Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
chronische darmklachten Boxer ->voedingsadviezen gevraagd
Moderator: moderatorteam
-
DesertWind
- Vaste gebruiker
chronische darmklachten Boxer ->voedingsadviezen gevraagd
hallo,
sinds 2,5 maand hebben wij een boxer uit het asiel met chronische darmontsteking. hij eet nu royal canin obesity dat mag hij continu beschikbaar hebben, omdat daar veel vezels in zitten wat goed is voor zijn darmen.
toen wij hem kregen zat hij aan de volgende medicijnen:
20mg prednoral per dag (1pil)
4000mg salazosulfapyridine per dag (4pillen/dag)
nou is hij sindskort gelukkig van de prednoral af (veroorzaakte haaruitval waardoor hij half kaal is en een dunne huid) en nu zitten we te kijken voor ander voer ivm de kosten (150 euro per maand voor alleen het voer). Maar het is nogal lastig om voer te zoeken op het aantal voedingsvezels.
heeft hier iemand ervaringen met een ander voer van Royal Canin Obesity (8,2%vezels) bij chronische darmontsteking?
mvg
Marijn
sinds 2,5 maand hebben wij een boxer uit het asiel met chronische darmontsteking. hij eet nu royal canin obesity dat mag hij continu beschikbaar hebben, omdat daar veel vezels in zitten wat goed is voor zijn darmen.
toen wij hem kregen zat hij aan de volgende medicijnen:
20mg prednoral per dag (1pil)
4000mg salazosulfapyridine per dag (4pillen/dag)
nou is hij sindskort gelukkig van de prednoral af (veroorzaakte haaruitval waardoor hij half kaal is en een dunne huid) en nu zitten we te kijken voor ander voer ivm de kosten (150 euro per maand voor alleen het voer). Maar het is nogal lastig om voer te zoeken op het aantal voedingsvezels.
heeft hier iemand ervaringen met een ander voer van Royal Canin Obesity (8,2%vezels) bij chronische darmontsteking?
mvg
Marijn
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Re: chronische darmklachten Boxer ->voedingsadviezen gevraagd
Kenzo heeft chronische maagklachten en die heeft heel lang hills zd gegeten. Dit vind ik eigenlijk echt geen goed voer en nu zijn we op advies van een homeopaath begonnen om hem heel voorzichtig over te zetten naar energique nr 4. Dit is geloof ik speciaal voor honden met maag/darm klachten en allergie. Fijn dat hij van de prednoral af is!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ik zou ook naar een kvv als energique voor maag/darmklachten kijken en ik zou hem psyllium husk vezel geven.

- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
- Aantal honden: 3
Kompleet vers vlees is hierbij zeker een aanrader oa de eerder genoemde energique

-
DesertWind
- Vaste gebruiker
Volgens de DA zou vers vlees juist helemaal niet goed zijn
want dan zou hij juist aan de diarree gaan en zo (z'n ontlasting is de laatste tijd net goed met heel af en toe dun)
toch ook maar even langs een andere DA of gewoon proberen? want deze DA heeft hem wel van 22kg weer terug naar 29kg gekregen na een hele moeilijke periode voor de hond zelf, dus je zou toch zeggen dat hij weet waar hij mee bezig is.
toch ook maar even langs een andere DA of gewoon proberen? want deze DA heeft hem wel van 22kg weer terug naar 29kg gekregen na een hele moeilijke periode voor de hond zelf, dus je zou toch zeggen dat hij weet waar hij mee bezig is.
-
S@ndr@
- Zeer actief
gewoon nog even een tijdje tot rust laten komen bij jullie en dan kun je het proberen, als je het echt wilt, maar goed naar je hond blijven kijken het zou jammer zijn als hij weer achteruit zou hollen.
- Frenk
- Zeer actief
DA's zijn door de bank genomen geen voedingsdeskundigen en veel DA's hebben echt nul ervaring met vers vlees. Maar goed, ik ken jouw DA natuurlijk nietDesertWind schreef:Volgens de DA zou vers vlees juist helemaal niet goed zijnwant dan zou hij juist aan de diarree gaan en zo (z'n ontlasting is de laatste tijd net goed met heel af en toe dun)
De ontlasting van mijn hond is op brokken slechter dan op vers vlees. Toen hij giardia (een parasiet) had, als pup, heeft hij eventjes hill's blikvoer voor maag/darmen gehad en na een paar dagen ben ik over gegaan op vers. Als hij nu iets heeft, dan geef ik hem die pysllium husk vezel en die maakt z'n ontlasting vrijwel meteen weer goed. Maar ja, hij heeft natuurlijk geen ontsteking

