Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vreselijke jeuk en veel verharen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Vreselijke jeuk en veel verharen

Ongelezen bericht door Frenk »

Frenk is sinds een week of anderhalf/twee ongelofelijk aan het krabben en verharen. Het valt echt met plukken tegelijk uit. Soms lijkt het wel alsof hij sneeuwt. Ik borstel hem nog steeds trouw elke dag en echt van top tot teen. Ik haal er dan twee volle handen haar/wol uit, maar het lijkt niks te helpen. :U:
Is dit gewoon de ruiperiode en kan het jeuken daardoor verklaard worden of moet ik aan iets anders denken? En ik dacht dat Frenk geen ruiperiode zou hebben, maar het lijkt er nu toch sterk op :denken: Iemand die iets herkend? :19:
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Re: Vreselijke jeuk en veel verharen

Ongelezen bericht door flatcoat »

Geen idee of dit de rui periode voor Frenk is, maar misschien is het slim om hem één dezer dagen eens te wassen zodat veel losse haren verdwijnen en dan eens kijken of hij nog steeds zoveel jeuk heeft en haar blijft verliezen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Hier gaat het ruien ook altijd gepaard met veel jeuk.
Wassen of zwemmen versnelt het proces wel wat, de losse haren komen dan wat meer naar de oppervlakte.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Hier heeft Boy ook jeuk als zijn ondervacht los komt. Maar toen het niet ophield bleek hij toch nog last van vlooien te hebben, ondanks dat ik hem daartegen had behandeld.
Bij de dierenarts hebben we ook kalmerende shampoo gekregen, en ik moet zeggen dat dat erg geholpen heeft.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

flatcoat schreef:Geen idee of dit de rui periode voor Frenk is, maar misschien is het slim om hem één dezer dagen eens te wassen zodat veel losse haren verdwijnen en dan eens kijken of hij nog steeds zoveel jeuk heeft en haar blijft verliezen.
Ja, dat heb ik ook al geprobeerd. Maar dat lijkt niet te helpen :(:
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Geef je hem schapenvet, of olie. Tegen het sneeuwen/schilferen ??
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

misschien zou je kunnen overwegen om hem wat vacht kruiden van de Groene Os te gaan geven,
je zou ook eens met hem naar de trimslon kunnen gaan vragen of zij het misschien herkennen, die mensen hebben een schat aan ervaring meestal
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Visolie?
Frenk
Zeer actief

thom schreef:Geef je hem schapenvet, of olie. Tegen het sneeuwen/schilferen ??
Nee, het schilfert niet, maar het "sneeuwt" van de haren, meestal kleine bolletjes/pluisjes/klitten haar. Maar hij krijgt wel die knoflook/schapenvet bonbons m.n. tegen vlooien/teken.
S@ndr@ schreef:je zou ook eens met hem naar de trimslon kunnen gaan vragen of zij het misschien herkennen, die mensen hebben een schat aan ervaring meestal
We gaan sowieso met grote regelmaat naar de trimsalon. Dat kan niet anders met zo'n vacht :mrgreen: Wat zij (Lupa van dit forum) daar zegt is dat Frenk sowieso gewoon echt onwijs veel haar heeft. Zoveel en zo dik :N: We hebben binnenkort weer een afspraak staan, dan wordt hij weer geknipt. Ik zal haar dan natuurlijk ook weer over deze jeuk/verhaar episode inlichten. Wat me vooral verbaasd is dat het haarverlies nu zoveel groter is dan normaal het geval was. Tot nu toe borstelde en kamde ik hem zo om de twee dagen en dan haalde ik een flinke handvol haar/wol eruit. Wassen ongeveer 1x per anderhalf/twee weken, of als hij erg vies was. Wassen met speciale shampoo en conditioner en goed droogfohnen en kammen/borstelen. Met een borstelsessie ben ik wel een uur bezig, van top tot teen. Nu kan ik wel dagelijks kammen en dan haal ik er echt twee handen vol haar uit. Echt zoveel haar :eek: Er zijn hele honden die het met minder moeten doen :mrgreen:
Het tweede waar ik me over verbaas is dat hij tot nu toe nauwelijks haren achterliet op de bank of de grond en als ik nu 's ochtends of na een paar uur thuis kom, dan ligt de bank en het kleed vol met allemaal grotere en kleinere haarpluizen. :19:
Zijn huid ziet er (voor zover ik die uberhaupt kan zien hoor. Je ziet nauwelijks huid als je de haren opzij duwt, zo dicht staan ze op elkaar) rustig uit. Geen bulten, geen irritatieplekken :?
Geer schreef:Visolie?
Dat zou ik erbij kunnen gaan geven. Gewoon van de Etos of Kruidvat bij wijze van spreken? En hoeveel geef ik een hond van een kilo of 11 dan?
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ik geef Yla zalmolie van Biofood. Te koop bij de dierenzaak.
Daar zit zo'n dispencer op, en zij krijgt 2x dgs 3 s'spuitjes' over haar eten.
Zij weegt zo'n 34 kg, en het helpt wel enigszins tegen het hele erge verharen.
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik geef het Sophie in capsules, van NML. Ik heb een tijdje olie over het voer gegeven, maar Soofje hangt met haar lange oren in haar eten. Die rook naar wat dagen zelf naar een sardien :mrgreen: Ik geef haar bij iedere maaltijd (dus twee keer per dag) een capsule over het voer. En mezelf ook :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

