Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bronchoscopie Saar...Update;joehoeee!
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
bronchoscopie Saar...Update;joehoeee!
Vandaag is er bij Saar via een bronchoscopie in haar longen gekeken. De long waarin op de rontgenfoto ook een grote plek te zien was blijkt aan de onderkant voor een stuk volledig ingeklapt te zijn. Die plek zit ook vol met slijm, en het kraakbeen is er ook helemaal weg.
Ze konden er dus ook niet in komen om te zien of er verder nog iets zit, omdat de long daar dus gewoon plat was.
Er is nu daarvandaan iets afgenomen (een spoeling noemden ze het?) en dat wordt op de kweek gezet om te kijken wat dat dan is. Grootste kans is dat het een bacterie is, al dan niet veroorzaakt door een vreemd voorwerp wat ze dus nu niet konden bekijken, hele, hele kleine kans dat het kwaadaardig is.
Hoe dan ook is het probleem echter dat dat kraakbeen dus ook helemaal verdwenen is waardoor zelfs als je de juiste AB voor de betreffende bacterie geeft de kans heel groot is dat die long zich niet meer kan herstellen, niet meer open kan klappen.
Als dat zo is dan moet ze geopereerd, waarbij ze dat stuk long weghalen. Dat is een behoorlijk zware operatie (de hele borst moet dan natuurlijk open), waarvoor ze daarna dusdanig zware pijnstlling nodig heeft dat ze er drie dagen moet blijven...
Dus nou ja, ik word er niet heel vrolijk van moet ik zeggen...
Ze konden er dus ook niet in komen om te zien of er verder nog iets zit, omdat de long daar dus gewoon plat was.
Er is nu daarvandaan iets afgenomen (een spoeling noemden ze het?) en dat wordt op de kweek gezet om te kijken wat dat dan is. Grootste kans is dat het een bacterie is, al dan niet veroorzaakt door een vreemd voorwerp wat ze dus nu niet konden bekijken, hele, hele kleine kans dat het kwaadaardig is.
Hoe dan ook is het probleem echter dat dat kraakbeen dus ook helemaal verdwenen is waardoor zelfs als je de juiste AB voor de betreffende bacterie geeft de kans heel groot is dat die long zich niet meer kan herstellen, niet meer open kan klappen.
Als dat zo is dan moet ze geopereerd, waarbij ze dat stuk long weghalen. Dat is een behoorlijk zware operatie (de hele borst moet dan natuurlijk open), waarvoor ze daarna dusdanig zware pijnstlling nodig heeft dat ze er drie dagen moet blijven...
Laatst gewijzigd door Moos op 29 jul 2009 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Re: bronchoscopie Saar...
bah dat klinkt niet lekker allemaal...hoelang voordat je meer weet?
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Moos
- Zeer actief
In ieder geval met een week. Kan eerder zijn als die bacterie heel snel groeit in het schaaltje begreep ik. Dan krijgt ze dus gerichte AB, en moeten we kijken hoe ze daarna isyamie schreef:bah dat klinkt niet lekker allemaal...hoelang voordat je meer weet?

