Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te veel trainen/commando's geven

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Te veel trainen/commando's geven

Ongelezen bericht door Frenk »

duitse herder schreef:Nee met pup doe je geen behendigheid, dat doe je pas met 1 jaar ofzo. op zich kan ik wel genieten van appel, maar dat hele strakke, nee dat hoeft van mij ook weer niet. Gewoon de standaard dingen vind ik prima, zit af hier blijf sta en wacht. Maar de extra dingen als poot, high five etc is niet aan mij besteed.
Als we het over "gehoorzaamheid" hebben, dan denk ik aan GG. :19: Zit/af/hier vind ik eigenlijk nog zelfs meer gewoon basis opvoeding dan GG. Pootje en HighFive, dat zit niet in onze gehoorzaamheidslesstof hoor :wink:
Even voorbeeld. Een jonge hond die opeens samen bij een andere hond aan de riem moet lopen, trekt nu eenmaal. Sommige blijven dan pogingen doen om de hond te laten volgen. Ene kant snap ik het ook wel, andere kant, een hond van bv 6 maanden kan je niet van verwachten dat deze in vreemde situatie strak volgt? Dan houd je gewoon rekening ermee dat deze trekt. Ipv dat je gaat rukken aan de riem, terug loopt, stil staat etc. Dat werkt vaak dan toch niet
Rukken aan de riem werkt sowieso niet, volgens mij :wink: Maar er zit toch een hele wereld tussen "volgen" en normaal meelopen? Mijn hond hoefde als pup uiteraard niet strak te volgen, welke pup wel :19:, maar hij mocht ook niet trekken. :denken:
Ik snap niet dat jij zo in die uitersten vast zit :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

@DH Maar dan doel jij toch eerder op opvoeding dan training? En dan met name op wat je van een pup verwacht?

Behendigheid met een pup kan trouwens wel hoor. Zoals ik al aangaf, doe ik raakvlaktraining met Izzie en ik leer haar vooruit te gaan met behulp van de alley oop. Ik stuur haar op afstand door de tunnel en ik leer haar links en rechts. Springen doe ik absoluut niet met haar.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zoek stok! schreef: Behendigheid met een pup kan trouwens wel hoor. Zoals ik al aangaf, doe ik raakvlaktraining met Izzie en ik leer haar vooruit te gaan met behulp van de alley oop. Ik stuur haar op afstand door de tunnel en ik leer haar links en rechts. Springen doe ik absoluut niet met haar.
Wat is dat precies, de alley oop?
Ik ben heel geïnteresseerd in jouw training op het gebied van voorbereidende agility, als je het goed vindt zou ik best een keertje bij zo'n training willen komen kijken.
Zoek stok!
Zeer actief

LongFields schreef:
Zoek stok! schreef: Behendigheid met een pup kan trouwens wel hoor. Zoals ik al aangaf, doe ik raakvlaktraining met Izzie en ik leer haar vooruit te gaan met behulp van de alley oop. Ik stuur haar op afstand door de tunnel en ik leer haar links en rechts. Springen doe ik absoluut niet met haar.
Wat is dat precies, de alley oop?
Ik ben heel geïnteresseerd in jouw training op het gebied van voorbereidende agility, als je het goed vindt zou ik best een keertje bij zo'n training willen komen kijken.
Dit is een alley oop:
Afbeelding

Wordt gebruikt om een hond te leren van je af te lopen, ook voor obedience (voor wegzenden naar het vak e.d.). Ik doe geen puppyagility in groepsverband omdat ik zie dat daar toch vaak laag gesprongen wordt. Ook gaan de pups daar over een kattenloop op de grond e.d. terwijl ik echt eerst wil dat ze heel betrouwbaar is op het raakvlak. Ik train dus in de tuin en ik neem haar mee als ik een veld met toestellen huur voor Bram. Dan mag ze ook even tien minuten lol maken met de tunnels, slurf e.d. De volgende keer wil ik ook staanders van hoogtesprongen neer gaan zetten met de alley oop er achter, en dan vooruit sturen. Ik denk niet dat je daar gaat komen kijken, want ik rijd nogal ver om een veld met toestellen te huren :wink:

