Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschillende merken 1 fabriek?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

klaas.nl
geregistreerd lid

Verschillende merken 1 fabriek?

Ongelezen bericht door klaas.nl »

Hallo,

Zijn er toevallig ook kenners op dit forum die weten of er ook verschillende merken van 1 fabriek komen?

Vind het vaak wel grappig dat men zo vaak voor de gek word gehouden.

Een voorbeeld is de auto industrie

Ford met onderstellen volvo
Nieuwe ford ka is fiat 500 in ander jasje en ga zo maar door

Dit moet bij de hondenbrokken toch ook wel zo gaan?

En zo ja welke merken komen uit dezefde machine?

Gr,

Klaas
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Wielco en Mervo bijv. die fabriceren hondenvoer en daar kun je onder private label een voer laten maken met je eigen zak (=label). Zo zullen er wel meer fabrieken zijn waar dat kan.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Royal Canin komt uit dezelfde fabriek als Whiskas en Pedigree. Zo ook Sheba en Felix. Het is allemaal van Waltham.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

kijk maar eens welke namen er allemaal van purina komen.
http://www.purina.nl/
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik voer een huismerk en dit wordt geproduccerd door de maker van Canex kasper Faunafood
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

ja, mijn schoonbroer werkt bij een euro premium en zegt dat avevebrok, de premiumzakken daarvan, en macro, ook sommige van hun brokken daar laat maken, met iets andere samenstelling maar het geheel is toch zo wat zelfde, heb van aveve en van euro premium de samenstellingboekjes liggen en ze zijn zowat hetzelfde, hier en daar een kleine verschil van bv vitaminen en calorien.

sonja
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Ik weet niet of het klopt, maar ik het gehoord dat de Prins kvv uitdezelfde fabriek komt als Energique.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

nathalietjuh schreef:Royal Canin komt uit dezelfde fabriek als Whiskas en Pedigree. Zo ook Sheba en Felix. Het is allemaal van Waltham.
Klopt, alleen is de samenstelling van RC wel heel anders dan bv Pedigree. Er worden ook andere grondstoffen gebruikt. Het komt dus wel uit dezelfde fabriek, maar er is wel degelijk een verschil in kwaliteit :wink: .
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Carma schreef:
nathalietjuh schreef:Royal Canin komt uit dezelfde fabriek als Whiskas en Pedigree. Zo ook Sheba en Felix. Het is allemaal van Waltham.
Klopt, alleen is de samenstelling van RC wel heel anders dan bv Pedigree. Er worden ook andere grondstoffen gebruikt. Het komt dus wel uit dezelfde fabriek, maar er is wel degelijk een verschil in kwaliteit :wink: .
Tuurlijk is er verschil, maar het blijft allemaal een pot nat :pffff:
Een mars en een snicker komen ook uit dezelfde fabriek, maar ook verschil. Net als het voorbeeld van TS.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Ik heb zelf jaren in de levensmiddelen industrie gewerkt als kwaliteitsmanager en overal worden voor verschillende merken geproduceerd. Zeker met de koek gaat dat zo en alles is hetzelfde koekje. Er wordt koekje x geproduceerd die dag en dan is het 50 dzn AH, 20 dzn Gulde Krakeling, 30 dzn O'lacy en daarna nog even 10 dzn AH, want er is een extra bestelling binnen gekomen. En zo gaat het met een hoop producten. En dan zie je in de consumentengids een test van amandelletters te lezen en dan zeggen ze dat er 3 punten verschil zit tussen A en B die uit dezelfde fabriek komen en hetzelfde recept hebben. Kan natuurlijk dat product A ouder is dan product B en daardoor anders smaakt, maar daar wordt natuurlijk niet naar gekeken. Een koekje van een dag oud smaakt anders dan 3 mnd oud dat is ewoon zo.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
natasja
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard

Ongelezen bericht door natasja »

nathalietjuh schreef:
Carma schreef:
Tuurlijk is er verschil, maar het blijft allemaal een pot nat :pffff:
Een mars en een snicker komen ook uit dezelfde fabriek, maar ook verschil. Net als het voorbeeld van TS.
Ik ben in de fabriek, de kennel en cattery van Royal Canin in Frankrijk geweest.
Er wordt daar echt alleen maar voedsel gemaakt dat in Royal Canin zakken gaat, geen private labels of andere merken gezien.
En we hebben toch echt de hele fabriek doorgewandeld.
Groetjes Natasja

neem eens een kijkje bij onze Coons
http://www.A-Nice-Moon.nl

www.dogwise.nl
hondenschool
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb je Waltmann en Lever Otaris, en daar worden volgens mij de meeste droogvoeders gemaakt.
Tenminste de duurdere merken volgens mij, maar we worden met zijn allen zo vreselijk in de maling genomen, dat het me uiteindelijk niets verbaasd als het allemaal uit een meuk komt.

Uiteindelijk zijn de brokken fabrikanten een pot nat met de gehele levensmiddelenindustrie, ik heb wel eens gehoord dat een aantal gernomeerde brokken merken uit dezelfde fabriek komen , als de palmolive zeep , dit heb ik gelezen in een document wat een tijd op het voernatuurlijkforum heeft gestaan in de bieb aldaar. Maar ik ben niet zo thuis in de brokkenindustrie, dus zeker weten doe ik het niet.
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Farmfood fresh en smuldier zouden ook in dezelfde fabriek gemaakt worden, zou zelfs compleet hetzelfde zijn enkel ander doosje errond.
Gerrit de Weerd
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door Gerrit de Weerd »

Linsey schreef:Farmfood fresh en smuldier zouden ook in dezelfde fabriek gemaakt worden, zou zelfs compleet hetzelfde zijn enkel ander doosje errond.
Er zijn slechts een paar fabrieken in Nederland waar diepvriesvoer wordt gemaakt. Deze fabrieken produceren in opdracht verschillende merken, waarbij ieder merk zijn eigen recept heeft. Farm Food Fresh wordt inderdaad gemaakt in dezelfde fabriek als o.a. Smuldier.

De fabriek koopt de grondstoffen (pens, hart en ander vlees) en afhankelijk van het feit of de kwaliteit voldoet aan onze, vastgelegde, normen wordt hiervan een deel gebruikt voor de productie van Farm Food Fresh.
Wij leveren zelf de door ons samengestelde kern (vitamine, mineralen, sporenelementen en ontsloten rijst als drager). Alleen al hierin zitten volgens onderzoek grote verschillen. Wij gebruiken alleen maar organische vitamines en sporenelementen (tenzij nog niet organisch beschikbaar). Hierdoor is een veel betere en vooral berekenbare opname (biologische beschikbaarheid) verzekerd. Ook gebruiken wij geen bot, ondanks het feit dat bij gebruik van bot het voer enigszins goedkoper kan worden. Wij hebben gekozen voor een zekere, berekenbare calcium en fosfor voorziening om exact te kunnen voldoen aan de dagelijkse behoefte van de hond. Met bot, toegevoegd aan de complete maaltijd, lukt dit niet (zie noot).

Zonder afbreuk te willen doen aan de andere merken die in dezelfde fabriek worden gemaakt, waaronder Smuldier (ik ken tenslotte niet de receptuur en kwaliteitseisen van ieder merk) durf ik te stellen dat Farm Food Fresh nogal positief afwijkt van de rest door:
a. de kwaliteitseisen die wij aan de ingrediënten stellen. Bijv. de versheid van de producten en welke pensen en vleessoorten wel of niet gebruikt mogen worden.
b. De samenstelling. Wij gebruiken alleen maar runderpens, runderhart, rundvlees en schapenvet. Beslist geen boekmaag en gevogelte.
c. De vitamine, mineralen en sporenelementen.
d. Last but not least, Farm Food Fresh is glutenvrij.

