Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vetrandje
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Vetrandje
Wie heeft ooit verzonnen dat labradors een vetrandje/laagje horen te hebben?
Bij bepaalde rassen kan je echt heel duidelijk aanwijzen waar het zeg maar
de mist in is gegaan bij het fokken, maar ik vraag me echt af hoe dit idee is ontstaan bij de labrador?
Ik vind het namelijk raar dat het principe van 'ribben voelen' voor een labrador opeens niet meer schijnt op te gaan.
Bij bepaalde rassen kan je echt heel duidelijk aanwijzen waar het zeg maar
de mist in is gegaan bij het fokken, maar ik vraag me echt af hoe dit idee is ontstaan bij de labrador?
Ik vind het namelijk raar dat het principe van 'ribben voelen' voor een labrador opeens niet meer schijnt op te gaan.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
Re: Vetrandje
mijn DA zegt dat als ik zonder te veel moeite de ribben kan voelen het goed is..
hij kijkt ook niet naar het gewicht van de hond maar naar de hond zelf.. hoe hij er uit ziet
hij kijkt ook niet naar het gewicht van de hond maar naar de hond zelf.. hoe hij er uit ziet
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit staat in de rasstandaard: Sterk gebouwde, korte hond met een brede schedel, een brede borst en ribben.
tja een hond lijkt ook nog breder als hij niet te mager is.
Ik vind het trouwens ook erg jammer, dat veel labradors veel te veel uitzwaren. Ik zie ze liever iets minder breed. Ze hoeven nu ook weer niet op een Duitse staande korthaar te lijken, maar er zit nog wel iets tussenin.
tja een hond lijkt ook nog breder als hij niet te mager is.
Ik vind het trouwens ook erg jammer, dat veel labradors veel te veel uitzwaren. Ik zie ze liever iets minder breed. Ze hoeven nu ook weer niet op een Duitse staande korthaar te lijken, maar er zit nog wel iets tussenin.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik denk dat ze zo zwaar mogelijk moeten ogen en vet helpt daar ook bij. Dat idee heb ik tenminste wel als ik kijk naar Labradors in de showring 

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat idee heb ik ook als ik naar labjes bij een show kijkZoek stok! schreef:Ik denk dat ze zo zwaar mogelijk moeten ogen en vet helpt daar ook bij. Dat idee heb ik tenminste wel als ik kijk naar Labradors in de showring