Ben je van plan om weer agility te gaan lopen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

O ja, het is dus de bedoeling dat de hond met z'n neus het bolletje van de alley oop aanraakt. Je staat zelf op afstand van de alley en stuurt de hond vooruit er naar toe. Bij aanraken is het click en komt de hond terug voor z'n beloning. Bij Izzie kan ik nu op al best op een aardige afstand staan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Frenk schreef: Rukken aan de riem werkt sowieso niet, volgens mij :wink: Maar er zit toch een hele wereld tussen "volgen" en normaal meelopen? Mijn hond hoefde als pup uiteraard niet strak te volgen, welke pup wel :19:, maar hij mocht ook niet trekken. :denken:
Hoe heb je dat er dan uit getraind? Ik zie soms mensen dan stil staan, terug lopen, vliegles geven. Het "probleem" zit hem denk ik vooral dat er hondentraining wordt gegeven in het park waar ik loop. Dat is een losloopgebied. Mensen van de hondentraining zie ik dan echt steeds vooruit lopen, terug lopen, boos worden etc voordat ze uberhaupt op het veld zijn. Ik vermoed dat ze van de trainer niet los mogen erheen (raar want op veld lopen ze wel los) dan denk ik, waarom laat je niet lekker de hond loslopen? Dan is de ergste energie een beetje er uit. Ik snap wel dat ze uiteindelijk ook gewoon aangelijnd mee moeten kunnen lopen, maar als je ziet dat het totaal niet werkt, dan kan je toch beter iets heel anders doen?
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Zoek stok! schreef:O ja, het is dus de bedoeling dat de hond met z'n neus het bolletje van de alley oop aanraakt. Je staat zelf op afstand van de alley en stuurt de hond vooruit er naar toe. Bij aanraken is het click en komt de hond terug voor z'n beloning. Bij Izzie kan ik nu op al best op een aardige afstand staan.
Zoiets gebruiken ze ook in de africhting. Alleen dan is het een paaltje met een balletje erop, ook om het vooruit sturen te leren. Zit dat balletje los?
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Maar nogmaals, dat is toch veel meer opvoeding dan training? Ik was vast van plan om Izzie te leren netjes aan de lijn te lopen, wat met Bram jammerlijk mislukt is. Maar ik geloof dat ik wederom ga falen. Dat heeft alles te maken met het feit dat ze erg weinig aan de lijn lopen en ik het dus de moeite niet waard vind om er veel tijd in te steken.

Ik stel me altijd voor dat mensen denken 'die mag ook wel eens naar hondentraining' als ze mij met Izzie en Bram aangelijnd zien lopen :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef:
Zoek stok! schreef:O ja, het is dus de bedoeling dat de hond met z'n neus het bolletje van de alley oop aanraakt. Je staat zelf op afstand van de alley en stuurt de hond vooruit er naar toe. Bij aanraken is het click en komt de hond terug voor z'n beloning. Bij Izzie kan ik nu op al best op een aardige afstand staan.
Zoiets gebruiken ze ook in de africhting. Alleen dan is het een paaltje met een balletje erop, ook om het vooruit sturen te leren. Zit dat balletje los?
Nee, het zit vast. Het is niet de bedoeling om het te pakken namelijk. De hond leert het eerst aan te raken, en daarna wil je dat hij richting de alley loopt en dan in het vak op commando gaat liggen, zitten of staan. Dus voordat hij de alley heeft aangeraakt. Het is iets waar de hond zich op kan richten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duitse herder
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Maar nogmaals, dat is toch veel meer opvoeding dan training? Ik was vast van plan om Izzie te leren netjes aan de lijn te lopen, wat met Bram jammerlijk mislukt is. Maar ik geloof dat ik wederom ga falen. Dat heeft alles te maken met het feit dat ze erg weinig aan de lijn lopen en ik het dus de moeite niet waard vind om er veel tijd in te steken.