Noot.
Door de beslissing geen bot te gebruiken als calcium-fosfor bron in Farm Food Fresh, hebben wij ons nogal wat commentaar op de hals gehaald.
Hoewel bot als calciumbron (veel fosfor komt al uit het vlees) financieel aantrekkelijk is, hebben we in het belang van de levenslange gezondheid van de honden gekozen voor een mengsel van anorganische calcium-fosfor mineralen. Hiermee stellen we de calcium-fosfor balans in het voer en de opneembaarheid zeker en daarmee een biologische beschikbaarheid die overeenkomt met de dagelijkse behoefte van zowel pups als volwassen honden.
Bij bot is dit nooit goed vast te stellen, zeker niet wanneer het bot in de maaltijd zit verwerkt. Niet voor niets kauwen/knagen/eten de wolven pas na de maaltijd op botten wanneer de maag al weer vrijwel leeg is.

Om calcium uit bot vrij te maken moet de pH (zuurgraad) in de maag op een dusdanig laag niveau liggen dat de calcium in het bot door het maagzuur kan worden opgelost. Pas daarna is het calcium (en ook de fosfor) opneembaar in het darmkanaal en beschikbaar voor de stofwisseling.

Tijdens het verblijf in de maag van een volledige maaltijd, is de pH in de maag dusdanig hoog dat calcium uit bot niet geheel of soms helemaal niet wordt opgelost. Hiermee is de beschikbaarheid van calcium en fosfor uit dat bot een onzekere factor. Dit is de reden waarom wij afzien van het gebruik van bot in de complete versies van Farm Food Fresh (tenslotte is voeding de belangrijkste, dagelijks terugkerende factor v.w.b. gezondheid).

Zo nu en dan een rauw bot is prima, maar dan wel altijd enige tijd na de maaltijd.

Gerrit de Weerd,
Farm Food.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Verschillende merken 1 fabriek?

Ongelezen bericht door M@scha »

pascal werkt momenteel in utrecht en vroeg zich ook al af waarom er elke dag een kanis en gunnink vrachtwagen bij de douwe egberts fabriek is
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Omdat het denk ik net alsbij de vele brokkenmerken, toch allemaal een pot nat is.
Zo ook K en G, versus D en E.

Ik heb ook wel eens gehoord, dat een aantal bekende brokken merken in dezelfde fabriek worden gemaakt, als de Mars en de Snickers.,, en dat geloof ik best.
Ik denk dat er bijna geen ontkomen aan is, :D
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Chips is ook zo'n product . Diverse grote en minder grote merken worden allemaal in dezelfde fabriek gemaakt.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hier staat meer over verschillende produkten uit 1 fabriek:
Klik
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Re: Re:

Ongelezen bericht door marian* »

Gerrit de Weerd schreef:[Beslist geen boekmaag en gevogelte.

Mag ik vragen waarom niet?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
michiel
Site Admin

Re: Re:

Ongelezen bericht door michiel »

marian* schreef:
Gerrit de Weerd schreef:[Beslist geen boekmaag en gevogelte.
Mag ik vragen waarom niet?
-> Bron

Farm Food Fresh bevat geen boekmaag.
Boekmaag heeft de nare eigenschap dat het "drijvend" werkt. De verblijftijd in de darm van het voedsel wordt onder invloed van boekmaag verkort en de ontlasting krijgt een ietwat grijzere kleur (afhankelijk van de hoeveelheid boekmaag in het voer). Enkele boekmaag wordt vaak gegeven wanneer men een komplete darmreiniging wil bewerkstelligen.

