DA gebeld, en we kunnen straks even een pijnstiller ophalen. Ze kon er inderdaad wat pijn van hebben achteraf, en dan gaven ze weleens pijnstilling. Dus maar even kijken of dat het inderdaad is. Gelukkig ademt ze wel heel rustig, dus ik heb niet het idee dat ze benauwd is ofzo
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bronchoscopie Saar...Update;joehoeee!
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
Re: bronchoscopie Saar...
Nou arm Saartje is nog verre van in haar hum. Wil liever niet lopen (maar voor een verse hoop paardenpoep trekt ze toch wel een sprintje), piept ook nog regelmatig, en wil eigenlijk alleen maar in haar mandje liggen. Staart heeft ze steeds halfstok hangen.
DA gebeld, en we kunnen straks even een pijnstiller ophalen. Ze kon er inderdaad wat pijn van hebben achteraf, en dan gaven ze weleens pijnstilling. Dus maar even kijken of dat het inderdaad is. Gelukkig ademt ze wel heel rustig, dus ik heb niet het idee dat ze benauwd is ofzo

- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Gelukkig maar dat ze niet benauwd is(vooral nu met dit weer), dat lijkt me heel rot om te zien.Moos schreef:Nou arm Saartje is nog verre van in haar hum. Wil liever niet lopen (maar voor een verse hoop paardenpoep trekt ze toch wel een sprintje), piept ook nog regelmatig, en wil eigenlijk alleen maar in haar mandje liggen. Staart heeft ze steeds halfstok hangen.
Ik hoop zo dat alles goed komt met de kleine meid.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- Moos
- Zeer actief
Nou mij ook! Ik was ervoor gewaarschuwd, na de bronchoscopie. Dat ze benauwd kon gaan worden omdat ze zo hadden zitten frutten daar. Oke, kans was klein, maar het kon wel, en dan moest ik meteen bij mijn DA op de stoep staan.wendy71 schreef:
Gelukkig maar dat ze niet benauwd is(vooral nu met dit weer), dat lijkt me heel rot om te zien.![]()
Ik ben geen goede persoon om dat tegen te zeggen
Maar gelukkig, wat dat betreft ging het wel goed

- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ach die arme ziel...hopelijk werkt de pijnstiller zometeen voor d'r.
Geef d'r maar een voorzichtig beterschapsknuffeltje van me.
Geef d'r maar een voorzichtig beterschapsknuffeltje van me.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ach, 't arme vrouwke.. Knuffel haar maar voorzichtig en hopelijk voelt ze zich snel weer wat beter.

- Moos
- Zeer actief
Nee, dat weet ik ook wel eigenlijk inderdaadInge O schreef:benauwd zijn is nog geen stikken, marloes, het is eigenlijk zo goed als uitgesloten dat ze door die bronchoscopie plots heel erg hevig (dus echt gevaarlijk) benauwd zou worden.
Dat hoop ik ookarm saartje, hopelijk duurt haar dipje niet te lang en voelt ze zich snel weer beter.

- Moos
- Zeer actief
We gaan die bacterie gewoon eens even een poepie laten ruiken met die ABInge O schreef:
nee, dat begrijp ik helemaal. de aandoening op zich is ook erger dan de bijwerkingen van de bronchoscopie.
maar ze heeft gelukkig twee longen, dus in geval van acute nood red long nummer twee het nog wel even.
maar het blijft heel erg niet leuk natuurlijk.

- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 1
Ach gos, arme Saar en arme jij omdat je nu nog niet precies weet of dat ze er vanaf geholpen kan worden.
Ik zou ook alles nog eens rustig navragen, je eigen vragen op een rijtje zetten .....
Sterkte en hopelijk voelt Saartje zich weer snel wat fitter.
Ik zou ook alles nog eens rustig navragen, je eigen vragen op een rijtje zetten .....
Sterkte en hopelijk voelt Saartje zich weer snel wat fitter.
- Moos
- Zeer actief
Kan daar teveel slijm enzo zitten om helemaal aangepakt te worden dan?Inge O schreef:
het grootste probleem zal zijn de AB in voldoende concentratie in die dichtgekoekte plek krijgen. maar we duimen hier op een volume die je niet voor mogelijk houdt
![]()
![]()
![]()
.
Maar ja, dan gaan we ervoor dat dat toch allemaal ophoepelt, inclusief meneertjes de bacterie, en dan ook nog voor wat kraakbeen wat nog ergens verstopt zat omdat ze er niet in konden kijken met de bronchosoop.