-
DesertWind
- Vaste gebruiker
voor ons is het een beetje een dubbel gevoel om naar dit over te stappen. een waarschuwing van onze DA was dat mocht het gebeuren dat hij weer een fikse onsteking krijgt, deze medicijnen niet meer helpen. er blijft dan nog 1 medicijn over die 4x zo duur is (zou op 200 euro per maand komen)
dus daar knijp ik hem ook wel een beetje voor. Ik ben natuurlijk geen deskundige, maar een andere brok met ongeveer dezelfde ingredienten die goedkoper is lijkt me veiliger dan een overstap naar een heel ander soort voeding.
tenminste, dat zegt mijn gevoel.
maar hoe zit het met de hoeveelheden van deze voeding?
want hij heeft nou onbeperkt toegang tot het eten, omdat de darmen goed door moeten kunnen spoelen, want zodra het te langzaam gaat, zal er weer een ontsteking komen.
dus daar knijp ik hem ook wel een beetje voor. Ik ben natuurlijk geen deskundige, maar een andere brok met ongeveer dezelfde ingredienten die goedkoper is lijkt me veiliger dan een overstap naar een heel ander soort voeding.
want hij heeft nou onbeperkt toegang tot het eten, omdat de darmen goed door moeten kunnen spoelen, want zodra het te langzaam gaat, zal er weer een ontsteking komen.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Misschien dat je je in kunt lezen over kvv? Mensen die kvv voeren zullen over het algemeen geen enkele brok snel als alternatief noemen, vooral door de ervaringen met kvv.
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel
Tja ik zou ook zeggen op rauw overgaan. Dat Royal Canin is wel belachelijk duur inderdaad.
Misschien is het een idee om een contact op te nemen met een holistisch dierenarts. Samen met hun zou je dan de voeding kunnen bepalen. Als je namelijk zelf samen stelt kan je de vezels gewoon toevoegen. En het is zeker een stuk goedkoper.
In die obesity zitten misschien wel veel vezels maar het is eigenlijk bedoeld om af te vallen. Terwijl jou hond juist niet moet afvallen als ik het goed begrijp?
Misschien is het een idee om een contact op te nemen met een holistisch dierenarts. Samen met hun zou je dan de voeding kunnen bepalen. Als je namelijk zelf samen stelt kan je de vezels gewoon toevoegen. En het is zeker een stuk goedkoper.
In die obesity zitten misschien wel veel vezels maar het is eigenlijk bedoeld om af te vallen. Terwijl jou hond juist niet moet afvallen als ik het goed begrijp?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Veel honden hebben baat bij de overstap naar vers vlees,dus ik zou het toch-heel voorzichtig-proberen.€150,- Per maand zou voor mij gewoon onbetaalbaar zijn trouwens,en dan heb je vrij weinig keus 

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Frenk
- Zeer actief
Ik ken dat obesity niet en weet de samenstelling daarvan dus niet, maar ik kan me niet voorstellen dat een kvv (en al zeker eentje voor gevoelige darmen) in combinatie met een goede vezel niet goed zou zijn, eerlijk gezegd. 

-
Fin
- Zeer actief
Voorzichtig overschakelen kan ook zijn: één keer in de week één maaltijd Energique (plus die vezels die Frenk aanbeveelt). Gaat dat goed, dan ga je over tot twee maaltijden, en van daaruit verder. Gewoon, lekker rustig aandoen, dan lijkt het me dat de risico's redelijk beperkt blijven.
-
DesertWind
- Vaste gebruiker
nee, die zou er nog een kilootje of 3-5 bij mogen hebben. op z'n rug heeft hij een soort hanenkammetje, en zijn ribben zie je ook redelijk. de ene week meer, de andere minder.Hetty2501 schreef:Terwijl jou hond juist niet moet afvallen als ik het goed begrijp?
ik heb ondertussen flink zitten zoeken naar kvv en zo, en m;n mond valt open van verbazing over resultaten hierover. ik ga het zeker ook aan mijn vriendin voorleggen.
want ik heb ondertussen al heel wat verhalen gelezen, dat chronische ontstekingen heel snel verdwenen na de overstap op kvv.
maar wat moet ik me voorstellen bij dit vlees? voornamelijk slachtafval van de slager of zo? want als ie biefstukjes moet gaan eten kost het nog meer
@marian: de totale kosten voor medicijnen en voeding zijn ongeveer 200 euro. en wij hebben het ook niet breed. sterker nog, wij moeten zuinig aan doen met de boodschappen voor ons zelf, omdat we de herplaatser in huis hebben gehaald. en ik ben voor het hondje gestopt met roken. dus het kan wel op deze manier, maar liever iets goedkoper
- Frenk
- Zeer actief
Je hebt heel veel soorten kvv. Ik weet niet wat die energique kost, maar ik betaal voor smuldier pens compleet nog geen 50 ct per 400 gram. En dat vind ik geen gekke prijs
Die vezels kosten wel wat meer, namelijk 45 euro per kilo. Maar met een kilo doe je toch behoorlijk lang en wie weet hoever je al komt met alleen maar kvv. 

