Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het vers vlees en zuurgraad verhaal?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Het vers vlees en zuurgraad verhaal?

Ongelezen bericht door Jacksel »

Toen ik (poosje terug alweer) bij de dierenarts was (niet mn vaste da, maar ze werken tegenwoordig met zn 2en op de praktijk, wist ik niet maar let ik de volgende keer wel beter op), gaf ik aan dat ik 'preventief' ontwormen onnodig vind, ten eerste omdat preventief ontwormen niet eens kan (was de DA het mee eens), maar ten tweede omdat ik voornamelijk vers voer, en de zuurgraad in de maag dan hoger wordt, waardoor de kans op worm-infectie een stuk kleiner wordt.

Volgens haar was dat onzin, zuurgraad in de maag is altijd hetzelfde, namelijk 2. Dus onafhankelijk van het type voer. Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat ik 1 keer (in plaats van de aangeraden 4 keer) per jaar ga ontwormen, daar ben ik zelf ook wel oké mee...

Maar hoe zit dat nou met vers voer en de zuurgraad in de maag? DA kon me nogal makkelijk overdonderen, omdat ik dit soort dingen wel ongeveer heb opgeslagen door er hier over te lezen, maar niet exact, zeg maar...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Dat zeg ik al jaren dat dat niet logisch kan zijn, maar blijkbaar blijven mensen dat geloven. Vers of brok het maakt niet uit, de zuurtegraad van de maag blijft hetzelfde. Een maag past zich aan naargelang wat er op dat moment in de maag bevind. Of de hond nu dagen vers eet of dagen brok dat maakt geen verschil. Ik ga dit enkel geloven als ik echt wetenschappelijk bewijs hierover vind en niet omdat mensen op forums of websites dit beweren zonder bewijs op wetenschappenlijk vlak. Dus als iemand hier een artikel over vind met bewezen wetenschappelijk onderzoek, zend me maar een bericht ben altijd benieuwd om over zo'n dingen te lezen. :wink:

Ik voer overigens vers :wink:
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Mee eens, ik wacht ook nog altijd op het bewijs dat het zo is.

En ik voer dus rustig (zonder problemen) vers en brok door elkaar en niet die flauwekul van 8 uur ertussen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Daar zijn wel onderzoeken naar gedaan hoor. Zowel door Donath als door Mogens Eliasen. Kijk maar eens in de bibliotheek van Barfplaats (een van de rauwvoer-fora).

Uit die onderzoeken bleek dat het maagzuur van een rauw vleesetende hond heel zuur is en maar een pH waarde heeft van 1.
Het maagzuur van een hond die brok (graan) eet is niet zo zuur en heeft een veel hogere Ph-waarde, 4 of 5.

Onderzoek doen naar de zuurgraad van maagsap is natuurlijk ook niet zo heel ingewikkeld. :wink:
Laatst gewijzigd door Rami op 15 jun 2009 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik dacht dat dat ook nodig was om botten goed te kunnen verteren? :denken:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Het vers vlees en zuurgraad verhaal?

Ongelezen bericht door Frenk »

Jacksel schreef:Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat ik 1 keer (in plaats van de aangeraden 4 keer) per jaar ga ontwormen, daar ben ik zelf ook wel oké mee...
Waarom zou je dat nou doen?
Preventief ontwormen werkt niet, dat zegt zij ook toch? En curatief ontwormen (dus als er klachten zijn) dat deed je toch al :19:

Wat heeft de discussie over de zuurgraad er dan eigenlijk nog mee te maken? :denken: :mrgreen:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Frenk schreef:
Jacksel schreef:Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat ik 1 keer (in plaats van de aangeraden 4 keer) per jaar ga ontwormen, daar ben ik zelf ook wel oké mee...
Waarom zou je dat nou doen?
Preventief ontwormen werkt niet, dat zegt zij ook toch? En curatief ontwormen (dus als er klachten zijn) dat deed je toch al :19:

Wat heeft de discussie over de zuurgraad er dan eigenlijk nog mee te maken? :denken: :mrgreen:
Dat heeft er ook niets mee te maken. Wat wel zo is, is dat een gezonde volwassen hond niet zo gauw ziek zal worden van een worm, larf of eitje.
En preventief ontwormen is onzin. Ergo: pas gaan ontwormen als je hond echt ziek is en/of na een positieve uitslag van een mestonderzoek. :wink:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

laat dan 1 keer per jaar een mestonderzoek dan ipv gelijk spul erin te stoppen
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:Daar zijn wel onderzoeken naar gedaan hoor. Zowel door Donath als door Mogens Eliasen. Kijk maar eens in de bibliotheek van Barfplaats (een van de rauwvoer-fora).

Uit die onderzoeken bleek dat het maagzuur van een rauw vleesetende hond heel zuur is en maar een pH waarde heeft van 1.
Het maagzuur van een hond die brok (graan) eet is niet zo zuur en heeft een veel hogere Ph-waarde, 4 of 5.