Dank aan de keurmeesters

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Tja ik weet het ook niet.
Ik kijk op show ook nooit bij de labradors omdat ik het gewoon niet mooi vindt.
Ik weet wel dat veel labradormensen anders naar gewicht kijken dan de meeste andere rassen mensen.
Ik kijk op show ook nooit bij de labradors omdat ik het gewoon niet mooi vindt.
Ik weet wel dat veel labradormensen anders naar gewicht kijken dan de meeste andere rassen mensen.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
een Labrador hoort toch een retriever te zijn ? eigenlijk dus ook een werkhond voor (wild) apporten?
lijkt me dan dat ze dus juist wel wat atletisch mogen zijn i.pv kort en breed. ?
lijkt me dan dat ze dus juist wel wat atletisch mogen zijn i.pv kort en breed. ?
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Een Labrador heeft tonvormige ribben, daarom zijn ze breed.
Labradors horen niet vet te zijn, maar gespierd.
Moet alleen zeggen dat nu ze ouder worden, 11 en 8, ik wat meer moeite heb om ze op gewicht te houden, maar moddervet zoals je vaak ziet zijn mijn honden nooit geweest.
Maar Festa, bijna 11 op de foto in mijn onderschrift, is naar mijn smaak iets te fors...
Labradors horen niet vet te zijn, maar gespierd.
Moet alleen zeggen dat nu ze ouder worden, 11 en 8, ik wat meer moeite heb om ze op gewicht te houden, maar moddervet zoals je vaak ziet zijn mijn honden nooit geweest.
Maar Festa, bijna 11 op de foto in mijn onderschrift, is naar mijn smaak iets te fors...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
- Zeer actief
Ze worden ook steeds lager op de poten gefokt heb ik het idee.Emma schreef:een Labrador hoort toch een retriever te zijn ? eigenlijk dus ook een werkhond voor (wild) apporten?
En het hele 'tonvormige' ribben idee is iets waar ik persoonlijk weinig van snap,
men zegt dat dit zo gefokt word voor een beter uithoudingsvermogen.
Ben heeft dit niet, en ook als je kijkt naar de echte renners zoals whippets en greyhounds,
hebben ze geen van allen ronde borstkassen nodig om energiek te blijven.
keurmeester heeft er inderdaad ook veel mee te maken, maar zou dat echt
de 'oorzaak' zijn van de te dikke honden?
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Vind het ook jammer dat er vele zo dik zijn. Vind Labradors zoals Macho er mooier uitzien dan de gemiddelde Lab op de show. Die komen (vind ik) ook best fors over en inderdaad worden ze vind ik te klein gefokt af en toe.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Dat lager op de poten fokken zie ik ook regelmatig. Vanmorgen nog, een leuk chocolabje maar ik moest echt bukken om hem te aaien. Was een labrador van 2 jaar oud. Ik vind dat niet mooi.
- Moos
- Zeer actief
Als mensen hun Labje bewust te dik houden "omdat een Lab lekker breed hoort", zal het idee van een show wat 'ideaal is' er wel mee te maken hebben denk ik?Aimee schreef:
keurmeester heeft er inderdaad ook veel mee te maken, maar zou dat echt
de 'oorzaak' zijn van de te dikke honden?
Ik vind dat overmatig ton-ronde, en dat lage op de poten ook niet mooi. Ik snap ook niet hoe dat nog in het jachthond beeld past eigenlijk. Net wat jij zegt; ik heb toch niet het idee dat honden van een forsere bouw en kortere poten sneller of behendiger worden.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij ons in het park kom ik regelmatig een volwassen labje tegen dat nog geen 5 cm. hoger dan Boomer is, van 43 cm. Vind ik geen gezicht.
En dan ook nog eens tonnetjerond.. Zoals zoveel labs hier in de buurt.. Erg jammer.
En dan ook nog eens tonnetjerond.. Zoals zoveel labs hier in de buurt.. Erg jammer.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zover ik had begrepen moeten Labradors tonvormige ribben hebben. En dat kun je nog eens accentueren door ze behoorlijk vet te mesten. Lijkt alles nog net iets ton-vormiger. En dat inderdaad in combinatie met korte pootjes (denk dat dat ook het probleem is bij Tollers die te dik/zwaar ogen) maakt het helemaal af. Ik vind het echt niet mooi.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar je hebt ribben en je hebt een buik.. Als de hond rond lijkt door zn ribben, maar heeft geen vette hangbuik, vind ik m niet dik.
Of leg ik dat nou heel krom uit?
Of leg ik dat nou heel krom uit?
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt gelijk hoor. Maar als die buik ook al wat ronder is, ogen die ribben ook tonvormiger dan ze eigenlijk zijn. Dus als jou Labrador van zichzelf geen tonvormige ribben heeft, kan je hem gewoon dik laten worden en dat lijkt het in ieder geval nog ergens op.
- Rami
- Zeer actief
Ik zie eigenlijk de laatste tijd best vaak labradors die helemaal niet zo dik en/of laag op de poten zijn. Alsof er al weer een kentering gaande is, maar misschien is dat wel toeval.
Overigens vind ik een labrador met een beetje 'body' wel mooi. En dan bedoel ik niet dik of laag op de poten maar wel met een flinke borstkas en lekker wat spieren er op.

Allemaal best stevige honden, maar niet dik en ook geen gekke korte pootjes.

Te zwaar, log en te laag op de poten, naar mijn smaak.

Te slank hoeft van mij ook weer niet.
Overigens vind ik een labrador met een beetje 'body' wel mooi. En dan bedoel ik niet dik of laag op de poten maar wel met een flinke borstkas en lekker wat spieren er op.

Allemaal best stevige honden, maar niet dik en ook geen gekke korte pootjes.

Te zwaar, log en te laag op de poten, naar mijn smaak.

Te slank hoeft van mij ook weer niet.

- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Jouw voorbeeld van hond met bruine neus, heeft ook lichte oogranden. Het is dus niet een "gewone" gele, maar heeft ook de bruinfactor dubbel. Is in feite volgens de raspunten een miskleur en wordt bij de labradors yellowliver genoemd.Nanna schreef:Ik zie ook graag een tussenvorm bij de Lab. Dus niet zo'n spillepoot maar ook geen volgevreten tonronde stumper.
Wat mij verder bij veel (gele) Labradors stoort is het pigment. Van die afzichtelijke bruine neuzen, echt lelijk.
Terwijl donker pigment op een blonde hond juist heel mooi staat!
edti: typo
Laatst gewijzigd door Elly* op 21 aug 2009 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Nou ze ogen niet alleen dik hoor, heb er al heel wat gevoeld en er zijn er een hoop te zwaarMaeve schreef:Zover ik had begrepen moeten Labradors tonvormige ribben hebben. En dat kun je nog eens accentueren door ze behoorlijk vet te mesten. Lijkt alles nog net iets ton-vormiger. En dat inderdaad in combinatie met korte pootjes (denk dat dat ook het probleem is bij Tollers die te dik/zwaar ogen) maakt het helemaal af. Ik vind het echt niet mooi.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Rami
- Zeer actief
Vind ik ook!Zoek stok! schreef:
Die is mooi!
Wat nou zo opvallend is, dit is een oude foto (hond was kampioen in de jaren '70) en altijd als ik mooie vertegenwoordigers zie van rassen gaat het om oude foto's. Honden van 'vroeger', hoe ze er toen uitzagen.

