Ik heb een uitgebreide uitleg gekregen, dus ik kan even vooruit, maar ik ben ook heel nieuwsgierig hoe anderen dit hebben gedaan! Als het in de beperkte ruimte van een post uit te leggen is tenminste

Moderator: moderatorteam
Vervang het washandje voor een stukje tuinslang met mijn geur en dat is 'onze' methode. Groene tuinslang op groen gras schijnt dan ook een moeilijkheids-tussenstapje te zijn. En dan daarna een totaal ander voorwerp (bijvoorbeeld een omgevallen stoel) ernaast leggen. En dan kleinere voorwerpen erbij leggen, ook houten stokjes zodat ze leren dat ze niet altijd iets moeten met een stokje. En dan pas het stukje tuinslang vervangen voor een houtje (en dan dus allemaal houtjes op een rij waar ze de goede uit moeten pakken).Zoek stok! schreef:Ik krijg huiswerk van Birgit voor Izzie mbt sorterenStap 1 was een washandje met mijn geur ergens in de tuin leggen die ze zoekt en naar me toe brengt. Stap 2 was Marcel voorwerpen op een rijtje laten leggen waar ik het washandje tussen leg (Izzie ziet het allemaal niet). Izzie pakt vervolgens het washandje en brengt die naar me toe. Stap 3 weet ik nog niet, die zal ik morgen wel horen
Het is een washandje omdat ze later een doekje moet sorteren (obedience).
Hoe moet jij het doen? Eerst stokjes op een rijtje met voer erop?
Slim om te starten met voorwerpen die ze niet zo graag oppakken. Die gaat in mijn reservekoffer, voor als het niet lukt met de methode die we nu hebben. Tobi snapt namelijk totaal niets van sorteren...Marjoleine schreef:Ik heb indertijd de stokjes anders aangeleerd.
Wij gebruikten flesjes en dan één stokje ertussen met mijn geur.
Dan twee stokjes, waarvan één met mijn geur en de rest flesjes, enzovoorts.
Werkte erg goed omdat ze flesjes (glas dus) niet graag pakken.
Eerst uiteraard apporteren op commando leren, en ook zoeken op commando, maar ik neem aan dat dat allemaal al bekend is?
De hond waarmee ik dit deed kon ook gericht sporen van ongedierte uitwerken later: ik liet haar de ontlasting van het dier ruiken en zij zocht het spoor en de woonplaats indien mogelijk.
Ik heb heel wat stallen "bevrijd" met haar
JohInge O schreef:een stukje van je tuinslang afknippenZoek stok! schreef: En ik moet ook de groene tuinslang gaan doen. Maar hoe kom ik nou aan een stukje groene tuinslang, hoe heb jij dat gedaan Githa?![]()
?
Maar dan ga je dus eigenlijk direct al verstoppen? Dan wordt het toch nog ingewikkelder?marye schreef:Wij doen het ongeveer op de volgende manier.
We hebben een boel voorwerpen (o.a. een duivendakje en een omgekeerde voerbak).
De stappen:
- Onder 1 van de voorwerpen verstoppen we het stokje met geur.
- We leggen er ronde houten stokjes tussen
- De volgende stap is een paar geurloze sorteerstokjes erbij
- We verstoppen ook geurloze stokjes onder de voorwerpen
- De trainers raken de stokjes aan (niet meer geurloos dus)
- Er komen steeds meer stokjes bij
- We gaan steeds meer voorwerpen verwijderen
Bij Caja heb ik het trouwens met voertjes op de stokjes aangeleerd.
Maar die had het zo door, daar was geen eer aan te behalen![]()
Voor de leuk en afwisseling doe ik het bovenstaande ook en ook verstop ik haar stokje soms in huis