Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rashonden zonder papieren zijn geen rashonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: rashonden zonder papieren zijn geen rashonden

Ongelezen bericht door duitse herder »

saffie schreef:
christo schreef:En voor wat betreft het relativeren van het begrip 'ras', er waren dobermanns voordat er stambomen werden uitgedeeld, border collies en schotse collies voordat er stambomen werden uitgedeeld, en ja, heus ook Jack Russels voordat er een raserkenning kwam en stambomen werden uitgedeeld. En al die honden zullen niet honderd procent raszuiver zijn geweest, maar waren wel goed genoeg om de basis te vormen van wat nu het erkende ras is met stamboom etcetera.
Zo denk ik er ook ongeveer over. Hoe langer ik er over na ga denken hoe minder ik de meerwaarde van raszuiverheid begrijp, losstaand van het nut van het bijhouden van afstamming.
Daar ben ik het ook mee eens, soms is het wel eens goed dat er uitstappen naar andere rassen gedaan wordt. Er is zat leed bij de rashonden, natuurlijk ook bij de rasloze en stamboomloze hoor daar niet van. Alleen wordt er altijd zo op gehamerd over raszuiverheid, maar of dat zo zaligmakend is.
En ja ik heb stamboomhonden, puur voor mijzelf. Ik vind het ontzettend leuk om familieleden te zien, dat is voor mij eigenlijk de voornaamste reden
Perry en Noah

Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Marley1 schreef:Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren. :lees:

Bron: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb zeker weten een rashond, hoewel ze geen stamboom van de raad van beheer heeft. :mrgreen: Voorouders hadden allemaal wel stamboom. Ik ben ze aan het terugzoeken en ben nu ben tot 1918 en nog zoekende, dat zijn heel wat generaties. :pffff:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Tja volgens mij is het antwoord vrij duidelijk?

Is een hond zonder papieren een rashond? Dat kun je niet weten aangezien er geen papieren zijn. Hij kan het best zijn, maar hoe wil je dat bewijzen. Hij kan het net zo goed niet zijn, maar hoe wil je dát bewijzen?

Als van het diertje beide ouders bekend zijn en beide een stamboom hebben kun je spreken van een rashond. Als ergens 10 generaties de stamboom stope kun je natuurlijk nooit zien of er 9 generaties terug een ander hondje in de bosjes zat? Ik kan me voorstellen dat je er bijzonder weinig van terug ziet als je DH x DH hebt, daarna 1 x DH x MH om vervolgens weer die kruising met een DH te doen én daarna continue met een echte DH te fokken. Maar misschien ook wel, ik ben geen kenner ;).
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Bijvoorbeeld doordat iemand zelf al jaren met lijnen fokt waarvoor hij geen papieren aanvraagt, maar wel kan aantonen middels schrift wie de ouders en voorouders zijn. (theoretisch gezien dan) Maar het is maar een afspraak tussen mensen dat het papiertje van raad van beheer bepalend is dat iets waar is. Als ik alles bij hou van alles wat ik als fokker aan lijnen gefokt heb, maakt dat mijn honden niet minder een ras dan dat het bij de Raad van Beheer staat.
En natuurlijk, we hebben nu eenmaal met zijn allen afgesproken dat het papiertje van RvB de status van het dier bepaalt. Je moet toch ergens vanuit gaan. Maar dat is dus ook absoluut niet waterdicht. Hoe vaak er geen pupjes aangelegd worden bij moederhonden, van wie dat pupje niet is..... En die honden krijgen wel mooi een papiertje.
Dus gesjoemel is er overal en dan kom je wat mij betreft uit op: wat zijn de kenmerken van de hond, innerlijk en uiterlijk en als die voldoen aan de kenmerken zoals vastgesteld voor een ras, dan kan je volgens mij spreken van een rashond.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Roelfien schreef: Hoe vaak er geen pupjes aangelegd worden bij moederhonden, van wie dat pupje niet is..... En die honden krijgen wel mooi een papiertje.

