Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderzoek naar medicijnverkoop dierenartsen.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Onderzoek naar medicijnverkoop dierenartsen.

Ongelezen bericht door marian* »

Onderzoek naar medicijnverkoop dierenartsen
DEN HAAG - Minister Gerda Verburg (Landbouw) onderzoekt of het zin heeft om dierenartsen te verbieden geld te verdienen aan de medicijnen die zij zelf voorschrijven. In een aantal Scandinavische landen heeft een dergelijk verbod geleid tot een aanzienlijke vermindering van het gebruik van antibiotica in de veehouderij.
Dat heeft haar woordvoerster donderdag gezegd naar aanleiding van een bericht van de NOS.
Verburg wil hiermee het gebruik van antibiotica verminderen om de kans op de ontwikkeling van resistentie tegen de medicijnen te verkleinen. De toenemende resistentie tegen bijvoorbeeld MRSA is niet alleen gevaarlijk voor dieren, maar ook voor de gezondheid van mensen.
Wie de verkoop van de diergeneesmiddelen dan op zich moet nemen, is nog niet duidelijk. ,,Dat kan een andere dierenarts zijn, maar ook een apotheker. Dat moet het onderzoek uitwijzen'', aldus de woordvoerster. Het onderzoek moet eind dit jaar klaar zijn.

(ANP)

Ik vraag me af wat er gebeurt als het dierenartsen daadwerkelijk verboden wordt om medicijnen te verkopen.
Straks dan naar de dierenapotheek als je huisdier medicijnen nodig heeft?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Re: Onderzoek naar medicijnverkoop dierenartsen.

Ongelezen bericht door Jacksel »

nee joh, gewoon nog meer drukte bij de gewone apotheek :ugh:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
marian*
Erelid
Contacteer:

Jacksel schreef:nee joh, gewoon nog meer drukte bij de gewone apotheek :ugh:
Nou,dat wordt dan een lange wachttijd bij de apotheek en veel bijleren voor apothekers :cheer:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

De verkoop bij een andere dierenarts zie ik eigenlijk helemaal niet zitten, daarmee blijf je volgens mij dit gewoon houden. Verkoop via een apotheek... Tja, in grotere steden zou er een "dieren apotheek" kunnen komen, maar ik zie dit bij ons het dorp toch niet echt zitten (wel lekker rustig).

Bij de gewone apotheek helemaal niet, wij bezorgen daar onze recepten altijd en halen dat later wel eens op, gaat (helaas) vaak om een flinke plastic tas vol, dat duurt 20 minuten ofzo...

P.S.

Kan iemand me vertellen waarom het zo lang duurt, het is toch het plakken van een sticker op het juiste doosje? Evt invoeren bij een zorgverzekeraar gaat automatisch lijkt me.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

sjaak-k schreef:De verkoop bij een andere dierenarts zie ik eigenlijk helemaal niet zitten, daarmee blijf je volgens mij dit gewoon houden. Verkoop via een apotheek... Tja, in grotere steden zou er een "dieren apotheek" kunnen komen, maar ik zie dit bij ons het dorp toch niet echt zitten (wel lekker rustig).

Bij de gewone apotheek helemaal niet, wij bezorgen daar onze recepten altijd en halen dat later wel eens op, gaat (helaas) vaak om een flinke plastic tas vol, dat duurt 20 minuten ofzo...

P.S.

Kan iemand me vertellen waarom het zo lang duurt, het is toch het plakken van een sticker op het juiste doosje? Evt invoeren bij een zorgverzekeraar gaat automatisch lijkt me.
Misschien omdat er meer mensen zijn die medicijnen nodig hebben? En het wordt per persoon gecheckt of de voorgeschreven medicijnen wel kloppen en worden ze er bij ingevoerd. Want ook een huisarts kan een foutje maken. Dus als jij veel recepten hebt, zijn zij lang bezig deze allemaal in te voeren. En dan komt er de sticker uit met de juiste naam erop.

Maar mij lijkt het handigste bij de gewone apotheek. Er zijn best veel medicijnen van dieren die hetzelfde zijn als voor mensen en anders is het gewoon meer werk voor de apotheken, want dan misschien ook kan leiden tot meer werkgelegenheid.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

In Amerika is het al vaak zo dat de DA een recept voorschrijft en de klant het vervolgens via internet besteld. Dit zal in de toekomst ook vast in Nederland zo gaan gebeuren.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

sjaak-k schreef: Kan iemand me vertellen waarom het zo lang duurt, het is toch het plakken van een sticker op het juiste doosje? Evt invoeren bij een zorgverzekeraar gaat automatisch lijkt me.
A)Doordat er meer mensen medicijnen nodig hebben en B)doordat heel goed gecontroleerd wordt of jij wel de medicijnen mee krijgt die de dokter je voorschreef.
Het is geen kwestie van medicijnen uit de la rukken,etiket op doosje of wat dan ook plakken en klaar.
Volgens mij gaat bij mijn apotheek een recept normaliter door 4 paar handen eer ik het mee krijg.En dat is maar goed ook.
Afbeelding
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

In Frankrijk kan je bij de Aphotheek al terecht voor medicijnen voor je huisdier en stukken goedkoper dan bij de de dierenarts
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

marian* schreef:
sjaak-k schreef: Kan iemand me vertellen waarom het zo lang duurt, het is toch het plakken van een sticker op het juiste doosje? Evt invoeren bij een zorgverzekeraar gaat automatisch lijkt me.
A)Doordat er meer mensen medicijnen nodig hebben en B)doordat heel goed gecontroleerd wordt of jij wel de medicijnen mee krijgt die de dokter je voorschreef.
Het is geen kwestie van medicijnen uit de la rukken,etiket op doosje of wat dan ook plakken en klaar.
Volgens mij gaat bij mijn apotheek een recept normaliter door 4 paar handen eer ik het mee krijg.En dat is maar goed ook.
We wonen in een dorp, zo bijzonder druk is het hier niet in de apotheek hoor ;). Tuurlijk zijn er wel meer mensen, maar "vroeger" voor de overname was het altijd lekker snel, nu bijzonder langzaam. Bij een nieuw recept kan ik me dat voorstellen, maar mediceinen die al tig keer besteld zijn en zelfs met een herhaalrecept opgehaald zijn...

Voor een tas vol kan ik me dat indenken, maar als er bijv. maar 1 doosje hoeft te komen duurt dit net zo lang
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

sjaak-k schreef:We wonen in een dorp, zo bijzonder druk is het hier niet in de apotheek hoor ;). Tuurlijk zijn er wel meer mensen, maar "vroeger" voor de overname was het altijd lekker snel, nu bijzonder langzaam. Bij een nieuw recept kan ik me dat voorstellen, maar mediceinen die al tig keer besteld zijn en zelfs met een herhaalrecept opgehaald zijn...

Voor een tas vol kan ik me dat indenken, maar als er bijv. maar 1 doosje hoeft te komen duurt dit net zo lang
Ook bij een herhaalrecept zal er worden blijven gecontroleerd. En het wordt in je dossier bijgeschreven.

Dus, jij handigt het recept over. Apothekersassistente gaat naar de computer, haalt jou dossier op, controleert of het herhalingsrecept echt klopt, geeft het dan in in de computer, zodat het etiketje eruit komt. Gaat dan naar de kast om de medicijnen te pakken. Dan wordt dit nog door een tweede persoon gecontroleerd of het echt wel de juiste medicijnen zijn en dan krijg jij ze.
Hoe hard zul jij piepen als je 'n keer de verkeerde medicijnen krijgt of verkeerde dosis??
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Neeltje schreef:
sjaak-k schreef:We wonen in een dorp, zo bijzonder druk is het hier niet in de apotheek hoor ;). Tuurlijk zijn er wel meer mensen, maar "vroeger" voor de overname was het altijd lekker snel, nu bijzonder langzaam. Bij een nieuw recept kan ik me dat voorstellen, maar mediceinen die al tig keer besteld zijn en zelfs met een herhaalrecept opgehaald zijn...

Ook bij een herhaalrecept zal er worden blijven gecontroleerd. En het wordt in je dossier bijgeschreven.

Dus, jij handigt het recept over. Apothekersassistente gaat naar de computer, haalt jou dossier op, controleert of het herhalingsrecept echt klopt, geeft het dan in in de computer, zodat het etiketje eruit komt. Gaat dan naar de kast om de medicijnen te pakken. Dan wordt dit nog door een tweede persoon gecontroleerd of het echt wel de juiste medicijnen zijn en dan krijg jij ze.
Hoe hard zul jij piepen als je 'n keer de verkeerde medicijnen krijgt of verkeerde dosis??
Heel hard want ik controleer het zelf onmiddellijk :wink:
Dus ik pierp al voor het verkeerde medicijn ingenomen kan worden. :mrgreen:

Voor zover ik heb begrepen uit een interview dat ik zaterdag hoorde gaat het voornamelijk om de toediening van antibiotica bij de landbouwhuisdieren.
Dus de koeien en kippen en varkens.

Daar wordt erg snel naar antibiotica gegrepen.
Min of meer begrijpelijk als je honderden kippen hebt lopen en er worden een paar ziek (zo werd het gesteld. Begrijpelijk, maar niet echt fijn natuurlijk).

De boeren kunnen vaak de antibiotica bestellen bij de groothandel (wel met voorschrift van de DA).
Aldus het interview.

In dat geval heeft de DA dus geen winst neem ik aan :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”