Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dubbel merles lijken wel mode nu.

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Hallo mensen, ik heb dit topic even doorgelezen..
En aangezien ik hier ook ben om wat te leren, ik heb dit nooit geweten maar hoe zit dat nou precies? ik dacht altijd dat het gewoon een kleur was... :N:
Groetjes Lianne
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

lianne05 schreef:Hallo mensen, ik heb dit topic even doorgelezen..
En aangezien ik hier ook ben om wat te leren, ik heb dit nooit geweten maar hoe zit dat nou precies? ik dacht altijd dat het gewoon een kleur was... :N:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight= :wink:
lianne05
Zeer actief

he dank je wel.. ik heb het nog niet helemaal gelezen maar als ik het goed begrijp is merle gewoon een "goede" kleur maar je mag niet twee ouders merle een nest laten krijgen...? Wel 1 ouder dus? nou ja mogen, het is dus heel slecht.. Sorry hoor ik heb dit echt nog nooit gehoord...en ik wil het wel graag weten... :mrgreen:

Hoe komt dat nou dat door een kleur er zulke gezondheidsproblemen ontstaan..
Groetjes Lianne
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

lianne05 schreef:he dank je wel.. ik heb het nog niet helemaal gelezen maar als ik het goed begrijp is merle gewoon een "goede" kleur maar je mag niet twee ouders merle een nest laten krijgen...? Wel 1 ouder dus? nou ja mogen, het is dus heel slecht.. Sorry hoor ik heb dit echt nog nooit gehoord...en ik wil het wel graag weten... :mrgreen:

Hoe komt dat nou dat door een kleur er zulke gezondheidsproblemen ontstaan..
Ja, ik wist het ook pas sinds kort, en toen hadden wij al een dubbel merle hond! :N: Volgens mij heb je het goed begrepen, als je met merle fokt, moet je altijd Solid (zwart/wit/bruin) x Merle doen. En dan gaat het goed. Hoe het precies komt dat door een kleur gezondheidsproblemen kunnen ontstaan kan ik je niet exact vertellen, volgens mij had Martijn in het Merle x Merle topic daar een link naar een artikel over geplaatst, maar dat weet ik niet zeker. :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

-Gaby- schreef:Hoe het precies komt dat door een kleur gezondheidsproblemen kunnen ontstaan kan ik je niet exact vertellen, volgens mij had Martijn in het Merle x Merle topic daar een link naar een artikel over geplaatst, maar dat weet ik niet zeker. :denken:
Simpel gezegd is het als volgt:

De zintuigen van de foetus worden aangelegd mede onder invloed van pigmentcellen. Als die cellen er niet zijn of onvolledig zijn, heeft dat ook invloed op de aanleg van de zintuigcellen voor ogen en oren, en het kan ook op andere dingen invloed hebben.
Merle tast de pigmentcellen aan en daarmee dus ook de aanleg voor de zintuigcellen.

Als een hond enkel merle is, is dat risico significant kleiner, vooral als de andere ouder een kleurpatroon heeft waarbij op de kop veel pigment ligt en je dat dus ook kunt verwachten bij de nakomelingen.
Is een hond dubbel merle, dan worden er veel meer pigmentcellen aangetast, met alle gevolgen van dien.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lianne05
Zeer actief

naja simpel :wink: ik ben echt een leek hierin.

Dus die "spikkels" die een merle heeft komt door het pigment? maar te weinig pigment geeft toch vaak problemen zoals bij witte honden etc. Dit is niet te weinig toch??

Ow sorry hoor...maar ik vind het intressant...
Groetjes Lianne
lianne05
Zeer actief

ik heb nog even op internet gekeken, ik snap het nu wat meer, merle is dus een gen die ervoor zorgt dat er meerdere kleuren verschijnen,
als je dubbel merle hebt wat is dan het verschil in het uiterklijk zijn deze dan lichter??
Groetjes Lianne
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lianne05 schreef:naja simpel :wink: ik ben echt een leek hierin.

Dus die "spikkels" die een merle heeft komt door het pigment? maar te weinig pigment geeft toch vaak problemen zoals bij witte honden etc. Dit is niet te weinig toch??

Je moet onderscheid maken tussen verdund en beschadigd pigment en geen pigment.