Ja, hoe vaak is dat?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

mercedes2803 schreef:Maar Noor, even eerlijk...jou gaan de haren als het om Jack Russels, Hussels en Hussel kruisingen gaat al vrij snel omhoog staan want zowel op het forum als tijdens een wandeling heb je me gezegd dat je eraan twijfelt of er wel Jack Russel in Muis zit op het moment dat ik zeg dat ze een kruising Jack Russel-Beagle is :wink:
En dat vind ik persoonlijk best wel veel zout op een slak leggen want of er nou een halve, een kwart of voor mijn part een achtste Jack Russel of Hussel of hoe je ze ook noemen wilt in Muis zit, het zit er wel degelijk in.

En ik kan het me ECHT goed voorstellen dat je in jouw geval als toegewijde fokker van de Jack Russel knarrig wordt van mensen die gillen dat ze een Jack Russel hebben terwijl het dat niet zo is, maar in Muis haar geval praten we zowiezo over een kruising en wat moet ik dan zeggen om iedereen tevreden te houden?
Dat ze een kruising is van een hond die lijkt op een Beagle maar die er geen 1 is omdat er geen papieren bijzaten en een hond die lijkt op een Terrier-achtige neigend naar Jack Russel ? :19:
Hilje,
we hebben het er tijdens een wandeling een keer over gehad, iets wat klein met vlekken is, word al snel JR of kruising JR gemoemd, terwijl er echt geen JR of Hussel voor nodig is, om type hondje muis te krijgen, haar neus, haar ogen, haar oren, geven al een heel duidelijk idee, dat er beagle, beagle X oid doorheen zit.
we hebben het er gewoon over gehad, omdat jij ook wel benieuwd was, ik heb er niet van gezegd, belachelijk dat je zegt dat er JR doorheen zit enz. als jij dat wil geloven, doe je dat toch? van mij mag je, ik heb alleen maar aangegeven, dat niet alles wat klein is en vlekken heeft direct naast een JR gelegen heeft :wink:

ik heb trouwens ook geen moeite met zeggen dat het een JR kruising is, het gaat me juist om de mensen die hun hondje een ( echte) JR noemen, terwijl dat niet zo is ( en dan nog helemaal er ook zo mee fokken)

en dat gelul over net erkend blablabla, dat valt nou ook wel weer mee , tuurlijk is het een relatief jong ras, maar registratie en bekendheid van lijnen was er allang voor de off. erkenning. daarbij zijn veel lijnen terug te voeren op Australie, waar het eerder erkend was. ( land van ontwikkeling)
kunnen de mensen wel blijven roepen hoor, jong ras, aankeuring, vroegah.. dat gaat helemaal niet meer op nu, daar zijn fokkers juist zo hard mee bezig ( geweest) net zo'n dooddoener is dat elk ras door kruisingen is ontstaan.. tja...
als je hier alleen al leest, hoevaak mensen een hussel zien als, oh ik dacht dat dat een echte JR was, dat ze kromme poten moeten hebben, huppelen, kortbenig zijn, dan is het toch wel duidelijk, dat al die hussels een rasbeeld geen goed doen? mag ik daar dan aub voor op komen?

maar goed, dit topic gaat niet alleen om de JR, ik ben er ook al weer klaar mee. :ok:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Rosita Compagner schreef:
Roelfien schreef: Hoe vaak er geen pupjes aangelegd worden bij moederhonden, van wie dat pupje niet is..... En die honden krijgen wel mooi een papiertje.

Ja, hoe vaak is dat?
Daar kom je natuurlijk nooit echt achter.
Maar ik ken in ieder geval uit eigen waarneming vier nesten (in twintig jaar tijd).
Ik heb een heel groot wantrouwen over de juiste afstamming van pups.
Gevalletjes andere vader dan op de boom ken ik nog veel meer. :19:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Als ik een Duitse Herder zie maar hij heeft geen stamboom, blijft het voor mij een Duitse Herder. Ook al zit er ergens misschien iets anders doorheen, dat gebeurd bij sommige stamboomhonden ook.
Ik denk er hetzelfde over. Als een hond eruit ziet zoals door de desbetreffende rasstandaard is voorgeschreven, dan behoort-ie tot dat ras. Of er nou wel of niet een briefje aanhangt. Mijn boomloze Gina zag eruit als een (Amerikaanse) collie, gedroeg zich als een (Amerikaanse) collie dus wás ze een collie. Al weet ik geen fluit van ouders/voorouders af.

