst twee weken lang alleen maar vers vlees gegeven (farm food) en daarna een duurder en beter merk brokken (Arion) en in het weekend weer vlees. Maar hij bleef gras eten! Dus ik ging een soort van klei waarvan z´n maag rustig zou worden aan zijn eten toevoegen. Maar ook dat hielp niet.
Heeft iemand enig idee wat er met mijn hond aan de hand is en wat ik hieraan kan doen want ik kan hem niet meer los laten lopen zonder dat hij grote hoeveel heden gras naar binnen werkt en vervolgens weer moet braken. En zo ook weer een maagontsteking kan oplopen.....
Ik denk dat oorzaak en gevolg omgedraaid moeten worden.
Hij vreet zo veel gras omdat hij misselijk is/last van zijn maag heeft/ misschien een maagontsteking heeft.
Er is waarschijnlijk iets niet in orde met zijn maag.

Heeft je DA nog iets gegeven om die maagontsteking (of wat het dan is) te bestrijden?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Misschien is het een idee om eens een scopie van de maag te laten maken. Dan weet je of er daadwerkelijk iets aan de hand is met de maag. Af en toe gras eten doen mijn honden ook,maar zoveel gras eten lijkt mij niet goed inderdaad. Voordat hij iets chronisch aan z'n maag gaat krijgen zou ik voor een maagonderzoek gaan. Een hondje van een kennis had ook erge last van de maag en heeft ook zo'n onderzoek gehad. Bleek een lichte ontsteking van de maag te zijn. Na een dieet van een bepaald soort brokken had hij er snel geen last meer van en kan nu weer bijna alles eten.

Of het gras eten zou ook een gewoonte geworden kunnen zijn wat uit de hand gelopen is en nu dwangmatig wordt. Maar om dat uit te kunnen sluiten zou ik eerst zeker willen weten dat de maag in orde is.

Succes!

edit*toevoeging
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

ranetje schreef:
heathart schreef:Hallo,
Ik denk dat oorzaak en gevolg omgedraaid moeten worden.
Hij vreet zo veel gras omdat hij misselijk is/last van zijn maag heeft/ misschien een maagontsteking heeft.
Er is waarschijnlijk iets niet in orde met zijn maag.

Heeft je DA nog iets gegeven om die maagontsteking (of wat het dan is) te bestrijden?
Dat denk ik ook! Ik zou eens gaan kijken of je samen met een DA de oorzaak van het maagprobleem kunt achterhalen. Succes ermee.
Afbeelding
heathart
nieuw lid

Toen de DA een maagontsteking concludeerde, kreeg hij medicijnen en een dieet van twee weken lang macaroni en rijst. Maar hij bleef daarna gras eten...
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

heathart schreef:Toen de DA een maagontsteking concludeerde, kreeg hij medicijnen en een dieet van twee weken lang macaroni en rijst. Maar hij bleef daarna gras eten...
:eek: Ik zou voor een second opinion gaan :wink:
Afbeelding
heathart
nieuw lid

ga ik doen!
bedankt voor het reageren. :D
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ja, ik zou ook voor een second opinion gaan! Succes er mee!
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”