Ik stel me altijd voor dat mensen denken 'die mag ook wel eens naar hondentraining' als ze mij met Izzie en Bram aangelijnd zien lopen :mrgreen:
Mij boeit het nooit zo dat een hond trekt, alleen dat gemopper wat ik regelmatig mee maak, daar schrik je behoorlijk van :ugh: Ze moeten EN honden negeren (die loslopen) EN netjes meelopen EN ook nog eens 10x zitten op commando. Dan denk ik wel eens verwacht je niet teveel van je hond? Kan je niet beter beginnen met pas op de training als je aandacht hebt wat commando's te geven? Dus wat minder hogere verwachtingen van de honden zeg maar
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
duitse herder schreef:
Nee, het zit vast. Het is niet de bedoeling om het te pakken namelijk. De hond leert het eerst aan te raken, en daarna wil je dat hij richting de alley loopt en dan in het vak op commando gaat liggen, zitten of staan. Dus voordat hij de alley heeft aangeraakt. Het is iets waar de hond zich op kan richten.
Kan je dat alleen aanleren met clicker? Anders lijkt de juiste timing op een afstand erg lastig.
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

duitse herder schreef:
Frenk schreef: Rukken aan de riem werkt sowieso niet, volgens mij :wink: Maar er zit toch een hele wereld tussen "volgen" en normaal meelopen? Mijn hond hoefde als pup uiteraard niet strak te volgen, welke pup wel :19:, maar hij mocht ook niet trekken. :denken:
Hoe heb je dat er dan uit getraind? Ik zie soms mensen dan stil staan, terug lopen, vliegles geven. Het "probleem" zit hem denk ik vooral dat er hondentraining wordt gegeven in het park waar ik loop. Dat is een losloopgebied. Mensen van de hondentraining zie ik dan echt steeds vooruit lopen, terug lopen, boos worden etc voordat ze uberhaupt op het veld zijn. Ik vermoed dat ze van de trainer niet los mogen erheen (raar want op veld lopen ze wel los) dan denk ik, waarom laat je niet lekker de hond loslopen? Dan is de ergste energie een beetje er uit. Ik snap wel dat ze uiteindelijk ook gewoon aangelijnd mee moeten kunnen lopen, maar als je ziet dat het totaal niet werkt, dan kan je toch beter iets heel anders doen?
De mensen die naar die training lopen hopen kennelijk dat ze hun hond vast "even" onder appèl kunnen zetten voor ze het veld op komen :wink:
Dat is dan een foutje van de baas :mrgreen:
Dus ja, de mensen verwachten dan te veel. :ok:

Je hebt gelijk als je zegt dat zo'n hond beter even lekker uit kan razen voor de training begint (als dat is wat jij bedoelt?).
Dan is de grootste stoom er af en hebben de honden ook meer aandacht.
Dan kan je ook beter oefenen op het niet trekken tijdens het lopen aan de riem.

Ik doe dat door eerst aandachtoefeningen te doen, daar begin ik altijd mee, en daarna een stukje te lopen.
Dan lopen ze met aandacht voor de baas en dan kan je dat goed belonen.

