Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sederen om rustig te houden
Moderator: moderatorteam
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Sederen om rustig te houden
Ik besprak met de DA de pijnklachten van Arie omdat ze niet echt veel minder zijn geworden ondanks de Metacam. Hij krijgt ws ook niet genoeg rust. Nu gaat hij echt alleen kleine aangelijnde rondjes meerdere malen per dag uit, we proberen hem geestelijk te stimuleren, maar daar raakt hij zijn energie niet van kwijt en wordt thuis dus steeds drukker.
Nu zei ze dat we hem dan wel een paar dagen konden sederen maar dat klinkt mij erg drastisch in de oren. Zijn er mensen die dat wel gedaan hebben?
Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen overigens.
Nu zei ze dat we hem dan wel een paar dagen konden sederen maar dat klinkt mij erg drastisch in de oren. Zijn er mensen die dat wel gedaan hebben?
Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen overigens.
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel
Re: Sederen om rustig te houden
Jeetje ik vind sederen wel erg heftig. Wat bedoelt ze daar precies mee? En aan welke middelen denkt ze dan?
Je zou eventueel valium/diazepam pillen kunnen gebruiken. Clomicalm maar volgens mij heeft dit een langere inwerkingstijd nodig. Maar toch vind ik het heftig om dit meerdere dagen toe te dienen. Ook omdat ik mij afvraag of het na een paar dagen rust over/minder is. Daar heb je toch langere tijd voor nodig. En het lijkt mij niet verstandig om je hond gedurende langere tijd te sederen.
Misschien eens bij een holistisch dierenarts informeren voor meer natuurlijke middelen om de hond te kalmeren. Ja en dan toch veel geestelijke afleiding.
Succes ermee.
Je zou eventueel valium/diazepam pillen kunnen gebruiken. Clomicalm maar volgens mij heeft dit een langere inwerkingstijd nodig. Maar toch vind ik het heftig om dit meerdere dagen toe te dienen. Ook omdat ik mij afvraag of het na een paar dagen rust over/minder is. Daar heb je toch langere tijd voor nodig. En het lijkt mij niet verstandig om je hond gedurende langere tijd te sederen.
Misschien eens bij een holistisch dierenarts informeren voor meer natuurlijke middelen om de hond te kalmeren. Ja en dan toch veel geestelijke afleiding.
Succes ermee.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik heb het voordeel dat Spike zo reageert op metacam dat hij daar al rustiger van wordt.
(ik hoef ook maar een kwart te geven om hem nu pijnvrij te houden)
Maar of ik er bewust voor zou kiezen, met een ander middel.... ik denk het ook niet.
Hou een hond dan liever helder, dat ik zelf moeite moet doen om hem rustig te houden.
(ik hoef ook maar een kwart te geven om hem nu pijnvrij te houden)
Maar of ik er bewust voor zou kiezen, met een ander middel.... ik denk het ook niet.
Hou een hond dan liever helder, dat ik zelf moeite moet doen om hem rustig te houden.
- Carmen
- Zeer actief
Welke middelen zei ze niet, heb ik ook niet gevraagd. Ze bedoelde middelen om zijn gedrag af te matten dus idd pitten en pissen.
Nu ben ik sowieso geen fan van medicatie voor mensen en dieren als het niet strikt noodzakelijk is. Dus dacht dat ik misschien wat overdreven behoudend was, maar dat gevoel wordt dus gedeeld en blijkbaar gebeurt het niet standaard
Nu ben ik sowieso geen fan van medicatie voor mensen en dieren als het niet strikt noodzakelijk is. Dus dacht dat ik misschien wat overdreven behoudend was, maar dat gevoel wordt dus gedeeld en blijkbaar gebeurt het niet standaard
-
pepim
- Zeer actief
Ik zou ook willen weten om welke middelen het gaat.Martijn schreef:Ik zou willen weten welke middelen en daar zelf een beetje op inlezen.Carmen schreef:Welke middelen zei ze niet, heb ik ook niet gevraagd. Ze bedoelde middelen om zijn gedrag af te matten dus idd pitten en pissen.
Als het niets wereldschokkends oplevert zou ik het gewoon doen.
Eén van mijn katten is een tijd geleden min of meer gesedeerd geweest. Die kreeg prednison, het arme beest. Het was net een soort zombie en ik heb er spijt van gehad dat hij het indertijd gekregen heeft, al dacht ik op dat moment dat het de goede oplossing was.
Nu weet ik wel, het gaat hier om een hond en ik weet ook niet om wat voor middelen het gaat, maar ik heb het kwa mijn kat later op een natuurlijke manier kunnen oplossen. Laat ik het zo zeggen, door de hele situatie die ik zelf heb meegemaakt ben ik er in principe geen voorstander van. Maar goed, daarbij wel een kanttekening, want misschien heb ik het eea wel niet goed gelezen.
