Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vasectomie - vraag op p4!!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Vasectomie - vraag op p4!!

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram gaat 3 augustus onder het mes voor een vasectomie. Het zweet brak me laatst uit bij het idee dat ik de loopsheid van Izzie niet snel genoeg door zou hebben, ze naar de dagopvang breng en hij haar daar dekt. Dan zou ik het niet eens weten waarschijnlijk en zit ik met een nest. Doemdenkerij natuurlijk, maar ik zat niet meer lekker.

De arts die ik graag wilde hebben, heeft alleen ervaring met vasectomie bij beren. Een andere arts in dezelfde praktijk heeft tientallen honden 'gedaan', dus die gaat Bram opereren. Ik ga vragen of ze ook direct z'n hoektanden schoonmaakt, daar zit aanslag op. Bram gaat onder narcose met mij erbij en ik ben er ook weer als hij ontwaakt (ga daar gewoon wachten).

Ik ben vergeten te vragen welke narcose ze gebruiken. Gasnarcose is het beste toch? Ik hoorde laatst iemand zeggen dat daar twee mogelijkheden in zijn. Klopt dat? Welke moet ik dan vragen? Prijs maakt me niet uit.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 09 aug 2009 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Re: Vasectomie - narcosevraag

Nanna schreef:
Een andere arts in dezelfde praktijk heeft tientallen honden 'gedaan', dus die gaat Bram opereren
Ik zou het lekker helemaal aan hem overlaten. Je hebt vertrouwen in een arts of niet en ik ga er van uit dat jij geen expertise hebt op het gebied van gasnarcoses. Om dan wijsneuzig een bepaalde vorm van gasnarcose te willen kiezen zou op mij als DA wat typisch overkomen ;-)
Nou, als het beter voor Bram is om een bepaalde vorm te vragen, vind ik dat niet wijsneuzerig.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Geen verstand van, maar wel alvast veel succes gewenst :ok:
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

De meest veilige narcose is een narcose waarmee een dierenarts gewend is te werken :wink: .
Als ze gewend zijn te werken met een gasnarcose, dan ligt het (denk ik) het meest voor de hand dat ze isofluraangas gebruiken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MoniqueDM schreef:De meest veilige narcose is een narcose waarmee een dierenarts gewend is te werken :wink: .
Als ze gewend zijn te werken met een gasnarcose, dan ligt het (denk ik) het meest voor de hand dat ze isofluraangas gebruiken.
Daar zit wat in inderdaad. Ik ga het ze gewoon even vragen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MoniqueDM
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
MoniqueDM schreef:De meest veilige narcose is een narcose waarmee een dierenarts gewend is te werken :wink: .
Groot gelijk!
Gewoon even een telefoontje plegen en je weet gelijk waar je aan toe bent.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:
Ze gebruiken in ieder geval gasnarcose, maar ik weet niet welke.
Afbeelding
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Als ze gasnarcose gebruiken dan zit je wel al goed. Tegenwoordig wordt er meestal met isofluraan gewerkt. Vroeger werd er ook nog lachgas gebruikt.
Maar dit moet uitwassen. Dat beteken dat ze iets langer op tafel moeten blijven liggen met alleen zuurstof. Meestal werken wij in de praktijk alleen met isofluraan (en zuurstof natuurlijk) en dat gaat prima.

De meest veilige narcose is een narcose waarmee een dierenarts gewend is te werken

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er zijn genoeg dierenartsen die geen gasnarcose hebben. Deze brengen de hond dus met injectie middelen onder narcose. Je zou dan zeggen dat ze hiermee gewend zijn, helaas gaat dit vaker fout dan met gas.
Persoonlijk zou ik mijn hond altijd aan het gas willen hebben. Je kan direct ingrijpen.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Klopt en het andere soort gasnarcose dat vaak wordt ingezet is sevofluoraan, en in de praktijk maakt het niets uit welke gebruikt wordt. Het inleiden van de narcose zullen ze waarschijnlijk wel met een vaste narcose doen, en daar zijn tientallen mogelijkheden voor die ook allemaal uitstekend en zeer veilig zijn. Op de kliniek waar mijn vriendin werkt zouden we voor een jonge gezonde hond waarschijnlijk dexdomitor gebruiken en vervolgens propofol voor het inbrengen van de ademtube. Maar daar zijn tig mogelijkheden voor die allemaal prima zijn dus als jouw DA het anders doet doet ie het waarschijnlijk nog steeds goed :) Succes ermee.

