Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Julia door wesp gestoken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Julia door wesp gestoken

Ongelezen bericht door Mojuan »

Was ik net begonnen aan een lange wandeling (15 minuutjes onderweg) gilt Julia het ineens uit en trekt haar achterpoot omhoog.
Zie ik tot mijn grote schrik een wesp tussen haar tenen vast zitten...
Ik dat rotbeest weggeveegd, wilde ze natuurlijk niet meer op die poot staan.
Dus ik heb mijn vriend gebeld, en die is samen met zijn beste vriend meteen met de auto gekomen om me thuis te brengen.
Kregen we nog bijna een bekeuring, omdat hij dwars over een drukke weg overstak (op dat moment geen auto's).
En we hadden geen gordel om, dus meneer agent houdt ons staande, en vraagt waarom hij zo over die weg reed, terwijl dat niet de bedoeling is.
Mijn vriend het verhaal uitgelegd, en meneer agent was zo schappelijk om het bij een waarschuwing te houden, gelukkig maar!

Maar nu over Julia, ze likt continu tussen haar tenen, arme hond..
Ik heb de dierenarts even gebeld voor advies, ik mag er een verzachtende creme op smeren en het koelen met een koud washandje.
En ik moet haar het eerste uur in de gaten houden of haar kop/tong niet gaat opzwellen ivm een allergische reactie.
Dus maar even wachten met eten geven, dat doen we nu iets later voor de zekerheid.

Iemand ervaring met wespensteken bij de hond?
:zweep:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Re: Julia door wesp gestoken

Ongelezen bericht door fenneke »

wat schrikken :jank:
arme julia :ugh:

inzoverre ervaring dat amos vaker door een wesp is geprikt maar altijd zonder reaktie :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Tot nu toe merk ik niets vreemds aan Julia, ze is ook gestopt met likken aan haar poot.
Ze loopt er ook alweer normaal op, maar is nu lekker op haar kleedje gaan liggen.
Beetje zielig richting het vrouwtje kijken, die dit uiteraard negeert.
Als ik er teveel aandacht aan besteed heeft ze dat nml snel in de gaten, en gaat dan extra veel likken en zielig kijken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

pootje goed deppen met azijn ;)

het zwellen van kop ed zal wel meevallen hoor, dat is vaak het gevaar , als ze ook werkelijk in die buurt gestoken worden ;)
Mojuan
Zeer actief

Azijn heb ik niet in huis, ik herinner me dat nog wel van vroeger, dat deed mijn moeder ook.

Dat over het zwellen van de kop, gaat erover als een hond een allergische reactie heeft.
Dus daar moest ik op letten, als dat zou gebeuren moet ik snel naar de dierenarts toe omdat ze dan dus in gevaar is.
Maar ik zie nog niets aan haar gelukkig.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Toevallig is Samara gisteren getsoken in haar voorpoot aan de bovenkant, ze liep een bosje in war de naarling inzat... ze heeft 2 uur haar poot niet gebruikt en een dagje kreupel gelopen maar vandaag niks meer aan de hand.
Ik ben zelf wel eens gestoken en het doet gewoon mega pijn zo een wespensteek...
Afbeelding
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Als het de eerste keer is dat ze gestoken is, hoef je je geen zorgen te maken over allergische reacties. Als de hond overgevoelig is voor wespensteken, zal pas bij een tweede keer een allergische reactie ontstaan.

Ik heb hier overigens altijd wespenvangers gehad en die worden dus regelmatig in hun lip of bek gestoken, maar meer dan een dikke lip hebben ze er nooit aan overgehouden. Ik smeer ook nooit iets op, moeten ze de wespen maar met rust laten (ik kijk altijd wel de eerste 2 a 3 keer hoe ze erop reageren).
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Jay schreef:Als het de eerste keer is dat ze gestoken is, hoef je je geen zorgen te maken over allergische reacties. Als de hond overgevoelig is voor wespensteken, zal pas bij een tweede keer een allergische reactie ontstaan.