- Hanneke2
- Zeer actief
Als ik me goed herinner heeft Kaya van Caro na haar operatie op een gegeven ogenblik ook iets kalmerends gekregen. Wellicht kan zij er iets zinnigs over zeggen.
Wat ik met Jack vooral deed was heel veel korte rondjes lopen in 'vreemd' gebied, dus door straten waar we nog nooit geweest waren. Jack is wel van snuffelen en markeren
, dus daar kon hij wel een deel van zijn ei kwijt. Maar het blijft tobben, dat 'rust houden'.
Wat ik trouwens met Jack ook wel eens stiekum gedaan heb, is een (kwart) primatourtje geven. Krijgt hij ook als we ergens heen gaan met een auto omdat hij anders strontmisselijk wordt, maar bijverschijnsel is dat hij er ontzettend slaperig van wordt. Op visite ligt hij dan ook vaak braaf te snurken, en toen met die 'lijnrust' ging hij daarmee ook (heel) af en toe uren onder zeil zodat ik weer aan iets anders toekwam dan Jack bezig houden.
Moeilijke denkspelletjes, is dat ook geen mooi hulpmiddel? Jack is na 1 sessie met een Nina Ottossonspel wel een dag lang zijn energie kwijt.
Wat ik met Jack vooral deed was heel veel korte rondjes lopen in 'vreemd' gebied, dus door straten waar we nog nooit geweest waren. Jack is wel van snuffelen en markeren
Wat ik trouwens met Jack ook wel eens stiekum gedaan heb, is een (kwart) primatourtje geven. Krijgt hij ook als we ergens heen gaan met een auto omdat hij anders strontmisselijk wordt, maar bijverschijnsel is dat hij er ontzettend slaperig van wordt. Op visite ligt hij dan ook vaak braaf te snurken, en toen met die 'lijnrust' ging hij daarmee ook (heel) af en toe uren onder zeil zodat ik weer aan iets anders toekwam dan Jack bezig houden.
Moeilijke denkspelletjes, is dat ook geen mooi hulpmiddel? Jack is na 1 sessie met een Nina Ottossonspel wel een dag lang zijn energie kwijt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit werkt bij honden heel anders dan bij mensen, beter is dan om gewoon kalmeringsmiddelen voor honden te gebruiken.Je zou eventueel valium/diazepam pillen kunnen gebruiken.
Standaard is dat acepromazine in de vorm van Calmivet. Op dit middel wordt niet door iedere hond hetzelfde gereageerd. De standaard aanbevolen dosis van 1 tablet per 10 kilo hond is voor de meeste honden te hoog. De ene hond wordt van een kwart pilletje al heel erg rustig, een andere van gelijk gewicht heeft 2 pillen nodig. Kwestie van uitproberen dus, beginnend met een minimale dosering en het effect beoordelen.
Als je hond echt iets nodig heeft om rustig van te worden en te blijven gedurende een revalidatie-periode is dit middel prima te gebruiken. Beter een tijdje suf en opgeknapt dan niet opknappen.
Je kunt ook iets als Valeriaan proberen, daar reageren veel honden ook goed op.
- Carmen
- Zeer actief
Nou we willen toch nog even proberen om het zelf op te lossen ook al vind meneer en wij zelf het niet leuk. Valeriaan ga ik idd eens naar kijken wat dat doet voor Arie.
Wordt het ondoenlijk ga ik vragen om wat voor middel het gaat
Wordt het ondoenlijk ga ik vragen om wat voor middel het gaat
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Vriendin van me heeft een bull terrier die toen hij 4,5 maand was zijn poot had gebroken.
Die kanonskogel hield je echt niet rustig, dus hij is inderdaad gesedeerd.
Weet zo even niet wat hij heeft gekregen, maar kan dat wel navragen.
Gevoelsmatig is het natuurlijk heel sneu en zielig, maar hij is helemaal hersteld en loopt weer prima.
Die rust had hij echt nodig.
Die kanonskogel hield je echt niet rustig, dus hij is inderdaad gesedeerd.
Weet zo even niet wat hij heeft gekregen, maar kan dat wel navragen.
Gevoelsmatig is het natuurlijk heel sneu en zielig, maar hij is helemaal hersteld en loopt weer prima.
Die rust had hij echt nodig.
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Je zou Rust compositum van Groene Os kunnen geven.
- Bonnie F
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Wat is er zo erg aan sedatie?
Mensen realiseren zich meestal al niet dat ze gesedeerd zijn (of in welke mate) laat staan honden. Bovendien zullen honden dit niet negatief labelen.
Een hond die wil stuiteren maar dat niet mag vind ik wel zielig.
Met welke medicatie je honden het beste kan sederen weet ik niet, daar heb ik geen verstand van. Maar dat zal niet moeilijk uit te zoeken zijn.......
Mensen realiseren zich meestal al niet dat ze gesedeerd zijn (of in welke mate) laat staan honden. Bovendien zullen honden dit niet negatief labelen.