Je hebt gelijk als je zegt dat een hond niet altijd aan een slappe lijn kan lopen als pup.
Er zijn er wel die dat kunnen, maar de meesten kunnen het niet.
Je leert dus eerst korte stukjes netjes lopen en die afstanden vergroot je geleidelijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef:Mij boeit het nooit zo dat een hond trekt, alleen dat gemopper wat ik regelmatig mee maak, daar schrik je behoorlijk van :ugh: Ze moeten EN honden negeren (die loslopen) EN netjes meelopen EN ook nog eens 10x zitten op commando. Dan denk ik wel eens verwacht je niet teveel van je hond? Kan je niet beter beginnen met pas op de training als je aandacht hebt wat commando's te geven? Dus wat minder hogere verwachtingen van de honden zeg maar
Je moet je verwachtingen afstemmen op de hond lijkt me. Zo zal ik een obedience training met Izzie nooit beginnen met een volgoefening. Ze komt dan uit de auto en is heel druk. Dan moet ik niet van haar eisen dat ze keurig recht gaat lopen met haar koppie omhoog. Ja, ik kan het wel eisen, maar het gaat niet werken :mrgreen: Dus begin ik met spelen en bijv. de alley oop. Kan ze lekker rennen. Als ze wat meer rust heeft, doe ik die volgoefening en dan gaat het prima. Met Bram begin ik juist met volgen. Op het eind van de les moet ik dat niet meer doen, dan is hij niet meer fris :wink:

In een losloopgebied eis ik niet zoveel van m'n honden. Daarom wil ook niet vergeleken worden met de mensen die jij beschrijft :pffff: Ja, ik train al zeer regelmatig met m'n pup, maar ik ben niet in losloopgebied telkens commando's aan het schreeuwen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

duitse herder schreef: Mij boeit het nooit zo dat een hond trekt, alleen dat gemopper wat ik regelmatig mee maak, daar schrik je behoorlijk van :ugh: Ze moeten EN honden negeren (die loslopen) EN netjes meelopen EN ook nog eens 10x zitten op commando. Dan denk ik wel eens verwacht je niet teveel van je hond? Kan je niet beter beginnen met pas op de training als je aandacht hebt wat commando's te geven? Dus wat minder hogere verwachtingen van de honden zeg maar
Ja, die mensen verwachten dan veel teveel van de hond. Maar nogmaals, dat staat geheel los van het trainen met een pup an sich :19: :wink: Als je zo traint dat de pup de grootste lol heeft en je dus niet teveel verwacht dan is het alleen maar leuk voor pup en baas. En, zoals ik eerder ook al zei, ik had pup Vera eerder tekort gedaan door niks met haar te doen, dan door juist wel korte momenten intensief bezig te zijn met haar 'koppie'.
Vera is nu 15 maanden, en ik verwacht nog niet dat ze na een flinke autorit rustig uitstapt en dan aan een slap lijntje meehobbelt. Dat kan ze namelijk gewoon niet, en ik snap dat ook prima. Heeft ze al die tijd in de auto liggen pitten, en dan moet ze daarna ook eens gewoon een beetje sloom mee gaan hobbelen, dat wordt 'm dus niet.
Als het toch echt even moet krijgt ze haar tuig aan, en maak ik de lijn vast aan de ring op de voorkant. Dan kan ze niet echt serieus trekken, en hoef ik niet 'boos' te worden omdat ze loopt te sleuren terwijl ze daar helemaal niks aan kan doen.
Maar over het algemeen probeer ik dat zo te draaien dat ze vers uit de auto eerst even 10 minuutjes kan ballen. Dat is alles wat ze nodig heeft, even heel kort die energiestoot eruit gooien, en dan kan ik weer netjes meelopen van haar verwachten.

En met deze Vera zat ik dus ook met 8 weken op puppycursus en deed ik thuis regelmatig wat aan apporteren, maar daar verwacht ik dus gewoon niet teveel van :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:ik vind eigenlijk niet meteen dat er in de aangehaalde voorbeelden sprake is van teveel verwachten, maar vooral van dingen verkeerd aanleren en daardoor weer dingen verwachten die de hond helemaal niet kán. niet als in 'te moeilijk voor zijn leeftijd' maar als in 'niet aangeleerd'.
Ja, dat is ook zo natuurlijk :wink: Maar de baas verwacht dan teveel van de hond omdat hij het zelf niet correct aan kan leren. Zoiets dan? :mrgreen: :wink:
Overigens, bedacht ik me later nog, Vera zou na een lange autorit ook wel netjes mee kunnen lopen als ik daar steeds mee bezig ben. Dus constant aandachts oefeningen doen zeg maar.
Maar dat is voor mij ook weer wat anders dan een hond die gewoon omdat ie voldoende rust in zijn gat heeft uit zichzelf netjes meehobbelt zoals dat al heel lang in de dagelijkse praktijk geoefend en ook gedaan wordt door de hond. Om dat te verwachten van haar moet ze eerst even heel kort uit kunnen razen, en dan gaan we weer goed :mrgreen:

