Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voordelen...
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Voordelen...
Want zijn in jullie opinie de voordelen van een kleine hond?
En de voordelen van een grotere hond? ( middel/groot )
-
Supernova
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Voordelen...
Een kleine hond vind ik makkelijker mee te nemen, op visite bijv.
Vaak willen mensen ook eerder op een klein hondje passen dan op een grote hond.
Met een grote hond voel ik me dan weer wat prettiger als ik door het donker alleen loop.
Van een kleine hond vind ik het leuk dat ze lekker op schoot komen liggen, en een grote hond vind ik het heerlijk om lekker stevig te knuffelen
*Edit*
Ik vind het ook wat prettiger lopen met een grote hond door een druk losloopgebied. Ik zou met een kleine hond toch wat voorzichtiger zijn.
Vaak willen mensen ook eerder op een klein hondje passen dan op een grote hond.
Met een grote hond voel ik me dan weer wat prettiger als ik door het donker alleen loop.
Van een kleine hond vind ik het leuk dat ze lekker op schoot komen liggen, en een grote hond vind ik het heerlijk om lekker stevig te knuffelen
*Edit*
Ik vind het ook wat prettiger lopen met een grote hond door een druk losloopgebied. Ik zou met een kleine hond toch wat voorzichtiger zijn.
-
Marion.
Zo heb ik er werkelijk nog nooit over nagedacht. Met mini-hondjes ben ik altijd bang dat ik ze vertrap. Ze zijn kwetsbaarder, fragieler. Grote honden zijn aanwezig en kun je gewoon opzij duwen.Aimee schreef:Want zijn in jullie opinie de voordelen van een kleine hond?
Maar goed, nadenken over voor- en nadelen voor een klein versus groot ras heb ik nooit gedaan, en zal ik denk ik ook nooit doen. Mijn vent van bijna 2 meter zal ook meer eten dan mijn vader van 1.75, maar da's voor mij geen reden om hem niet te willen
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Een kleine hond is gemakkelijker mee te nemen met het openbaar vervoer, een kleine hond kost minder qua onderhoud, oppas is waarschijnlijk makkelijker te vinden (of kost ook weer minder
)...
Maar ach,...ik zou toch niet anders willen dan mijn grote lobbes hoor
Maar ach,...ik zou toch niet anders willen dan mijn grote lobbes hoor