Met welke medicatie je honden het beste kan sederen weet ik niet, daar heb ik geen verstand van. Maar dat zal niet moeilijk uit te zoeken zijn.......

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
- Carmen
- Zeer actief
Omdat ik al die chemsche troep niet klakkeloos in onszelf dus ook niet in onze honden stop mits het niet strikt noodzakelijk is. En vooralsnog gaat het nu redelijk. Zijn poot lijkt aanzienlijk beter te gaan en hij lijkt te wennen aan de rust.Bonnie F schreef:Wat is er zo erg aan sedatie?
- Bonnie F
- Zeer actief
Fijn dat het al wat beter gaat.Carmen schreef:Omdat ik al die chemsche troep niet klakkeloos in onszelf dus ook niet in onze honden stop mits het niet strikt noodzakelijk is. En vooralsnog gaat het nu redelijk. Zijn poot lijkt aanzienlijk beter te gaan en hij lijkt te wennen aan de rust.Bonnie F schreef:Wat is er zo erg aan sedatie?
Mijn opmerking over sedatie was meer algemeen bedoeld (ik ben nog niet zo'n geoefend forumschrijver).
Als het niet nodig is, is dat heel mooi!
En dat van die chemische troep kan ik wel begrijpen.

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Klopt inderdaadHanneke2 schreef:Als ik me goed herinner heeft Kaya van Caro na haar operatie op een gegeven ogenblik ook iets kalmerends gekregen. Wellicht kan zij er iets zinnigs over zeggen.
Toen Kaya 1,5 was (en een stuiterbal), werd ze geopereerd aan ED. 6 tot 8 weken rust en de eerste paar weken absolute rust, dus alleen in de tuin plassen/poepen.
Toen heeft ze tijdelijk een kalmerend middel gekregen, ik weet niet meer exact voor hoe lang, maar ik schat zo'n 2 weken.
Het beviel toen prima eigenlijk. Ze was er niet echt heel suf van, maar gewoon een stuk rustiger. Zo was het voor haar een stuk minder erg om praktisch niks te mogen doen.
- Daisy@
- Zeer actief
Martijn schreef:En wat betekent dat dan in de praktijk?Daisy@ schreef: Hou een hond dan liever helder, dat ik zelf moeite moet doen om hem rustig te houden.
Hoe doe je dat?
Sorry, beetje late reactie, had het gemist.
Ik had bij Spike al het grote voordeel dat hij van metacam suffer werd. En dat had hij ook flink nodig toen met z'n heupoperatie's.
Verder kleine rondjes lopen. Als hij te wild werd dan deed ik m'n mond open dat hij rustiger deed, en dat deed hij dan ook wel.
Nu mag hij ook soms wat minder door de artrose. Als hij eens iets te wild doet hoef ik maar iets te zeggen, en niet eens boos, en hij doet kalmer aan.
Bij Daisy is het eigenlijk vrij makkelijk. Die is van zichzelf heel rustig. En met stem kun je haar heel rustig houden.
Scheelt misschien enorm dat ik honden heb die in huis vrij rustig zijn hoor. Zal ook niet bij iedere hond/ras zo zijn.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Is Bach Rescue een optie?

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Carmen
- Zeer actief
Hij krijgt nu Valeriaan en hoewel ik er zelf niet in geloofde, blijkt het wonderwel goed aan te slaan.moosje schreef:Is Bach Rescue een optie?
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Mooi!
Hoeveel geef je hem?
Hoeveel geef je hem?
- Carmen
- Zeer actief
1 tablet passiflora forte van dr vogel per dag. Eind van de dag merk je gewoon dat hij uitgewerkt raakt, echt heel apartWil de hond schreef:Mooi!
Hoeveel geef je hem?
- Daisy@
- Zeer actief
Dat is fijn!
Misschien dat ik het met andere honden wél zou doen. Ik ging voor het gemak even van m'n eigen honden uit.
Bij sommige honden is het heel moeilijk om ze rustig te houden.
Misschien dat ik het met andere honden wél zou doen. Ik ging voor het gemak even van m'n eigen honden uit.
Bij sommige honden is het heel moeilijk om ze rustig te houden.
- Carmen
- Zeer actief
Dat blijkt wel weer want ik geloof er niet in en toch helpt hetInge O schreef:bij kruidengeneeskunde is het geen kwestie van geloven hoor, er zitten gewoon aktieve stoffen uit kruiden in waarvan men de werking goed kent (en waaruit eeuwen geleden ook de 'gewone' geneeskunde ontstaan isCarmen schreef:1 tablet passiflora forte van dr vogel per dag. Eind van de dag merk je gewoon dat hij uitgewerkt raakt, echt heel apartWil de hond schreef:Mooi!
Hoeveel geef je hem?).
Maar het moet wel passen bij een dier. Rescue hebben we hier gebruikt en voor zowel Kira als Basco leek het niks te doen, vandaar dat ik dat nu ook niet geprobeerd heb.