Wat je ziet bij een merle in het gewone pigment is verdund en beschadigd pigment, maar de witte delen zijn verdwenen pigment, en dat komt (deels) ook door de merle.
Stel je een "normale" hond voor en stel je dan voor dat je bleekwater over de vacht gooit... Dat is feitelijk wat merle doet.
En omdat het in de aanlegfase gerelateerd is met de zintuigen, kunnen die zintuigen dus ook beschadigd raken.

En ja, geen pigment kan, afhankelijk van de plaats, problemen geven.
Zintuigelijke problemen, zoals ik net hierboven al beschreef. ;)
Dus dat heb je helemaal goed :ok:

Afbeelding

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Marjoleine schreef:
lianne05 schreef:naja simpel :wink: ik ben echt een leek hierin.

Je moet onderscheid maken tussen verdund en beschadigd pigment en geen pigment.

Wat je ziet bij een merle in het gewone pigment is verdund en beschadigd pigment, maar de witte delen zijn verdwenen pigment, en dat komt (deels) ook door de merle.
Stel je een "normale" hond voor en stel je dan voor dat je bleekwater over de vacht gooit... Dat is feitelijk wat merle doet.
En omdat het in de aanlegfase gerelateerd is met de zintuigen, kunnen die zintuigen dus ook beschadigd raken.

En ja, geen pigment kan, afhankelijk van de plaats, problemen geven.
Zintuigelijke problemen, zoals ik net hierboven al beschreef. ;)
Dus dat heb je helemaal goed :ok:
jeetje ik heb dit echt nooit geweten en ben heel blij dat ik het nu hier lees!! Niet dat ik van plan ben om een Merle pup aan te schaffen, maar het is wel iets wat een beginnende pupkoper vaak niet weet... deze informatie zou eigenlijk veel grootser gepubliceerd moeten worden!
Kan het ook nog zo zijn dat merle x merle pas op latere leeftijd problemen veroorzaakt? niet qua uiterlijk, maar bijvoorbeeld ziektes ed?
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Crista schreef:deze informatie zou eigenlijk veel grootser gepubliceerd moeten worden!
Er wordt wel over gepubliceerd, hoor, maar de mensen die merle mooi vinden schreeuwen net iets harder denk ik ;)
Crista schreef:dKan het ook nog zo zijn dat merle x merle pas op latere leeftijd problemen veroorzaakt? niet qua uiterlijk, maar bijvoorbeeld ziektes ed?
Voor zover tot op heden bekend is, is dat niet het geval.
Het betreft aanlegfouten en die openbaren zich dus echt binnen de eerste drie, vier maanden.
Maar ik zeg nadrukkelijk: voor zover bekend.
Onderzoek naar merle loopt wereldwijd bij diverse teams, dus wie weet wat er nog uit zal komen in de toekomst.
Wat dit soort dingen betreft staan we pas aan het begin van de kennis.

Afbeelding

Binkie2
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Re: Dubbel merles lijken wel mode nu.

Ongelezen bericht door Binkie2 »

Wat ik me nu eigenlijk nog afvraag is hoe het zit, met een Merle die bijna of geen wit heeft en een black tri of hoe het maar in de verschillende rassen genoemd wordt, te kruisen. De kans dat de puppen dan te maken krijgen met de genoemde problemen lijkt mij dan minder?. Als dat dan de standaard worden zou, zo weinig mogelijk en liefst geen wit, dan zou het beter zijn voor het ras? Op die manier behoudt je voor de mensen die het wel mooi vinden toch het "toverbal" effect?

Of bekijk ik dit nu zo krom?

Zelf hebben we dus ook een merle, maar wel enkel merle. Ik wist van te voren hoe slecht dubbel merle was, maar dat enkel merle ook problemen zou kunnen geven dat wist ik dus echt niet. Het is toeval dat we een merle hebben gekregen uit het nest, maar daar zou ik in de toekomst niet zo snel meer voor gaan. Ondanks dat ik het dus wel prachtig vind.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Binkie2 schreef:Wat ik me nu eigenlijk nog afvraag is hoe het zit, met een Merle die bijna of geen wit heeft en een black tri of hoe het maar in de verschillende rassen genoemd wordt, te kruisen. De kans dat de puppen dan te maken krijgen met de genoemde problemen lijkt mij dan minder?. Als dat dan de standaard worden zou, zo weinig mogelijk en liefst geen wit, dan zou het beter zijn voor het ras? Op die manier behoudt je voor de mensen die het wel mooi vinden toch het "toverbal" effect?
In de meeste rassen is het gebruikelijk alleen een enkel merle te kruisen met een non-merle.
Maar ja, daardoor krijg je natuurlijk wel een deel non-merle pups.