Als iets eruit ziet als een eend, loopt als een eend, kwaakt als een eend dan hoef je er geen stamboom van tig generaties bij te hebben om te bewijzen dat het een eend is.

Overigens: hiermee pleit ik dus niet om zomaar elke hond voor de fok te gebruiken. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

yamie schreef: als je hier alleen al leest, hoevaak mensen een hussel zien als, oh ik dacht dat dat een echte JR was, dat ze kromme poten moeten hebben, huppelen, kortbenig zijn, dan is het toch wel duidelijk, dat al die hussels een rasbeeld geen goed doen? mag ik daar dan aub voor op komen?
Ja, ik kan me dat goed voorstellen. Veel mensen hebben toch een wat vertekend beeld van JR's. Werkelijk heel marktplaats staat vol met 'JR's', de een nog worsteriger dan de ander. En veelal het verhaal dat de ouders raszuiver zijn. Kan me voorstellen dat je dit als fokker steekt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Roelfien
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
yamie schreef: als je hier alleen al leest, hoevaak mensen een hussel zien als, oh ik dacht dat dat een echte JR was, dat ze kromme poten moeten hebben, huppelen, kortbenig zijn, dan is het toch wel duidelijk, dat al die hussels een rasbeeld geen goed doen? mag ik daar dan aub voor op komen?
Ja, ik kan me dat goed voorstellen. Veel mensen hebben toch een wat vertekend beeld van JR's. Werkelijk heel marktplaats staat vol met 'JR's', de een nog worsteriger dan de ander. En veelal het verhaal dat de ouders raszuiver zijn. Kan me voorstellen dat je dit als fokker steekt.
Oh absoluut, ik ook. Maar dat zijn dus ook duidelijk honden die niet aan de kenmerken van het ras voldoen. Het lijkt me ook wel duidelijk dat alleen een paar vlekken en een gemiddelde afmeting niet voldoende is om te zeggen dat het een rashond is.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maar dat is toch het geval bij veel rashonden. Wat er op het moment als Franse Bulldog rond loopt wil je ook niet weten. Ze komen met bosjes overal vandaan en krijgen plakker Franse Bulldog.

Ik denk met ieder ras dat populair is er nog meer gerotzooid wordt omdat jan en allemaal zo'n hond dan wil en er veel mensen een slaatje uit willen slaan.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Roelfien schreef:
Zoek stok! schreef:
Oh absoluut, ik ook. Maar dat zijn dus ook duidelijk honden die niet aan de kenmerken van het ras voldoen. Het lijkt me ook wel duidelijk dat alleen een paar vlekken en een gemiddelde afmeting niet voldoende is om te zeggen dat het een rashond is.
En dat is nou precies wat bij de JR wel gezegd wordt. Veel meer dan bij andere rassen volgens mij.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Roelfien
Zeer actief

