Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

steriliseren voor de 1e loopsheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

steriliseren voor de 1e loopsheid

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Hallo,

Kan iemand mij vertellen welke voor en nadelen er hangen aan het steriliseren voor de 1e loopsheid???
Volgens sommige dierenartsen is het het beste om een teefje voor de 1e loopsheid te laten steriliseren , omdat er anders het risoco bestaat op melkierkanker en baarmoederkanker.
Is daar ooit onderzoek naar gedaan?

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, daar is onderzoek naar gedaan.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=150882

Daar vind je ook een link naar het onderzoek in kwestie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ja, daar is onderzoek naar gedaan.

Bedankt. :wink:
Weet je ook of dat geldt voor een sterilisatie via een laperascopische ingreep? De baarmoeder wordt niet weggehaald.
(met dank aan Desi)
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

MonaToetje schreef:
Marjoleine schreef:Ja, daar is onderzoek naar gedaan.

Bedankt. :wink:
Weet je ook of dat geldt voor een sterilisatie via een laperascopische ingreep? De baarmoeder wordt niet weggehaald.
Volgens mij geld dat ook voor een laproscopische castratie.
De eierstokken worden weggehaald en de baarmoeder verschrompeld dan.
Tenminste, zo heb ik het begrepen. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, klopt, het gaat om de hormonale ingreep en die heb je dus als de eierstokken worden weggehaald.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Was er bij sterilisatie voor de eerste loopsheid niet meer kans op botkanker? Heb ik ooit ergens gelezen.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

het is castratie geen sterilisatie en dat geeft zowieso meer kans op botkanker. via google er er heel veel over te vinden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:Was er bij sterilisatie voor de eerste loopsheid niet meer kans op botkanker? Heb ik ooit ergens gelezen.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=290 :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
angelique 69

Re: steriliseren voor de 1e loopsheid

Ongelezen bericht door angelique 69 »

IK zou dat nooit doen, alleen als het medisch nootzakelijk is.Dierenartsen geven dit altijd aan als reden mar voor de eerste loops heid zou ik zelf nooit doen.Dierenartsen vertellen lang niet ALLES zoals vacht problemen die je dan hebt enz en in mijn ogen zijn ze allen maar uit op het geld.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Bij Jamey gedaan en eeuwig spijt ervan... Ze is in een aantal opzichten qua gedrag nog steeds heel erg pupperig namelijk...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind het wel grappig dat je deze vraag in het subforum "fokken" gezet hebt. :smile1:
Verder heb ik geen ervaring met het steriliseren (castreren) vóór de eerste loopsheid.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Wij doen het niet omdat ze bij drie jaar pas uitgegroeid zijn en geestelijk volwassen zijn.
Ook kan als ze negatief gedrag hebben dit versterkt worden omdat ze dus nog niet geestelijk volwassen zijn.
Dit is mij vertelt daarom hebben wij besloten te wachten met castreren/steriliseren.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Of als je bang bent voor een hersentumor: kop eraf voor de derde maand :hmmm:

Vraag me altijd af waarom je een teefje zo jong zou willen castreren. Als er problemen zijn met de loopsheid, of enorme schijnzwangerschappen of een andere medische noodzaak...maar die heb je natuurlijk nog niet als je teefje nog zo jong is :19:

Net als het heel jong zomaar castreren van reutjes.

Neem dan geen hond.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

tekkel schreef:Of als je bang bent voor een hersentumor: kop eraf voor de derde maand :hmmm:

Vraag me altijd af waarom je een teefje zo jong zou willen castreren. Als er problemen zijn met de loopsheid, of enorme schijnzwangerschappen of een andere medische noodzaak...maar die heb je natuurlijk nog niet als je teefje nog zo jong is :19:

Neem dan geen hond.
Bij mij werd het dringend aangeraden door mn DA... En toen wist ik niet genoeg om ertegenin te gaan. Met Yore ging het ineens heel 'anders'. "Wil je ermee gaan fokken?" op mijn ja werd er verder niet op ingegaan...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Hutsje
Zeer actief

tekkel schreef:Of als je bang bent voor een hersentumor: kop eraf voor de derde maand :hmmm:

Neem dan geen hond.
maar na de 2/3e loopsheid heeft het geen zin meer voor de kanker. ik doe het helemaal niet zonder medische indicatie, maar goed.
Afbeelding
Aileen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Buddy (labrador), helaas van ons heen gegaan *1994-2009+ We missen je lieve Kanjer!!

Lucky (tibetaanse terrier) 16-07-1998

Digger (engelse cocker spaniel) 24-06-2010
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aileen »

Ik persoonlijk ben tegen het snijde aan gezonde lichaam! Zolang er nog niets medisch (gedrags) problemen zijn zou ik me eigen honden niet laten castreren.

Mensen laten zich ook niet castreren om te voorkomen dat ze op later(e) leeftijd baarmoederkanker oid kunnen krijgen.