-
estelle
snotver Marloes! Daar zit je toch niet op te wachten.
Toch duimen dat zo'n zware operatie niet nodig zal zijn.
Toch duimen dat zo'n zware operatie niet nodig zal zijn.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Ach jemig, wat een ellende
Moet je lang wachten op de uitslag van de kweek?
edit: vraag is hierboven al beantwoord zie ik nu
Moet je lang wachten op de uitslag van de kweek?
edit: vraag is hierboven al beantwoord zie ik nu
Laatst gewijzigd door Kaiou op 30 jun 2009 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Wat een naar nieuws Marloes. Ik kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt.
Maar begrijp ik het goed dat er toch eerst met een antibioticum wordt begonnen en vervolgens wordt bekeken hoe ze er dan aan toe is?
Krijgt ze na de kuur weer een bronchoscopie om de toestand van de long te controleren?
Geeft je meisje maar een dikke knuf van ons.
Maar begrijp ik het goed dat er toch eerst met een antibioticum wordt begonnen en vervolgens wordt bekeken hoe ze er dan aan toe is?
Krijgt ze na de kuur weer een bronchoscopie om de toestand van de long te controleren?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- Moos
- Zeer actief
Ja dat klopt. Als het goed is komt er uit welke bacterie daar loopt te rotzooien, en kunnen ze daar gerichte AB voor geven.MoniqueDM schreef:Wat een naar nieuws Marloes. Ik kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt.
Nu hopen ze dus dat dat genoeg zoden aan de dijk zet, alleen omdat dat kraakbeen weg is (wat die long uitgeklapt moet houden zeg maar) moest ik er ernstig rekening mee houden dat dat 'm dus niet gaat doen.
Zoals ik het begreep wordt er na die kuur een ct scan gedaan om ook te kunnen kijken of er niet iets van een vreemd voorwerp zit ook wat die bacterie in gang heeft gezet zeg maar.
Als dat zo is moet je daar weer iets mee alsnog neem ik aan.

- Phalène
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
- Aantal honden: 5
Gatver Marloes, wat een toestand...
Heel veel sterkte, hopelijk is er snel duidelijkheid...
Heel veel sterkte, hopelijk is er snel duidelijkheid...

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Jakkes,dar word je inderdaad niet vrolijk van.Sterkte en een knuffel voor de patient.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Moos
- Zeer actief
Nou, daar ga ik nog even over mailen, want die kans is er dus wel. Het kan dat de AB wel gewoon genoeg doet. Alleen, ik kan dat dan weer niet helemaal rijmen met de waarschuwing dat door de bacterie (of tenminste, door de schade aan het kraakbeen) de long zich niet meer kan herstellen.Nanna schreef:Ach jee, arm Saartje. Dus die AB zou evt. niet aan kunnen slaan vanwege de ingeklapte toestand van de long?

-
doggy
Ai, dat is minder.
Sterkte.
Sterkte.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Klinkt heftig, Marloes
Ik hoop dat de operatie niet nodig zal zijn. Geef die lieve Saartje maar een knuffel.
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Gatverdomme, Marloes dit is gewoon weer een shit bericht.
En nu weer een week wachten op uitslagen
En nu weer een week wachten op uitslagen

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
He gadver, wat vreselijk balen!
Sterkte met die kleine en ook voor jou en Vera uiteraard.

Sterkte met die kleine en ook voor jou en Vera uiteraard.
-
PLT
- Actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
zwaar voor baas en hondje
. veel sterkte. we duimen voor jullie
Groetjes van Beau en mij !!!
-
PLT
- Actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
zwaar voor baas en hondje
. veel sterkte. we duimen voor jullie
Groetjes van Beau en mij !!!
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ik heb je verhaal rondom saar wel gevolgd,alleen nog nooit gereageerd.
vindt het zo sneu voor jou en saartje staartje
zo'n lekker lief hondje moet niks gaan mankeren.
geef het wijffie maar een lekkere knuff op d'r mooie bekkie
vindt het zo sneu voor jou en saartje staartje
zo'n lekker lief hondje moet niks gaan mankeren.
geef het wijffie maar een lekkere knuff op d'r mooie bekkie