Edit: of ze moet echt vlak daarvoor natuurlijk een flinke wandeling al hebben gemaakt, maar ze zit op 1 of andere manier regelmatig in de auto terwijl ze ook al uren niet meer heeft kunnen rennen en doen :denken: Komt vaak zo uit schijnbaar.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:ik vind eigenlijk niet meteen dat er in de aangehaalde voorbeelden sprake is van teveel verwachten, maar vooral van dingen verkeerd aanleren en daardoor weer dingen verwachten die de hond helemaal niet kán. niet als in 'te moeilijk voor zijn leeftijd' maar als in 'niet aangeleerd'.
Daar heb je gelijk in. Het valt mij wel vaker op dat mensen denken dat een hond Nederlands kan. 'Zachtjes!' of 'rustig!' hoor je dan, de hond heeft geen idee wat dat betekent en raakt alleen maar meer opgewonden van het geschreeuw.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rintinde
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Rintinde »

In het begin heb ik juist helemaal niet veel getraind met Phantom. Ik ben wel op puppycursus geweest en daar was het meer van, hoe leer je met je pup aan de lijn lopen, hoe ga je om met het gedrag van je hond.
Ik moet zeggen er zaten interessante dingen bij die ik geleerd heb, maar ook onzinnige dingen. Mijn mening hoor ;)
Het enige waar ik wel met hem mee bezig was, was vooral het pup laten zijn en veel met hem naar buiten zodat hij weet waar hij zijn behoeften mag doen en dat wanneer ik Phantom roep, hij weet dat hji Phantom is.

Later pas ben ik eigenlijk begonnen met zitten en liggen. Persoonlijk hoeft Phantom van mij niet alle commando's te kennen of in zoverre alleen commando's met een doel.
Bijvoorbeeld het zitten, hij heeft er een handje van om de weg over te schieten, ik leer hem wel dat we voordat we gaan oversteken hij eerst moet zitten en wanneer ik zeg dat we mogen lopen dat hij naast mij mee loopt. Daarna mag hij weer lekker rondsnuffelen.

Zodra ik met hem aan het wandelen ben laat ik hem in het park los, komt er iemand aan ook met een hond dan kijk ik of die hond is aangelijnd. Zo ja, dan gaat Phantom ook even vast en zo nee, dan laat ik hem lopen.
Zoek stok!
Zeer actief

Rintinde schreef:Het enige waar ik wel met hem mee bezig was, was vooral het pup laten zijn en veel met hem naar buiten zodat hij weet waar hij zijn behoeften mag doen en dat wanneer ik Phantom roep, hij weet dat hji Phantom is.
En dit is dus precies waar ik steeds op reageer. 'Een pup een pup laten zijn'. Mijn pup mag geen pup zijn omdat ik haar leer op een plank te staan en meer onzinnige dingen die totaal niet relevant zijn in het dagelijks leven?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
ja :ok: (maar de opmerking was algemeen bedoeld hoor, niet specifiek nav. jouw post :wink: .
Snapte ik :ok: :wink:

ja, en dat heeft dan weer te maken met de manier van aanleren : je maakt de omstandigheden er zo geschikt voor dat het aanleren vlot loopt, ofte : ze leren me eerst een heleboel woordjes chinees en liefst nog wat over spraakkunst en zo en dan wil ik best eens een correct zinnetje produceren :pffff: :mrgreen: .
Hahaha, ja precies :mrgreen:
En ik denk dat het daar inderdaad vaak fout gaat. Ook omdat mensen toch dan op de een of andere manier verwachten dat de hond het sneller zal leren dan hij in werkelijkheid doet. Of dat ze denken "fikkie 1 kon dat toch ook allang op die leeftijd, dus fikkie 2 moet dat ook maar kunnen", alleen fikkie 2 is dan een heel ander type hond dan fikkie 1 :mrgreen:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het met Vera soms ook weleens 'moeilijk' heb gevonden dat ze naarmate ze ouder werd toch niet 'opeens' wel in vreemd gebied na een lange autorit heel rustig mee kon hobbelen :N: (terwijl ze hier in de buurt dus echt gewoon niet trekt en dat ook amper ooit gedaan heeft) , maar toen ik me bedacht dat ik voor het soort hond dat zij is ook gewoon erg veel vroeg had ik er opeens amper een probleem meer mee. En dan zie je ook de kleine vooruitgangetjes opeens. Zo kan ze dus wel tegenwoordig na een ritje in de fietskar rustig uitstappen en kalm meehobbelen naast me aangelijnd. En toen we met Saar een halve dag bij de specialist waren en zij ook er bij was zonder ook maar 1 keer tussendoor even te hebben kunnen rennen en doen, gedroeg ze zich ook uit de kunst. En daar teer je dan weer op :mrgreen:
Maar ik kan me dus wel voorstellen dat wanneer je als baas erg veel moeite hebt met je verwachtinspatroon aan te passen aan de hond, dat je dan heel snel eigenlijk samen met de hond terecht komt in een neerwaartse spiraal van frustratie...
Afbeelding
Rintinde
Vaste gebruiker

Zoekstok: Wie zegt dat?
ranetje
Zeer actief

Rintinde schreef:Zoekstok: Wie zegt dat?
Bedoel je dat "pup zijn"?
Niemand zegt dat letterlijk :wink:
Maar als iemand schrijft in een reactie dat hij/zij "dat allemaal niet nodig vindt en dat een pup lekker pup moet kunnen zijn" dan geeft diegene impliciet aan dat je anders (bijv. op de manier waarop @zoek stok) bezig is er voor zorgt dat een pup geen pup kan zijn :wink:

En die schuingedrukte tekst kom je erg veel tegen in dit soort topics :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Daar heb je gelijk in. Het valt mij wel vaker op dat mensen denken dat een hond Nederlands kan. 'Zachtjes!' of 'rustig!' hoor je dan, de hond heeft geen idee wat dat betekent en raakt alleen maar meer opgewonden van het geschreeuw.
Ik schreeuw niet :8): :razz:
Het is maar net wat je je hond hebt geleerd. :wink:
Mijn honden kennen het woord zachtjesssssssssssssss zeker wel en russssssssssssssssssssstig ook :lol1:

(zie onderschrift :mrgreen: )
Afbeelding
Rintinde
Vaste gebruiker

Zou dat ook niet zijn hoe je het interpreteert? ;)
Ik zeg nergens dat wat Zoek Stok doet fout is, of dat haar pup geen pup mag of kan zijn.
Misschien had ik het anders neer kunnen zetten, wat ik zeg is dat ik Phantom pup heb laten zijn --> niets doen alleen maar spelen en omgang met andere hondjes en leeftijdsgenootjes. Dan even met nadruk op ik en Phantom, want ik praat niet voor een ander.
Persoonlijk hoef ik mijn hond, of hij nu volwassen is of niet, niet van alles en nog wat te leren. Ik hecht daar geen waarde aan, maar ik zeg ook niet dat ik het fout vind als een ander dat wel doet.
:)

Zo dan hoop ik bij deze iets uit de wereld geholpen te hebben :D
duitse herder
Zeer actief

