Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alvleesklierontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maxiem
Zeer actief

Alvleesklierontsteking

Ongelezen bericht door Maxiem »

Max kreeg rond haar zevende verjaardag acute alvleesklierontsteking en het werd naderhand niet beter. Ze staat dus nu al bijna 2,5 jaar op hetzelfde dieet: 's morgens blikvoer, tussen de middag witvis en 's avonds kipfilet. Over haar ontbijt en avondeten krijgt ze Zymoral om de pancreas te helpen met het verteren. We hebben een keer geprobeerd de Zymoral af te bouwen en daar werd ze meteen erg ziek van.
Nu lijkt het echter te laatste tijd plotseling iets beter te gaan. Dus ongeveer een week geleden zijn we nogmaals begonnen met de Zymoral afbouwen, ze krijgt het nu alleen nog over haar ontbijt. En dat lijkt goed te gaan.
Alleen vanochtend gebeurde er iets - normaal gesproken - vrij ergs. Max kreeg heel stom in een onbewaakt ogenblik een pakje boter te pakken. Iets zwaarders voor de pancreas bestaat bijna niet.
Maar het gekke is, ze is nu nog steeds zo gezond als een vis en vertoont helemaal geen tekenen van buikpijn.
Zou het kunnen dat na ruim twee jaar stabiel te zijn geweest, de pancreas plotseling heel erg veel beter aan het worden is? Het lijkt er dus sterk op, maar het lijkt me zo vreemd. Er is helemaal niks veranderd, behalve dat Max ouder is geworden en dat lijkt me nu juist net niet helpen. Is zo'n plotselinge spontane verbetering mogelijk?
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Alvleesklierontsteking

Ongelezen bericht door ranetje »

Geen idee :wink:
Maar ik ben wel blij dat dat pakje boter geen narigheid heeft gebracht :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Lijkt mij absoluut geen slim idee, om die medicatie voor vertering af te bouwen.
De pancreas maakt zelf die stoffen niet meer aan, dus moet het kunstmatig enzymen binnenkrijgen.
De pancreas is nu waarschijnlijk rustig, maar je wil toch niet meemaken dat er opnieuw een pancreatitis ontstaat.

( ik ben zelf chronisch pnacreatitispatient, ben natuurlijk geen hond :mrgreen: Maar die enzymen heb je nodig voor de vertering, anders begint alle ellende opnieuw)
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Mickey heeft het als pup gehad en die heeft 6 maanden heel licht verteerbaar gegeten,enzymen heeft ze nooit gehad,sinsdien,ze is bijna 13,heeft ze er nooit meer last van gehad.
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

thom schreef:Lijkt mij absoluut geen slim idee, om die medicatie voor vertering af te bouwen.
De pancreas maakt zelf die stoffen niet meer aan, dus moet het kunstmatig enzymen binnenkrijgen.
De pancreas is nu waarschijnlijk rustig, maar je wil toch niet meemaken dat er opnieuw een pancreatitis ontstaat.

( ik ben zelf chronisch pnacreatitispatient, ben natuurlijk geen hond :mrgreen: Maar die enzymen heb je nodig voor de vertering, anders begint alle ellende opnieuw)
Zou ik ook niet doen. Mijn zusjes alvleesklier werkt ook niet optimaal. Als ze stopt met haar medicijnen krijgt ze standaard buikkrampen vlak na het eten.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

thom schreef:Lijkt mij absoluut geen slim idee, om die medicatie voor vertering af te bouwen.

Nee, ik snap wat de medicijnen doen. Maar het lijkt er dus sterk op dat de pancreas die enzymen juist wel weer zelf aanmaakt. Ook zonder - of met minder - medicijnen lijkt de vertering prima te werken en vertoont Max geen enkel teken van buikpijn. Ik vraag me dus af, gebeurt het vaker dat de pancreas plotseling sterk verbetert? Ik weet dat toen ze net pancreatitis had gekregen, de DA zei dat het vanzelf beter kon worden, maar kan het ook nadat de pancreas al 2 jaar verminderd heeft gewerkt? De pancreas was sowieso niet helemaal kapot, want ze heeft geen diabetes en kon altijd wel een beetje eten zelf verteren.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Als de pancreas niet helemaal kapot is, dan zou het kunnen zijn dat de restfunctie zich aan het herstellen is of al hersteld zijn. Wat goed dat ze geen diabetes heeft gekregen, is toch wel een indicatie hoe 'kapot' de pancreas is.
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik vraag me dus af, gebeurt het vaker dat de pancreas plotseling sterk verbetert?
Zoals je hierboven kunt lezen,bij Mickey dus wel.
Afbeelding
PvO

Ongelezen bericht door PvO »

Ik ben er sinds 2,5 week ook achter dat Puck een ontstoken alvleesklier heeft. Ze is echt enorm ziek geweest, heel mager (nog steeds) en is opgenomen geweest in de Dierenkliniek in Utrecht. Het was bijna een week onduidelijk wat ze nou echt mankeerde want haar lever- en nierwaarden waren veel te hoog. Na drie dagen aan het infuus gezeten te hebben is ze gelukkig opgeknapt en sinds 1,5 week is ze weer thuis. De eerste paar dagen thuis wilde ze niet eten, ze heeft aangepast eten voor een nierdieet blikjes en brokjes van Hills. Verder zit ze aan maagzuurremmers, pijnstillers en enzymen om haar alvleesklier te ontzien. Morgen moeten we terug met haar naar Utrecht en afhankelijk van het bloedonderzoek wordt er een biopt van haar lever en alvleesklier gemaakt. O ja, sinds dinsdagavond heeft ze ook nog antibiotica omdat er een bacterie in haar urine is gevonden. :oohja: Gelukkig heeft ze er zelf geen last van (denk ik) want ze is gelukkig weer heel vrolijk, wil weer graag loslopen (de eerste paar dagen ontliep ze andere honden en wilde ze zo snel mogelijk naar binnen). Wat ik graag zou willen weten of iemand van jullie ervaring heeft met Carnibest. Ik heb de laatste tijd flink wat rond gekeken op internet, en op die manier ook op dit forum gestuit :D,daar kwam ik de site van Carnibest tegen zij hebben 'Carnibest natuurvoer Pancreas'. Heeft iemand daar ervaring mee?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”