Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ist nicht gefahrlich

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

ist nicht gefahrlich

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik weet niet of ik het juist heb geschreven hoor, maar het moet Duits zijn. :N:

Ik liep vanavond buiten, en toen kwam een vrouw mij tegemoet met een loslopende viszla reu.
Leuk beest, maar liever niet in de buurt van Romeo natuurlijk.
Ik riep of ze hem uit de buurt kon houden van mijn honden, omdat dat niet goed gaat samen.
Ze leek me niet te begrijpen, was vrolijk tegen haar hond aan het babbelen, 'kom *fluit fluit* kom'
Ik heb Romeo strak naast me gezet, en die stond inmiddels op zijn achterpoten omdat de hond toch wel iets te dichtbij kwam naar zijn zin.

Waarschijnlijk trok ik een nogal zuur gezicht, en de vrouw riep dus met een teleurstelling in haar stem: 'ist nicht gefahrlich'
Ik versta heel goed Duits, maar schrijven is wat anders.
Ik hoorde aan de toon waarop ze het zei dat ze dacht dat ik haar hond eng vond, en bang was dat hij iets zou doen.
Toen zei ik dus: nee, maar deze wel!
Gelukkig begreep ze het meteen, en riep 'oooh!' en ze nam haar hond netjes mee, hij luisterde goed :ok:
Ik heb haar netjes bedankt, was een aardig vrouwtje.

Ergens vond ik het nog sneu voor haar ook, dat ze dacht dat ik bang was dat haar hond de mijne iets zou aandoen.
Gelukkig begreep ze wat ik zei, dat het dus voor de veiligheid van haar hond was dat ik zo reageerde.
Ik stond eigenlijk al op het punt om Romeo's kop tegen mijn buik aan te klemmen, maar dat was niet nodig.

Zij is zelf iig totaal niet bang voor andere honden, hoe ze er ook uitzien.
Dat was wel duidelijk, en zelfs toen duidelijk aan Romeo te zien was (vond ik dan) dat hij niet de beste bedoelingen had, zag ze dat niet.

Zou dat komen doordat zo iemand nooit een nare ervaring heeft meegemaakt mbt gevechten tussen honden?
Want ik kan me ergens best voorstellen dat je dan zulke dingen niet echt door hebt.
Zij zag misschien alleen maar een hond die veel interesse had voor haar hond (toen ze Romeo zag bedoel ik he).
Ik heb dat weer andersom, als ik een hond zie die vol interesse naar een andere hond kijkt, zie ik gevaar, dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen.
Dat zal weer komen door mijn ervaring met Romeo. Want over het algemeen zit er dan totaal geen kwaad in zo'n hond.
:zweep:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: ist nicht gefahrlich

Ongelezen bericht door Frenk »

Paulala schreef:Zou dat komen doordat zo iemand nooit een nare ervaring heeft meegemaakt mbt gevechten tussen honden?
Want ik kan me ergens best voorstellen dat je dan zulke dingen niet echt door hebt.
Zij zag misschien alleen maar een hond die veel interesse had voor haar hond (toen ze Romeo zag bedoel ik he).
Ik heb dat weer andersom, als ik een hond zie die vol interesse naar een andere hond kijkt, zie ik gevaar, dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen.
Dat zal weer komen door mijn ervaring met Romeo. Want over het algemeen zit er dan totaal geen kwaad in zo'n hond.
Ik heb nog nooit een hond 'voor de grijp' zien loeren, zeg maar. Dus ik durf echt niet te zeggen dat ik dat altijd maar zou herkennen. misschien wel hoor, maar ik weet het niet. :19:
Als ik een hond zie die vol interesse naar een andere hond kijkt, dan zie ik in ieder geval niet meteen gevaar en alarmbellen. En tot nu toe is er dus ook nooit iets gebeurd :19:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Waarschijnlijk zou jij het bij Romeo ook niet kunnen zien, maar wel aan mijn gedrag.
Alleen zij interpreteerde dat verkeerd.

Romeo kijkt ook niet om te grijpen, want op dat moment heeft hij nog geen grijpgedrag in zijn hoofd.
Hij is nieuwsgierig wat die hond gaat doen, en kijkt of hij niet dichter in de buurt komt etc.
Zijn staart gaat omhoog, en zijn oren ook.
Hij gaat heel hoog op zijn poten staan, en kijkt zeer indringend/geinteresseerd.
Gevaarlijk ziet hij er dan niet uit eigenlijk, maar ik zie wel dat het dan helemaal mis gaat als de hond naar hem toe zou komen.

Toch kan ik me dus goed voorstellen dat een ander dat totaal niet zo ziet aan hem.
En omdat ik gewend ben dat een hond die zo kijkt kan gaan bijten, denk ik dat bij veel meer honden waarbij dat vaak helemaal niet het geval is.
Frenk
Zeer actief

Waarschijnlijk zou ik het dus inderdaad niet aan Romeo zelf zien, maar wel aan hou jij je opstelt. En gelukkig maar :ok: Maar inderdaad... Bij een 'Romeo' met een baas die niks doet, zou ik het dus ook laten gaan. Ik ga ervan uit dat mensen hun hond kennen en ernaar handelen (misschien wel te naief :oeps: ? )
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ik denk dat jij het prima ziet als je mij tegen zou komen.
Als jouw hond aan de lijn zit onderneem ik trouwens geen enkele actie, dan loop ik rustig aan je voorbij zonder dat Romeo reageert.
Maar als jouw hond los zou lopen, dan stop ik even met lopen, neem ik Romeo strak naast me, en loop dan langzaam door helemaal aan de zijkant van het pad/veld etc.
En hou elke beweging van jouw hond nauwlettend in de gaten.
Dus dan lijkt het mij wel duidelijk genoeg.

Maar die vrouw had het dus werkelijk niet in de gaten.
Misschien de gedachte dat een gevaarlijke hond woest grommend in de riem hangt?

Overigens had die hond het wel in de gaten volgens mij.
Hij kwam naar Romeo's zin iets te dichtbij, maar niet zo dichtbij dat Romeo iets verkeerds kon doen.
Hij bleef toch wel op een afstandje twijfelen of hij dichterbij zou komen of niet.
En toen had die vrouw het dus ook door na wat ik zei, en riep hem netjes.

Zo'n blik heeft hij dan in zijn ogen:
Afbeelding
Alleen staan zijn oren dan veel hoger op zijn kop, en vertoont zijn voorhoofd diepe denk-rimpels :mrgreen:

Bij Labradors zie ik die blik ook heel vaak, en dan denk ik meteen aan Romeo, maar die honden blijken dan alleen maar te willen spelen.
Julia heeft die blik trouwens als ze een potentieel opjaag-object ziet.
Frenk
Zeer actief

Frenk kan zo'n blik ook hebben bij honden die we tegen komen. En er is niet te voorspellen hoe het contact vervolgens verloopt. De ene keer spelen, terwijl het de volgende keer bij een snuffel en doorlopen blijft :19:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ja, ik plak aan zo'n blik meteen gevaar.
Maar eerlijk is eerlijk, het ziet er niet eng uit, en ook niet agressief of wat dan ook.
Het lijkt of hij gewoon interesse heeft.

En eigenlijk is dat ook zo, op dat moment is er ook nog niets aan de hand, pas als een hond echt op hem af komt wordt het hem te veel.
Hij is erg op zijn privacy gesteld :pffff:

Hij was trouwens heel lief vanmiddag hoor, ik kwam mensen tegen met twee hele leuke spelende hondjes.
Twee teefjes, een kruising teckel x Jack en een cavaliertje.
Echt leuke beestjes, en Romeo vond ze hartstikke leuk!
En dat zie ik ook aan hem, een ander ziet geen verschil of hij een hond wel of niet mag, maar ik zie dat gelukkig.
En dus heeft hij leuk kennis kunnen maken.

Eén van de teefjes ging op haar rug liggen, en Romeo snufelde haar van voor naar achter helemaal af, wel heel zachtjes.
Toen ging hij aan haar bek en neusje snuffelen en daarna heel voorzichtig naast haar liggen.
Dat zijn dan weer van die momenten dat ik helemaal verliefd op hem ben.
En voor die mensen is het dan weer onbegrijpelijk als ik vertel dat hij ook nog een heel andere kant heeft.
Dit heeft trouwens niet echt te maken met dat het teefjes waren, want sommige reutjes vindt hij ook leuk en prima als ze aan hem snuffelen.
Maar de meeste niet, en dan vooral grotere honden, ook teven overigens.
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

ach ik heb zelfs meegemaakt dat toen mij herder gillend en happend in de riem hing met een kwispelende staart klaar om aan te vallen (toen ze dat nog deed) dat een vrouwtje zei: ach waarom laat ze haar niet los kan die leuk met de mijne spelen.
Toen ik haar vertelde dat ze zo puur uit opwinding doet en echt bijt was het o? :denken:

Later hoorde ik van andere dat zei een hondenschool heeft en op een andere school als gedrachtsterapeute werkt.
Jojoke

Ongelezen bericht door Jojoke »

Ik ben écht oprecht blij dat ik daar nooit aan hoef te denken bij mijn hond,het lijkt me verschrikkelijk.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ook ik ben blij dat ik niet konstant de zenuwen moet krijgen als er een hond losloopt
en aanstalte maakt om naar mijn hond toe te lopen, dat die van mij erop vliegt.
Ik zelf ben wel heel alert,maar soms kun je het niet voorkomen dat je hond aangevallen wordt, en heb een tijd terug een heidewachtel aan zijn halsband van mijn hond afgetrokken, ik hing die joekel bijna op, want mijn sukkeltje doet helemaal niets terug.
Die heidewachtel was ontsnapt, en zijn bazinnetje kwam er achter aan gehold.
Ze pakte hem van mij over want ik hield die hond helemaal omhoog van de grond, zodat hij niet weer op Beau kon klappen.
De dag erop bood deze vrouw haar excuus aan, en heeft een tijd met mij staan praten.
Ze was er zo van geschrokken dat haar hond dit deed, want hij was heel lief zei ze.
Ja zei ik, dat heb ik gemerkt, sommige mensen toch.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Hierachter woont een eigenaar met Argentijnse dog. Leuk beest, waarschijnlijk net een jaar aan zijn gedrag te zien, en luistert aan de lijn voor geen meter. Lopen ook met zo'n flexlijn met dun koordje, 1x een goede ruk en de hond is kwijt. Maar goed, de vader van de eigenaar van die hond laat geregeld die hond uit en kom ik weleens tegen. Dan vraag ik vriendelijk doch dringend of hij die hond kort wil houden, ook al is hij nog zo spontaan en vrolijk. Mijn hond (Stanley) is dat dus niet bij dit type hond en wil zoals het zijn karakter betaamd heer en meester zijn over alle reuen binnen zijn territorium. Staan ze vreemd te kijken, want het is toch een golden? Sommige eigenaren of uitlaters weten echt niet met wat voor hond ze lopen en hebben de ballen verstand van hondentaal. Want aan Stanley kun je dus duidelijk aan zijn lichaamstaal zien dat hij niet gediend is van dit type honden (aanvaring gehad met een woeste boxer...). Het kan dus ook de andere kant op........ :F:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik lijn mijn honden aan bij staffies, amerikaanse bullen en aanverwante. Ik werk dagelijk met zulke type honden en dat heeft helaas in negatieve zin mijn ogen geopend :ugh: voorheen ging ik nog uit van "het valt wel mee' maar nee, mijn honden zijn mij te veel waard om gepakt te worden. :roos:
Perry en Noah

Afbeelding
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

Ik zou toch mijn hond bij me houden als ik jou tegen kom.
Kop omhoog, staart omhoog is voor mij duidelijk genoeg. Mijn dametje is precies zo en idd. met dit soort honden heb je als er wat gebeurt wel grote kans op schade.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Frenk schreef:
Paulala schreef:Zou dat komen doordat zo iemand nooit een nare ervaring heeft meegemaakt mbt gevechten tussen honden?
Ik heb nog nooit een hond 'voor de grijp' zien loeren, zeg maar. Dus ik durf echt niet te zeggen dat ik dat altijd maar zou herkennen. misschien wel hoor, maar ik weet het niet. :19:
Als ik een hond zie die vol interesse naar een andere hond kijkt, dan zie ik in ieder geval niet meteen gevaar en alarmbellen. En tot nu toe is er dus ook nooit iets gebeurd :19:
wil je het ervaren? kom naar groesbeek en maak mee wat anderen nooit ervaren! bel 0900-....... :smile: :smile:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Mechelfan schreef:Kop omhoog, staart omhoog is voor mij duidelijk genoeg.
Als je je hond kent of als het een ras is waar je misschien wat sneller gedoe verwacht? Maar ik zie vaak zat honden met de kop omhoog en de staart omhoog en dat wordt dan dus geen vechtpartij :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

massam schreef:wil je het ervaren? kom naar groesbeek en maak mee wat anderen nooit ervaren! bel 0900-....... :smile: :smile:
:D
Ik denk dat ik het bij Sam ook niet meteen als 'die gaat grijpen' zou bestempelen als jij ernaast loopt en hem gewoon los laat lopen. Snap je wat ik bedoel? :19: Een hond die zo aan de lijn doet, waarbij de baas meteen in actie komt om een ontmoeting te voorkomen, ja nogal wiedes dat ik dat door heb :mrgreen: maar als die andere baas zijn hond laat lopen, dan ga ik niet meteen in de remmen van een hond die alert en geïnteresseerd reageert op een naderende hond. Is dat raar? :scratch:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik herken het wel gelijk :N: hoest mogelijk,

en andere verstaan het bij DuCain ook, ook al denken ze eerste dat het een leuke bokser is :engel:
of ze zien mij spastisch doen met de hond en verstaan dat, kan ook :oeps:

Edit; en ik discrimineer er lustig op los qua ras :lol1: :roos:
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Ik herken het wel gelijk :N: hoest mogelijk,
Bij andere honden of bij je eigen hond?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Frenk schreef:
Bij allebei, ik ben goed geworden in het lezen van honden
zelfs de staffies die met een stijve bovenlip doen alsof ze geen interesse hebben :hmmm:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Een beetje van de categorie: Hij doet niks!
Euh, maar die van mij wel!
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Frenk schreef:
Bij allebei, ik ben goed geworden in het lezen van honden
zelfs de staffies die met een stijve bovenlip doen alsof ze geen interesse hebben :hmmm:
Maar dan herken je het ook als zo'n houding als Paulala beschrijft wel 'onschuldige' interesse is? En waar zit 't verschil hem dan in? (even de reactie van een evt baas buiten beschouwing gelaten)
Afbeelding
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

Frenk schreef:
Mechelfan schreef:Kop omhoog, staart omhoog is voor mij duidelijk genoeg.
Als je je hond kent of als het een ras is waar je misschien wat sneller gedoe verwacht? Maar ik zie vaak zat honden met de kop omhoog en de staart omhoog en dat wordt dan dus geen vechtpartij :19:
Als ik mijn hond ken en een ras is waar ik sneller gedoe verwacht.

Mijn hond is niet zo gediend van dominant ogende honden. Deze leert ze graag een lesje. Is bijna nooit echt vechten, maar de gemiddelde hondenbaas vindt het toch niet zo leuk als zijn of haar hond afgesnauwd wordt.
Bij kleine hondjes roep ik haar dus bij me, en bij heel grote of honden met heel sterke kaken ook. Dit om schade en/of ruzie te voorkomen.

Ook bij angstige eigenaren wordt mijn hond netjes bij me gehouden. Helaas zijn er veel mensen bang voor herders....
S@ndr@
Zeer actief

Maar dan herken je het ook als zo'n houding als Paulala beschrijft wel 'onschuldige' interesse is? En waar zit 't verschil hem dan in? (even de reactie van een evt baas buiten beschouwing gelaten)
dat stoelt op een stuk ervaring,en het een paar keer hebben zien en meegemaakt
kennis van me heeft ook zo`n staf, ik kan het niet omschrijven :19: , maar als ik het zie, dan herken ik het gelijk,
ik denk dat het t nonchalante is op dat moment, :idea: van maakt mij niet uit hoor, die me alert maakt dan.
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

Jij hebt een hond waar je meteen zodra je een voet buiten de deur zet mee op je hoede bent. Daar kies je voor met een staffje...
Dus ben je altijd (onbewust) bezig met proberen honden te lezen... als je daarintegen een hond hebt die meestal met alle honden op kan schieten ben je daar minder mee bezig.

Als ik met Magic buiten loop ben ik altijd bezig alle honden te lezen en in de gaten te houden ondanks dat magic haar gesnauw steeds minder wordt (gelukkig)
Loop ik echter met Timber buiten ben ik daar veel minder mee bezig omdat ik weet dat hij minder problemen heeft met andere honden. Dus laat ik me dan nog wel eens verrassen door een loslopende hond of laat ik hem nog wel eens buurten bij andere honden...
Bij Magic zal ik dat risico nooit vrijwillig lopen....

Dus ik denk niet dat je kan stellen dat iemand die minder andere honden "leest" ook nooit iets mee gemaakt heeft.
Ik loop met beide honden gewoon heel anders buiten want als ik met beide tegelijk loop dan is Tim in een beschermende staat dus zal hij wel naar andere honden uitvallen en ja dat loopt wel eens op wat "bekvechten" uit....
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
kennis van me heeft ook zo`n staf, ik kan het niet omschrijven :19: , maar als ik het zie, dan herken ik het gelijk,
ik denk dat het t nonchalante is op dat moment, :idea: van maakt mij niet uit hoor, die me alert maakt dan.
Maar dan speelt het type hond dus ook mee in je beoordeling en niet alleen de houding? :scratch:
Want dat is dan ook misschien mijn 'handicap' dat ik het nog niet gezien heb :19: Ik kom namelijk eigenlijk nooit type 'vechthonden' tegen. Zou dat het dan zijn?
Enne... "nonchalante"??? Paulala beschrijft juist directe interesse en duidelijk alert kijken naar een andere hond. Geen nonchalanche?
Afbeelding
*Jolanda*

Frenk schreef:
S@ndr@ schreef:
Maar dan speelt het type hond dus ook mee in je beoordeling en niet alleen de houding? :scratch:
Want dat is dan ook misschien mijn 'handicap' dat ik het nog niet gezien heb :19: Ik kom namelijk eigenlijk nooit type 'vechthonden' tegen. Zou dat het dan zijn?
Enne... "nonchalante"??? Paulala beschrijft juist directe interesse en duidelijk alert kijken naar een andere hond. Geen nonchalanche?
ik denk dat het een combinatie is van alles hoor...
het kunnen hele subtiele dingen zijn waarvan de eigenaar door heeft dat als zijn hond dit vertoond dat het dan wel eens verkeerd kan lopen...
En dan ga je vanzelf er bij andere honden ook opletten... Alleen heb je dit niet in je directe omgeving dan let je er ook niet sterk op...
Ik ben zelf gewoon altijd (onbewust) op mijn hoede met Magic ondanks dat ze niet meer zomaar boven op een loslopende of aangelijnde hond zal klappen...

mijn Amstaffje let wel scherp op andere honden maar in die houding zit ook een stukje van "ik negeer jou totdat je te dicht bij komt dan grijp ik je"
En dat omschrijf ik wel als een stukje nonchalance....
S@ndr@
Zeer actief

Frenk schreef:
S@ndr@ schreef:
Ja maar het is niet het gelijk "voorwaarts" gaan interesse, daarom zei ik al het is lastig te omschrijven, en noem ik het nonchalante interesse, het ik zie je en kom maar hier :roll:
Maar type hond speelt samen met het lezen heel erg mee ja,( ik had toch al gezegd dat ik discrimineer) kan het niet ontkennen, bij de ene hond let ik hier op en bij de ander vind ik dat niet erg.
type eigenaar wat er bij loopt en hoe die zich gedraagt vind ik ook niet onbelangrijk, het is het totale plaatje.
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 12 aug 2009 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Frenk
Zeer actief

*Jolanda* schreef:ik denk dat het een combinatie is van alles hoor...
het kunnen hele subtiele dingen zijn waarvan de eigenaar door heeft dat als zijn hond dit vertoond dat het dan wel eens verkeerd kan lopen...
En dan ga je vanzelf er bij andere honden ook opletten... Alleen heb je dit niet in je directe omgeving dan let je er ook niet sterk op...
Ik ben zelf gewoon altijd (onbewust) op mijn hoede met Magic ondanks dat ze niet meer zomaar boven op een loslopende of aangelijnde hond zal klappen...
Ik heb het niet over als eigenaar, maar juist als niet-eigenaar :wink: Ik probeer te leren hoe ik dan het verschil moet zien en herkennen tussen de gewone ongevaarlijke alertheid en de alertheid zoals Paulala die herkent bij haar hond en bij andere honden.
Afbeelding
*Jolanda*

Frenk schreef:
*Jolanda* schreef:ik denk dat het een combinatie is van alles hoor...
Ik heb het niet over als eigenaar, maar juist als niet-eigenaar :wink: Ik probeer te leren hoe ik dan het verschil moet zien en herkennen tussen de gewone ongevaarlijke alertheid en de alertheid zoals Paulala die herkent bij haar hond en bij andere honden.
Maar dat is nou juist erg moeilijk... juist omdat het hele verschillende kleine dingetjes zijn...
En het hangt ook zeker van het ras af... alertheid bij mijn golden is goed terwijl die dezelfde signalen afgeeft als mijn staffje...
Alleen is dat voor andere mensen moeilijk in te schatten...
Frenk
Zeer actief

*Jolanda* schreef:En het hangt ook zeker van het ras af... alertheid bij mijn golden is goed terwijl die dezelfde signalen afgeeft als mijn staffje...
Alleen is dat voor andere mensen moeilijk in te schatten...
Kijk en daar probeerde ik nou achter te komen :ok: Of het dus inderdaad eenzelfde alertheid is (die er dus hetzelfde uitziet) of dat het toch anders toont.
Maar als ik het goed begrijp moet ik bij bepaalde typen honden gewoon oppassen als ik ze die alertheid uit zie stralen, ook al ziet het er hetzelfde uit als de alertheid van een Frenk (of een golden)? :scratch:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”