Ja, hoe vaak is dat?
Tja, dat schrijven ze niet op. :mrgreen:
Maar grotere fokkers met meerdere teven waar meerdere nesten tegelijk liggen doen dat soort zaken echt wel. Ook door pups van nesten buiten de eigen fokkerij om neer te leggen bij de eigen honden, als zijnde... Alleen dat weet ik van horen zeggen en in 1 geval van tellen: hoeveel nesten liggen er met hoeveel pups en hoeveel lagen er een weekje later. Maar dat heb ik maar 1 keer zelf meegemaakt (ik heb verder geen contact met fokkers) en dat was zo kunstig in elkaar gezet dat je de vinger niet meer op de zere plek kon leggen.
Maar het is absoluut een feit dat rassen, die ietwat neigen uit te sterven door gebrek aan vers bloed, af en toe een naburig ras door hun eigen ras heen fokken en in de 5e generatie krijgen ze de boel weer als rashond erkend. Niks mis mee, lijkt me heel goed. Maar het maakt het bijna heilig verklaarde bloed van de rashond toch wat minder zuiver.
:mrgreen:
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Nanna schreef:Misschien is dat om dat de JR als fik al wijd en zijd bekend was voordat ie FCI erkend werd. Ik weet dat de Parson FCI erkend is, is de kortbeen dat inmiddels ook of hangt dat nog in de bijlage?
Inderdaad, zoiets zei ik dus ook, maar dat was "gelul" :19:
Ik viel op de jack russell, hussel, pukkel, met of zonder staart rechte of gekrulde staart, whatever, toen ze nog niet erkend waren, nog niet zo lang geleden dus, (de parson eerder) toen ze nog vrolijk rondhuppelden in de paardenstallen en je er nog niet op elke hoek van de straat over struikelde , met veel vlekken, weinig vlekken, kromme poten, hinkend, staande oren, hangende oren, noem maar op, en toch echt jack russell werden genoemd. Het enige verschil met de parson was de hoogte van de pootjes. Dus voor mij is een russell een russell, of hij/zij nou wel of geen boom heeft. En ik weet ook wel dat het makkelijk verkoopt om ieder hondje wat er op lijkt russell te noemen, of hij nou black en tan is, blauw, leverkleurig, maar wat maakt het uit, zolang je erbij zegt dat het geen stamboomhondje is, wie doe je er dan kwaad mee?
O ja die van mij hebben ook geen stamboom, maar dat was al duidelijk denk ik, ze hinken overigens niet en zijn minstens 51% wit, ze zijn zorgvuldig gefokt uit gezonde ouders met een goed karakter (wat in mijn ogen het belangrijkste is)
Maar inderdaad, om op de stelling te reageren, en wat al eerder aangegeven werd, het is pas een "rashond" te noemen als er een stamboom bij zit, dat is nou eenmaal zo, en ook best begrijpelijk, je kunt in ieder geval iets aantonen over de voorouders.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:
Maar grotere fokkers met meerdere teven waar meerdere nesten tegelijk liggen doen dat soort zaken echt wel. Ook door pups van nesten buiten de eigen fokkerij om neer te leggen bij de eigen honden, als zijnde... Alleen dat weet ik van horen zeggen en in 1 geval van tellen: hoeveel nesten liggen er met hoeveel pups en hoeveel lagen er een weekje later. Maar dat heb ik maar 1 keer zelf meegemaakt (ik heb verder geen contact met fokkers) en dat was zo kunstig in elkaar gezet dat je de vinger niet meer op de zere plek kon leggen.
Pups worden best verlegd, als de ene moeder meer melk heeft dan de ander of om de aantallen wat te verdelen. Voor zover is weet wordt dan alsnog voor iedereen een eigen, en correcte, stamboom aangevraagd. Ik heb in een paar kennels gewerkt, denk ook wel wat mensen in het fokkerijwereldje te kennen, maar ik wéét het van zeggen en schrijven van 1 fokker dat er onder valse vlag gerommeld wordt. Volgens mij zijn de verhalen erger dan de werkelijkheid.

Roelfien schreef:

Maar het is absoluut een feit dat rassen, die ietwat neigen uit te sterven door gebrek aan vers bloed, af en toe een naburig ras door hun eigen ras heen fokken en in de 5e generatie krijgen ze de boel weer als rashond erkend. Niks mis mee, lijkt me heel goed. Maar het maakt het bijna heilig verklaarde bloed van de rashond toch wat minder zuiver.
:mrgreen:
Oh ja, zolang dat gewoon geregistreerd wordt bij/door de rasvereniging en het FCI-erkend stamboomuitgevend orgaan lijkt dat ook niet discutabel. Ik zou het zelfs toejuichen. Alleen wel goed gedocumenteerd en geregistreerd dus.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

fleurie schreef:Maar inderdaad, om op de stelling te reageren, en wat al eerder aangegeven werd, het is pas een "rashond" te noemen als er een stamboom bij zit, dat is nou eenmaal zo, en ook best begrijpelijk, je kunt in ieder geval iets aantonen over de voorouders.
Of Christo een rashond is ja of nee, daar kun je over discussieren. Maar hij is wel op en top een dobermann. Het hele idee dat je een dobermann geen dobermann mag noemen tenzij er een papiertje bij de hond geleverd wordt staat me tegen. Of hij daarentegen volgens iemands definitie een rashond is zal me worst wezen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

heb net wat getypt, is mijn bericht weg.