- Else
- Actief
- Mijn ras(sen): dwergteckeltje langhaar
Toen Joy darmontsteking had, hebben we Darmclear van De Groene Os gegeven.
Dat is echt goed spul en zorgt dat de darmen netjes in werking blijven.
Volgens de dierenarts zitten er ook goede dingen in die bijvoorbeeld ook in Yakult zitten.
Het zijn ook soort vezeltjes en wij deden het door het verse vlees (Carnibest) heen.
Dat ging echt prima.
Volgens de dierenarts zitten er ook goede dingen in die bijvoorbeeld ook in Yakult zitten.
Het zijn ook soort vezeltjes en wij deden het door het verse vlees (Carnibest) heen.
Dat ging echt prima.
JOY

-
Fin
- Zeer actief
Je hebt kvv (kompleet vers vlees) van diverse merken en in alle prijsklassen, van Smuldier naar Energique/Carnibest. Zelfs de duurste kvv zal ws nog goedkoper uitpakken dan de brokken die je nu geeft. Je kunt het in grotere hoeveelheden bestellen via het internet (goedkoopst, moet je wel een vriezer hebben), in kleinere hoeveelheden bij een goede dierenspeciaalzaak (duur) en Smuldier/Rodi zijn verkrijgbaar bij sommige supermarktketens (gemiddeld tot duur).
Ik geef er zelf (omwille van de portomonnaie) Prins brokken bij, 15 kilo voor rond de 35 euro. Brokken alleen is de oplossing niet, maar voor erbij zou je kunnen kijken of Prins of Farmfood een vergelijkbaar percentage vezels hebben als in de brokken die je nu geeft.
Ik geef er zelf (omwille van de portomonnaie) Prins brokken bij, 15 kilo voor rond de 35 euro. Brokken alleen is de oplossing niet, maar voor erbij zou je kunnen kijken of Prins of Farmfood een vergelijkbaar percentage vezels hebben als in de brokken die je nu geeft.
- Frenk
- Zeer actief
darmclear is toch psyllium husk met probiotica of heb ik nu het verkeerde middel voor me?Else schreef:Toen Joy darmontsteking had, hebben we Darmclear van De Groene Os gegeven.
Dat ging echt prima.

- Else
- Actief
- Mijn ras(sen): dwergteckeltje langhaar
Ja. De dierenarts had dit ons toen aanbevolen. Joy had iedere keer flink diarree en ontzettende buikkrampen.Frenk schreef:darmclear is toch psyllium husk met probiotica of heb ik nu het verkeerde middel voor me?Else schreef:Toen Joy darmontsteking had, hebben we Darmclear van De Groene Os gegeven.
Dat ging echt prima.
Naast de medicijnen dit erbij en het hielp echt goed.
Ook toen de medicijnen op waren, hebben we het nog een poos gegeven.
JOY

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ben stond in het asiel op hypo allergeen voer, er is toen wel onderzoek gedaan naar wat er scheelde door het asiel, weet verder niet hoe of wat, maar hij zag er niet uit, doffe vacht, was net een panter, had verschillende kleuren bruin. Thuis heeft hij nog een tijd op hypo allergeen voer gestaan, dat was niks, en toen zijn we overgestapt op KVV, en wat een verandering, prachtige vacht, en net een glimworm. En i.p.v. 24/7 diarree, gewoon normale ontlasting.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,DesertWind schreef:Volgens de DA zou vers vlees juist helemaal niet goed zijnwant dan zou hij juist aan de diarree gaan en zo (z'n ontlasting is de laatste tijd net goed met heel af en toe dun)
je zou een specifieke pro-vers dierenarts kunnen proberen, maar ik weet niet of je dan voordeliger uit zult zijn. Aan de andere kant denk IK (met die nadruk) dat vers op meerdere gebieden goed is voor een hond.
(indicatie: onze collie eet ca 500 gram carnibest per dag en dat kost 3,90 per kg (dacht ik, ongeveer dat bedrag in ieder geval; zij weegt rond de 20 kg)
Je hebt WEL kans dat de hond tijdelijk slechtere ontlasting krijgt, maar dat gaat weer over.
Suzanne
-
Lindsey
- Zeer actief
Ik zou rustig beginnen met de genoemde Energique nr. 4. Als dat goed gaat, dat zie je binnen een week of wat, dan kun je ook andere merken geven. Rustig opbouwen en kijken hoe de hond reageert.
- Miss_Liz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
onze reu heeft bijna 9mnd op de hypo allergeen gezeten en zit nu op de lams rijst van first class en hij doet het prima ook zn ontlasting is nu heel mooi misschien is dat een idee...
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik zweer ook bij kvv. De maag/darmen van mijn honden zijn er stukken beter op geworden, de ontlasting is kleiner en nooit meer dun en hun vachten zijn ronduit geweldig mooi.
Overigens, ik geef de honden elk wekelijks een flesje probiotica als onderhoudsdosering. Mochten ze aan de dunne gaan of een ab-kuur krijgen, krijgen ze van mij direct een aantal dagen achter elkaar probiotica.
Overigens, ik geef de honden elk wekelijks een flesje probiotica als onderhoudsdosering. Mochten ze aan de dunne gaan of een ab-kuur krijgen, krijgen ze van mij direct een aantal dagen achter elkaar probiotica.

