Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

brokken en kvv?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Yinxx
Actief

brokken en kvv?

Ongelezen bericht door Yinxx »

Hallo,

Onze hond krijgt nu elke dag FarmFood brokken te eten en doet het hier uitstekend op.
Nu wilde ik eigenlijk onze hond ook af en toe kvv (carnibest) gaan geven in plaats van
de FarmFood brokken, gewoon voor de lekker en omdat je veel goede dingen over kvv leest.
Ik wil niet volledig over op kvv omdat we vaak weg gaan en kvv dan vaak niet mee kan.
Alleen ik lees zoveel tegengestelde berichten dat ik niet weet of ik hier goed zal aan doen
en hoe ik het eventueel zou moeten aanpakken :ugh:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Zo zeggen veel mensen dat wisselen van voer niet goed is.
-- Dus dan zou het niet goed zijn om de hond 1 á 2 keer in de week kvv te geven.

Je zou Carnibest moeten introduceren door het vlees met brokken te mengen, maar
ik lees ook veel dat je vlees en brokken niet mag mengen. -- hoe introduceer je dan?
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Re: brokken en kvv?

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Onze honden krijgen 's morgens Biofood en 's avonds Rodi en dat gaat prima! Ze zien er goed uit, eten graag en hun ontlasting is ook goed, dus wat willen we nog meer :ok:

groetjes, Ingrid
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Yinxx
Actief

Jha omdat je zoveel verschillende verhalen leest begon ik te twijfelen of ik er goed aan zou doen
om bijv. een of twee dagen in de week carnibest te geven.

Hoe heb je de rodi eigenlijk geïntroduceerd? Gewoon in één keer gegeven, of in kleine beetjes?
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Waarom niet? Spike eet nu ruim een jaar ochtend's brok en avond's kvv.

Ik ben begonnen met een paar keer per week 1 van de 2 maaltijden kvv (bakjes Smuldier) en heb het uitgebreid omdat hij de kvv toen lekkerder vond. Sinds ik een ander merk brok heb lust hij beide weer even graag overigens en uit praktische overwegingen (diepvriesruimte, vakantie en hond mee bij een ander eten en zo) laat ik het voor nu ongeveer 50/50%. Ik meng het trouwens niet door elkaar omdat ik zelf wel geloof in het verhaal dat brok en vers vlees een anders verteringsproces hebben en dus beter apart gevoerd kunnen worden.

Het belangrijkste met voeren is denk ik dat je hond het er goed op doet (ontlasting, vacht, actief, gewicht etc. etc) en graag lust uiteraard. Tuurlijk is gezond voer belangrijk maar ik ben persoonlijk van mening dat de meeste hondenvoeders daar wel onder vallen tenzij je nu echt alleen maar eenzijdig goedkoop blik of Frolic voert of zo. Het is alleen zo dat volgens mij ''Barf mensen'' er verhoudingsgewijs vaker berichten over plaatsen en ook alleen maar vers voeren zonder brok erbij dan mensen die brok voeren en kvv erbij waardoor het lijkt of dat laatste not done is. Niks mis met vers overigens trouwens en is zeker het meest natuurlijke, maar er is ook niks mis met brok, kvv of een combi ervan.

Ik zou het gewoon uitproberen, doen wat past in je eigen situatie en vooral goed naar je hond blijven kijken, succes.
michiel
Site Admin

Ongelezen bericht door michiel »

Yinxx schreef: Zo zeggen veel mensen dat wisselen van voer niet goed is.
-- Dus dan zou het niet goed zijn om de hond 1 á 2 keer in de week kvv te geven.

Je zou Carnibest moeten introduceren door het vlees met brokken te mengen, maar
ik lees ook veel dat je vlees en brokken niet mag mengen. -- hoe introduceer je dan?
Aangezien je Farm Food geeft kan je gerust afwisselen met zo nu en dan een dag kvv. Dat is zelfs het advies wat al sinds het begin van Farm Food (1984) wordt geadviseerd. Dat worden de zogenaamde 'versvleesdagen' genoemt om de darmflora te stimuleren en op pijl te houden.

En omdat Farm Food HE een geperste brok is kan je het ook met kvv mengen. De reden dat je vaak leest dat je brokken en vlees niet moet mengen is omdat er veel meer geexpandeerde (opgeblazen / gepofte) brokken-merken zijn dan geperste merken. (je kan dus alleen mengen omdat Farm Food geperst is).

Als je meer wil lezen over het voeren van Farm Food samen met Vers Vlees, kijk dan eens op deze pagina (link)
Yinxx
Actief

Bedankt allemaal voor de antwoorden :E:

Omdat ik zoveel tegenstrijdige verhalen las wist ik even niet wat nu goed was.
Zo te horen / lezen kan het dus helmaal geen kwaad. Van het weekend even
kvv halen en dan wordt het hier waarschijnlijk smullen :cheer:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Je bent er al uit zie ik :ok:

Hier ook brok/kvv combinatie; 's morgens Cavom (ook geperst), 's avonds kvv (Carnibest), en ze hebben nooit ergens last van en zien er prima uit. Het bejaarde hondje eet de laatste tijd wat onregelmatiger en daarbij meng ik dan wel eens brokjes met kvv, en ook hij vaart er wel bij. Hij ruikt ook nog steeds totaal niet uit z'n bekkie. Puppen afgespeend op carnibest, later ook af en toe brokjes gegeven om eraan te wennen voor als ze bij hun nieuwe baasje brokken kregen. Blijfpup is nu ruim 6 maanden oud, eet dezelfde combi als de volwassen honden en heeft altijd perfecte ontlasting.
Yinxx
Actief