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Podverdorie Marloes, hebben witjes patent op medische bijzonderheden?
Al met al zijn jij en Saar er nog niet klaar mee. Fijn dat er meer duidelijkheid is d.m.v. de scopie en nu nog wat AB er tegenaan waar je U tegen zegt zodat het op die manier opgelost kan worden
Veel sterkte voor jou en Saar, het valt allemaal niet mee.
Veel sterkte voor jou en Saar, het valt allemaal niet mee.
- Frenk
- Zeer actief
Zou je dan geen AB met een soort verstuiver kunnen binnenbrengen. Dus dat de AB in ieder geval in de longen terechtkomt? Of bestaat zoiets niet?Inge O schreef:slijm en stukgemaakt weefsel, waar bacteriën zich altijd heel erg goed in voelen, maar waar weinig bloedvaten doorheen komenMoos schreef:Kan daar teveel slijm enzo zitten om helemaal aangepakt te worden dan?Inge O schreef:
het grootste probleem zal zijn de AB in voldoende concentratie in die dichtgekoekte plek krijgen. maar we duimen hier op een volume die je niet voor mogelijk houdt
![]()
![]()
![]()
.
.

- Moos
- Zeer actief
Ah oke...Inge O schreef:slijm en stukgemaakt weefsel, waar bacteriën zich altijd heel erg goed in voelen, maar waar weinig bloedvaten doorheen komenMoos schreef:Kan daar teveel slijm enzo zitten om helemaal aangepakt te worden dan?Inge O schreef:
![]()
![]()
![]()
.
.
Nou dat die bacterie zich daar maar net niet goed genoeg voelt en dan toch weer helemaal verdwijnt
Als daar nou een grasaar of een flintertje hout ofzo zit zal dat ook niet in 'ons voordeel' werken zeker qua verdwijnende bacterien?

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Jemig Marloes
dat is ook wat allemaal zeg 
Vooralsnog is er een sprankje hoop dat de AB misschien voldoende is.... daar gaan we natuurlijk keihard voor duimen!
Kleine Saar onder het mes, dat is geen leuk alternatief.
Sterkte en dikke kus voor Saar
Vooralsnog is er een sprankje hoop dat de AB misschien voldoende is.... daar gaan we natuurlijk keihard voor duimen!
Kleine Saar onder het mes, dat is geen leuk alternatief.
Sterkte en dikke kus voor Saar
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ook ik duim mee dat de AB zal aanslaan en dat een operatie niet nodig is.
Sterkte en knuffels voor jullie allemaal (en eentje extra voor Saartjestaartje natuurlijk
).
Sterkte en knuffels voor jullie allemaal (en eentje extra voor Saartjestaartje natuurlijk
- Frenk
- Zeer actief
Aha. Maar het zou dan dus ook niet, als het daar opgenomen wordt eerder in het bewuste gebied terechtkomen via de bloedvaten, dan als je het gewoon inneemt?Inge O schreef:dat raakt never nooit niet op de bewuste plek, in de eerste plaats al omdat die plek niet beademd wordt, dus een aërosol heeft daar geen schijn van kansFrenk schreef:Zou je dan geen AB met een soort verstuiver kunnen binnenbrengen. Dus dat de AB in ieder geval in de longen terechtkomt? Of bestaat zoiets niet?.
Dan is het duimen geblazen dat de AB goed zijn werk kan doen via de reguliere weg.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Agos arme Saartje
Sterkte Marloes, ik hoop dat de ab z'n werk naar behoren doet 

-
tineke
Arme Saartje hopelijk slaan de medicijnen snel aan
- Frenk
- Zeer actief
Nou, als je de AB via de longen inademt waar hij direct in het vaten-netwerk (is dat het goede woord?) van de longen wordt opgenomen, is dan de kans niet groter dat hij bij die enkele bloedvaten van de aangetaste plek terecht komt dan als je het slikt en het via de maag en verder getransporteerd moet worden? Of denk ik veel te simpel nu?Inge O schreef:euhh....stel je vraag eens anders want ik begrijp ze niet goed![]()
.

- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik snap het, ik ben ook geen held als het op de honden aankomt.Moos schreef:Nou mij ook! Ik was ervoor gewaarschuwd, na de bronchoscopie. Dat ze benauwd kon gaan worden omdat ze zo hadden zitten frutten daar. Oke, kans was klein, maar het kon wel, en dan moest ik meteen bij mijn DA op de stoep staan.wendy71 schreef:
Gelukkig maar dat ze niet benauwd is(vooral nu met dit weer), dat lijkt me heel rot om te zien.![]()
Ik ben geen goede persoon om dat tegen te zeggenIn mijn hoofd had ik al 3 keer bij de DA op de stoep gestaan, en was Saar al minstens zo vaak gestikt.
Maar gelukkig, wat dat betreft ging het wel goed![]()
Dan kan ik echt panikeren.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Dat is té eenvoudig gedacht.Frenk schreef:Nou, als je de AB via de longen inademt waar hij direct in het vaten-netwerk (is dat het goede woord?) van de longen wordt opgenomen, is dan de kans niet groter dat hij bij die enkele bloedvaten van de aangetaste plek terecht komt dan als je het slikt en het via de maag en verder getransporteerd moet worden? Of denk ik veel te simpel nu?Inge O schreef:euhh....stel je vraag eens anders want ik begrijp ze niet goed![]()
.
Natuurlijk zijn er stoffen die via een dergelijke weg in het bloed opgenomen kunnen worden.
En er zijn stoffen die -na inhalatie- op de bestemde plaats kunnen werken.
Maar of déze AB dat kan weet ik niet, in ieder geval is het in zijn algemeenheid geen toedieningsvorm voor AB.
De meeste medicijnen hebben resorptie in het maag/darm kanaal nodig voordat ze werkzaam kunnen zijn.
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Aantal honden: 2
Jeetje, ik ben net terug van vakantie en lees dit verhaal over Saartje
Heel veel sterkte
Heel veel sterkte
En de groeten van de mannen 

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
He bah, niet leuk
Had op beter nieuws gehoopt. Hopelijk gaat de ab zijn werk doen 
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- gizmo
- Zeer actief
Jakkes wat vreselijk dit zeg
Ik weet alleen dat kraakbeen niet meer aangroeit
Sterkte
Ik weet alleen dat kraakbeen niet meer aangroeit
Sterkte

- CKS
- Zeer actief
Bah wat een nare berichten! De volgende keer dat jij hier een topic opent wil ik dat dat gewoon over een verstuikt pootje gaat, ok? 
Ik denk trouwens dat de kraakbeenringen gewoon door de bacterie zelf zijn afgebroken. Er zijn namelijk bacteriën die allerlei enzymen aanmaken om extra ziekmakend te zijn. Bepaalde van deze enzymen richten zich op het bindweefsel zoals kraakbeen. Eenmaal aangetast wordt het dan door het immuunsysteem zelf 'opgeruimd'. Dat bedoelde de DA denk ik. Laten we hopen dat er nog genoeg over is om de long nog te redden!