Farm Food Fresh bevat geen kip of ander gevogelte.
o Omdat de meeste kip (gevogelte) dat ter beschikking staat afkomstig is van dieren die op hun hoogtepunt van de groei zijn geslacht (slachtkuikens 5-6 weken oud) bevat het karkas veel eigen groeihormonen (geproduceerd in de hypofyse van de kip zelf).
o Bovendien bevat het kraakbeen veel proline. Proline is geen echt aminozuur maar een zogenaamd iminozuur wat de werking van echte aminozuren nadelig beïnvloed (antagonist).
o Onze bijna 30 jarige ervaring is, dat een combinatie van deze factoren een nadelige invloed hebben op de totale gezondheid van de honden. Vooral groei van jonge honden en vruchtbaarheid lijken hieronder te lijden. Wanneer gebruikt wordt gemaakt van volwassen kippen (geslacht nadat ze geen eieren genoeg meer leggen) treden deze nadelige effecten niet of beduidend minder op.
michiel
Site Admin

Ongelezen bericht door michiel »

Amber schreef:Omdat het denk ik net alsbij de vele brokkenmerken, toch allemaal een pot nat is.
Hmmm, een pot nat?? Zet eens een kopje Kanis en Gunnink naast een kopje Douwe Egberts en je proeft het meteen. Doe dat eens met Heineken en Amstel en je hebt meteen door dat men in een fabriek meer dan slechts 1 ding kan maken waarbij het recept, de kwaliteit van de ingredienten en de manier van produceren heel verschillend is.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

michiel schreef:
Amber schreef:Omdat het denk ik net alsbij de vele brokkenmerken, toch allemaal een pot nat is.
Hmmm, een pot nat?? Zet eens een kopje Kanis en Gunnink naast een kopje Douwe Egberts en je proeft het meteen. Doe dat eens met Heineken en Amstel en je hebt meteen door dat men in een fabriek meer dan slechts 1 ding kan maken waarbij het recept, de kwaliteit van de ingredienten en de manier van produceren heel verschillend is.
Dat zal best, maar daar gaat het in dit topic niet over, het gaat over het feit dat wij met zijn allen bedot worden, en dat veel producten uit een fabriek komen, maar dat men er wel een zo goed als hetzelfde prijskaartje aan laat, (uitzonderingen daar gelaten), en men geeft geen openheid van zaken, ik heb tot op heden nog nooit gehoord dat een merk als Volvo, eerlijk aan zijn klanten verteld dat er ook ford onderdelen in en op zitten, dus waar het om gaat is dat men vaak goedkopere vervangende onderdelen gebruikt, maar wij als consument zien dit niet terug aan de prijs van onze Volvo als wij hem aanschaffen.,, op zich kan ik het me wel voorstellen dat men dit niet zo gauw naar buiten brengt,, want dan mist men natuurlijk weer omzet. En zou werkt het ook in hondenvoedings industrie,, alleen daar is het nog erger wat men allemaal uithaalt. (uitzonderingen daar gelaten) want gelukkig heb je hier wel een mogelijkheid om te kiezen voor een ander/beter produkt, als consument kan ik zelf kiezen voor een betere natuurlijkere brok,, maar ik kan niet zeggen tegen de volvo dealer op de hoek,, ik wil de allernieuwste Volvo, maar ik wil hem wel helemaal uit volvo onderdelen,, want dat werkt natuurlijk niet zo.
Maar uiteindelijk is het naar mijn mening toch "een pot nat", en tuurlijk smaakt het een net iets anders als het ander, maar dat komt omdat men de keuze heeft uit zoveel verschillende chemische toevoegingen,, en er worden nog steeds nieuwere , zogenaamd betere conserveringsmiddelen uitgevonden,, maar het blijft uiteindelijk chemisch.

