Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zit dat nou met (rauwe) kip?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Kossie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Compleet onherleidbaar bastaard van Griekse oorsprong, al lijkt er absoluut wat herder en wat collie in te zitten..dus helemaal onherleidbaar toch ook weer niet :)
Contacteer:

Hoe zit dat nou met (rauwe) kip?

Ongelezen bericht door Kossie »

Soms lees ik bij de berichten in voeding over kip en rauw vlees wat mensen zelf samenstellen of als aanvulling geven aan de hond.
Op zich interessant....een hond is natuurlijk van nature een vleeseter :)

Omdat ik er verder niet veel verstand van heb heb ik me tot nu toe beperkt tot (voor nu gedeeltelijk en straks wellicht volledig) overgaan op Carnibest. Lekker makkelijk, volledig...zo weet ik dat ik goed zit.

Maar, mijn vraag is...

De kip waar ik over lees.
Is dat "gewone" kippenbout, kippenvleugels, etc van zeg de supermarkt?!
Geef je dat gewoon als één geheel, dus inclusief alle botten erin?
Dus pak halen, openmaken, hier hond geniet ervan zeg maar?

Hoe zit dat dan met salmonella bv, zijn honden daar niet gevoelig voor?!
Want koken is uit den boze heb ik al begrepen, dan veranderd het bot in broos en wordt het gevaarlijk.

Maar concreet dus:
- praten we hier gewoon over "supermarkt verpakte kip" inclusief vel, bot, rauw vlees?
- kan dit ook "af en toe" als lekkernij en aanvulling op "carnibest", of is dit meer onderdeel van Barf en wordt het "teveel" als extra-tje?

Wie helpt me uit de brand, en bezorgd onze hond wellicht een super tractatie :)
Groetjes,
Linda en Dokus!
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Re: Hoe zit dat nou met (rauwe) kip?

Ongelezen bericht door Maylala »

Ja, gewoon kip die ook voor menselijke consumptie geschikt is.
Vleugels, poten, of een hele kip inc nek en orgaan. Gewoon rauw geven. :ok:
Honden zijn niet gevoelig voor salmonella. Wel eens een wolf met een pannetje gezien? ;)

En ja, dat kan als tussendoortje of als maaltijd gegeven worden.
Afbeelding
Kossie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Compleet onherleidbaar bastaard van Griekse oorsprong, al lijkt er absoluut wat herder en wat collie in te zitten..dus helemaal onherleidbaar toch ook weer niet :)
Contacteer:

Honden zijn niet gevoelig voor salmonella. Wel eens een wolf met een pannetje gezien? ;)

LOL
Nee, natuurlijk niet...
Maar de wolf haalt ook niet zijn rauwe kipje uit de supermarkt waar het na vele omzwervingen en bewerkingen terecht is gekomen....die pakt dat kipje gewoon vers kakelend in de natuur en smikkelt het daar direct op ....vandaar dat ik me voor kan stellen dat bij supermarkt kippetjes voor de hond toch dezelfde risico's gelden voor salmonella als voor "us" mensen :)

Vandaar de vraag....
Groetjes,
Linda en Dokus!
Maylala
Zeer actief

Snap ik wel hoor, ik denk dat iedereen diezelfde vragen heeft gehad aan het begin van het rauw voeren.

Maar geloof me, supermarkt kip kan zonder problemen, rauw, met bot en al aan hondlief gegeven worden.

Kijk anders eens op barfplaats of het nrv forum, en lees zeker hier op het hf even de sticky "Bottendocument" een paar keer door. Daar worden denk ik al een hele hoop vragen van je beantwoord, en kun je leren wat en hoeveel je je
hond kunt / moet geven, etc. :ok:
Veel leesplezier! ;)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Salmonella is een bacterie en zit in een levende kip ;)
Eieren raken bv besmet doordat het ei langs dezelfde weg naar buiten komt als de afvalstoffen en zo op de schaal komt.

Dus als die wolf van jou een kip vangt, eet hij dat beest op met salmonella-bacterie en al.
Dieren worden er niet ziek van ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maylala
Zeer actief

http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding ... 20512.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zelf vind ik die scherpe puntige botjes in vleugeltjes (lijken kleine pennetjes) te scherp, die geef ik dus niet. Ik houd het bij poten, bouten, kipkarbonades, kipkluifjes, dat werk.
Wat mijn hond trouwens ook heerlijk vindt is rundergehakt of runderlappen, soepvlees, dat werk :wink:
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik zou niet gelijk beginnen met een bout, maar vleugeltjes of, als je er aan kan komen, kippennekken.
Kijk even hoe je hond het eet en als dat goed gaat kan je over een tijdje wat grotere delen geven, vertrouw je het niet hou het dan even vast zodat je hond rustig kan kluiven. De islamitische slager is meestal wat goedkoper maar je kunt het ook gewoon in de supermarkt kopen.. Geef ook eens een rauw eitje (met schil) of wat kippenmagen. Als je een complete versie van vers geef kan je best iedere dag wat lekkers rauw erbij geven maar elke dag alleen kip is wat te eenzijdig en komt je hond aan tekort. Ik vind het heerlijk om te kijken hoe mijn hondjes genieten van hun eten :wink:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Kossie schreef:Hoe zit dat dan met salmonella bv, zijn honden daar niet gevoelig voor?!
De hond is er niet gevoelig voor. Maar ik kijk wel uit dat ze, als ze net rauwe kip of een rauw eitje heeft gegeten, mij niet likt met die salmonella-bek :N:

Rustig beginnen met een vleugeltje, eventueel de botjes in het begin één keer breken met een hamer. Of een kippennekje, even vasthouden als je hem geeft, tot je merkt dat hij er echt op kauwt.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Kossie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt voor alle reacties!
En ook de link naar het bottendocument, staat inderdaad veel info in.

We gaan het eens een paar keer lezen allemaal en tussen soepvlees en kipkarbonade is er vast wel iets te vinden voor onze Dokus bij de super :)

Nogmaals, bedankt!
Groetjes,
Linda en Dokus!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
het gaat idd om gewoon kip uit de supermarkt / de markt / de slager ;-)

Maar, als je een chiwawa hebt is het niet mijn eerste keus om die een braadkip te voeren ;-)
Er zijn verschillende "beginnersbotten", dus, wat al geschreven is, niet meteen beginnen met een volledige kippenpoot; ze moeten het "leren eten". Kipnekken is een goed begin (vaak op de markt, bij een poelier verkrijgbaar) maar ook kipvleugels zijn goed. Knip die eventueel met een vleesschaar in of mep er wat op met een hamer (BUITEN). Ze zijn niet te scherp om te geven.
Ze mogen met vet-vel en al, maar heb je een hond die al fors is, dan haal ik het vel eraf.. moet je hond aankomen, laat het er dan opzitten.

Als het dit zomaar een keertje tussendoor voert, 1 of 2 x per week, maak je dan verder nergens druk om ;-) maar wil je het vaker, ook als maaltijd gaan geven, is aanmelding en meelezen bij een rauwforum een goed plan.

Succes!

Suzanne
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Je geeft aan dat je al (beperkt) carnibest voert. Ik denk dat je bij je verkooppunt van Carnibest ook kippennekjes kunt bestellen. De biologische kippennekjes (ben tegen kippen die in 6 weken opgefokt worden en daarna niet meer op hun poten kunnen staan) die ik voer haal ik daar vandaan, komt van carnibest. Ik meende iets van €1,05 per 3 stuks.
Kossie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Renske schreef:Je geeft aan dat je al (beperkt) carnibest voert. Ik denk dat je bij je verkooppunt van Carnibest ook kippennekjes kunt bestellen. De biologische kippennekjes (ben tegen kippen die in 6 weken opgefokt worden en daarna niet meer op hun poten kunnen staan) die ik voer haal ik daar vandaan, komt van carnibest. Ik meende iets van €1,05 per 3 stuks.
Dat is een super tip!
Wij wonen in een klein dorp, dus geen poelier ofzo...alleen supermarkt.
Maar via onze hondenschool (leverancier Carnibest) zal ik eens informeren!
Groetjes,
Linda en Dokus!
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Kossie schreef:
Renske schreef:Je geeft aan dat je al (beperkt) carnibest voert. Ik denk dat je bij je verkooppunt van Carnibest ook kippennekjes kunt bestellen. De biologische kippennekjes (ben tegen kippen die in 6 weken opgefokt worden en daarna niet meer op hun poten kunnen staan) die ik voer haal ik daar vandaan, komt van carnibest. Ik meende iets van €1,05 per 3 stuks.
Dat is een super tip!
Ik zie je woonplaats, Niekerk-Grootegast. Ik denk dan dat jouw hondenschool de CB bij Gabrielle vandaan haalt, zie hier voor de barfproducten? Het verkooppunt (Burgum) waar ik de CB en nekjes haalt haalt het ook daarvandaan.
Kossie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Renske schreef:
Kossie schreef:
Dat is een super tip!
Ik zie je woonplaats, Niekerk-Grootegast. Ik denk dan dat jouw hondenschool de CB bij Gabrielle vandaan haalt, zie hier voor de barfproducten? Het verkooppunt (Burgum) waar ik de CB en nekjes haalt haalt het ook daarvandaan.
Ach kijk nou..>Sebaldeburen...dat is NOG dichterbij....LOL
Dit gaat helemaal goedkomen :)
Bedankt voor de link!

Edit: ondertussen 30 kg gehaald (staffelvoordeel en we hebben een grote vriezer) en ook de kippennekken en andere lekkernijen...nogmaals bedankt voor de link!
Groetjes,
Linda en Dokus!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”