Ikzelf dan maar als eerste. Ik loop tegen 2 dingen aan.
Allereerst de macro's. Ik ben aan het frutten met de diafragma's omdat ik las dat hier de scherpte van de foto deels vanaf hangt. Maar het lukt me maar niet om een gehele foto scherp te krijgen. Ik laat de camera niet automatisch stellen.
Deze foto bijvoorbeeld is zonder trillende handjes genomen en het was absoluut zeker de scherpste afstand. Toch is hij onscherp.
Waar ik met name veel last van heb is dat een deel van de foto mooi is en een deel heel vaag zoals dit:
En na wat geklooi met diafragma's is, na 100 keer dezelfde snertbloem te fotograferen, dít mijn best haalbare resultaat. Nog steeds niet scherp dus:
Verder, als mijn camera ook maar énigszins vindt dat het te donker is (dat is dus al heel snel, zelfs als het stralend weer is) dan knalt ie wéééér die flitser uit. Proberen om met 1 hand de camera vast te houden en stil te houden en met de andere hand de flits af te dekken schiet niet op, dan krijg ik dat ding niet stil. Iemand tips?
Ander probleem bij mij is dat bijna al mijn foto's overbelicht zijn. Maakt niet uit of ik ze neem met zon tegenover me of in mijn rug, ik krijg zo'n beetje standaard dit:
Wat zou ik hieraan kunnen doen?