De hoeveelheid wit op een merle is niet echt te beïnvloeden als het wit betreft dat ontstaat door het merle.
Over het algemeen zijn de honden in de collie-achtige rassen honden met irish white, het patroon van de border collie zeg maar. De merling bepaalt vervolgens welke delen er aangetast raken en daarop valt niet te selecteren.
Is een hond dubbel merle, dat zijn er dus twee genen die ontkleuren en niet slechts een, en daaroor ontstaan er meer ontkleurde delen, met de risico's van dien.
Géén wit is dus niet mogelijk in een merle, en in de meeste rassen met merle zijn geen eenkleurige honden, maar is er altijd wel een deel wit (kraag, voorbenen, buik, irish white kortom). Die zou je dus kunnen gebruiken voor je merle-combi's en dat is ook gebruikelijk in veel rassen.
Maar helaas is de commercie er ook nog en daardoor worden er steeds vaker dubbel merles gefokt, domweg door men 100 % merle in het nest wil en daarvoor dus enkel merle x enkel merle kruist.

Afbeelding

Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Marjoleine schreef: Géén wit is dus niet mogelijk in een merle, en in de meeste rassen met merle zijn geen eenkleurige honden, maar is er altijd wel een deel wit (kraag, voorbenen, buik, irish white kortom).
Wat vreemd; in het nest van Jagger zat dus naast hem een hele witte pup, doof, en de rest was eenkleurig.
Die leken allemaal op Boudewijn (als je je hem nog herinnert?).
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ariane schreef:
Marjoleine schreef: Géén wit is dus niet mogelijk in een merle, en in de meeste rassen met merle zijn geen eenkleurige honden, maar is er altijd wel een deel wit (kraag, voorbenen, buik, irish white kortom).
Wat vreemd; in het nest van Jagger zat dus naast hem een hele witte pup, doof, en de rest was eenkleurig.
Sables en enkele merles, neem ik aan?
Dat zijn uitzonderingen, hoewle een dubbel merle als Jagger dus weer wel wit heeft ;)
Sables met merle ontkleuren anders, maar kun je om die reden eigenlijk niet vergelijken met bruine of zwarte merles.

Afbeelding

Ariane
Erelid

Marjoleine schreef:
Ariane schreef:
.
Afbeelding

Zoals de achterste.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Hier kan ik je niet volgen. Elke effen hond die merle is kan zonder wit zijn hoor. Kijk, een effen zwarte cocker in merle zonder wit:
Afbeelding

Of deze mudi. Ook black merle dus zonder wit.
Afbeelding

Alleen een dubbel merle zonder wit is vrijwel onmogelijk. Daar waar zwart aangetast is wordt het grijs. Daar waar het twee keer aangetast wordt (dubbel merle dus) wordt het pas wit :wink:
Afbeelding
Ariane
Erelid

MARC_S schreef:

Alleen een dubbel merle zonder wit is vrijwel onmogelijk. Daar waar zwart aangetast is wordt het grijs. Daar waar het twee keer aangetast wordt (dubbel merle dus) wordt het pas wit :wink:
Maar hoe kunnen de broertjes en zusjes van Jagger er dan uitzien zoals de achterste pup?

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

als je enkel merle maal enkel merle doet krijg je het volgende schema'tje:

x |M m
---------
M |MM Mm
m |Mm mm

Oftewel gemiddeld op 4 pups, heb je 1 dubbel merle, 2 gewone merles en 1 niet merle.
Alleen werkt het natuurlijk niet zo precies volgens deze regels, omdat het puur kansberekening is... (Net zoals bij kop of munt, je gemiddeld per 2 keer gooien 1 keer kop en 1 keer munt zou moeten krijgen.)

