Roelfien schreef:Nou, wil met jouw vogeltjes en uil wel ruilen voor een flink aantal mussen hoor.
Ik heb letterlijk 2 koolmezen, 2 merels, 2 tortelduiven (van het voorjaar waren het er 5, maar de rest van het jaar zijn het er 2) en alleen in de winter/voorjaar een winterkoninkje, een roodborstje, pimpelmeesjes en groenlingen en een lading spreeuwen. En that's it. Niks bijzonders dus.
Op sporadisch bezoek van een sperwer na, maar als hij langs komt, kost het altijd een vogeltje.

Goeie deal!
Maar die uil zit niet in mijn eigen tuin hè, maar een kilometer verderop in de volkstuin. En die volkstuin ligt in een natuurgebied dus dat is een beetje smokkelen.
Nou ja, ik heb gewoon iets met mussen. Dat gedoe en gekibbel, de uitgebreide zandbaden die ze nemen, dat ze brutaal zijn en zo tam kunnen worden dat ze gewoon blijven zitten als je korstjes brood strooit. Spreeuwen zie ik hier ook niet. Ook van die leuke, eigenwijze vogels. Het is ook een beetje jeugdsentiment, denk ik. Vroeger (oma vertelt

) zag je niet anders dan mussen en spreeuwen in de tuin. De enige 'huis-tuin-en-keuken' vogel die ik hier wel veel zie zijn merels.
En tuurlijk ben ik blij met de bezoekjes van roodborstjes (zelfs twee keer een nest in de schuur gehad), mezen, boomkruipers, spechten en houtduiven maar... het zijn geen mussen.