Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ervaringen met prothese (achterpoot)?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

jelle
Zeer actief

ervaringen met prothese (achterpoot)?

Ongelezen bericht door jelle »

Hallo allen,

het is al weer even geleden dat ik over de problemen met Vigo's poot had geschreven. Samenvattend: afgelopen december begon hij te manken, en het probleem bleek in zijn knie te zitten. Eerst werd gedacht aan een bottumor; dat was het gelukkig niet. De diagnose was uiteindelijk dat het een nogal zeldzame bijwerking was van zijn Leishmaniose-infectie, waarbij botwoekeringen ontstonden.

De laatste maanden hebben we een hoop lopen prutsen met alle soorten pijnstillers die maar voorhanden zijn, maar al met al wordt het alleen maar erger. Hij loopt er nu helemaal niet meer op. Vanochtend zijn foto's gemaakt waarop voor mijn lekenoog het probleem ook alleen maar groter lijkt te zijn geworden.

De kans is erg groot dat er geen alternatieven meer voorhanden zijn en dat amputatie het enige zinnige is dat over blijft. Dan heeft ie er in ieder geval geen last meer van... triest maar waar.

Nu vond ik op internet iets over achterpootprotheses (firma Hodes). Is er iemand die daar ervaringen mee heeft? Ik heb nog geen idee of dat uberhaupt een optie is voor Vigo, maar ben toch wel al benieuwd.
Het probleem zit dus bij zijn knie, weet nog niet of het beperkt kan worden tot amputatie van alleen de onderpoot of dat er ook een (stuk van) het bovenbeen aangetast is, kan me ook voorstellen dat de mogelijkheden voor protheses daarmee samenhangen.

Op zich redt ie zich nu ook best goed op drie poten, maar je merkt toch dat hij minder actief en mobiel is; vandaar dat ik het wel een relevante optie vind om te onderzoeken.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: ervaringen met prothese (achterpoot)?

Ongelezen bericht door marian* »

Ik heb zelf geen ervaring met protheses en ken ook niemand die een hond heeft daarmee,maar weet wel dat Hodes het hier al heel lang voor mensen maakt en ook een goede naam heeft.Ze zijn ook voor zover ik weet de eerste en enige in NL die het voor dieren doen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

marian* schreef:Ik weet wel dat Hodes het hier al heel lang voor mensen maakt en ook een goede naam heeft.Ze zijn ook voor zover ik weet de eerste en enige in NL die het voor dieren doen.
Je kunt altijd contact opnemen met Hodes.
Ze geven een eerlijk advies wat het beste zou zijn. Een prothese of een brace voor de poot als dat een betere optie zou zijn.
Ze zijn heel begaan met de honden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Wat zijn de risico's die een leish hond loopt tijdens en na zo een operatie... denk dat je daar ook even heel goed overna moet denken... als je de poot laat amputeren is best een flinke operatie wat veel stress geeft , ook erna... narcose is voor leish echt niet top... het risico dat de leish in alle heftigheid de kop op steekt is volgens mij best groot.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

ik weet dat het niet ideaal is en heb dat ook bij de DA voorgelegd. Echter, nu is de last die hij van de poot heeft gewoon beperkend voor zijn kwaliteit van leven. Ondanks pijnstillers doet het gewoon zeer. Er moet echt sowieso íets gebeuren...

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
zoe
Zeer actief

Ongelezen bericht door zoe »

Bij mijn hond is 2 jaar geleden een poot geamputeerd ivm een tumor. De afwijking zat ook zo in de buurt van de knie maar de amputatie is hoog uitgevoerd omdat de hond anders overal met z'n stompje tegenaan loopt. Wij hebben nooit een prothese overwogen omdat een hond zich prima kan redden op 3 poten. Ze kan echt heel hard rennen op haar 3 poten. Ik ken jou hond natuurlijk niet maar mijn hond zou ik er in elk geval echt geen plezier mee doen. Ik kan me voorstellen dat het bij de zwaardere rassen een optie zou kunnen zijn.
groetjes van Joke
poot van Tender
jelle
Zeer actief