Wel heb ik dan een vraag voor de mensen die trainen met hun pup.
Is het niet zo dat als ze alles al weten wat je op een standaard cursus moet leren, dat ze zich snel vervelen? Bv steeds weer zelfde oefening, immers kent de hond alles al.
Als ik dan Noah als voorbeeld neem, zij kont echt nog weinig. Niet dat ze trok aan de riem op straat, maar echt volgen had ik nooit gedaan. Zit kon ze wel, dat deed ze al zodra je stil stond. Hierkomen ook op leuke manier getraind en af kon ze met hulp van koekje. Doordat zij niets kende, vond zij de training juist interessant. Immers, alles was nieuw en 1 groot feest.
Dan vraag ik mij wel af, alle honden die dus alles al kunnen, zullen zij zich niet vervelen?
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:
Zoek stok! schreef:
Mijn honden kennen het woord zachtjesssssssssssssss zeker wel en russssssssssssssssssssstig ook :lol1:

Even meewerken he, ik doel dus op mensen die dat hun hond zeer duidelijk niet hebben geleerd en toch verwachten dat de hond het snapt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef:Dan vraag ik mij wel af, alle honden die dus alles al kunnen, zullen zij zich niet vervelen?
Je denkt toch niet serieus dat Izzie met zes maanden het complete obedience programma kent? Of dat ze met 1,5 jaar uitgeleerd is in de agility? :wink:

Daarom praten we dus langs elkaar. Ik train niet opvoedingsgericht, ik train voor bepaalde hondensporten.

Ik zit daarnaast op puppycursus met Izzie omdat ik ook graag in een groep met haar wil trainen (obedience train ik prive). Ook daar verveelt ze zich niet omdat ik op haar niveau de oefeningen doe. Waar iemand anders bijv. de oefening zonder trekken aan de lijn lopen doet, doe ik de volgoefening die ik nu train. Het zijn gewoon clickeroefeningen (veel op aandacht gericht) en spelen tussendoor. Na de puppycursus ga ik niet verder met EG enzo, dan weet ze inmiddels prima hoe het is om in een groep te trainen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duitse herder
Zeer actief

Maar jij traint ook gericht he, dat is denk ik anders dan een standaard training, en daar heb ik het over. Daar vallen die dingen mij op, dat de honden die alles eigenlijk al kunnen en tussendoor thuis wel trainen, dat zij hun kont er tegen aan gooien en niets willen. Hierkomen? Wasdaaa... Zitten?? Ik blijf lekker staan....
Ik vraag mij dus daarin af of dat komt door overtrainen, in de zin van: Ze kunnen het al, ze vervelen zich want waarom zou je de 10e x nog steeds gaan zitten. Een hond waar niet mee getraind wordt tussendoor (buiten de praktijk om) zijn daardoor denk ik gemotiveerder om iets te doen, aangezien zij alles als nieuwe uitdaging zien. En dan heb ik het weer over de gemiddelde hond, dus niet een aussie uit werklijnen, die zijn natuurlijk gefokt om te werken. Die kan je 100 dingen leren, hoe meer hoe beter. Ik heb het over de standaard huishond echt (niet dat die van jou geen huishonden zijn hoor haha) :tongue:
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef:
Zoek stok! schreef:

Even meewerken he, ik doel dus op mensen die dat hun hond zeer duidelijk niet hebben geleerd en toch verwachten dat de hond het snapt :wink:
Ja Linda :engel:

Je hebt ook gelijk dat een heleboel mensen denken dat als je harder schreeuwt, de hond het wel zal begrijpen.
Zoals mijn moeder vroeger in Italië krijsend kreeg uitgelegd waar de WC was nadat ze in het enige Italiaans dat ze kende had gezegd dat ze geen italiaans sprak :mrgreen:
Iedere Italiaan in de wijde omgeving wist dan waar de WC was, maar mijn moeder nog steeds niet. :jank:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