-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Ik heb een middelgrote hond en een kleintje.. Vind een middelgrote toch meer voordelen hebben dan zo'n kleintje.. Een formaat Boomer (middelgroot) is net meer hond, staat er voor me als het nodig is en anders is hij niet bedreigend, gaat nog makkelijk mee overal naartoe en toch zie je m niet over het hoofd.
Een klein hondje, zoals Benny, zien mensen vaak over het hoofd, nemen ze niet voor vol aan. Kan makkelijk mee, maar toch..
Oppas heeft overigens liever Boomer dan Benny, maar dat komt ook wel door hun karakter denk/weet ik.
Voor Boomer heb ik zo 10 mensen, voor Benny eigenlijk maar 2.
Een klein hondje, zoals Benny, zien mensen vaak over het hoofd, nemen ze niet voor vol aan. Kan makkelijk mee, maar toch..
Oppas heeft overigens liever Boomer dan Benny, maar dat komt ook wel door hun karakter denk/weet ik.
Voor Boomer heb ik zo 10 mensen, voor Benny eigenlijk maar 2.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Welsh Corgi: best of both worlds 
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
Wat is groot en wat is klein, doe je dit aan de hand van hoogte of gewicht of...?
Ik vindt Max met ~ 60 cm niet erg klein, maar ze zijn er wel groter. Daarnaast weegt hij maar 25 kg, terwijl je ook honden van 80 kg hebt. De voordelen... Tja, ik heb geen kleine hond gehad dus kan er weinig van zeggen. Wat ik wel een voordeel vindt is het belonen tijdens training, dan hoef ik niet te bukken
. Daarnaast hoef ik niet zo bang te zijn dat hij snel "kapot" gaat, maar om nou te zeggen dat een grote hond nou zoveel "sterker" (kwa botten etc) is...
Hij ligt 's avonds ook heerlijk op schoot of op de bank, op de rug, beentjes wijd en "de boel" lekker luchten. Naast de fiets kan ik hem eens met de voet opzij duwen, aantrekken of corrigeren zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij direct in de wielen terecht komt. Hetzelfde geldt voor corrigeren tijdens lopen, de hond vliegt niet direct door de lucht. Nadelen zijn er niet echt, hij ligt in de auto in een vrij kleine mand, dus bijzonder veel ruimte neemt hij niet in (heeft "slechts" 1.70 x 0.90 ter beschikking). Hij eet wat meer misschien, maar dat is niet echt een nadeel, daar kies je voor, als ik met 5 euro de maand door wil komen zou ik geen hond nemen.
Ik vindt Max met ~ 60 cm niet erg klein, maar ze zijn er wel groter. Daarnaast weegt hij maar 25 kg, terwijl je ook honden van 80 kg hebt. De voordelen... Tja, ik heb geen kleine hond gehad dus kan er weinig van zeggen. Wat ik wel een voordeel vindt is het belonen tijdens training, dan hoef ik niet te bukken
Hij ligt 's avonds ook heerlijk op schoot of op de bank, op de rug, beentjes wijd en "de boel" lekker luchten. Naast de fiets kan ik hem eens met de voet opzij duwen, aantrekken of corrigeren zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij direct in de wielen terecht komt. Hetzelfde geldt voor corrigeren tijdens lopen, de hond vliegt niet direct door de lucht. Nadelen zijn er niet echt, hij ligt in de auto in een vrij kleine mand, dus bijzonder veel ruimte neemt hij niet in (heeft "slechts" 1.70 x 0.90 ter beschikking). Hij eet wat meer misschien, maar dat is niet echt een nadeel, daar kies je voor, als ik met 5 euro de maand door wil komen zou ik geen hond nemen.

-
DjockPuck
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Jack Russels
Een kleine hond is inderdaad gemakkelijk mee te nemen.
Dus ik heb er twee.
Ze zijn plm 35 cm hoog en gaan altijd mee op vakantie.
Passen op de achterbank van de auto.
Ze gaan trouwens niet mee op visite en naar de winkels.
Dus ik heb er twee.
Passen op de achterbank van de auto.
Ze gaan trouwens niet mee op visite en naar de winkels.
Groetjes Willy, Djock en Puck

- Moos
- Zeer actief
Bij een kleine hond zijn bepaalde 'problemen' vaak ook wat kleiner. Een kleine hond die trekt aan de lijn is lullig, maar ook niet heel veel meer dan dat. Een hond van 80 kilo die aan de lijn trekt is toch problematischer
Een kleine hond die onder de modder mensen gaat begroeten is "beetje onhandig", een grotere hond die dat doet kan vervelender zijn omdat het modderoppervlak groter is. Een kleine enthousiaste hond duwt ook niet zo makkelijk opa's en oma's omver.
Kleine hond kan je soms makkelijker meenemen, maar dat ligt ook wel erg aan het karakter. Moos was vele malen aanweziger op verjaarsvisite dan Vera. Alleen, en daar komt het formaat weer, niemand vond dat echt erg.
Een grotere hond vind ik minder fragiel, en dat kan ook behoorlijk wat voordelen hebben. Alleen al in drukkere losloopgebieden. En ook in het OV vind ik Vera meenemen makkelijker. Mensen struikelen niet over haar, zien haar niet over het hoofd, en ze kan zelf ook alle trappen en opstapjes nemen. Saar moet ik altijd dragen om al deze redenen
Kleine hond kan je soms makkelijker meenemen, maar dat ligt ook wel erg aan het karakter. Moos was vele malen aanweziger op verjaarsvisite dan Vera. Alleen, en daar komt het formaat weer, niemand vond dat echt erg.
Een grotere hond vind ik minder fragiel, en dat kan ook behoorlijk wat voordelen hebben. Alleen al in drukkere losloopgebieden. En ook in het OV vind ik Vera meenemen makkelijker. Mensen struikelen niet over haar, zien haar niet over het hoofd, en ze kan zelf ook alle trappen en opstapjes nemen. Saar moet ik altijd dragen om al deze redenen