jemble 5 maanden
- Frederiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
He bah, wat naar voor je kleine pluizebol
. Ook van mij een dikke knuf voor 't wichtje.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
He verdikkie Marloes , wat een naar bericht.
En een week wachten duurt lang....
Sterkte meis ! Geef Saar een knuffel van me .
En een week wachten duurt lang....
Sterkte meis ! Geef Saar een knuffel van me .
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
He verdorie....dat is nogal een gevalletje apart en pech hebben!
Er is natuurlijk een kans dat de long het wel met alleen AB kan redden, anders zouden ze inderdaad direct op snijden overgaan. Maar het scheelt een hoop ellende voor Saar (en bezorgde baas) en kosten als de kleine kans waargemaakt wordt. Tenslotte konden ze niet alles zien omdat hij juist dicht zat.
Jeetje zeg. Hopen dat ze snel de boosdoenende bacterie vinden. Overigens is het ook beter zoveel mogelijk bacterie aan te pakken lijkt me vóór een eventuele operatie...wat weg is kan geen verdere infectie veroorzaken. Heb maar gerust vertrouwen in de arts' aanpak
. Hij is echt 'ne Goeie.
Dikke knuf aan Saar, en de duimen gaan draaien voor de makkelijkste weg...

Er is natuurlijk een kans dat de long het wel met alleen AB kan redden, anders zouden ze inderdaad direct op snijden overgaan. Maar het scheelt een hoop ellende voor Saar (en bezorgde baas) en kosten als de kleine kans waargemaakt wordt. Tenslotte konden ze niet alles zien omdat hij juist dicht zat.
Jeetje zeg. Hopen dat ze snel de boosdoenende bacterie vinden. Overigens is het ook beter zoveel mogelijk bacterie aan te pakken lijkt me vóór een eventuele operatie...wat weg is kan geen verdere infectie veroorzaken. Heb maar gerust vertrouwen in de arts' aanpak
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Zucht, nee daar zou ik ook niet vrolijk van worden.Moos schreef:Vandaag is er bij Saar via een bronchoscopie in haar longen gekeken. De long waarin op de rontgenfoto ook een grote plek te zien was blijkt aan de onderkant voor een stuk volledig ingeklapt te zijn. Die plek zit ook vol met slijm, en het kraakbeen is er ook helemaal weg.
Het zit ook niet mee hè.
- Moos
- Zeer actief
Nee precies. Het zou voor iedereen het mooiste zijn als het toch met de AB te regelen is natuurlijkMadelief schreef:He verdorie....dat is nogal een gevalletje apart en pech hebben!
Ik heb zeker ook wel vertrouwen in hem hoor, absoluutJeetje zeg. Hopen dat ze snel de boosdoenende bacterie vinden. Overigens is het ook beter zoveel mogelijk bacterie aan te pakken lijkt me vóór een eventuele operatie...wat weg is kan geen verdere infectie veroorzaken. Heb maar gerust vertrouwen in de arts' aanpak. Hij is echt 'ne Goeie.

- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dat lijkt mij een duidelijk en zinnig vraagstuk, dus inderdaad : mailen!Moos schreef:Nee precies. Het zou voor iedereen het mooiste zijn als het toch met de AB te regelen is natuurlijkMadelief schreef:He verdorie....dat is nogal een gevalletje apart en pech hebben!
Er is natuurlijk een kans dat de long het wel met alleen AB kan redden, anders zouden ze inderdaad direct op snijden overgaan. Maar het scheelt een hoop ellende voor Saar (en bezorgde baas) en kosten als de kleine kans waargemaakt wordt. Tenslotte konden ze niet alles zien omdat hij juist dicht zat.![]()
Ik heb zeker ook wel vertrouwen in hem hoor, absoluutJeetje zeg. Hopen dat ze snel de boosdoenende bacterie vinden. Overigens is het ook beter zoveel mogelijk bacterie aan te pakken lijkt me vóór een eventuele operatie...wat weg is kan geen verdere infectie veroorzaken. Heb maar gerust vertrouwen in de arts' aanpak. Hij is echt 'ne Goeie.
Alleen ergens heb ik een stukje gemist over dat kraakbeen wat niet meer de long open kan houden, en waarom de AB toch zou kunnen werken. En dat wil ik dan ook weer weten haha.
groetjes Madelief en Yanthe