Kees
Ik denk trouwens dat de kraakbeenringen gewoon door de bacterie zelf zijn afgebroken. Er zijn namelijk bacteriën die allerlei enzymen aanmaken om extra ziekmakend te zijn. Bepaalde van deze enzymen richten zich op het bindweefsel zoals kraakbeen. Eenmaal aangetast wordt het dan door het immuunsysteem zelf 'opgeruimd'. Dat bedoelde de DA denk ik. Laten we hopen dat er nog genoeg over is om de long nog te redden!
Dit zal wel meevallen toch? De longen zijn zo ongeveer de meest geïrrigeerde organen van het lichaam, zolang de bloedvaten nog maar bestaan zal de ab de plaats wel bereiken, ook als de longblaasjes zelf vol met troep zitten en de bronchiën deels ingeklapt zijn. Schat ik inInge O schreef: het grootste probleem zal zijn de AB in voldoende concentratie in die dichtgekoekte plek krijgen
Kees
-
Sita
- Zeer actief
Hè getsie Marloes, dat was niet het scenario waar we van uit zijn gegaan. Ook ik duim dat die AB gaat aanslaan. Arm Saartje. Dikke knuffel voor jullie allemaal 
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Moos
- Zeer actief
Dat zou zomaar kunnen, dat het zo gezeten heeft inderdaadCasey schreef: Ik denk trouwens dat de kraakbeenringen gewoon door de bacterie zelf zijn afgebroken. Er zijn namelijk bacteriën die allerlei enzymen aanmaken om extra ziekmakend te zijn. Bepaalde van deze enzymen richten zich op het bindweefsel zoals kraakbeen. Eenmaal aangetast wordt het dan door het immuunsysteem zelf 'opgeruimd'. Dat bedoelde de DA denk ik. Laten we hopen dat er nog genoeg over is om de long nog te redden!
Kees
Saar is iig weer 'back'
Dan is ze wel erg buiten adem, maar dat mag die pret van dat moment niet drukken.

- Frenk
- Zeer actief
Wat fijn dat ze zo levendig is. Dat is toch wat je weer wilt zien na een ingreep 

-
Gos
- Zeer actief
Fijn dat ze wat beter lijkt te gaan. Ik duim stilletjes door! 
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ik heb netjes een dag gewachtInge O schreef:ik kreeg geen bericht meer van het topic, maar dat hoefde dus ook niet want ennath heeft de honneurs al waargenomenEnnath schreef: Dat is té eenvoudig gedacht.
Natuurlijk zijn er stoffen die via een dergelijke weg in het bloed opgenomen kunnen worden.
En er zijn stoffen die -na inhalatie- op de bestemde plaats kunnen werken.
Maar of déze AB dat kan weet ik niet, in ieder geval is het in zijn algemeenheid geen toedieningsvorm voor AB.
De meeste medicijnen hebben resorptie in het maag/darm kanaal nodig voordat ze werkzaam kunnen zijn..
Maar ja: de bal werd niet meer meegenomen, dus heb ik hem zelf maar weggedragen
(zie: http://www.hondenforum.nl/plaza/algemee ... 65365.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
- Moos
- Zeer actief
Nou, er zijn geen bacterieen gevonden. Dat was niet de planning
De enige optie die nu nog over is, is dat er inderdaad iets van een vreemd voorwerp zit (en dat hoeft maar een fliedertje hout, blaadje, grasaar, weet ik veel) te zijn, waar dat stuk long dus op loopt te reageren door zo te klieren. De rest van die long en haar andere long zien er namelijk ook gewoon prima uit.
Wat daar dan ook zit kunnen ze alleen dus niet 'simpel' verwijderen omdat ze er gewoon niet bij kunnen. De enige optie die dan dus overblijft is die operatie om dat stuk long weg te halen.
Ik mag er over nadenken, maar goed ,veel andere opties zijn er niet vrees ik. Het kost ook nog eens een fortuin :N: , dus volgende week de verzekering maar eens even bellen. Ze zouden het moeten vergoeden, maar bij grotere bedragen meen ik dat ze sowieso willen dat je het eerst meldt als dat kan.
Lekker dan
De enige optie die nu nog over is, is dat er inderdaad iets van een vreemd voorwerp zit (en dat hoeft maar een fliedertje hout, blaadje, grasaar, weet ik veel) te zijn, waar dat stuk long dus op loopt te reageren door zo te klieren. De rest van die long en haar andere long zien er namelijk ook gewoon prima uit.
Wat daar dan ook zit kunnen ze alleen dus niet 'simpel' verwijderen omdat ze er gewoon niet bij kunnen. De enige optie die dan dus overblijft is die operatie om dat stuk long weg te halen.
Ik mag er over nadenken, maar goed ,veel andere opties zijn er niet vrees ik. Het kost ook nog eens een fortuin :N: , dus volgende week de verzekering maar eens even bellen. Ze zouden het moeten vergoeden, maar bij grotere bedragen meen ik dat ze sowieso willen dat je het eerst meldt als dat kan.
Lekker dan

.