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vind kleine hondjes kwetsbaarder. Ik vind Corgis ontzettend leuk maar hun formaat doet mij wel twijfelen of ik er echt een zou willen hebben. Het zijn hondjes met behoorlijk wat lef, maar ik zou als de dood zijn dat zo'n hondje in een gevecht komt met een Rottweiler ofzo :N:
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
En dan kan die Rottie nog weleens het onderspit delvenMaeve schreef:Ik vind kleine hondjes kwetsbaarder. Ik vind Corgis ontzettend leuk maar hun formaat doet mij wel twijfelen of ik er echt een zou willen hebben. Het zijn hondjes met behoorlijk wat lef, maar ik zou als de dood zijn dat zo'n hondje in een gevecht komt met een Rottweiler ofzo :N:
Vergis je niet in de felheid en wendbaarheid van bijvoorbeeld een Corgi.Ik vind een grotere hond gewoon prettig om te hebben;bij een echt kleine hond ben ik ook gauw bang dat ik er op trap of zo.
Alhoewel veel kleine honden zo aanwezig zijn dat dat niet gebeurt denk ik.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik heb kleinere honden gehad (teckels).
Nooit bang geweest voor contact met grote honden. Ze weerden zich allemaal perfect
Dikke pret zowel met de DD van een paar huizen verder als de RR van de overkant.
De onvriendelijke Bouvier van drie straten verder liep een straatje voor ze om
Dat ik nu grotere honden heb is niet vanwege het kleine formaat maar vanwege de wat grote "zelfstandigheid" en jachtpassie van mijn kleintjes.
Leuk vind ik ze nog altijd.
Het voordeel van het maatje dat ik nu heb vind ik dat ik tijdens de training niet hoef te bukken voor een beloning