doe je niet teveel aan wassen, borstelen, vlo/teek prefentie ed.
dat zijn hele ritme ontregeld is?
Frenk
Zeer actief

yamie schreef:doe je niet teveel aan wassen, borstelen, vlo/teek prefentie ed.
dat zijn hele ritme ontregeld is?
Ik hou al z'n hele leven, dus nu anderhalf jaar, hetzelfde ritme aan qua wassen en borstelen. Dit is ook wat me door de trimster is aangeraden qua onderhoud. Ik gebruik hondenshampoo, dus dat kan het ook niet zijn. Qua preventie houd ik me aan het schema van 1x per 4 weken een pipetje. En dat ook al zolang als ik me kan herinneren. :denken:
Het is echt een verschil van dag en nacht met zeg twee weken geleden. En er is dus niks noemenswaardig veranderd. :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Ik heb van de mevrouw van de dierenwinkel biergist meegekregen. Volgens haar heeft het met het weer te maken en blijft bij meer honden de "rui" hangen. Ze zei dat ze me wel allerlei middeltjes kon meegeven en dat die vast ook wel zouden helpen, maar dat ouderwets biergist het net zo goed zou doen. En toen kreeg ik gratis een plastic zakje met biergist tabletten. Natuurlijk een erg aardig gebaar, dat sowieso. :ok: Maar wat vinden jullie van haar advies? En kan biergist verder nog kwaad om te geven?
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Frenk schreef:We hebben binnenkort weer een afspraak staan, dan wordt hij weer geknipt.
Met knippen verandert er eigenlijk niets. Het wordt alleen korter. Kan hij niet geplukt worden? Of een keertje scheren (zal wel niet mogen van de trimmers, maar het lijkt me zo heerlijk voor de hond :wink: ).
Als hij zo'n dichte vacht heeft hoeft hij toch al die pipetjes tegen vlooien en teken niet? Die komen er dan toch niet doorheen? Ik probeer maar mee te denken :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Frenk
Zeer actief

tekkel schreef:Met knippen verandert er eigenlijk niets. Het wordt alleen korter. Kan hij niet geplukt worden? Of een keertje scheren (zal wel niet mogen van de trimmers, maar het lijkt me zo heerlijk voor de hond :wink: ).
Knippen maakt bij hem wel degelijk uit. Dat was na de eerste keer knippen heel duidelijk :wink: Hij heeft ook niet dezelfde vacht als de Lhasa bij ons op de KC. Veel meer haar en veel wolliger. Plukken kan volgens mij alleen met plukvachten en dat heeft hij niet. Scheren is een absolute no-no :mrgreen: Dan ontploft zo'n vacht pas echt :N: volgens de trimster.
Als hij zo'n dichte vacht heeft hoeft hij toch al die pipetjes tegen vlooien en teken niet? Die komen er dan toch niet doorheen? Ik probeer maar mee te denken :wink:
Ik trek de haren uit elkaar en druk dan de pipet leeg op de haaraanzet, dat staat ook precies zo op de verpakking. Dus dat lijkt me geen probleem :scratch: Het blijft dan wel een behoorlijke tijd een natte plek, maar ik dacht dat dat gewoon zo hoorde?
Dank voor het meedenken :ok:
Afbeelding
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

Mijn Havanezers verliezen de laatste maand ook meer haar dan normaal en hebben veel van die hele kleine pluizige klitjes als ik ze kam dus het zal wel de tijd van het jaar zijn.
Ik denk dat Frenk's dikke (loslatende onder)vacht zijn huid een beetje verstikt en dat hij daardoor jeuk krijgt.
jeuk hebben die van mij niet maar die hebben niet zo'n dikke vacht als Frenk.