Gos schreef:Je bent er al uit zie ik
Maar toch bedankt voor je reactie!! :ok:
Het is fijn om te lezen dat meer mensen brok en kvv combineren.
Nu kan ik onze hond van het weekend met een gerust hard carnibest gaan geven!
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ondanks dat je er al uit bent hier word ook gecombineerd gevoerd en van tijd tot tijd ook nog barf :ok:
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Ik gaf mijn honden altijd ma tm vrijdag brok en zaterdag en zondag vlees :ok:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ds eet alles door elkaar, al bijna 5 jaar en nog niets van problemen gehad :ok:
Yinxx
Actief

Bedankt voor alle antwoorden :ok:

Gisteren zijn we begonnnen met het introduceren van de Carnibest
(dus één lepel door d'r brokken, vandaag worden het er twee etc)
en ze heeft er echt van genoten! De hele bak werd vakkundig
schoon-gelikt :tongue: :cheer:
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Ik zou zelf geen brok en kvv (of barf) combineren. Vertering werkt anders. Als je het wel doet moet er 8 uur tussen zitten en dus zeker niet door elkaar mengen.

Ik zou gewoon lekker sochtends en savonds kvv geven. Of barf, dat krijgen die van mij en doen het super!
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Toby eet ook allebei, hoofdzakelijk brok, Europremium en daarnaast Energique.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
michiel
Site Admin

Ongelezen bericht door michiel »

Eef schreef:Ik zou zelf geen brok en kvv (of barf) combineren. Vertering werkt anders. Als je het wel doet moet er 8 uur tussen zitten en dus zeker niet door elkaar mengen.
Mengen kan gewoon, als het maar een geperste brok betreft. En omdat Farm Food HE geperst is kan je er gewoon kvv door mengen.
Yinxx
Actief

Eef schreef:Ik zou zelf geen brok en kvv (of barf) combineren.
Omdat ze geen vlees gewend is moet je het "introduceren" door het te mengen met haar brokken zodat
ze niet gaat spugen of aan de diaree gaat. En zoals eerder is gemeld in dit topic kan het combineren
van vlees met Farmfood brokken geen kwaad.
De bedoeling is dat, wanneer ze gewend is aan een volledige vleesmaaltijd, gewoon brokken eet
en dan af en toe een vlees-dag.

Het introduceren van het vlees gaat trouwens heel goed :D
Smorgens krijgt ze alleen brokken en smiddags krijgt ze steeds minder brokken en steeds meer vlees.
Ze eet beide maaltijden met veel plezier op :cheer:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Eef schreef:Ik zou zelf geen brok en kvv (of barf) combineren. Vertering werkt anders. Als je het wel doet moet er 8 uur tussen zitten en dus zeker niet door elkaar mengen.

Ik zou gewoon lekker sochtends en savonds kvv geven. Of barf, dat krijgen die van mij en doen het super!
Voor de Farmfood brokken gaat dat dus niet op. Die kun je gerust combineren met vers. :wink:

Dat doe ik ook. Ik heb FF in huis voor als we ergens naartoe gaan en ik geen zin heb om met vers vlees rond te zeulen.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik geef ook Brok en Kvv... brok is Cavom en kvv rodi, smuldier of andere merken net waar ik het ga halen.... ook regelmatig kippennekjes, rundvlees etc... ik varieer best veel... mijn honden vinden de brokken van Cavom ook heel erg lekker en ik vind het wel makkelijk af en toe een brokbak.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Eef schreef:Ik zou zelf geen brok en kvv (of barf) combineren. Vertering werkt anders.

ik wel. Zelfs met gewone Pro Plan korrels.

Bot en spiervlees verteert ook niet gelijk, doch geeft iedereen dat ook samen :19: Wat niet verteert is, blijft dan nog maar ff zitten :pffff:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Idem hier.
Ik meng voor de honden een paar mokken brok door de KVV, ze verteren het allemaal en er is geen een die er last van heeft.
Daarbij, als wij aardappels, bloemkool en een gehaktbal eten, verteert dat ook niet allemaal op dezelfde manier, en toch hoor je daar niemand over.....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Honden kunnen prima van alles door elkaar eten. Waarom zouden zij dat niet kunnen?
Hier eten ze voornamelijk kvv, barfdagjes, brokkendagjes en af en toe een dagje 'snacken' moet ook kunnen. Ik eet ook niet dagelijks even gezond en verantwoord :wink:
Het nest puppen dat ik hier vorige jaar had at alles door elkaar. Allerlei soorten kvv maar ook allerlei soorten brokken. Ik heb nog geen dag diarree gezien :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Dat gedoe met 'mengen' en 'zoveel uur ertussen' snap ik nog steeds niet erg goed. Mijn ene hond heeft op straat geleefd op ouwe patat en half-bedorven paella, lust bijna alles en kan ook alles eten zonder problemen. Mijn andere hond heeft nauwelijks te vreten gehad in haar jeugd, lust ook bijna alles, is ietsje kieskeuriger maar heeft ook nooit maag/darmproblemen.

Honden zijn alleseters, toch?

Anyway, hier krijgen ze ongeveer de helft van de week kvv of rauw vlees (botten durf ik niet), de andere helft brokken. En wat we aan tafelresten hebben wat ze lekker vinden gooi ik daar gewoon bij. En ze hebben vrijwel altijd goeie poep, en als er gekotst wordt is het meestal omdat ze op visite stiekum een kilo palingfilet van het aanrecht hebben gesnaaid ofzo.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”