een stamboom betekent voor mij niet dat het dan rasecht is. het betekent hooguit dat er meer aandacht aan het fokproduct is besteed.

ik vind dus dat een stamboomloze labrador, gewoon een labrador is. net als alle andere rassen.

een kruising is een kruising tussen twee rassen (vind ik)

een basstaard is geen kruising, maar een kruising tussen ras en kruising, of kruising tussen kruising en kruising. ha,ha snappen jullie het nog??

aldus mijn eigen mening he :wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Emma schreef: een stamboom betekent voor mij niet dat het dan rasecht is. het betekent hooguit dat er meer aandacht aan het fokproduct is besteed.
Dat hoeft nog niet eens :wink: Het betekent op zich dat iemand de moeite genomen heeft de papieren e.d. in orde te laten maken. Het hebben van een stamboom zegt op zich m.i. niets over de aandacht die aan het fokproduct besteed is, en het niet hebben ervan ook niet. Waarmee ik zeer zeker niet wil zeggen dat er niet heel veel fokkers van honden met stamboom zijn die zeer veel aandacht besteden aan het fokproduct, begrijp me goed.

Maar ook stamboomhonden kunnen gefokt zijn zonder onderzoek en/of aandacht. Dat is weliswaar wel het het streven, maar het een is niet onlosmakelijk aan het andere verbonden noch voorbehouden. En dat wil ik alleen maar zeggen: het voorkomen in een erkend register is verder nergens een garantie voor, hoe graag je dat ook zou willen. Hoeveel informatie is er uberhaupt rechtstreeks uit dat register te verkrijgen? dat zou trouwens wel mooi zijn, als er meer informatie in te vinden was dan slechts de directe afstamming en titels. Maar dat zal wel een droom blijven.
murmel

Ongelezen bericht door murmel »

bedankt voor alle reacties tot dus ver.
de meningen zijn verdeelt blijkbaar

gelukkig zijn er veel mensen met gezond boerenverstand.
die mijn mening delen
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zal nog een keertje proberen duidelijk te maken hoe ik erover denk ;-) zonder daarmee een oordeel te vellen ;-)

Een "Rashond" is pas een rashond als daar een papiertje van de RvB bij-hoort.
Een hond van een ras (van mijn part even zonder hoofdletter) is een hond die "eruitziet als een eend, loopt als een eend, kwaakt als een eend, dus een eend is" (ofwel: ziet eruit als ras X, noemen we dus gewoon op straat X)
Een hond die eruit ziet als een hond, niet gelijkend op enig ras ;-) is dus een "onherleidbare kruising" of van mijn part 'kruising X' als het wel heel duidelijk is wie als pa of ma optrad.

Daarmee zijn de laatste 2 voor mij niet minder waard als hond, maar krijgen ze (ongeacht of je het daarmee eens bent) niet het predikaat "Rashond (conform RvB-standaard)".

Als ik dus op straat een "eend" (leuk, ik hou 'm erin) tegenkom die toch wel verdomde veel op een labrador lijkt, zal ik die hond ook aan anderen aanduiden als "labrador". Dat maakt de hond dus "behorende tot het ras labrador" maar GEEN Rashond of Raszuivere labrador. Ook dat predicaat gaat voor mij alleen naar een labrador met papiertje van FCI.

Zoiets dus....