Ik heb hier overigens altijd wespenvangers gehad en die worden dus regelmatig in hun lip of bek gestoken, maar meer dan een dikke lip hebben ze er nooit aan overgehouden. Ik smeer ook nooit iets op, moeten ze de wespen maar met rust laten (ik kijk altijd wel de eerste 2 a 3 keer hoe ze erop reageren).

wat een onzin, een hond kan ook bij een eerste steek een behoorlijke reactie krijgen, hoeft niet eens overgevoelig te zijn, maar als ze in de keel streek gestoken zijn, kan dat zoiezo nare gevolgen hebben.

en joh tuurlijk, vooral niet iets opsmeren, laat ze het maar voelen, dat snappen honden ook idd, de volgende keer denken ze vast, owww.. dat deed pijn , moet ik maar niet meer doen.( en blijkbaar niet, want ze worden regelmatig gestoken)
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Als je goed bij de plek kan waar ze gestoken is zou je een vochtig suikerklontje op de plek kunnen leggen.
Dat schijnt het wespen/bijengif goed op te nemen zodat het voor de hond minder pijnlijk is.

Lola is gestoken door een bij toen ze net een paar daagjes bij ons in huis was.
Paniekkip die ik ben , met haar naar de da gegaan en die heeft toen een spuitje gezet.
Dat zal ik nu niet meer doen, deppen met azijn geeft ook verlichting. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ach jee, hopelijk is het vandaag al niet meer te merken dat Julia gestoken is.
Yentie is pas geleden in haar staart gestoken door een hommel (aanzet staart/vanaf haar kont) omdat ze erop ging zitten. :oeps:
En daar heeft ze de hele dag toch goed last van gehad. Ik koelde de plek telkens met ijskoud water en flink wrijven, dat hielp ook. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Ik heb nagenoeg hetzelfde in 2004 gehad, alleen bij ons was het een bij ipv een wesp, dus wat dat betreft heb je geluk dat ze door een wesp gestoken is.

Ik was toen met mijn moeder samen op een last minute vakantie toen ik mijn man aan de telefoon had die me vertelde dat Nell haar kop helemaal dik was en maar dikker werd, en hij niet wist wat er aan de hand was.Ik al rare vragen of de kinderen met de hond hebben gelopen dat ze misschien aangereden is wat ze niet durven te vertellen of wat dan ook.

Ik haalde me dus van alles in het hoofd en was al gaan informeren hoe snel we het vliegtuig terug konden nemen. Ik heb toen mijn zus gebeld of zij met hem mee kon rijden naar de DA en aldaar bleek ze dus geprikt te zijn door een bij, verschil tussen een wespensteek en bijensteek is dat een wesp meerdere malen kan steken, terwijl een bij zijn angel achterlaat en het gif nog door het lichaam blijft "pompen" zeg maar. Nadat ze een injectie heeft gehad ging het gelukkig gauw beter, dus ik zou het zeker goed in de gaten houden, en bij twijfel toch even een prik bij de DA halen.
sterkte met Julia
Laatst gewijzigd door smoekie op 24 jul 2009 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
smoekie
Zeer actief

Jay schreef:Als het de eerste keer is dat ze gestoken is, hoef je je geen zorgen te maken over allergische reacties. Als de hond overgevoelig is voor wespensteken, zal pas bij een tweede keer een allergische reactie ontstaan.

Dat klopt niet hoor, al bij een enkele steek van een wesp kan een hond die daar gevoelig voor is allergische reacties op krijgen met alle nadelige gevolgen van dien. Ik ben best wel makkelijk en echt geen paniekbak, ik kijk het bijna altijd zelf wel even aan, maar als ik ook maar enigzins twijfel ga ik toch naar de DA.