Misschien kan Lupa naast het korter knippen ook zijn vacht wat uitdunnen?
en niet een hele fijne kam gebruiken want dan haal je veel te veel haar eruit en dat kan ook averechts werken.
waar kam/ borstel je Frenk mee als ik vragen mag?
Groetjes Patries
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Frenk schreef:Ik heb van de mevrouw van de dierenwinkel biergist meegekregen. Volgens haar heeft het met het weer te maken en blijft bij meer honden de "rui" hangen. Ze zei dat ze me wel allerlei middeltjes kon meegeven en dat die vast ook wel zouden helpen, maar dat ouderwets biergist het net zo goed zou doen. En toen kreeg ik gratis een plastic zakje met biergist tabletten. Natuurlijk een erg aardig gebaar, dat sowieso. :ok: Maar wat vinden jullie van haar advies? En kan biergist verder nog kwaad om te geven?
Biergist bevordert de produktie van de onderwol ...... is mij ooit verteld. Nou weet ik niet of Frenk erg veel klitten heeft in zijn ondervacht maar als dat wel zo is, zou ik geen biergist tabletten geven.
Is hij toevallig kort geleden geënt? Enten kan ook wel eens "vreemde" reacties geven.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

patricia schreef:Mijn Havanezers verliezen de laatste maand ook meer haar dan normaal en hebben veel van die hele kleine pluizige klitjes als ik ze kam dus het zal wel de tijd van het jaar zijn.
Ik denk dat Frenk's dikke (loslatende onder)vacht zijn huid een beetje verstikt en dat hij daardoor jeuk krijgt.
jeuk hebben die van mij niet maar die hebben niet zo'n dikke vacht als Frenk.
Frenk heeft inderdaad ook allemaal van die kleine pluizenbolletjes/klitjes. En ik denk ook dat die vacht verstikt, maar dan zou kammen verlichting moeten brengen. En dat doet het helemaal niet. Echt totaal niet, zelfs...
Misschien kan Lupa naast het korter knippen ook zijn vacht wat uitdunnen?
en niet een hele fijne kam gebruiken want dan haal je veel te veel haar eruit en dat kan ook averechts werken.
waar kam/ borstel je Frenk mee als ik vragen mag?
Volgens een andere trimster bevordert het effileren juist het dikker worden van de wol :N: Ik zal dat eens met Lupa bespreken als ik haar weer zie. Ik kam Frenk met een slickerborstel, een gewone pinnenborstel, een grove metalen kam en een fijne metalen kam. In wisselende volgorde :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

flatcoat schreef:Biergist bevordert de produktie van de onderwol ...... is mij ooit verteld. Nou weet ik niet of Frenk erg veel klitten heeft in zijn ondervacht maar als dat wel zo is, zou ik geen biergist tabletten geven.
Is hij toevallig kort geleden geënt? Enten kan ook wel eens "vreemde" reacties geven.
Frenk heeft niet zozeer klitten, maar gewoon onwijs veel wol :19: Hij is in april (als ik het me goed herinner) geent voor we op vakantie gingen.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

In een vacht als deze krijg je los haar door krabben, niet andersom.

De vacht kan door Domenica uitgewold worden, inkorten, effileren of scheren heeft geen zin. Jawel, het heeft zin in de vorm van dat jij minder (want korter) haar tegenkomt. Die onderwol moet er gewoon uit en ooit krijgt hij wel een wat normalere vacht. Hoe lang dit kan duren is afwachten maar tot een maand of 18 zou ik het gerust de tijd geven. Dit is ook ongeveer wat we in het vorige topic hierover gezegd hebben, toch?
Frenk
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:In een vacht als deze krijg je los haar door krabben, niet andersom.

De vacht kan door Domenica uitgewold worden, inkorten, effileren of scheren heeft geen zin. Jawel, het heeft zin in de vorm van dat jij minder (want korter) haar tegenkomt. Die onderwol moet er gewoon uit en ooit krijgt hij wel een wat normalere vacht. Hoe lang dit kan duren is afwachten maar tot een maand of 18 zou ik het gerust de tijd geven. Dit is ook ongeveer wat we in het vorige topic hierover gezegd hebben, toch?
Dat kan ik me niet herinneren, maar als jij het zegt, dan geloof ik het direct.
Het is nu zoveel erger dan tot nu toe, qua jeuk en qua haarverlies. Is er iets wat ik voor hem kan doen om de jeuk te verlichten?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wassen en kammen, maar dat doe je al ;-)

Heeft hij jeuk op specifieke plekken?
Frenk
Zeer actief

Vanochtend tijdens het kammen van zijn buik zag ik opeens een vlo :N: Arme vent. Die heeft dus al de hele tijd jeuk door vlooien :(: (en z'n vacht helpt ongetwijfeld ook niet)
Ik geef hem dagelijks knoflook, gebruik die knock-out spray van espree regelmatig en doe maandelijks een pipetje (laatste keer advantage) :S: . Ik dacht echt dat ik vlooien uitgesloten had... :M: Ik voel me zo stom. :N:

Mijn plan nu is om hem te wassen met die defencare shampoo van virbac (en het hele huis te spuiten met de omgevingsspray) en hem dan een pipetje van prac-tic (als ik die hier vandaag ergens kan halen) in z'n nek te drukken. Goed plan?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”