Suzanne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:
En dat is nou precies wat bij de JR wel gezegd wordt. Veel meer dan bij andere rassen volgens mij.
Misschien is dat om dat de JR als fik al wijd en zijd bekend was voordat ie FCI erkend werd. Ik weet dat de Parson FCI erkend is, is de kortbeen dat inmiddels ook of hangt dat nog in de bijlage?
een jack is geen kortbeen, nooit geweest ook,het is een normaal benige terrier, als je de geschiedenis en het ontstaan gaat bekijken, dan zijn heel veel hondjes ,waarvan mensen zelf zeiden dat het JR waren, dat niet eens, dat het een krompotige, stalschuivende, rattenjager werd, wil nog niet zeggen, dat dat ook de Jack russell belichaamd. :wink:

en ja de JR is FCI erkend.(sinds 2000) hier in Ned. word ook met bijlages gewerkt, maar dat staat los van de FCI erkenning verder.

er word tot op de dag van vandaag nog vreselijk veel gefokt met hussels, allemaal onder de noemer JR, en ja dat het een jong ras is, dat is wel duidelijk ondertussen ( hoewel ik 20 + jaar nou ook weer niet zo jong vind, althans, dat het dus niet nodig is, om met hondjes zonder lijn geschiedenis en lijn bekendheid te fokken)

Afbeelding
Malung Orinoco, hond die bij veel JR's in de stamboom staat, werd in 1988 geboren, in Australie, daar waren ze al veel verder en langer erkend.
toch echt geen laagbenige, krompotige hond.

Afbeelding
Foxwarren Tommy
andere lijn, ander type, maar ook een hond die veel voor de JR betekend heeft, in Engeland. geboren ( 1992) naar Nederland gekomen, daarna ook naar Australie gegaan, en weer terug gekomen. ook geen hond, zoals veel mensen een JR zien. en dit toch echt de "geschiedenis" van het ras

dat er onder de stamboom honden diverse types voorkomen, dat smaak kan verschillen, dat er ook "lelijke"( rasstandaard technisch gezien dan) Stamboom Jr's rondlopen, ja duh, tuurlijk.. maar dat is bij elk ras zo, hoe oud of hoe jong ook .
Laatst gewijzigd door yamie op 17 jul 2009 15:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

murmel schreef:bedankt voor alle reacties tot dus ver.

die mijn mening delen
zo dan........ en hoe zet je nu al die mensen neer die jouw mening níet delen?
Gos
Zeer actief

Da's helder uitgelegd Suzanne!

Ik ben het alleen niet eens met je woordkeuze hier:
Suzanne123 schreef: Een hond die eruit ziet als een hond, niet gelijkend op enig ras ;-) is dus een "onherleidbare kruising" of van mijn part 'kruising X' als het wel heel duidelijk is wie als pa of ma optrad.
Die hond is voor mij een hond van onbestemde afkomst, en daarmee nog geen kruising :wink: Een kruising impliceert weer dat hij uit rashonden afkomstig is en dat is denk ik in vele gevallen niet zo.
Gos
Zeer actief

murmel schreef: gelukkig zijn er veel mensen met gezond boerenverstand.
die mijn mening delen
zo dan........ en hoe zet je nu al die mensen neer die jouw mening níet delen?
Hangt ervan af hoe je het leest. Er zijn vast ook mensen met gezond boerenverstand die haar mening niet delen, of mensen zonder dat gezonde boerenverstand die haar mening wel delen :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:
yamie schreef: ik kan er, als fokker en liefhebber, dus idd kriegel van worden, als men van alles en nog wat Jr noemt, maar goed, dan heb ik het ook over echt van alles ( bruin, B&T, blauw, gestroomd) of als het maar vlekken heeft.
het is dan ook vaak, het beeld wat er al bestaat, wat daardoor nog erger gemaakt word, en dat is iets wat ik als rasliefhebber wel tegen wil gaan ja.

ik vind het juist ergelijk, dat mensen , die niet de moeite willen nemen om een goed gefokt rashondje te kopen, wel hun pretnest/broodfok hondje een rasnaam geven. en o wee je daar dan iets van zegt, dan ben ik de arrogante fokker die schijnbaar de papieren in een gouden lijstje aan de muur heeft hangen en moet ik 1000 keer horen dat hun hondje net zo lief, zo niet liever is als mijn hondjes met papier ( alsof het daar over gaat)
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je dan een rashond wil, koop er dan ook een met een stamboom. En dat heeft niets te maken of een hond wel of niet lief is.
als ik mn stamboomreu laat dekken met mn stamboomteef en hierbij geen stamboom aanvraag is het geen rashond, maar doe ik dat wel is het wel een rashond? :denken: Voor mij is een rashond een hond waar te bewijzen valt dat hij uit bepaalde stamboomouders komt (bijv. door DNA)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Gos schreef:Da's helder uitgelegd Suzanne!