Ik vindt trouwens Kannis en Gunnink beter smaken als Douwe Egberts, maar dit terzijde. :wink:
Uitiendelijk is de hondenbrok ook ontstaan doordat grote fabrikanten met een afval-restant zaten.
En een fabriek die palmolive zeep maakt, en nog vele andere dingen, gaan dan ook hondebrokken produceren.
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Amber schreef:
michiel schreef:
Dat zal best, maar daar gaat het in dit topic niet over, het gaat over het feit dat wij met zijn allen bedot worden, en dat veel producten uit een fabriek komen, maar dat men er wel een zo goed als hetzelfde prijskaartje aan laat, (uitzonderingen daar gelaten), en men geeft geen openheid van zaken, ik heb tot op heden nog nooit gehoord dat een merk als Volvo, eerlijk aan zijn klanten verteld dat er ook ford onderdelen in en op zitten, dus waar het om gaat is dat men vaak goedkopere vervangende onderdelen gebruikt, maar wij als consument zien dit niet terug aan de prijs van onze Volvo als wij hem aanschaffen.,, op zich kan ik het me wel voorstellen dat men dit niet zo gauw naar buiten brengt,, want dan mist men natuurlijk weer omzet. En zou werkt het ook in hondenvoedings industrie,, alleen daar is het nog erger wat men allemaal uithaalt. (uitzonderingen daar gelaten) want gelukkig heb je hier wel een mogelijkheid om te kiezen voor een ander/beter produkt, als consument kan ik zelf kiezen voor een betere natuurlijkere brok,, maar ik kan niet zeggen tegen de volvo dealer op de hoek,, ik wil de allernieuwste Volvo, maar ik wil hem wel helemaal uit volvo onderdelen,, want dat werkt natuurlijk niet zo.
Maar uiteindelijk is het naar mijn mening toch "een pot nat", en tuurlijk smaakt het een net iets anders als het ander, maar dat komt omdat men de keuze heeft uit zoveel verschillende chemische toevoegingen,, en er worden nog steeds nieuwere , zogenaamd betere conserveringsmiddelen uitgevonden,, maar het blijft uiteindelijk chemisch.

Ik vindt trouwens Kannis en Gunnink beter smaken als Douwe Egberts, maar dit terzijde. :wink:
Uitiendelijk is de hondenbrok ook ontstaan doordat grote fabrikanten met een afval-restant zaten.
En een fabriek die palmolive zeep maakt, en nog vele andere dingen, gaan dan ook hondebrokken produceren.
Ik dacht nou juist dat het daar in deze topic wel over ging. Maar ik kan me zomaar vergissen natuurlijk :-)
Als je zegt 1 pot nat, dan ga ik er vanuit dat je daarmee bedoelt dat al die producten die uit die fabriek komen dezelfde kwaliteit hebben. En het lijkt me dat toch ook al duidelijk is aangegeven dat dat niet zo is. Paprikachips en naturelchips komen ook uit 1 fabriek, maar zijn ook niet hetzelfde. Men kan gewoon op eenzelfde productielijn andere ingredienten gebruiken waardoor een volledig ander product ontstaat.
Overigens heren van Farmfood: Bedankt voor de toelichting. Ik vind zelf dat uit jullie reactie weer blijkt hoe bewust jullie met de productie van hondenvoeding omgaan. Ik voer zelf nu al jaren farmfood brokken, en mijn honden doen het fantastisch. Glanzende vacht, weinig en goede ontlasting. Actief maar niet hyper.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Waar het om gaat, is de vraag of er brokken van verschillende merken in een fabriek worden gemaakt, tenminste zo lees ik het begin van dit topic,, en dat is dus zo... en ik blijf van mening dat niet te controleren valt, of er van het een of het ander wel of niet wat inzit en helemaal als alles in een fabriek wordt gemaakt (een pot nat dus) dit klinkt negatief, maar voor ons als consument valt dit never nooit te controleren, en dat bedoel ik dus, dit klinkt misschien wat genuanceerde.

en waar het om gaat is , dus dat er openheid van zaken word gegeven,, maar er is geen een brokkenfabrikant die zegt dat zijn of haar brok in dezelfde fabriek wordt gemaakt als merk A. En dat er in het een stofje A zit en in het andere stofje B,, wordt nergens vermeld, en dat vind ik een kwalijke zaak.. Maar voor de rest maakt het mij niet uit,, en kwa receptuur zijn we helemaal gauw klaar,, want wat er werkelijk inzit word geheim gehouden . Dit was ook duidelijk te zien toen men bij Radar in de honden-katten voedings industrie wilde duiken. En de ingredieenten lijst op een zaak brok, het merk maakt niet uit,, daar hoef je je ook niet veel van voor te stellen, hoe de fabrikant zijn grondstof binnen krijgt, dus wat daar inzit,, weet niemand.
En dat zal zo blijven vermoed ik, want het is pure commercie., en word de consument van de domme gehouden. Nogmaals er is wel een enkele die wat meer openheid van zaken wil geven, maar ht blijft allemaal maar magertjes.l
Op zich moet ieder het voor zich weten, want heel veel mensen staan er geen eens bij stil, en verdiepen zich er ook niet in, want je gaat er gewoon van uit, dat door de mooie reclame's je hond het allerbeste krijgt. En dat zou ook zo moeten zijn, maar helaas is dit niet altijd zo.

Maar dat er verschillende merken uit een fabriek komen, is wel duidelijk denk ik.
En de een vindt dit prima, en de ander niet.
Ik ben dus totaal geen voorstander van brok, maar dat is ook maar weer een persoonlijke mening.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Amber schreef:Waar het om gaat, is de vraag of er brokken van verschillende merken in een fabriek worden gemaakt, tenminste zo lees ik het begin van dit topic,, en dat is dus zo... en ik blijf van mening dat niet te controleren valt, of er van het een of het ander wel of niet wat inzit en helemaal als alles in een fabriek wordt gemaakt (een pot nat dus) dit klinkt negatief, maar voor ons als consument valt dit never nooit te controleren, en dat bedoel ik dus, dit klinkt misschien wat genuanceerde.

en waar het om gaat is , dus dat er openheid van zaken word gegeven,, maar er is geen een brokkenfabrikant die zegt dat zijn of haar brok in dezelfde fabriek wordt gemaakt als merk A. En dat er in het een stofje A zit en in het andere stofje B,, wordt nergens vermeld, en dat vind ik een kwalijke zaak.. Maar voor de rest maakt het mij niet uit,, en kwa receptuur zijn we helemaal gauw klaar,, want wat er werkelijk inzit word geheim gehouden . Dit was ook duidelijk te zien toen men bij Radar in de honden-katten voedings industrie wilde duiken. En de ingredieenten lijst op een zaak brok, het merk maakt niet uit,, daar hoef je je ook niet veel van voor te stellen, hoe de fabrikant zijn grondstof binnen krijgt, dus wat daar inzit,, weet niemand.
En dat zal zo blijven vermoed ik, want het is pure commercie., en word de consument van de domme gehouden. Nogmaals er is wel een enkele die wat meer openheid van zaken wil geven, maar ht blijft allemaal maar magertjes.l
Op zich moet ieder het voor zich weten, want heel veel mensen staan er geen eens bij stil, en verdiepen zich er ook niet in, want je gaat er gewoon van uit, dat door de mooie reclame's je hond het allerbeste krijgt. En dat zou ook zo moeten zijn, maar helaas is dit niet altijd zo.

Maar dat er verschillende merken uit een fabriek komen, is wel duidelijk denk ik.
En de een vindt dit prima, en de ander niet.
Ik ben dus totaal geen voorstander van brok, maar dat is ook maar weer een persoonlijke mening.

Ik heb echt werkelijk geen idee waar je je zo druk om maakt, en als ik zo schat heb jij werkelijk geen idee waarom je hier nu op tegen bent...

Je vindt het een kwalijke zaak dat brokken van pedigree in dezelfde fabriek gemaakt worden als brokken van de aldi (bij wijze van)??? Ik denk dat mars (want daar is pedigree van) het echt geen probleem vindt voor enkele miljarden zelf een fabriek neer te zetten met ongelooflijke overcapaciteit (werknemers 2 weken werken, 2 weken vrij) als jij maar het dubbele betaald voor die zak brokken.

Als je hierom geen brokken voert (ik lees: ik ben dus) dan denk ik dat er voor jouw weinig te kopen valt. Het is nu eenmaal zo dat fabrikanten nagenoeg niks zelf produceren, want dat zou betekenen dat pedigree een aparte lijn moet hebben voor brokken, voor KVV, maar ook nog eens voor kattenvoer en alle andere producten. Dat is gewoon niet te doen, ze laten dit produceren door een fabriek, die fabriek heeft zelf (meestal) geen eigen merk brok. De enige overeenkomst is dat het uit dezelfde fabriek komt, er kan wel een compleet ander recept achter zitten. En natuurlijk krijg jij die niet te zien, als jij een idee hebt wat goud waard is gooi je dat toch ook niet op internet? Dat noemt men bedrijfsgeheimen.

Jij wilt een volvo met puur en alleen volvo onderdelen? Helaas die bestaan niet, maar als jij 4 x zoveel betaald maken ze hem met liefde voor je. In een zitten duizenden onderdelen, het heet alleen een volvo omdat volvo het ontwerp gemaakt heeft, de producten komen overal en nergens vandaan. Een auto koop je ook niet om zijn onderdelen, maar omdat de specificaties en het ontwerp je aanstaan. Een voorbeeld: De nieuwe mazda 6 is kwa techniek (onderkant, motor etc) nagenoeg hetzelfde als de nieuwe ford mondeo. De ford is een knap stuk duurder als je die met dezelfde uitrusting wilt kopen als de mazda, maar toch worden er meer ford mondeo's verkocht dan mazda's. Blijkbaar niet één pot nat.

Stel je koopt een tv van een B merk. Kwa techniek zal er weinig verschil in zitten met bijv. sony en philips puur om het feit dat dat B-merk gewoon A-merk producten gebruikt (of andersom), dat komt omdat dat B-merk zelf geen productielijn heeft. De prijs is lager omdat ze vaak geen TV reclames doen, geen24x7 helpdesk hebben en geen dure fancy pianolak uitvoering hebben. Die 2 tv's is echt niet één pot nat hoor.

Als we bijvoorbeeld gehakt nemen van de diverse supermarkten, vaak is dat in dezelfde week (of net ervoor/erna) in de aanbieding. Dat komt omdat een leverancier hoger in de schakel een overschot heeft en dit dus voor een spotprijsje weg doet. Dit komt vervolgens mij diverse supermarkten terecht. Een deel komt voorverpakt in de winkel, een ander deel wordt door de slager in de supermarkt gedraaid. Dat voorverpakte komt weer uit dezelfde fabriek, maar kan wel een totaal andere samenstelling (kruiden etc) hebben. Als de AH dit verkoopt voor 4 euro per KG en de jumbo voor 3 euro per KG, is het niet ondenkbaar dat jumbo 25% water toevoegd aan de gehakt. Dat water kost namelijk niks noppes nada en blijft leuk in het pakje zitten totdat jij het in de pan gooit.

P.S. ben wel benieuwd wat jij dan aan je honden geeft (niks???) De KVV wordt namelijk ook in dezelfde fabrieken gemaakt, als je echt rauw voert dan komt dat vlees ook uit hetzelfde weiland en de zelfde slachter (en dat staat er ook echt niet op).
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik heb ook wel eens gehoord, dat een aantal bekende brokken merken in dezelfde fabriek worden gemaakt, als de Mars en de Snickers.,, en dat geloof ik best.
Ik denk dat er bijna geen ontkomen aan is, :D
Dat kan best, de mars fabrieken in veghel zijn enrom groot. Maar dat wil toch niet zeggen dat de hondenbrokken maar tussen de marsjes doorrollen :). Mars (Masterfoods) is gewoon enorm groot (snoep, koffie (flavia), maar ook sheba, cesar, whiskas, royal canin, pedigree, frolic). Geloof me, er zit echt een wezenlijk verschil tussen al die producten.
Laatst gewijzigd door sjaak-k op 24 jun 2009 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”