Nooit bang geweest voor contact met grote honden. Ze weerden zich allemaal perfect
Dikke pret zowel met de DD van een paar huizen verder als de RR van de overkant.
De onvriendelijke Bouvier van drie straten verder liep een straatje voor ze om
Dat ik nu grotere honden heb is niet vanwege het kleine formaat maar vanwege de wat grote "zelfstandigheid" en jachtpassie van mijn kleintjes.
Leuk vind ik ze nog altijd.
Het voordeel van het maatje dat ik nu heb vind ik dat ik tijdens de training niet hoef te bukken voor een beloning
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
kleine hondjes neem je makkelijker mee op de fiets.
ze zijn vaak meer welkom dan grote honden als je op visite gaat. ook omdat ze makkelijk op schoot kunnen dan. en niet in de weg liggen.
wat @Moos ook al zegt. kleine hondjes kleine probleempjes. met opspringen en trekken b.v.
mensen zijn ook veel minder bang van kleine hondjes. en tolereren het veel meer als ze loslopen.
ze poepen aanzienlijk minder wat beter getolereerd wordt door de maatschappij.
veel mensen vinden grote honden niet nodig. dus al helemaal hun gepoep (wat ik altijd opruim, maar dat weten ze niet)niet.
MAAARRR kleine hondjes zijn vaak wel meer aanwezig. ietsje drukker. en dat zien vele mensen HELAAS niet.
grote honden (mijn hond dan) is rustig en kan met een klein rondje ook prima leven. mijn JH die trippelt moeiteloos door en zou nog hard achter de bal aan blijven rennen zelfs met dit weer. (doe ik niet, maar toch)
ze zijn vaak meer welkom dan grote honden als je op visite gaat. ook omdat ze makkelijk op schoot kunnen dan. en niet in de weg liggen.
wat @Moos ook al zegt. kleine hondjes kleine probleempjes. met opspringen en trekken b.v.
mensen zijn ook veel minder bang van kleine hondjes. en tolereren het veel meer als ze loslopen.
ze poepen aanzienlijk minder wat beter getolereerd wordt door de maatschappij.
veel mensen vinden grote honden niet nodig. dus al helemaal hun gepoep (wat ik altijd opruim, maar dat weten ze niet)niet.
MAAARRR kleine hondjes zijn vaak wel meer aanwezig. ietsje drukker. en dat zien vele mensen HELAAS niet.
grote honden (mijn hond dan) is rustig en kan met een klein rondje ook prima leven. mijn JH die trippelt moeiteloos door en zou nog hard achter de bal aan blijven rennen zelfs met dit weer. (doe ik niet, maar toch)
-
Fin
- Zeer actief
Ik geniet in gelijke mate van mijn twee grote èn één kleine hond. Durga is daarbij robuust genoeg, 36 cm, 10 kilo, en lekker stevig gebouwd. Maar van grote honden vind ik vooral het veilig lopen over straat prettig, dat zou ik erg missen als ik het alleen maar bij kleine honden hield.
Oh ja, één groot voordeel, maar geldt niet voor alle kleine honden: de overbuurvrouw heeft een mopshondje, dat de hele dag door lekker voluit kan blaffen zonder dat het iemand stoort, omdat het zo'n schor en redelijk zacht blafje is. Als die van mij hun muil opentrekken dan hoor je ze straten ver.
Oh ja, één groot voordeel, maar geldt niet voor alle kleine honden: de overbuurvrouw heeft een mopshondje, dat de hele dag door lekker voluit kan blaffen zonder dat het iemand stoort, omdat het zo'n schor en redelijk zacht blafje is. Als die van mij hun muil opentrekken dan hoor je ze straten ver.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Alle voor en nadelen zijn zo al wel genoemd denk ik.
Vind een erg groot pluspunt bij een kleinere hond dat ze makkelijk te vervoeren zijn, je stopt ze in de auto en je hebt nog ruimte over ook.
Maar wat ik ook wel een nadeel van een kleine vind is dat mensen hem al snel als 'klein' en 'lief' zien. En dus minder consequent zijn, dus zoals Moos zegt; de problemen zijn een maatje kleiner.
Vind een erg groot pluspunt bij een kleinere hond dat ze makkelijk te vervoeren zijn, je stopt ze in de auto en je hebt nog ruimte over ook.
Maar wat ik ook wel een nadeel van een kleine vind is dat mensen hem al snel als 'klein' en 'lief' zien. En dus minder consequent zijn, dus zoals Moos zegt; de problemen zijn een maatje kleiner.
- Moos
- Zeer actief
Voordeel van een wat grotere hond is dan weer dat ze wat stabieler liggen in bewegende dingen als auto's, bussen, en treinenLéonieHonden schreef:Alle voor en nadelen zijn zo al wel genoemd denk ik.
Zelfde in het OV. Als het druk is, en er eigenlijk geen zitplaatsen meer zijn is Vera heel makkelijk. Ik ga staan, zeg haar dat ze moet gaan liggen, en klaar zijn we. Saar kan je niet op de grond laten liggen in een bus of een trein. 1 bocht en Saar schuift de hele bus/trein door. Ik heb dus weleens 40 min lang met een hondje op de arm in het gangpad gestaan. Toch wel zwaar dan
Elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom denk ik

- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Oja,...zó had ik het nog niet gezien!Moos schreef:En ook in het OV vind ik Vera meenemen makkelijker. Mensen struikelen niet over haar, zien haar niet over het hoofd, en ze kan zelf ook alle trappen en opstapjes nemen. Saar moet ik altijd dragen om al deze redenen
Bij Luka heeft trouwens ook wel eens iemand op zijn staart getrapt in de trein, toen stond hij vliegensvlug om te kijken wie dit had gedaan...De "boosdoener" schrok zich kapot! Ik heb hem daarna geleerd om in de trein onder mijn benen te gaan liggen. Niemand heeft dan last van hem en Luka heeft ook geen last van de mede passagiers.

