Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Guinnie in de verharing??

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Guinnie in de verharing??

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
voor de oplettenden onder ons, ik stelde de vraag ook op een ander forum, maar hoe meer meningen, hoe liever het me is.... ;-)

Korte historie;
Guinnie (Schotse Herdershond langhaar) is hier ca 1 maand gelden uit een asiel gekomen, waar ze 14 dagen gezeten heeft. De periode daarvoor is haar vachtverzorging verwaarloosd (onbekend hoelang).
Ze is bij ons gekomen en op vers vlees gegaan (kvv). En ze is de dag na aankomst naar de trimmer gegaan en ontwold. Is ze ontzettend van opgeknapt.
Ze is toen ze hier net 2 weken was geopereerd (baarmoederverwijdering omdat die ontstoken was).
Ze herstelt voorspoedig en is bezig conditie op te bouwen. Gaat als een trein... okay, ouderwetsche stoomlocomotive, maar goed ;-)

Sinds gisteren merk ik dat haar mooie witte kraag aan het uivallen is en goed ook. De rest van haar vacht (nog) niet....

Op zich mag dat van mij, ik vind dat niet storend, maar wil wel graag weten of jullie dit als "normaal" zien. Kan het aan het voer liggen... dat ze nu eindelijk wat goeds krijgt? ;-) Kan het aan de operatie liggen (veranderde hormonen)? Kan het aan de trimbeurt liggen? (dan heb ik daar alsnog geen spijt van; het was echt nodig).

Iemand enige suggesties?? Moet ik iets doen of laten?

Suzanne
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Re: Guinnie in de verharing??

Ongelezen bericht door Jay »

Is het alleen de ondervacht die uitvalt, of komt ook de bovenvacht los?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Jay schreef:Is het alleen de ondervacht die uitvalt, of komt ook de bovenvacht los?
Ik ben geneigd te zeggen zowel onder al bovenvacht, maar voornamelijk ondervacht...

Suzanne
Jay
Zeer actief

Als het voornamelijk de ondervacht is, zal het waarschijnlijk de normale rui zijn.
Hier gooien ze ook niet in een keer hun jas uit, maar gaat de rui in fasen.
Meestal begint het ruien op de flanken en de broek.
Daarna gaat de rest van het lijf en als laatste de kraag.

Ik zou het gewoon even aankijken, het wordt per slot van rekening zomer, dus als ze nog een winterjas (kraag) heeft, dan moet die uit.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Jay schreef:Als het voornamelijk de ondervacht is, zal het waarschijnlijk de normale rui zijn.
Hier gooien ze ook niet in een keer hun jas uit, maar gaat de rui in fasen.
Meestal begint het ruien op de flanken en de broek.
Daarna gaat de rest van het lijf en als laatste de kraag.

Ik zou het gewoon even aankijken, het wordt per slot van rekening zomer, dus als ze nog een winterjas (kraag) heeft, dan moet die uit.
eh.. jamaar, ze is bij de trimster ontwolt! Er zit dus nog wel wat onderwol, maar niet zo bijster veel meer.. en dat lijkt er nu dus uit te komen, samen met bovenvacht...

Suzanne
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Lijkt me door de castratie. Zeker weten doe ik het niet, het kan toch ook met schildklier te maken hebben?
Jay
Zeer actief

De castratie is denk ik te recent uitgevoerd om al invloed te hebben op de vacht.

De vacht was toch nogal verwaarloosd? dus waarschijnlijk zat er al veel dode wol in en dat bij het ontwollen voornamelijk dode wol verwijderd is, het kan best zijn dat ze nu nog in de rui komt.

Anders even de trimster laten kijken.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik vermoed castratie en narcose. Mijn oudste teefje was 5,5 jaar toen ik haar ophaalde. Keizersnede gehad, alles er uit gehaald en ook nog eens de pup. Ze zag er niet uit :N: Alle haren vlogen in de auto rond toen we naar huis reden, het was gewoon een ramp :N: Bij haar wijt ik het dus echt aan de narcose/sterelisatie/nest pups
Perry en Noah

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Hm... ja, maar ze is bij de trimster toch vrijwel volledig ontwold...?
Is haar systeem dan zo in de war dat ze de rest erook maar uitgooit? ;-)

Niet erg hoor, echt niet, maar ik wil het gewoon weten als ik wat extra's voor haar moet doen.
Hoewel ik met de gedachte wel mee kan gaan... ze krijgt nu carnibest te eten, kan ook deels ontgiften zijn en dan neem je ff alles bij elkaar, dat ze ook "weer"??? liefde aandacht en warmte krijgt... en hup, daar gaat dat hele systeem.....