Hoi

dank voor je reactie!
normaliter zou ik er ook vanuit gaan dat het op drie poten ook wel kan en hij is er ook al heel behendig mee, maar ik merk toch dat hij bijvoorbeeld liever/sneller gaat liggen op het veldje etc. Zijn voorpoten (ellebogen) zijn ook niet helemaal briljant en als hij toch nog een vierde ledemaat zou kunnen gebruiken zou dat wel de andere poten wat minder belasten natuurlijk. Maar dan moet hij er wel echt goed mee uit de pootjes kunnen natuurlijk, anders is het helemaal geen meerwaarde.

Afbeelding

zoe
Zeer actief

Ongelezen bericht door zoe »

Ja, als de voorpootjes ook niet meer zo top zijn moet je er misschien wel voor kiezen want de andere poten worden gewoon zwaarder belast dat is zeker waar :jank:
Indi gaat tijdens onze wat langere wandelingen ook wel een paar keer liggen, ze is gewoon eerder moe.
Ik laat ook regelmatig haar andere poten nakijken door de DA en dat gaat nog steeds goed.
Misschien moet je eerst contact opnemen met Hodes om te weten hoever je moet laten amputeren.
Ik weet dat bij mensen hoge amputaties de lastigste zijn voor het dragen van een prothese, wellicht is dat bij honden ook wel het geval. Ik wens je in elk geval heel veel sterkte met wat je ook doet, want het is een moeilijk proces om de beslissing te nemen om tot amputatie over te gaan.
groetjes van Joke
poot van Tender
tootjeko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese Podengo medio en Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door tootjeko »

Wat je ook mee moet laten wegen is dat hij nu het gewicht van de poot die hij niet gebruikt mee moet dragen.
En dat is natuurlijk ook vermoeiend en belemmerd de hond dus in zijn doen en laten.
Bijna 3 maanden geleden is onze hond aan haar knie geopereerd en heeft toen een week of 4 op 3 poten rond gehuppeld.
Ik heb toen gezegd, mocht ik ooit voor de beslissing komen te staan om een poot te laten amputeren bij haar dan zou ik daar niet over na hoeven te denken. Ze redde zich uitstekend op 3 poten.

Succes bij het nemen van deze moeilijke beslissing.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Toevallig zeiden ze laatst op Animal cops dat een hond veel gemakkelijker loopt als de slechte poot weg is dan al shij er nog aanbungelt en hij er last van heeft. Een lichte niet te grote hond redt het op zich prima op drie poten, maar dat ze het veel beter redden met een geamputeerde poot dat wist ik niet het klinkt wel logisch. Heel veel sterkte met je beslissing. Zelf zou ik een prothese denk ik enkel overwegen bij een grote, zware hond of eventueel als de andere poten ook slecht zijn en weinig belasting mogen hebben.

Anne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik denk dat je ook moet meetellen dat een prothese de problemen weleens zou kunnen vergroten.En dan denk ik aan drukplekken enz.
Die prothese kan nog zo goed gemaakt zijn:er ontstaat slijtage en dat kan problemen opleveren die je liever niet wilt.Bente heeft op de hei weleens echt met een 3-potige Harzer fuchs geracet die uitermate goed uit de voeten kon op die 3 poten.
Afbeelding
Op dit filmpje is het niet echt goed te zien,maar deze hond en Bente hebben aardig lopen te racen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Wat naar zeg! Gaat het er bij Vigo dan vooral om dat hij de buiging/knik niet meer kan maken of is de hele knie sowieso het probleem. Bij TTA-operaties bijv. (die Bill heeft ondergaan omdat zijn kruisband stuk was) maken ze een met een titanium plaat/kooi min of meer een 'nieuwe knie'. Ik heb er wel een artikel over, als je wilt kan ik de wel even voor je opzoeken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”