Kees
MoniqueDM
Zeer actief

Hetty2501 schreef:Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er zijn genoeg dierenartsen die geen gasnarcose hebben. Deze brengen de hond dus met injectie middelen onder narcose. Je zou dan zeggen dat ze hiermee gewend zijn, helaas gaat dit vaker fout dan met gas.
Ik vraag me af of dit ook niet het nodige zegt over de narcosemiddelen zelf, want ik heb nergens beweerd dat injecteerbare narcosemiddelen net zo veilig zijn als gasnarcose.
Wat ik wel bedoelde is: als jouw dierenarts gewend is om met een bepaald narcosemiddel te werken en jij dwingt af dat er met een ander middel gewerkt moet worden (een middel waarmee de dierenarts eigenlijk weinig of nooit werkt), dat er dan een hele onveilige situatie kan ontstaan.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Sterkte voor jou en Bram. Ik vind het een slimme keus.
Ik ben ook al jaren van plan om het bij Mullu te laten doen maar heb het nog steeds niet gedaan.
Ben ook huiverig voor de narcose enzo. Maar ik had al een aantal da gevraagd en die deden het niet.
DierenZH R'dam gaf als reden dat er kans is dat de zaadleiders aan elkaar groeien.
Nou kan dat bij mannen ook maar heeft iemand enig idee hoe vaak dat dan voorkomt ?
Ik ben trouwens ook niet van plan om hem gewoon maar teven te laten dekken. Het is ook gewoon voor de zekerheid.

Welke da ga jij Linda ? En mag ik vragen wat het kost ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Hetty2501 schreef:Als ze gasnarcose gebruiken dan zit je wel al goed. Tegenwoordig wordt er meestal met isofluraan gewerkt. Vroeger werd er ook nog lachgas gebruikt.
Maar dit moet uitwassen. Dat beteken dat ze iets langer op tafel moeten blijven liggen met alleen zuurstof. Meestal werken wij in de praktijk alleen met isofluraan (en zuurstof natuurlijk) en dat gaat prima.

De meest veilige narcose is een narcose waarmee een dierenarts gewend is te werken

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er zijn genoeg dierenartsen die geen gasnarcose hebben. Deze brengen de hond dus met injectie middelen onder narcose. Je zou dan zeggen dat ze hiermee gewend zijn, helaas gaat dit vaker fout dan met gas.
Persoonlijk zou ik mijn hond altijd aan het gas willen hebben. Je kan direct ingrijpen.
Daar ben ik het ook mee eens,
voorheen vertrouwde ik dus ook op mijn DA hier om de hoek, narcose ging ook altijd met prik. Het waren maar bultjes om weg te halen
Tot het bij Saba fout ging en door complicaties, ademhaling en hart ( door weer diep wegzakken )ze is overleden.

Shock omdat mee te maken , vooral omdat Atjo Westerhuis waar ik voor de speciale dingen kom ( is uur rijden) meteen daarna al zei dat bij complicaties een gasnarcose makkelijker bij te sturen is ze hebben dan de tube al erin.
Nu daarna alweer drie keer narcose mee gemaakt en langzaam aan is de paniek minder bij narcose nu ik weet dat ze helemaal aan de apperatuur liggen gaat het dan nog fout kan ik mezelf niet verwijten dat ik niet alle voorzorg maatregelen heb getroffen.
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

sirene schreef:Sterkte voor jou en Bram. Ik vind het een slimme keus.
Ik ben ook al jaren van plan om het bij Mullu te laten doen maar heb het nog steeds niet gedaan.
Ben ook huiverig voor de narcose enzo. Maar ik had al een aantal da gevraagd en die deden het niet.
DierenZH R'dam gaf als reden dat er kans is dat de zaadleiders aan elkaar groeien.
Nou kan dat bij mannen ook maar heeft iemand enig idee hoe vaak dat dan voorkomt ?
Ik ben trouwens ook niet van plan om hem gewoon maar teven te laten dekken. Het is ook gewoon voor de zekerheid.

Welke da ga jij Linda ? En mag ik vragen wat het kost ?
Dat het aan elkaar groeit, lijkt me sterk. Ze gaan namelijk niet doorknippen, maar echt een stuk zaadleider verwijderen. Dat moet dan wel een heel groeilustige zaadleider zijn :wink: De ingreep wordt niet veel gedaan itt castratie. Ik denk dat daar de oorzaak ligt dat ze het niet wilden doen.

Ik ben ook huiverig voor de narcose hoor. Maar ik ga het toch doen. Ik ben echt te bang dat er iets tussendoor glipt en dan zit ik met de gebakken peren. Dit geeft al een rustiger gevoel, ook al ga ik ze dan ook uit elkaar houden als Izzie dekrijp is.