Verder kan ik je niet vertellen wat er voor- en nadelen van is!
Afbeelding
tekkel
Erelid

Hutsje schreef:maar na de 2/3e loopsheid heeft het geen zin meer voor de kanker. ik doe het helemaal niet zonder medische indicatie, maar goed.
ja, dat bedoel ik ook.
tsja, als de baarmoeder eruit is, kan er daar in elk geval geen kanker meer komen. vandaar m'n opmerking over 'kop eraf' :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Hutsje
Zeer actief

tekkel schreef:
Hutsje schreef:maar na de 2/3e loopsheid heeft het geen zin meer voor de kanker. ik doe het helemaal niet zonder medische indicatie, maar goed.
ja, dat bedoel ik ook.
tsja, als de baarmoeder eruit is, kan er daar in elk geval geen kanker meer komen. vandaar m'n opmerking over 'kop eraf' :wink:
als je voor de 1e loopsheid castreert loopt je hond de minste kans op kanker, ook op melkklierkanker. als je later castreert valt dit voordeel weg, dat bedoelde ik ;).
Afbeelding
tekkel
Erelid

Hutsje schreef:
tekkel schreef:
ja, dat bedoel ik ook.
als je voor de 1e loopsheid castreert loopt je hond de minste kans op kanker, ook op melkklierkanker. als je later castreert valt dit voordeel weg, dat bedoelde ik ;).
Ja. dat snapte ik wel -- ik kan de knipoogsmilie niet meer vinden: dan maar deze :eek: :tong: :cry: :slaap: :blah: :mrgreen: :pffff:

Ik bedoelde dan ook: als je alles uit wilt sluiten moet je alles eraf hakken. Het leven bestaat uit risico's: het grootste risico op sterven is leven :oeps: :boos: :klaar: :mann: :E:
Hutsje
Zeer actief

tekkel schreef: Ja. dat snapte ik wel -- ik kan de knipoogsmilie niet meer vinden: dan maar deze :eek: :tong: :cry: :slaap: :blah: :mrgreen: :pffff:

Ik bedoelde dan ook: als je alles uit wilt sluiten moet je alles eraf hakken. Het leven bestaat uit risico's: het grootste risico op sterven is leven :oeps: :boos: :klaar: :mann: :E:
helemaal eensch :lol1: (maar dacht dat jij er anders over dacht omdat jij eeb wel gecastreerd hebt ;)
Afbeelding
tekkel
Erelid

Hutsje schreef:
tekkel schreef: Ja. dat snapte ik wel -- ik kan de knipoogsmilie niet meer vinden: dan maar deze :eek: :tong: :cry: :slaap: :blah: :mrgreen: :pffff:

helemaal eensch :lol1: (maar dacht dat jij er anders over dacht omdat jij eeb wel gecastreerd hebt ;)
Ja, die heeft vier nestjes gehad en gedroeg zich belachelijk tijdens haar loopsheid, daar was werkelijk geen land mee te bezeilen/bezijlen (heb even een taalkundige blackout :80: ). Bovendien had ze een cyste bij een tepel en een grote wrat op d'r kop: heb toen alledrie maar meteen laten doen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Het beperken van schijnzwangerschappen en baarmoederontstekingen (lagen er niet recent weer forumhonden kantjeboord door baarmoederontsteking?) is natuurlijk best positief te noemen. Van al mijn gecastreerde teven, meestal zo rond een jaar of 5, heeft niet eentje ooit mamatumoren ontwikkeld, maar dat zal gewoon mazzel geweest zijn.

Ik blijf er wel bij dat het adviseren van vroegcastratie niet slechts voor de vulling van portemonnee van de DA kan zijn. Er zal best een pittige lezing over geweest zijn of een prof in Utrecht is groot voorstander. Om hun portemonnee te spekken moeten ze alle teven eerst een poos loops laten worden, dan behandelen tegen schijnzwangerschap, nog een poosje loopsheid wegprikken, mamatumoren verwijderen, baarmoederontsteking behandelen met spoelingen en AB en daarná een keertje castreren. Dát levert pas geld op ;-)
Hutsje
Zeer actief

tekkel schreef:
Hutsje schreef:

Ja, die heeft vier nestjes gehad en gedroeg zich belachelijk tijdens haar loopsheid, daar was werkelijk geen land mee te bezeilen/bezijlen (heb even een taalkundige blackout :80: ). Bovendien had ze een cyste bij een tepel en een grote wrat op d'r kop: heb toen alledrie maar meteen laten doen.
ja, dan had ik het ook laten doen ;)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Het beperken van schijnzwangerschappen en baarmoederontstekingen (lagen er niet recent weer forumhonden kantjeboord door baarmoederontsteking?) is natuurlijk best positief te noemen. Van al mijn gecastreerde teven, meestal zo rond een jaar of 5, heeft niet eentje ooit mamatumoren ontwikkeld, maar dat zal gewoon mazzel geweest zijn.

Ik blijf er wel bij dat het adviseren van vroegcastratie niet slechts voor de vulling van portemonnee van de DA kan zijn. Er zal best een pittige lezing over geweest zijn of een prof in Utrecht is groot voorstander. Om hun portemonnee te spekken moeten ze alle teven eerst een poos loops laten worden, dan behandelen tegen schijnzwangerschap, nog een poosje loopsheid wegprikken, mamatumoren verwijderen, baarmoederontsteking behandelen met spoelingen en AB en daarná een keertje castreren. Dát levert pas geld op ;-)
Het risico op de ene kankersoort wordt minder, maar levert voor een andere soort weer groter risico op.
Dus of je nou door de hond of door de kat gebeten wordt? :U:

De hele vroege castratie zie ik niet zitten.
Laat een hond eerst maar eens volwassen worden.
Dat je daarna een teef niet al te laat castreert uit angst voor een baarmoederontsteking zou ik me wel weer goed voor kunnen stellen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

De reden waarom ik dit topic heb geplaatst is omdat een van mijn pupkopers hun pupje wilde laten steriliseren.
En ze is helaas 2 weken geleden gesteriliseerd.....

Linda
(met dank aan Desi)
ranetje
Zeer actief

MonaToetje schreef:De reden waarom ik dit topic heb geplaatst is omdat een van mijn pupkopers hun pupje wilde laten steriliseren.
En ze is helaas 2 weken geleden gesteriliseerd.....

Linda
Het is niet anders.
Leg je er maar bij neer :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”