Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

PVD! ED en Artrose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Nicaaa!
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër
Aantal honden: 1

PVD! ED en Artrose

Ongelezen bericht door Nicaaa! »

Potverdomme, m'n hondje van 2 jaar blijkt aan beide voorpoten Ed en artrose te hebben.
En ze is al 2 keer geopereerd aan dr kniebanden, tussendoor liep ze al mank met d'r rechtervoorpoot.
Een paar weken geleden viel het me op dat ze steeds erger ging manken met d'r voorpoot, dus maar weer naar de Wagenrenk.
Nikkie is een behoorlijk bespierde amstaff en ik zag al verschil tussen d'r linkse en d'r slechte rechtse poot bespiering.
Mevr.Goverts, de orthopeed van de Wagenrenk, heeft foto's laten maken van beide voorpoten, daaruit bleek dat ze aan beide poten ED heeft en artrose.
We hebben afgesproken om het nog even aan te zien, met pijnstilling omdat ze al zoveel geopereerd is en omdat met foto's en onderzoek niet goed te zien waarvan ze nou mankt. Daarvoor zou er een botscan gemaakt moeten worden in Utrecht.
Die botscan komt er maar ik wil m'n hondje ook gewoon even lekker hondje laten zijn.
Zoveel energie, ondanks de pijn die ze echt wel heeft wil ze springen en rennen, hoger en harder!
Ik heb gekozen voor een amstaff vanwege de energie en het knuffelgehalte thuis, lekker formaat.
Maar m'n lieve meisie heeft gewoon pijn én wil zoveel energie kwijt.
Zoveel mogelijk zwemmen dat doe ik en als ze d'r vriendin in t park tegenkomt mag ze los om te spelen.
Maar kan ze wel spelen? Word het dan niet erger? En is het dan niet erger om niet te spelen?
Naja, we zijn in goede handen bij mevr.Goverts van de Wagenrenk.
Wou het even kwijt, m'n lieve Nikkie is een pechhondje en tegelijkertijd ook zo'n lieve vrolijkerd.
Naja we moeten maar even kijken hoe het zich ontwikkeld maar ik vrees het ergste.
Het liefste wil ik gewoon een goed en pijnvrij leven maar dat zit er dus niet in.
En ze is heel fysiek zelfs van balletje balletje maakt ze nog een fysiek spel, weet je wel hoever die bekers wegvliegen als je d'r met je neus tegenaanstoot?
En ok, nina ottosen is leuk, veel koekies maar gaan we nu een beetje rennen en springen en trekken?
Ik wil t beste voor m'n hondje en zie zelf ook wel hoe het gaat maar vind moeilijk in te schatten hoeveel pijn ze heeft.
Ok een heel verhaal, moest het even kwijt.
groetjes Chaca
Erwina
Zeer actief

Re: PVD! ED en Artrose

Ongelezen bericht door Erwina »

Jeetje, dat is niet niks allemaal :( Sterkte!
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

oh wat rot! :jank:

heb je de fokker gewaarschuwd? want dit is wel heftig!
Afbeelding
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door Cato »

Wat erg voor haar en jullie , zeker als ze zo actief wil zijn. Heel veel sterkte met haar
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
Presley
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Presley »

Mijn hond heeft ook ED, gelukkig maar in 1 voorpoot dan.
Ik zou eerst na vragen hoe erg de artrose en ED is.
Mij is aangeraden om op te passen met ongecontroleerde bewegingen.
Dus geen uur achter ballen aan laten rennen, maar met mate.
Springen mag hij van mij niet meer, op training dan, over de schutting.
Zwemmen kan je lekker mee door gaan, is een goede beweging.
Je hond kan nog lekker hond blijven hoor, ondanks haar beperking zegmaar.
Ik laat mijn hond nog wel lekker met andere honden spelen, dan gaat hij wel eens door zijn voorpoot, maar om hem nou weg te houden bij zijn soortgenoten vind ik ook weer zo bruut.

Ik weet niet of je al met haar fietst, maar dit is ook goed om spieren op te bouwen, of te behouden.
En het is een rechtlijnige beweging.
Mijn hond krijgt dagelijks 1 tablet glucosamine, van de Hema, hier heeft hij erg veel baat bij

Sterkte met je hond!
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Wat erg Chaca....

Ik kan je verder geen adviezen geven..
Maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen met alles
Afbeelding
Nicaaa!
Zeer actief

hoi,

Bedankt voor de lieve reacties.