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
toen wij Buster uit het asiel haalden had hij ook erg dunne poep
en was mager
ik heb een gardia onderzoek laten doen maar die was negatief volgens mijn da zou hij niet tegen vlees kunnen en moest hij maar aan de brok
ik heb hem toen op verse pens gezet --eigenwijs als ik ben--en dit een poos volgehouden toen zijn poep eindelijk weer vaster werd ben ik overgestapt naar kvv en krijgt hij nu eenmaal in de week een penslap en ook kipkarkas
nu gaat het gewoon goed
wij hebben Buster sinds eind jan
hij is behoorlijk in gewicht gegroeid en zijn vacht schitterd in de zon
ik heb een gardia onderzoek laten doen maar die was negatief volgens mijn da zou hij niet tegen vlees kunnen en moest hij maar aan de brok
ik heb hem toen op verse pens gezet --eigenwijs als ik ben--en dit een poos volgehouden toen zijn poep eindelijk weer vaster werd ben ik overgestapt naar kvv en krijgt hij nu eenmaal in de week een penslap en ook kipkarkas
nu gaat het gewoon goed
wij hebben Buster sinds eind jan
hij is behoorlijk in gewicht gegroeid en zijn vacht schitterd in de zon
Fenneke en Baloe

-
S@ndr@
- Zeer actief
Als je het echt niet vertrouwd, zou ik het niet doen, je hond en je portemonnee zijn anders het kind van de rekening, als je het wel wilt proberen, voorzichtig en stapje voor stapje.DesertWind schreef:voor ons is het een beetje een dubbel gevoel om naar dit over te stappen. een waarschuwing van onze DA was dat mocht het gebeuren dat hij weer een fikse onsteking krijgt, deze medicijnen niet meer helpen. er blijft dan nog 1 medicijn over die 4x zo duur is (zou op 200 euro per maand komen)
ik weet dat heel veel hondenbezitters enthousiast zijn over vers, maar niet iedere hond doet het er goed op( en ik heb er eentje van
dus vertrouw op jezelf daarin
je hebt nu eenmaal gekozen voor een hond met een nare kwaal, en er zijn er maar weinig die daar echt ervaring mee hebben, dus zul je zelf moeten uitvissen hoe of wat
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik ken een border collie met ziekte van crohn,die doet het heel goed op speciaal voer van duck,mooi op gewicht,terwijl ze voorheen heel mager was en dikwijls klachten had.
Mijn zoon had ook een chronische darmontsteking en mocht alles eten,had er volgens de dokter helemaal niets mee te maken,omdat het lichaam nu eenmaal zichzelf aanvalt.
Mijn zoon had ook een chronische darmontsteking en mocht alles eten,had er volgens de dokter helemaal niets mee te maken,omdat het lichaam nu eenmaal zichzelf aanvalt.

- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Mijn Jakko(gekregen met 9 maand) had ook darmklachten toen hij bij ons kwam.
Ik heb het op kunnen lossen met Kvv geven en later zelf samengesteld rauw.
Niet elke hond knapt daarvan op, zie post Sandra, maar wellicht het proberen waard.
Succes en beterschap met je Boxer.
Ik heb het op kunnen lossen met Kvv geven en later zelf samengesteld rauw.
Niet elke hond knapt daarvan op, zie post Sandra, maar wellicht het proberen waard.
Succes en beterschap met je Boxer.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou in ieder geval overgaan op kvv of barf.
Daarnaast kun je bijv ook Groene Os Darmcompositum geven.
Daarnaast kun je bijv ook Groene Os Darmcompositum geven.
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel