Ik het afgelopen jaar heb ik al (hier komt mn lijstje):
-2 keer dezelfde maltezer
-1 stabij-kruising
-1 boxer
-1 flatcoat
-2x hetzelfde boomer-ietsje
-1 andere boomer
-4 keer dezelfde labrador
- ontelbare keren de overbuur-poedelmix
-en vandaag weer een maltezertje
thuisgebracht omdat ze loslopen in de buurt.
Vaak kom ik er eentje tegen als ik met de hond(en) loop, of ze lopen letterlijk in de voortuin.
Als ik een loslopende hond zie, zonder eigenaar in de verre omtrek, probeer ik hem te lokken, en mee naar huis te nemen, om hem daar aan te lijnen (of bij bekende hond, rechtstreeks naar eigen huis te brengen). Vervolgens ga ik met aangelijnde hond door de buurt sjokken, in de hoop een zoekende eigenaar tegen te komen. Bij 1 boomer en de flatcoat was dat het geval. Alle anderen heb ik via via thuisgebracht.
Ik zie zo'n beestje loopen, ondertussen fietsen, rijden en wandelen er mensen rustig voorbij om even naar de hond te kijken, en gaan weer verder.
In veel gevallen (als ik de hond dan kom 'thuisbezorgen') werd de hond nog niet gemist, of krijg ik als commentaar:"Och dat doetie zo vaak, maar hij komt wel weer terug hoor..."
Zulke mensen (het 'komt wel weer terug'-type) kan ik echt niet hebben... Oké we wonen in een woonwijk, maar er rijden genoeg mensen asociaal hard langs het loopveldje. Bovendien is er op 50 meter van datzelfde veld een drukke weg. Dat zulke mensen helemaal geen zorgen hebben om hun hond, irriteert me echt mateloos. En dat ik de enige schijn te zijn die de moeite neemt om zo'n hond weer thuis te brengen....
Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik moest even uitrazen...