Met de fokker houd ik contact via de mail, hij wilt ook graag weten hoe en wat.
En ik ga vrijwel dagelijks met har zwemmen, de rede dat ik r in de buurt en in het park nauwelijks los laat komt ook omdat ze niet heel goed onder appel staat, dat in combinatie met het "staff" karakter laat ik r liever alleen los waar het rustig is.
Verder gaat het best goed, ja ze mankt, maar ik heb op het moment niet de indruk dat ze heel veel pijn heeft.
Het kan ook nog zo zijn dat de artrose stagneert dus dat het niet erger word.
Maar dat zien we in de toekomst wel, voorlopig gaan we lekker van het mooie weer genieten :cool2:
Ik houd jullie wel op de hoogte als er nieuws is,
groetjes Chaca
Nicaaa!
Zeer actief

Re: PVD! ED en Artrose Update

Even een update over Nikkie,
Het gaat op het moment supergoed!
Ze mankt niet meer en ik heb haar al 4 weken geen pijnstilling hoeven geven.
Ze rent wel op dr eigen maniertje, rechterpootje bijna gestrekt, en dr achterpootjes lopen ook nog welleens uit de maat maar het manken is zo goed asl weg.
Ik weet dat de pijn wel weer terug kan komen, zeker als het kouder word maar ben voorlopig even opgelucht. Was echt bang dat ze haar hele leven lang pijn zou hebben en dat is nu in ieder geval al een maandje minder.

Groetjes Chaca
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

lijkt mijn monky wel :roll: monky heeft 2 TPLO kruisband operatie's gehad, 2 x LPC, 1 x miniscus, artrose in 4 poten en een hernia, hij is nu 9 jaar en zuiver zal die nooit meer lopen maar hij gaat door met de pk van een paard :ok: dus hoop moet je zeker houden! sterkte iig en ik ga duimen voor je meissie :ok:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Wat balen zeg dat je dit gehoord hebt over je lieverd! Ik weet hoe je je voelt! Bij Laika is er met 9 maanden ook LPC en artrose geconstateerd in beide voorpoten, Foto's opgestuurd naar Utrecht en kreeg het advies opereren aan 2 poten! Omdat ik mijn jonge hond niet wilde beperken in haar jeugd en ik het idee had dat het niet erg genoeg was ben ik voor een second opinion naar A'dam gegaan, en hij bevestigde mijn gevoel, toen we daar waren liep ze al niet meer zo kreupel, en hij adviseerde te wachten, als je erin gaat snijden wordt de artrose ook meer...blij dat we het niet gedaan hebben want nu is ze inmiddels 3.5 jaar en nooit meer zo mank gelopen als toen ze 9mnd was...
Ik houd er niet eens veel rekening mee, spelen gewoon af en toe nog met een bal, ze mag altijd los, lekker zwemmen en we trainen ook flyball....
Ik heb altijd gezegd, liever dat ze een goed leven heeft maar dan misschien wat korter dan een lang leven met veel pijn en allerlei operaties....
Ik hoop dat het bij jou ook zo verloopt en gelukkig gaat het nu al beter!!!
Groetjes Lianne
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Wat een toestand. Geef je al iets van een glucosamine supplement? Daar heb ik in ieder geval goede ervaringen mee en als je op het forum leest, dan kun je er wel meer over vinden :wink: Baat het niet, het schaadt ook niet. Sterkte met je dame :ok:
Afbeelding
Nicaaa!
Zeer actief

Hoi hoi,

@ Monky555, Jeetje die Monky, het kan dus nog erger! Geef m maar een dikke knuf!

@ lianne05, Nogmaals opereren was idd geen optie, ik ben wel voorzichtig geworden met achter ballen aanrennen maar nu het zo goed gaat waag ik wel weer eens een stok te gooien.

@ Frenk, glucosamine/chrondoïtine heeft ze een hele tijd gehad, eigenlijk gaat het beter sinds de pot leeg is :denken: , Ik heb ook 2 proefpotjes van sacha's blend staan en die vind ze ronduit smerig. En zolang het zo goed gaat laat ik het even zo.

Groetjes Chaca
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Mijn hond heeft ook aan beide voorpoten ED(OCD) gehad en ook (lichte artrose) en ook zijn schouder was niet goed, en is daar ook aan geholpen toen hij 6 mnd was.
Ook op advies glucosamine gegeven, maar ik gebruik helemaal niets meer.
Het gaat nu super goed met hem gelukkig en heeft nergens meer last van.

Maar kijk inderdaad uit met ongecontroleerde en snelle draaiende bewegingen.
Dus spelen is inderdaad wel even oppassen. :ugh:

Word er na de scan bij je hond vastgesteld wat de verdere procedure zal zijn?
Afbeelding
Nicaaa!
Zeer actief

[quote=]"Joera"Word er na de scan bij je hond vastgesteld wat de verdere procedure zal zijn?[/quote]

Die scan is nogal heftig, ze moet een nacht in Utrecht blijven, volledige narcose en er word vloeistof ingespoten.
Nu ze nauwelijks last meer heeft schuif ik die scan op de lange baan, mocht het weer zo hevig worden kan dat altijd nog, ik vind eigenlijk dat Nikkie al teveel onder narcose geweest is voor haar jonge leeftijd dus nu er geen noodzaak is doe ik dat liever niet.

Mocht de scan noodzakelijk zijn dan zal er met mevr.Goverts van de Wagenrenk een behandelplan gemaakt worden ja. Maar ook zij is van mening dat je niet moet gaan behandelen als er geen klachten zijn.
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Ok :ok: nou hopelijk blijft het lekker goed met dr gaan voorlopig!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”