-
Fin
- Zeer actief
Moos schreef:Voordeel van een wat grotere hond is dan weer dat ze wat stabieler liggen in bewegende dingen als auto's, bussen, en treinenLéonieHonden schreef:Alle voor en nadelen zijn zo al wel genoemd denk ik.
Vind een erg groot pluspunt bij een kleinere hond dat ze makkelijk te vervoeren zijn, je stopt ze in de auto en je hebt nog ruimte over ook.Vera kan je altijd nog wel ergens in een achterbak stoppen, of opgerold op 1 zitplek op de achterbank. Saar in de achterbak kan niet, want die klettert bij de eerste de beste bocht al om :N:
![]()
Zelfde in het OV. Als het druk is, en er eigenlijk geen zitplaatsen meer zijn is Vera heel makkelijk. Ik ga staan, zeg haar dat ze moet gaan liggen, en klaar zijn we. Saar kan je niet op de grond laten liggen in een bus of een trein. 1 bocht en Saar schuift de hele bus/trein door. Ik heb dus weleens 40 min lang met een hondje op de arm in het gangpad gestaan. Toch wel zwaar dan
Elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom denk ik![]()
Met de achterbank neergeklapt stop ik zo twee grote honden achterin de auto en hou zat ruimte over - zelfs in een Seatje. Oh, en Durga heeft het idd wat moeilijker achterin. Het stabiel liggen lukt haar nog wel, maar haar doberbroers willen vaak nog van alles zien en doen in de auto, met de koppen uit de raampjes hangen bijvoorbeeld, en dan hoor ik weer een klagend gekef achterin van 'gaat van mijn poot af!!!'
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Voordelen zijn inderdaad dat ze wat minder sterk enzo zijn, dus trekken, uitvallen, enz zijn allemaal makkelijker in de hand te houden (als ik dan een verhaal lees van riemen die om lantarenpalen geslagen moeten worden, ben ik weer dankbaar om mijn kleine hondje (die niet uitvalt, maar goed). Overigens kan zo'n uk alsnog best trekken dat ze niet op een pink te houden is 
Nadeel met trainen vind ik wel het steeds moeten bukken om te belonen, om dingen uit te lokken, enz. Je bent echt continu aan het bukken. Met bijvoorbeeld volgwerk vond ik dat best lastig. Toen ze het eenmaal beheerste viel het weer mee, maar toen ze in de staakfase kwam en ik dus weer moest 'ondersteunen' in het koppie omhoog enzo, krijg je daar best wel een gebroken rug van...
Nu ik niet meer serieus train, train ik dus ook gewoon zittend in mn bureaustoel, dan heb ik tenminste de goede hoogte...
Nadeel met trainen vind ik wel het steeds moeten bukken om te belonen, om dingen uit te lokken, enz. Je bent echt continu aan het bukken. Met bijvoorbeeld volgwerk vond ik dat best lastig. Toen ze het eenmaal beheerste viel het weer mee, maar toen ze in de staakfase kwam en ik dus weer moest 'ondersteunen' in het koppie omhoog enzo, krijg je daar best wel een gebroken rug van...
Nu ik niet meer serieus train, train ik dus ook gewoon zittend in mn bureaustoel, dan heb ik tenminste de goede hoogte...

You'll be in my heart... Always...
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind kleinere honden eigenlijk alleen maar voordelen hebben. Tenminste, formaatje Jip, want die zijn niet zo kwetsbaar.
Veel makkelijker mee te nemen, minder kostbaar in onderhoud, passen op schoot en zaken als trekken aan de riem e.d. zijn minder een probleem (mocht het toch niet helemaal lukken met je opvoeding
). Ik kan met Jip ook alles wat ik wil. Qua conditie doet ze echt niet onder, met trainen is het een heerlijk hondje en ze kan ook naast de fiets lopen.
Het is dat wij het karakter van een border leuk vinden, anders liep er wat mij betreft alleen maar max. maatje Jip (hoewel Ziva niet veel groter is, maar wel twee keer zo zwaar).
Veel makkelijker mee te nemen, minder kostbaar in onderhoud, passen op schoot en zaken als trekken aan de riem e.d. zijn minder een probleem (mocht het toch niet helemaal lukken met je opvoeding
Het is dat wij het karakter van een border leuk vinden, anders liep er wat mij betreft alleen maar max. maatje Jip (hoewel Ziva niet veel groter is, maar wel twee keer zo zwaar).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik deed ze altijd gewoon tussen mijn benen. Anders schuift Benno idd ook de hele bus door, wat hem overigens niet interesseertMoos schreef:LéonieHonden schreef: Zelfde in het OV. Als het druk is, en er eigenlijk geen zitplaatsen meer zijn is Vera heel makkelijk. Ik ga staan, zeg haar dat ze moet gaan liggen, en klaar zijn we. Saar kan je niet op de grond laten liggen in een bus of een trein. 1 bocht en Saar schuift de hele bus/trein door.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
- Moos
- Zeer actief
Ja hahaah dat zal ook een beetje aan het karakter liggen of dat kan of nietLysette schreef: Ik deed ze altijd gewoon tussen mijn benen. Anders schuift Benno idd ook de hele bus door, wat hem overigens niet interesseert
Saar vindt de bus/trein niet vervelend, maar wel een tikkie spannend als we in het gangpad of bij de deuren moeten staan. Ze gaat dus niet zodanig ontspannen liggen dat ze goed tussen mijn voeten blijft dan
Maatje Jip lijkt mij overigens ook nog weleens wat