Ze heeft nu ook een paar keer een (ontlastings-)ongelukje gehad in huis... plassen gaat goed, maar ontlasting fout.. is sinds een weekje.. dus helemaal nieuw in haar "gedrag".. Onzindelijkheid KAN maar dan had ze dat toch wel eerder al getoond? Je kunt "onzindelijkheid" niet faken en ook niet faken het niet te hebben toch??

Ach, muts die ik ben.. tuurlijk is die aan het ontgiften.. ik zie het wel, maar "herken" het niet !! Ze heeft ook "vieze" oogjes die ik schoon moet maken, er loopt van alles uit haar lijf nu.... letterlijk, figuurlijk en aan alle kanten dus....

Is het dan wel slim om haar op vers te houden? Heeft ze niet meer last/ongemak van van alles nu dan gemak?
Nee, da's vast ook weer dom... ze heeft er ook nu al voordelen van! Laat maar, ik denk weer even niet na... dan krijg je dat!
Neusje "kapot", oogjes vies, vettige vacht... duh!!! tuurlijk is die meid aan het ontgiften en ja, dat is wel goed zo! ;-)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Hoi,

Ze heeft inmiddels anderhalve dag prima ontlasting ;-)

Ze voelt zich verder hartstikke goed!

Ik ga wel een ontgiftingskuurtje met haar proberen en aansluitend wil ik Cholodin gaan gebruiken, ook omdat ik vermoed dat ze soms toch wel erg afwezig is.. niet dement meteen (denk ik) maar eh... nou ja, er niet helemaal bij meer ;-(

Verder blijf ik doorgaan zoals ik deed..

Vandaag met haar naar het bos geweest... heerlijk om haar zo te zien genieten.... ze heeft echt lopen glimlachen!

Suzanne
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Boutje schreef:Ik vermoed dat ze gewoon door slechte conditie nog niet geruid heeft en nu ze beter voeding en verzorging krijgt ze er alsnog aan begint.
Ik heb dat vorig jaar met een minishetje gehad, is wel niet echt het zelfde maar toch. Dit jaar is hij ook later maar wel vlotter.
Dat was met Maddox ook. Opgehaald uit het asiel, hij was mager en had geen conditie, maar hij verloor helemaal geen haren :ok:
Paar weken later leek het wel een ontplofte sneeuwbal, de vlokken vlogen eraf en dat is best heftig bij een korthaar.
~Suzanne~
Zeer actief

Boutje schreef:Is haar bespiering al wat verbeterd? Vast wel als ze al in het bos loopt te stralen.

Maar je hebt wel een pak zorgen er bij met je Dame, komt allemaal wel goed en ze heeft in elk geval een hele mooie oude dag zo!
Ja, ik denk dat haar bespiering beter is, er komt ook wat "vlees op haar ribben" ;-) en haar conditie wordt beter.

Zorgen.. nee, eigenlijk niet... het voelt zo achterlijk normaal aan dat ze hier is... alsof dat allemaal zo moet zijn... Ik probeer wel zo goed mogelijk voor haar te zorgen, maar zorgen OM haar heb ik eigenlijk niet, zo voelt het niet althans ;-)

Suzanne
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Heuh.....ik lees nog steeds niets verontrustend....maar ik ben dan ook wel wat gewend met de dames wat verharing betreft.... :19:

Zo af en toe loop ik hier met een geplukte kip op straat.....maar het komt vanzelf weer goed. 't Kost alleen wat tijd.....
Het is allemaal een beetje heftig voor Guinnie. Verwaarlozing, en dan ineens goed eten, operatie, verzorging....wacht maar een paar weken tot de nieuwe vacht doorkomt. Dan heb je een mooie dame thuis.
En tuurlijk is ze aan het ontgiften. Ook dat trekt wel weer weg :wink: .
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”