Ik ga mijn hond echt niet met een dikke lip/nek/kop laten lopen als dat niet hoeft, omdat ze de wespen/bijen niet met rust zou kunnen laten (als dat het geval zou zijn) Wij hebben door de tuin van de buurvrouw altijd last van wespen/bijen en hommels maar wat er toen gebeurt was wil ik echt niet meer meemaken. Ik heb de fotos gezien van haar kop :80: schrok me echt wezenloos. Leek wel een voetbal zo groot en rond was haar kop opgezet.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

yamie schreef:

wat een onzin, een hond kan ook bij een eerste steek een behoorlijke reactie krijgen, hoeft niet eens overgevoelig te zijn, maar als ze in de keel streek gestoken zijn, kan dat zoiezo nare gevolgen hebben.

en joh tuurlijk, vooral niet iets opsmeren, laat ze het maar voelen, dat snappen honden ook idd, de volgende keer denken ze vast, owww.. dat deed pijn , moet ik maar niet meer doen.( en blijkbaar niet, want ze worden regelmatig gestoken)
Een zwelling is iets anders dan een allergische reactie waardoor de hond in shock kan geraken, deze shock treedt nooit bij de eerste steek op.
De hond van Paulala was in de poot gestoken, dus is er geen gevaar voor een anafylactische shock, hoogstens een lokale zwelling.

En nee ik smeer niets op een wespensteek, doe ik bij mezelf overigens ook niet. En de honden weten donders goed dat wespen steken, ze pakken ze ook alleen met de voortanden beet en de lip hoog opgetrokken.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Bedankt voor al jullie reacties en tips!
Met Julia gaat het super, ze heeft er totaal geen last meer van.
Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben hoe snel het over is, ze heeft niet eens een zwelling gehad tussen haar tenen.
En ik weet toch zeker dat de wesp haar goed te pakken had, want hij zat vast aan haar poot, ik heb hem eraf moeten vegen.
Ze heeft gisterenavond een tijd aan haar poot gelikt, en ineens was het over en ging ze lekker slapen.
smoekie
Zeer actief

:ok:
Sylvia 1980
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia 1980 »

Luca is een keer in een bijennest gelopen. Die kwam de struiken uit en haar kop zat aan een kant helemaal bedekt met bijen. Ik in paniek, ben er namelijk zelf allergies voor dus daardoor ook bang. Heb ze er allemaal afgeveegd. De da gebeld en we moesten gelijk komen. De wachtkamer zat vol maar wij mochten gelijk naar binnen. heb samen met de da er wel 30 angels uitgehaald. Ze zat helemaal onder de bulten, echt heel zielig. Meteen een injectie gehad tegen allergieen. Die dag heeft ze er heel veel last van gehad de dag erna was het gelukkig al ver over.
Wat had ik medelijden met mijn meissie.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

ervaringen genoeg hier, shelsey en kenji zijn al verschillende keren aangevallen door wespen, in bos zaten vorig jaar nesten en gebeurde paar keer dat ze plots omringt waren met wespen, ik gebruikte mijn handen om deze wespen van hun vacht te kloppen en hield hen goed in oog daarna, behalve dat ze heel de dag erg onrustig waren ging het altijd goed, tot die 1 ne keer dat er zo veel wespen op hen zaten dat ik direct naar dierenarts ben gereden om beide een spuit te laten geven, ze waren beide in bos verdwenen en kwamen helemaal in paniek terug, zichzelf bijtend, was niet normaal, denk zeker 30 stuks, zelf ook al dikwijls gestoken geweest toen ik ze eraf haalde natuurlijk.

heb toen brandweer gebeld en deze hebben op de plaats waar de wespen meestal zaten gaan spuiten, dit jaar nog geen wespen gezien in dat bos, al goed, want leuk is het zeker niet
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Fijn dat het met Julia weer beter gaat.

Het is onzin dat een hond geen allergische reactie kan krijgen, als hij voor het eerst gestoken wordt.
Murphy is ooit ook eens door een bij of wesp gestoken.
Toen ik thuis kwam, trof ik hem aan met bulten over zijn gehele lijf en een gezwollen neus.
Meteen naar de DA gegaan, ook ik kreeg meteen voorrang en die bevestigde dat hij door een insect (bij of wesp) was gestoken.
Hij heeft toen een "tegenprik" gekregen en met een half uurtje nam de zwelling gelukkig goed af.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”