Mijn ervaring met een hus met destijds Christo was dat hij zo'n anderhalf a twee uur weg was, en daarna twee uur onder zeil in zijn bench. Blijft vier uur alleen zijn over, als dat ondervangen kan worden door een schoonmoeder die even op de bank bij hem gaat zitten, ben je een heel eind. Zou ik nog steeds niet met een pup beginnen. Maar met een beetje geduld komt er vast wel een herplaatser op je pad van zo'n zes maanden oud. Dobers kunnen puberen van jewelste, dat is vaak de leeftijd dat mensen zich bedenken. Weet je gelijk waar je aan begint
Het is alleen niet reëel om van je schoonmoeder te verwachten dat ze een dober kan mannen, zeker als ze iets mankeert. Zelfs een halfwas dober is loeisterk. Hoogstens dat schoonma hem in de auto kan laden en ergens bij een hondenlosloopgebied uit kan laden.
Nee, een dobermann is geen beginnersras. Maar als je er echt als een blok voor bent gevallen en er verliefd op weet te blijven, dan zou ik ervoor gaan, dan overleef je de hoofdbrekens en evt problemen die je in het begin ondervindt wel.

TARAK