Ik laat het doen bij Kortenoord in Wageningen. Wilde graag een specifieke arts (Steven), maar die heeft dus alleen ervaring bij beren. Heb niet naar de prijs gevraagd om eerlijk te zijn. Doe ik nog wel even en dan laat ik het je weten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MoniqueDM
Zeer actief

ridgebackfan schreef: Shock omdat mee te maken , vooral omdat Atjo Westerhuis waar ik voor de speciale dingen kom ( is uur rijden) meteen daarna al zei dat bij complicaties een gasnarcose makkelijker bij te sturen is ze hebben dan de tube al erin.
Dat klopt, maar Atjo (ook mijn dierenarts en ook een uur enkele reis rijden :mrgreen: ) werkt altijd met een gasnarcose. Dus voor hem is dat een hele veilige manier van anesthesie, omdat hij er altijd mee werkt :wink: .
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Dat het aan elkaar groeit, lijkt me sterk. Ze gaan namelijk niet doorknippen, maar echt een stuk zaadleider verwijderen. Dat moet dan wel een heel groeilustige zaadleider zijn :wink: De ingreep wordt niet veel gedaan itt castratie. Ik denk dat daar de oorzaak ligt dat ze het niet wilden doen.
De kans dat de reu toch vruchtbaar blijft is wat groter dan bij een castratie :) vandaar dat castratie 'geschikter' bevonden wordt voor het definitief onvruchtbaar maken dan vasectomie ;)

Je moet soweiso we; een paar maanden na de ingreep het 'sperma' laten testen om te zien of de operatie inderdaad een succes geweest is. Appeltje eitje hoor, hondje wordt even gemasturbeerd en het 'sperma' wordt onder de microscoop gelegd om te zien dat er niet stiekum toch nog zwemmende visjes in zitten :)

Kees
Zoek stok!
Zeer actief

Casey schreef: Je moet soweiso we; een paar maanden na de ingreep het 'sperma' laten testen om te zien of de operatie inderdaad een succes geweest is. Appeltje eitje hoor, hondje wordt even gemasturbeerd en het 'sperma' wordt onder de microscoop gelegd om te zien dat er niet stiekum toch nog zwemmende visjes in zitten :)
Appeltje eitje :N: Wie moet dat doen bij Bram dan? Je denkt toch niet dat Bram dat okay vindt bij een wildvreemde? En ik was het ook niet van plan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
CKS
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Casey schreef: Je moet soweiso we; een paar maanden na de ingreep het 'sperma' laten testen om te zien of de operatie inderdaad een succes geweest is. Appeltje eitje hoor, hondje wordt even gemasturbeerd en het 'sperma' wordt onder de microscoop gelegd om te zien dat er niet stiekum toch nog zwemmende visjes in zitten :)
Appeltje eitje :N: Wie moet dat doen bij Bram dan? Je denkt toch niet dat Bram dat okay vindt bij een wildvreemde? En ik was het ook niet van plan.
De aanwezigheid van een loops teefje doet bij onwillige reutjes vaak wonderen :lol1: Als je een DA hebt die wel eens KI doet heeft ie er wel ervaring mee hoor. Je moet er gewoon niet teveel bij nadenken. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me ook heel even ongemakkelijk voelde toen ik voor het bij een KI aanwezig was maar alles went :F:

Kees
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nou, Linda slaapt niet meer vannacht :F:

Sterkte Linda voor Brammie :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

MoniqueDM schreef:
ridgebackfan schreef: Shock omdat mee te maken , vooral omdat Atjo Westerhuis waar ik voor de speciale dingen kom ( is uur rijden) meteen daarna al zei dat bij complicaties een gasnarcose makkelijker bij te sturen is ze hebben dan de tube al erin.
Dat klopt, maar Atjo (ook mijn dierenarts en ook een uur enkele reis rijden :mrgreen: ) werkt altijd met een gasnarcose. Dus voor hem is dat een hele veilige manier van anesthesie, omdat hij er altijd mee werkt :wink: .
Dat klopt ook maar mijn DA om de hoek is gewent om geen gasnarcose te doen maar gewoon met prik en ook al is hij daar aan gewent het ging toch fout.
Gas narcose is iets waar ik dan voor kies omdat dit veel veiliger is en dan kies ik een arts die daar ervaring mee heeft nu alweer jaren Atjo en niet de DA op de hoek die ik daarvoor ook vertrouwde.
Snap je hen nog :o .
Leuk dat Atjo ook jou DA is ik vind het daar super voor hond en mens.
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