Ik ben het alleen niet eens met je woordkeuze hier:
Suzanne123 schreef: Een hond die eruit ziet als een hond, niet gelijkend op enig ras ;-) is dus een "onherleidbare kruising" of van mijn part 'kruising X' als het wel heel duidelijk is wie als pa of ma optrad.
Die hond is voor mij een hond van onbestemde afkomst, en daarmee nog geen kruising :wink: Een kruising impliceert weer dat hij uit rashonden afkomstig is en dat is denk ik in vele gevallen niet zo.
:jank: :boos: :jank: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Okay, in de herkansing:

Dan heb je nog:
Een hond die eruit ziet als een hond, niet lijkend op enig ras, dat is dus een onherleidbare kruising. Indien door stom toeval zo'n hond van onbekende afstamming er zo uitziet dat het wel heel aannemelijk is dat "ras A" erin heeft gezeten noem je zo'n hond eventueel een "A-look-a-like" of "misschien kruising A"
en dan heb je nog
Een hond die eruit ziet als een kruising tussen ras A en ras B, waarbij we die rassen ook weten, noemen we "kruisingA (met B)" of "kruisingB (metA)" net naargelang waar de hond het meest van wegheeft.

Tenzij de hond werkelijk oer-lelijk is ;-) noem je verder alle honden gewoon "mooi en lief" ;-)

So goet? ;-)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

malinois schreef: als ik mn stamboomreu laat dekken met mn stamboomteef en hierbij geen stamboom aanvraag is het geen rashond, maar doe ik dat wel is het wel een rashond? :denken: Voor mij is een rashond een hond waar te bewijzen valt dat hij uit bepaalde stamboomouders komt (bijv. door DNA)
eh.. gewoon kort door de bocht, de definitie van de RvB aanhoudend, is de hond zonder stamboom geen Rashond, de andere wel.

(Echt, geen waarde-oordeel, maar gewoon die definitie volgend..)

Suzanne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sjaak-k schreef:Tja volgens mij is het antwoord vrij duidelijk?

Is een hond zonder papieren een rashond? Dat kun je niet weten aangezien er geen papieren zijn. Hij kan het best zijn, maar hoe wil je dat bewijzen. Hij kan het net zo goed niet zijn, maar hoe wil je dát bewijzen?
is dat met stamboom wel te bewijzen dan? Het is bij de mechelaars een publiek geheim tot waar bepaalde stambomen kloppen... :19:

kijk hier eens naar... dan heb je een 'rashond' met papieren maar ja... toch heeft die hond eigenlijk helemaal geen officiele stamboom maar hele andere voorouders...
De 2e lijn klopt overigens, niet de eerste, de stamboomlijn.

http://bloedlijnen.nl/stamboom.php?ID=5632#" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bloedlijnen.nl/stamboom.php?ID=7196#" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:
malinois schreef: als ik mn stamboomreu laat dekken met mn stamboomteef en hierbij geen stamboom aanvraag is het geen rashond, maar doe ik dat wel is het wel een rashond? :denken: Voor mij is een rashond een hond waar te bewijzen valt dat hij uit bepaalde stamboomouders komt (bijv. door DNA)
eh.. gewoon kort door de bocht, de definitie van de RvB aanhoudend, is de hond zonder stamboom geen Rashond, de andere wel.

(Echt, geen waarde-oordeel, maar gewoon die definitie volgend..)

Suzanne
ja maar ik ben de RvB niet, dit is voor MIJ een rashond...
:wink:

En ik snap je hoor, dus ook geen verwijt naar jou :wink:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

murmel schreef:bedankt voor alle reacties tot dus ver.

die mijn mening delen
http://www.gezondboerenverstand.nl/ :F:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”