- Pablo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier
Jeetje.. Dat is idd nogal wat zeg!
Die arme kleine Saar, hoop dat het niet zover hoeft te komen dat ze geopereerd moet worden.
Mijn duimen draaien voor een goede uitslag
Die arme kleine Saar, hoop dat het niet zover hoeft te komen dat ze geopereerd moet worden.
Mijn duimen draaien voor een goede uitslag

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Jeetje, wat een verhaal. :N: Van alle dingen die je verwacht had, zeg... En wat ik me ook afvraag: hoe klapt zoiets in dan?
Heel veel sterkte met het mooie witte dametje en voor jouzelf natuurlijk
Heel veel sterkte met het mooie witte dametje en voor jouzelf natuurlijk

- Moos
- Zeer actief
Nou, ik doe een poging. Zoals ik het begrepen heb in de wirwar van info dan he?Frenk schreef:Jeetje, wat een verhaal. :N: Van alle dingen die je verwacht had, zeg... En wat ik me ook afvraag: hoe klapt zoiets in dan?
Zoals ik het begreep is daar dus een bacterie gaan lopen klieren. Dan komen de witte bloedcellen langs om de boel 'op te ruimen', en in hun domheid nemen ze dan ook het kraakbeen even mee. Zonder dat kraakbeen kan dat stuk long niet 'overeind' gehouden worden. En dan zit er, door die rare bacterie, ook nog erg veel slijm wat de boel ook lekker aan elkaar zit te plakken.
Zoiets was het volgens mij.

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
De AB is om de ontsteking weg te nemen, en om te voorkomen dat deze zich verder verspreid.Moos schreef:Nou, daar ga ik nog even over mailen, want die kans is er dus wel. Het kan dat de AB wel gewoon genoeg doet. Alleen, ik kan dat dan weer niet helemaal rijmen met de waarschuwing dat door de bacterie (of tenminste, door de schade aan het kraakbeen) de long zich niet meer kan herstellen.Nanna schreef:Ach jee, arm Saartje. Dus die AB zou evt. niet aan kunnen slaan vanwege de ingeklapte toestand van de long?
De operatie om een eventuele boosdoener (vreemd lichaam) weg te nemen.
Hoe veel ze aan die ingeklapte long kunnen doen als er geen kraakbeen meer is om de long open te houden, weet ik niet.
Misschien kunnen ze daar nog iets voor doen, misschien moeten ze het hele ingeklapte stuk verwijderen.
Maar AB is de eerste stap, want de ontsteking heb je liever weg voordat je gaat snijden.
- Moos
- Zeer actief
Nee, dat is niet zo volgens mij. Die operatie is, zoals ik het begreep tenminste, om dat hele stuk (dat deel van ingeklapt is dus) van de long weg te nemen. Dus inderdaad wat je verderop ook zegt; zonder dat kraakbeen kunnen ze niks.Ennath schreef: De AB is om de ontsteking weg te nemen, en om te voorkomen dat deze zich verder verspreid.
De operatie om een eventuele boosdoener (vreemd lichaam) weg te nemen.Hoe veel ze aan die ingeklapte long kunnen doen als er geen kraakbeen meer is om de long open te houden, weet ik niet.
Misschien kunnen ze daar nog iets voor doen, misschien moeten ze het hele ingeklapte stuk verwijderen.![]()
Maar AB is de eerste stap, want de ontsteking heb je liever weg voordat je gaat snijden.
En de hoop is dat het dus met alleen AB toch ook goed gaat komen. Dat kan ik alleen ook niet rijmen met dat kraakbeen wat weg is, dus dat ga ik nog even navragen

-
miekmiek
gatver Marloes, wat een tegenvaller. Ja, fijn dat er iets aan te doen is natuurlijk, uiteraard. maar het is nogal heftig en ik snap dat je daar niet blij van wordt. wat ik er dus van snap is dat die ab hopelijk die bacterie om het zeep helpt, de kans klein is dat die long weer uitklapt omdat het kraakbeen er niet meer zit en ze dus grote kans op die operatie heeft? jakkes, daar word ik helemaal niet vrolijk van.