duitse herder schreef:Maar jij traint ook gericht he, dat is denk ik anders dan een standaard training, en daar heb ik het over. Daar vallen die dingen mij op, dat de honden die alles eigenlijk al kunnen en tussendoor thuis wel trainen, dat zij hun kont er tegen aan gooien en niets willen. Hierkomen? Wasdaaa... Zitten?? Ik blijf lekker staan....
Ik vraag mij dus daarin af of dat komt door overtrainen, in de zin van: Ze kunnen het al, ze vervelen zich want waarom zou je de 10e x nog steeds gaan zitten. Een hond waar niet mee getraind wordt tussendoor (buiten de praktijk om) zijn daardoor denk ik gemotiveerder om iets te doen, aangezien zij alles als nieuwe uitdaging zien. En dan heb ik het weer over de gemiddelde hond, dus niet een aussie uit werklijnen, die zijn natuurlijk gefokt om te werken. Die kan je 100 dingen leren, hoe meer hoe beter. Ik heb het over de standaard huishond echt (niet dat die van jou geen huishonden zijn hoor haha) :tongue:
Dat verschilt per hond denk ik, en is denk ik ook afhankelijk van hoe je traint en in hoeverre dat dus een spelletje is voor de hond.
Vera verveelde zich weleens op cursus, maar dan deed ik met haar het riedeltje "zit, af, zit, af, zit, af, zit, af" (dus vanuit de af ook weer in de zit springen op mijn 'zit'). Vond ze onwijs gaaf om te doen en ze had dan dus de grootste lol :mrgreen: :wink:

Afbeelding

Kijk die zwaar overtrainde pup nou :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef:Ik vraag mij dus daarin af of dat komt door overtrainen, in de zin van: Ze kunnen het al, ze vervelen zich want waarom zou je de 10e x nog steeds gaan zitten.
Maar dan leg je je vinger op de zere plek: op een goede hondenschool vervelen honden zich niet in de les en als trainer van je hond kijk je naar voldoende evenwicht in uitdagingen en routine. Ik heb les gehad op een school waar je alles tegelijk moest doen. Ik zie me daar nog maracheren over het veld met Bram: links, rechtsomkeerd, halt. En dan heel lang wachten omdat je per hond terug plaats ging doen en apporteren. Ik verveelde me en Bram al helemaal.

Doe ik nu aan een groepsles obedience/GG mee, dan gaat het heel anders. Iedereen staat ergens anders in de hal, de trainer zegt welk onderdeel we gaan trainen (bijv. zit en af onder volgen) en dan ga je gewoon aan de slag. De trainer loopt langs de mensen om aanwijzingen te geven. Tussendoor spelen en als het genoeg is, geef je je hond even rust (de Border Collie naast me zal oefeningen veel vaker kunnen herhalen dan Bram). Als je je verveelt in zo'n les, ligt het echt aan jezelf.

Zo werken de puppylessen bij ons ook. We gaan aan de slag en de trainer loopt rond en geeft aanwijzingen over waar de hond aan toe is. De ene hond doet de af met een handbeweging en de ander niet. Ik ga echt niet tien keer zit zeggen tegen Izzie, maar wil wel dat ze recht naast me gaat zitten, dat oefen ik dan een paar keer en dan zijn we klaar met dat onderdeel. Dan laat ik haar even een stuk achteruit lopen of doe iets geinigs met haar.

Een goede trainer kijkt ook hoeveel afleiding een hond kan hebben. De ene pup krijgt al een klik voor kort kijken naar de baas en de andere krijgt pas na een langere tijd een klik terwijl er ook nog een andere pup voorbij loopt. Het valt me trouwens wel op dat veel puppeneigenaren in competitie zijn. Zo gingen we een aantal lessen geleden freestyle clickeren om de hond in een kist te laten zitten. Het ging er bij veel bazen alleen om om de pup er zo snel mogelijk in te krijgen, compleet met voertjes in de kist en enorm sturen. En een triomfantelijke blik naar mij omdat hun pup er al in zat en Izzie net door had dat ze een poot in de kist kon zetten. Bij andere oefeningen is dat ook zo, mensen willen graag de eerste zijn die een oefening kan :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”