Doe je enkel merle maal gewoon heb je dus gemiddeld per 4 pups 1 keer kans op merle en 3 keer kans op niet-merle...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Jacksel schreef:Doe je enkel merle maal gewoon heb je dus gemiddeld per 4 pups 1 keer kans op merle en 3 keer kans op niet-merle...
Nee, dan wordt de helft van het nest merle:

x |m m
---------
M |Mm Mm
m |mm mm
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Agnes-en-Balou schreef:
Jacksel schreef:Doe je enkel merle maal gewoon heb je dus gemiddeld per 4 pups 1 keer kans op merle en 3 keer kans op niet-merle...
Nee, dan wordt de helft van het nest merle:

x |m m
---------
M |Mm Mm
m |mm mm
Je hebt helemaal gelijk, ik was wazig aan het doen
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

en wil je 100 % merles, doe je dubbel merle x geen merle. MM x mm wordt Mm.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ariane schreef:
MARC_S schreef:

Maar hoe kunnen de broertjes en zusjes van Jagger er dan uitzien zoals de achterste pup?
Omdat die enkel merle zijn. Jaggers moeder en vader zijn merle enkel. Dus een deel van de pups is dubbel merle zoals Jagger en zijn witte broer of zus en een deel is enkel merle zoals de pup die wel merle is maar geen wit had en een deel is geen merle. Mm x Mm = MM + Mm + mm. Dus alles zit in het nest als je pech hebt. Het had net zo goed met veel toeval een nest zonder merle kunnen zijn of zonder dubbele merles. :wink: Of zelf alleen dubbele merles. Alles kan.
Afbeelding
Ariane
Erelid

MARC_S schreef:
Ariane schreef:
MARC_S schreef:

Omdat die enkel merle zijn. Jaggers moeder en vader zijn merle enkel. Dus een deel van de pups is dubbel merle zoals Jagger en zijn witte broer of zus en een deel is enkel merle zoals de pup die wel merle is maar geen wit had en een deel is geen merle. Mm x Mm = MM + Mm + mm. Dus alles zit in het nest als je pech hebt. Het had net zo goed met veel toeval een nest zonder merle kunnen zijn of zonder dubbele merles. :wink: Of zelf alleen dubbele merles. Alles kan.
Nu vat ik hem :hamer:
Bedankt Marc!

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Hier kan ik je niet volgen. Elke effen hond die merle is kan zonder wit zijn hoor.
Ja, natuurlijk, maar ik refereerde in eerste instantie aan honden met irish white ;)
Toen ik het plaatste had ik al het gevoel dat niet duidelijk overkwam wat ik bedoelde te zeggen :mrgreen:
Omdat ik merle-delen ook zie als ontkleurd en derhalve wit, vind ik een merle feitelijk een hond met wit, ook al is het soms grijs. Dat komt doordat ik ontbreken van pigment zie als wit, maar voor de gemiddelde honden-eigenaar is dat niet duidelijk.

Ik vraag me ernstig af of deze posting niet ook erg onduidelijk is, maar ik krijg het even niet beter verwoord vrees ik. :?

Afbeelding

Binkie2
Actief

Dus eigenlijk zou mijn verhaal in praktijk (en theorie dus) helemaal niet werken? Maar is het dan wel zo dat hoe minder wit een merle heeft, hoe minder kans op afwijkingen? Veltha heeft namelijk best veel wit, en nu met dit hele merle verhaal vind ik dat toch wat eng.

Trouwens ik zie wel dat de merle's in werklijnen (Aussie's) minder wit, en donkerder merle zijn. Weet iemand hoe dit kan?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

MARC_S schreef:Hier kan ik je niet volgen. Elke effen hond die merle is kan zonder wit zijn hoor. Kijk, een effen zwarte cocker in merle zonder wit:
Afbeelding
Hoe zie je nou dat dit merle is?
Afbeelding
Ariane
Erelid

Binkie2 schreef: Veltha heeft namelijk best veel wit, en nu met dit hele merle verhaal vind ik dat toch wat eng.
Als er "afwijkingen" zijn openbaren die zich heel snel en in ieder geval in de eerste 4 à 5 maanden.
Ik heb althans nog nooit anders gehoord.
Hoe oud is Veltha?

Binkie2
Actief

Ze is nu 20 maanden. Het zou dan nu dus al aan het licht moeten zijn gekomen?
Afbeelding
Ariane
Erelid

Voor zover ik weet wel, ja.
Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Het grootste probleem zijn vaak de ogen (blind), oren (doof) en ingewanden en dat merk je eerder.

Binkie2
Actief

Ok daar ben ik blij om! Ook al is ze enkel merle, ik vond het toch wat eng. Thanx!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”