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Om dezelfde reden heeft Caja (zichzelf) geleerd om op stoelen te liggen :N:Carma schreef:Oja,...zó had ik het nog niet gezien!Moos schreef:En ook in het OV vind ik Vera meenemen makkelijker. Mensen struikelen niet over haar, zien haar niet over het hoofd, en ze kan zelf ook alle trappen en opstapjes nemen. Saar moet ik altijd dragen om al deze redenen
Bij Luka heeft trouwens ook wel eens iemand op zijn staart getrapt in de trein, toen stond hij vliegensvlug om te kijken wie dit had gedaan...De "boosdoener" schrok zich kapot! Ik heb hem daarna geleerd om in de trein onder mijn benen te gaan liggen. Niemand heeft dan last van hem en Luka heeft ook geen last van de mede passagiers.

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Kleine honden zijn wel handiger met meenemen enz.
Grote honden vind ik handiger met trainen en daar gaan mensen minder snel ongevraagd aanzitten.
Caja's maatje is wel heel handig voor beiden vind ik, alleen is het jammer dat mensen haar er zo aaibaar uit vinden zien.
In huis en op kantoor vind ik het ook een handig maatje en ze kan goed mee op de achterbank en eventueel in de fietskar.
De volgende hond wordt net een maatje groter, omdat ik er ook een reu bij wil en omdat Caja eigenlijk net een paar cm te klein is om goed large agility aan te kunnen.
Grote honden vind ik handiger met trainen en daar gaan mensen minder snel ongevraagd aanzitten.
Caja's maatje is wel heel handig voor beiden vind ik, alleen is het jammer dat mensen haar er zo aaibaar uit vinden zien.
In huis en op kantoor vind ik het ook een handig maatje en ze kan goed mee op de achterbank en eventueel in de fietskar.
De volgende hond wordt net een maatje groter, omdat ik er ook een reu bij wil en omdat Caja eigenlijk net een paar cm te klein is om goed large agility aan te kunnen.

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Jamey ligt in bus en trein op schoot als ik zit (is officieel voorwaarde dat ze gratis mee mag, hoewel er meestal niet (streng) op gelet wordt). Als ik moet staat is zij tussen mijn benen of in mn armen... Dat laatste liever niet want al weegt ze maar 5 kilo, dat wordt op den duur best zwaar en pijnlijk...