Ik hou gewoon van vintage!

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
En dat komt (dat ze er zoveel zijn bedoel ik) doordat de bruine labjes zo populair zijn. Er wordt dus op bruine honden en bruinverervers geselecteerd, terwijl vroeger geen fokker bewust een bruinvererver met een bruinvererver zou combineren, vanwege dit pigment.Elly* schreef:Jouw voorbeeld van hond met bruine neus, heeft ook lichte oogranden. Het is dus niet een "gewone" gele, maar heeft ook de bruinfactor dubbel. Is in feite volgens de raspunten een miskleur en wordt bij de labradors yellowliver genoemd.
Daardoor was bruin zeldzaam, dat had invloed op de prijs en the rest is history.
Ik heb ooit eens iemand gesproken die beweerde dat labradors vet moeten hebben omdat ze anders onderkoeld raken tijdens het zwemmen en een groter risico op zinken hebben
Ze meende het echt, dat is dan wel weer veelzeggend

-
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:
Die is mooi!
Prachtig, maar ik ben een banaan als deze hond in de laatste 10-20 jaar gefokt is ( zie kleding/ kwaliteit foto )
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh dat geloof ik zeker, maar er word ook geselecteerd op veel body en korte pootjes. Vind dat niet altijd mooi moet ik zeggen. Reuen mogen best imposant zijn (zonder dat ze meteen dik of log worden, dat wel) maar teefjes moeten wel echt teefjes zijn qua bouw vind ik.marye schreef:Nou ze ogen niet alleen dik hoor, heb er al heel wat gevoeld en er zijn er een hoop te zwaarMaeve schreef:Zover ik had begrepen moeten Labradors tonvormige ribben hebben. En dat kun je nog eens accentueren door ze behoorlijk vet te mesten. Lijkt alles nog net iets ton-vormiger. En dat inderdaad in combinatie met korte pootjes (denk dat dat ook het probleem is bij Tollers die te dik/zwaar ogen) maakt het helemaal af. Ik vind het echt niet mooi.
- Rami
- Zeer actief
Dat schrijf ik ook, vlak boven je! (Blinde banaan...Aimee schreef:Zoek stok! schreef:
Die is mooi!
Prachtig, maar ik ben een banaan als deze hond in de laatste 10-20 jaar gefokt is ( zie kleding/ kwaliteit foto )

-
- Zeer actief
Ja sorry ik heb er een kwartier over gedaan om een reactie te gevenRami schreef:Dat schrijf ik ook, vlak boven je! (Blinde banaan...Aimee schreef:Zoek stok! schreef:
Die is mooi!
Prachtig, maar ik ben een banaan als deze hond in de laatste 10-20 jaar gefokt is ( zie kleding/ kwaliteit foto )).

- Rami
- Zeer actief
Was maar een grapje Aimee.Aimee schreef:
Ja sorry ik heb er een kwartier over gedaan om een reactie te gevenForum loopt hier steeds vast.

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Dat heb ik ook eens gehoord,zij het dat het hier iemand betrof die het over longontsteking had als gevolg van te weinig vetMarjoleine schreef:Ik heb ooit eens iemand gesproken die beweerde dat labradors vet moeten hebben omdat ze anders onderkoeld raken tijdens het zwemmen en een groter risico op zinken hebben![]()
![]()

Heb ook eens op een show een mevrouw gesproken met een bloedmooie Labrador.Goed gespierd en geen greintje vet.
Was zo ongeveer meteen de ring uit gestuurd omdat de km de hond te mager vond terwijl ze de week daarvoor in Essen nog een U gehaald had.Zelfde hond,verschillende keurmeesters.
Aan de andere kant heb ik een x-Labrador(Max) die de tonvormige ribben van de Lab heeft geerfd en dus al heel snel veel te dik oogt terwijl hij dat niet is.Hij is wel een pietsie te zwaar maar moddervet(zoals hij weleens genoemd is) is hij beslist niet.
Kan ook bijna niet als je ziet hoe veel hij nog steeds beweegt en hoe weinig voer hij krijgt(250-300 gr.per dag afgemeten op een digitale weegschaal).

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10