ridgebackfan schreef:
MoniqueDM schreef:
Dat klopt ook maar mijn DA om de hoek is gewent om geen gasnarcose te doen maar gewoon met prik en ook al is hij daar aan gewent het ging toch fout.
Gas narcose is iets waar ik dan voor kies omdat dit veel veiliger is en dan kies ik een arts die daar ervaring mee heeft nu alweer jaren Atjo en niet de DA op de hoek die ik daarvoor ook vertrouwde.
Snap je hen nog :o .
Leuk dat Atjo ook jou DA is ik vind het daar super voor hond en mens.
Ik snap het volledig, want ik denk er precies hetzelfde over :wink: .
Atjo is helemaal super, zowel voor z'n patiëntjes als voor de baasjes. Daarnaast is hij enorm kundig, neemt alle tijd en dat is wat mij zo aanspreekt :ok: .
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom zou je na een paar maanden het sperma moeten testen? Als er een stuk zaadleider weggehaald wordt zoals ook bij onze reu is gedaan is hij onvruchtbaar, klaar. Stel dat er al iets aan elkaar zou kunnen groeien, dan nog is dat geen holle buis met een zaadcellen-telling die een vruchtbare hond geeft. Natuurlijk bestaat het, maar dat was vooral iets van het doorknip-tijdperk.

Wij hoefden dat echt niet te laten testen en wij zijn er samen met de dierenarts gewoon vanuit gegaan dat dat genoeg was. De zaadleiders worden deels weggehaald. Dat is bij mensen ook genoeg. Natuurlijk testen ze bij mensen wel of het zeker goed is. Maar dat is puur om een heel klein toeval uit te sluiten en je kan er toch vanuit gaan dat het gewoon werkt als je het laat doen. Wij zouden nooit onze reu laten masturberen voor een telling. Klinkt belachelijk maar dat gebeurd hier niet met onze honden zonder een duidelijk belangrijke reden. :neenee:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Waarom zou je na een paar maanden het sperma moeten testen? Als er een stuk zaadleider weggehaald wordt zoals ook bij onze reu is gedaan is hij onvruchtbaar, klaar. Stel dat er al iets aan elkaar zou kunnen groeien, dan nog is dat geen holle buis met een zaadcellen-telling die een vruchtbare hond geeft. Natuurlijk bestaat het, maar dat was vooral iets van het doorknip-tijdperk.

Wij hoefden dat echt niet te laten testen en wij zijn er samen met de dierenarts gewoon vanuit gegaan dat dat genoeg was. De zaadleiders worden deels weggehaald. Dat is bij mensen ook genoeg. Natuurlijk testen ze bij mensen wel of het zeker goed is. Maar dat is puur om een heel klein toeval uit te sluiten en je kan er toch vanuit gaan dat het gewoon werkt als je het laat doen. Wij zouden nooit onze reu laten masturberen voor een telling. Klinkt belachelijk maar dat gebeurd hier niet met onze honden zonder een duidelijk belangrijke reden. :neenee:
Bij een man moet er na een vasectomie toch eerst een aantal zaadlozingen zijn geweest voordat de leiders zijn 'schoongespoeld'?
Iemand uit mijn familie dacht ook na een aantal weten schoon te zijn na een vasectomie, 9 maanden later liep er een jonge spruit rond :wink:

Of het echt zo is bij een man dat er een aantal zaadlozingen moet plaatsvinden durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik dacht wel dat het zo is. Misschien gaat het bij een hond wel anders.
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara. schreef:Bij een man moet er na een vasectomie toch eerst een aantal zaadlozingen zijn geweest voordat de leiders zijn 'schoongespoeld'?
Iemand uit mijn familie dacht ook na een aantal weten schoon te zijn na een vasectomie, 9 maanden later liep er een jonge spruit rond :wink:

Of het echt zo is bij een man dat er een aantal zaadlozingen moet plaatsvinden durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik dacht wel dat het zo is. Misschien gaat het bij een hond wel anders.
Dat gaat alleen om de eerste tijd. Stel de man had geen zaadlozingen gehad de eerste maand en daarna wel, dan kan ik me niet voorstellen dat de zaadjes in de doorgeknipte zaadleider nog levensvatbaar zijn. Die zijn een stille dood gestorven :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Precies. En weet je wel hoeveel er nodig is om uberhaubt zwanger te worden. Theoretisch zou dat kunnen door 1 zaadcel. In de praktijk heeft een man met een telling van bv 20% goed zaad al bijna geen kans meer om op een natuurlijke manier vader te worden. Dus die paar levende zaadcellen die in de zaadleider zaten maken echt niet snel een nest pups. Daarnaast leven ze max een aantal dagen en zeker geen meerdere maanden in de man.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Veel succes met Bram alvast Linda!

