Inmiddels wordt ik goed zat van al die hondenbezitters die hun hond los laten lopen, niet in de gaten houden en niet hun verantwoordelijkheid nemen. Ik heb nu al drie keer in een paar dagen tijd een hond op Rhodin af zien komen stormen met een borstel en stijve poten en ze legden onmiddelijk hun kop en/of poten op Rhodins rug, twee keer was de baas niet eens in het zicht. Het ging elke keer om een opdringerige labradorreu.
De vervelendste ontmoeting was zaterdagavond, ik stond daar met Rhodin, zag niemand, dus heb geroepen: 'Van wie is die hond?' Toen hoorde ik ergens (op geërgerde(!) toon): 'Van mij!' Dus ik riep of ze hem terug wilde roepen, want mijn hond is er niet van gediend en kan gaan vechten. Maar nee hoor, ze riep haar hond niet terug, ze deed niets, dus ik heb die hond geblokt en weg gesnauwd. Rhodin schrok in eerste instantie zo van die hond die achter op hem knalde dat hij niet direct in de aanval ging maar achter mijn benen dook en ik tijd had om die hond weg te snauwen. Mevrouw liep gewoon stoïcijns door, terwijl haar hond gewoon weer zo maar straten over stak...
En gister had ik familiedag, we deden een speurtocht en ik stond met een aangelijnde Rhodin in een groep van een stuk of 15 familieleden. Plots weer een labradorreu die bovenop Rhodin duikt, midden tussen de mensen! Rhodin grauwde van zich af en die hond rende snel weer terug naar zijn baas die zo'n 50 m verder op liep. Wederom, niets gehoord van die baasjes, ze sloegen snel een zijpad in zonder op of om te kijken. Dit was bij de ingang van een bos (geen losloopgebied), dus kon me wel enigszins voorstellen dat de hond los liep, maar ik snap niet dat je je hond überhaupt los laat lopen als hij op zo'n manier op andere honden af komt en je hem niet terug kunt roepen. Ze probeerden dat eerst nog wel. Ze riepen zwakjes één keer de naam van de hond, op zo'n manier dat ze er al van overtuigd waren dat hij toch niet zou komen.
Nu kan het natuurlijk gebeuren dat je hond een keer op een andere hond af rent en op zich vind ik dat niet erg, maar wat ik vervelend vind, is dat mensen zich niet verontschuldigen, niet omkijken en gewoon doorlopen alsof er niets aan de hand is... Als mij dat zou overkomen zou ik dat heel vervelend vinden voor degene die lastig wordt gevallen door mijn hond en zou ik mij op zijn minst verontschuldigen en aangeven dat ik beter op zal letten, desnoods iets van 'Sorry!' roepen op afstand. Daarna heb ik een rotgevoel en pas ik nóg beter op dat het me niet weer overkomt (misschien dat zij dat ook doen, dat kan ik natuurlijk niet zien). Ik zou in ieder geval niet gewoon door lopen alsof er niets is gebeurd en de andere kant op kijken, zoals deze eigenaren deden. Wat vinden jullie daar nou van? Wat is de beste manier om te reageren in zo'n situatie?