You'll be in my heart... Always...
- Ragyo
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vind het makkelijk meenemen en weinig eten de grootste voordelen van een kleine hond.
grote hond vind ik absoluut het allergrootste voordeel dat ik hem kan aaien als ie naast me zit/staat, niet hoef te bukken! ik vind het heerlijk een hond tussen het wandelen door ff te kunnen knuffelen zonder door de knieeen te hoeven. en voel me idd beter beschermd met grotere hond,
grote hond vind ik absoluut het allergrootste voordeel dat ik hem kan aaien als ie naast me zit/staat, niet hoef te bukken! ik vind het heerlijk een hond tussen het wandelen door ff te kunnen knuffelen zonder door de knieeen te hoeven. en voel me idd beter beschermd met grotere hond,
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Ik heb een grote hond met probleemgedrag en een gemakkelijk kleintje, dus de verschillen zijn hier wel héél erg opvallend.
Ik moet toegeven dat de kleinere honden tegenwoordig veel aantrekkelijker zijn dan toen ik begon. Zo gemakkelijk ''even mee te nemen'', veel gemakkelijker onder controle te houden in elke situatie.... Mensen doen veel minder moeilijk over een kleintje dan over een joekel van een hond... en ook met borstelen ben je heel snel klaar en Branco sleept minder troep mee het huis in dan Rhodi.
Maar dat is natuurlijk wel weer per ras verschillend... Branco is immers een korthaartje.
Nadelen.. tja, ik ben gewoon stapelgek op grote knuffelhonden.
En ik vind een grote hond ook heel mooi om te zien. En ik voel me véél veiliger met een hond als Rhodi in huis... mede omdat ik gewoon de garantie heb dat hij me beschermd, terwijl ik dat bij Branco durf te betwijfelen. Ik denk dat als Rhodi er niet meer is, ik weer net zo schichtig in huis word als daarvoor; opschrikken bij elk vreemd geluidje. Nu heb ik dat totaal niet meer... al sinds Rhodi een pup was niet meer.
Ik moet toegeven dat de kleinere honden tegenwoordig veel aantrekkelijker zijn dan toen ik begon. Zo gemakkelijk ''even mee te nemen'', veel gemakkelijker onder controle te houden in elke situatie.... Mensen doen veel minder moeilijk over een kleintje dan over een joekel van een hond... en ook met borstelen ben je heel snel klaar en Branco sleept minder troep mee het huis in dan Rhodi.
Nadelen.. tja, ik ben gewoon stapelgek op grote knuffelhonden.

-
Max2
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bernersennen
Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar grote honden.
Enige nadeel van mijn grote berner is zijn bos met haar die regelmatig uitvalt in mijn woonkamer
Grote honden zijn vaak wat rustiger.
Enige nadeel van mijn grote berner is zijn bos met haar die regelmatig uitvalt in mijn woonkamer
Grote honden zijn vaak wat rustiger.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Mijn voorkeur gaat uit naar een beetje middelmaat, zeg maar tussen de 40 en 45 cm schofthoogte.
Lumi is nog geen 34 cm. geworden, dus ik heb een kleintje in huis ipv een middelmaat.
Eén van de punten die ik heel leuk vindt is dat ze met mand en al vertild kan worden
. 's nachts ligt ze namelijk in de keuken. Ze kan heel gemakkelijk overal mee naar toe, met haar formaat kan ze ook nog eens prima op schoot liggen of in een draagtas meegenomen worden. En wat ook een voordeel is, ze eet heel weinig. Hierdoor is het prima betaalbaar om haar aan de biologische kvv te zetten. Als ik een hond had gehad die 5 keer zo zwaar was en waarschijnlijk 4 keer zoveel at, dan zou dat wel een duur grapje zijn geworden.
Wat ik een minpuntje vindt is dat ik haar vaak te klein vind om met grotere honden te spelen (ook ivm haar pl). En soms moet ik inderdaad wel uitkijken waar ik loop, maar dat heb ik met Beetle ook.
Lumi is nog geen 34 cm. geworden, dus ik heb een kleintje in huis ipv een middelmaat.
Eén van de punten die ik heel leuk vindt is dat ze met mand en al vertild kan worden
Wat ik een minpuntje vindt is dat ik haar vaak te klein vind om met grotere honden te spelen (ook ivm haar pl). En soms moet ik inderdaad wel uitkijken waar ik loop, maar dat heb ik met Beetle ook.
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
mijn vriend is 2 meter lang met grote voeten dus ben bang dat ie een kleintje over het hoofd ziet
en ik woon op een boerderij.
dus ben blij met mijn (middel)grote hond die mij beschermt.. (hoop ik)
en ik woon op een boerderij.
dus ben blij met mijn (middel)grote hond die mij beschermt.. (hoop ik)
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*