Gasnarcose is inderdaad het meest veilige. Vaak krijgt de hond wel pre-medicatie vooraf (om al wat suffer te worden), daar zit qua veiligheid ook nog wel verschil in. Ik zou hier dus ook even naar vragen voor de zekerheid.
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Inge O schreef:
Carma schreef:Veel succes met Bram alvast Linda!

Gasnarcose is inderdaad het meest veilige. Vaak krijgt de hond wel pre-medicatie vooraf (om al wat suffer te worden), daar zit qua veiligheid ook nog wel verschil in. Ik zou hier dus ook even naar vragen voor de zekerheid.
en wat denk je nu dat zo'n da zal antwoorden? tja mevrouw, de premedicatie die wij gebruiken is jammer genoeg van het onveilige soort :Q: ?
Ik geloof nog steeds in oprecht eerlijikheid ja :pffff: :wink:

Maar zonder gekheid; als je vraagt of er met gasnarcose wordt gewerkt en met welke gasnarcose, dan vind ik dat je ook moet weten welke pre-medicatie gebruikt wordt :pffff:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:
Tamara. schreef:Bij een man moet er na een vasectomie toch eerst een aantal zaadlozingen zijn geweest voordat de leiders zijn 'schoongespoeld'?

Dat gaat alleen om de eerste tijd. Stel de man had geen zaadlozingen gehad de eerste maand en daarna wel, dan kan ik me niet voorstellen dat de zaadjes in de doorgeknipte zaadleider nog levensvatbaar zijn. Die zijn een stille dood gestorven :wink:
De zaadjes zullen niet maanden overleven, nee. :mrgreen: Maar het lijkt me dat in het begin voorzichtigheid is geboden en het lijk mij niet dat als er leiders zijn afgesloten dat er meteen daarna niets meer kan gebeuren :wink:
Carma
Zeer actief

Inge O schreef:
Carma schreef:
Maar zonder gekheid; als je vraagt of er met gasnarcose wordt gewerkt en met welke gasnarcose, dan vind ik dat je ook moet weten welke pre-medicatie gebruikt wordt :pffff:
vraag je dat ook aan je anesthesist als je zelf onder narcose moet :wink: ? zo ja, wat doe je met die info?
Haha, daar heb je natuurlijk wel een puntje. Ik zou het zeker vragen, maar meer omdat ik nieuwschierig ben of ik middelen herken vanuit de veterinaire anesthesie dan dat ik twijfel over of ze wel het juiste gaan gebruiken :wink:
Van humane anesthesie weet ik inderdaad bar weinig... :19:
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Nanna schreef:
Carma schreef: als je vraagt of er met gasnarcose wordt gewerkt en met welke gasnarcose, dan vind ik dat je ook moet weten welke pre-medicatie gebruikt wordt :pffff:
Doe toch niet zo raar. Je hebt er de bállen verstand van, dus dat hoef je helemaal niet te weten. Stel dat ze zeggen: nou mevrouw , we gebruiken Liguramineosteosulfaat daarvoor, wat moet je dan? Interessant knikken? "hm ja, doe die maar" :smile:
Ze lachen je vierkant uit. En terecht.
Clienten die meer willen weten over de narcose zijn over het algemeen mensen die nerveus/bang zijn voor wat komen gaat. Door ze uit te leggen wat er gaat gebeuren en hoe dat gebeurd neem je vaak al een deel van de zorgen weg (ondanks dat narcose natuurlijk altijd een risico blijft). Die mensen lach je niet uit, maar juich je toe. Er is niets mis met een kritische klant :wink: .
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Tamara. schreef:
Zoek stok! schreef:

De zaadjes zullen niet maanden overleven, nee. :mrgreen: Maar het lijkt me dat in het begin voorzichtigheid is geboden en het lijk mij niet dat als er leiders zijn afgesloten dat er meteen daarna niets meer kan gebeuren :wink:
Bij mensen wordt je normaal dus ook gewaarschuwd dat je niet meteen onvruchtbaar bent. Na, ik meen, 6 weken na de sterilisatie moet je ook je zaad laten controleren. Ik dacht ook dat je inderdaad een aantal zaadlozingen gehad moet hebben.

Ik heb hier in de buurt nog geen da gevonden die vasectomie doet. (heb er gisteren nog één gevraagd)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”