Onderzoek doen naar de zuurgraad van maagsap is natuurlijk ook niet zo heel ingewikkeld. :wink:
Dan heb je het ook over honden die ofwel dit eten ofwel dat en niet over honden die een combi aan dingen krijgen. Dat een hond ineens maagzuur pH 4 krijgt terwijl hij brokken eet, ja dat kan. Is zoals ik het zei een maag past zich aan, aan het voedsel dat er op dat moment in bevind, een hond (of eender welk levend wezen met een maag) heeft geen standaard maagzuur pH gehalte heel de tijd. Dat past zich aan, aan de inhoud van de maag. Een mooi onderzoek zou zijn (en dan echt wetenschappenlijk opgebouwd zoals het hoort en uitgevoerd door neutrale wetenschappers en niet aanhangers van dit of dat) een brokkenhond zijn maagzuur meten met lege maag, dan als hij brok eet en dan als hij vers eet. Hetzelfde doen met een hond die altijd vers eet. En dan een hond nemen die zowel brok als vers te eten krijgt en weer op die 3 momenten onderzoeken en tussen die 3 momenten telkens een vastendag, dan pas kan men spreken van een vergelijking. Maar zoiets gebeurt niet. Onderzoek ernaar doen is zeker niet ingewikkeld maar het juist doen zonder voorkeuren dat is iets anders.
Rami
Zeer actief

Linsey schreef:
Rami schreef:Daar zijn wel onderzoeken naar gedaan hoor. Zowel door Donath als door Mogens Eliasen. Kijk maar eens in de bibliotheek van Barfplaats (een van de rauwvoer-fora).

Dan heb je het ook over honden die ofwel dit eten ofwel dat en niet over honden die een combi aan dingen krijgen. Dat een hond ineens maagzuur pH 4 krijgt terwijl hij brokken eet, ja dat kan. Is zoals ik het zei een maag past zich aan, aan het voedsel dat er op dat moment in bevind, een hond (of eender welk levend wezen met een maag) heeft geen standaard maagzuur pH gehalte heel de tijd. Dat past zich aan, aan de inhoud van de maag. Een mooi onderzoek zou zijn (en dan echt wetenschappenlijk opgebouwd zoals het hoort en uitgevoerd door neutrale wetenschappers en niet aanhangers van dit of dat) een brokkenhond zijn maagzuur meten met lege maag, dan als hij brok eet en dan als hij vers eet. Hetzelfde doen met een hond die altijd vers eet. En dan een hond nemen die zowel brok als vers te eten krijgt en weer op die 3 momenten onderzoeken en tussen die 3 momenten telkens een vastendag, dan pas kan men spreken van een vergelijking. Maar zoiets gebeurt niet. Onderzoek ernaar doen is zeker niet ingewikkeld maar het juist doen zonder voorkeuren dat is iets anders.

Mja, ik reageerde gewoon op de oorspronkelijke vraag van TS of het maagzuur van 'de hond' (als in iedere hond) hetzelfde is. En dat is dus niet zo. :wink: Maagzuur van honden die brokken eten blijkt een andere Ph-waarde te hebben dan versgevoerde honden.

Het hele verhaal van brokken mengen met rauw (vlees)bot - en of dat wel of niet kan/mag - heeft toch niets mee de vraag van TS van doen? :19:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik zal wel blind zijn, heb de bibliotheek op barfplaats doorgezocht, maar kan er niets vinden over zuurgraad? Anders zou ik het kunnen doorsturen naar de DA praktijk namelijk :wink:

En wat betreft het ontwormen, Jamey is helemaal kindergek en lik-gek, dus vandaar voor de zekerheid toch een keer per jaar, omdat de kans dat ze wormen doorgeeft als ze die heeft heel erg groot is. En da's niet de bedoeling. Ik denk ook niet dat een zo'n pilletje per jaar (nouja, in haar geval zelfs een half pilletje) heel veel kwaad kan, zo ernstig is dat nou ook weer niet.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Rami schreef:pas gaan ontwormen na een positieve uitslag van een mestonderzoek. :wink:
hier kan ik me nog wel in vinden
Rami schreef:pas gaan ontwormen als je hond echt ziek is
maar hier ben je gewoon te laat i.m.o.
Rami
Zeer actief

Jacksel schreef:

Ik zal wel blind zijn, heb de bibliotheek op barfplaats doorgezocht, maar kan er niets vinden over zuurgraad? Anders zou ik het kunnen doorsturen naar de DA praktijk namelijk :wink:

En wat betreft het ontwormen, Jamey is helemaal kindergek en lik-gek, dus vandaar voor de zekerheid toch een keer per jaar, omdat de kans dat ze wormen doorgeeft als ze die heeft heel erg groot is. En da's niet de bedoeling. Ik denk ook niet dat een zo'n pilletje per jaar (nouja, in haar geval zelfs een half pilletje) heel veel kwaad kan, zo ernstig is dat nou ook weer niet.
Ik zie het ook niet zo gauw staan in de bibliotheek maar als je "maagzuur mogens eliasen" intikt bij de zoekfunctie aldaar krijg je wel heel veel hits, moet je zelf even doorspitten...
Of laat je da anders gewoon zelf zoeken naar publicaties van Mogens Eliasen of Donath. Hartstikke interessant leesvoer (als je geïnteresseerd bent in voeding voor de hond).

En over kinderen en wormenbesmetting via honden: kinderen spelen ook buiten (op het gras waar honden hebben geplast/gepoept) in zandbakken (weer die poep en pies, maar dan vaak van katten), ze komen met hun tengels overal aan, stoppen die tengels weer in hun mond, dus een hondenlik meer of minder kan er ook nog wel bij! :mrgreen:
Kortom: kinderen kunnen op weet ik veel hoeveel manieren een wormenbesmetting oplopen, dus je hond ontwormen voor dat ene kind dat een lik krijgt van jouw hond? Hmmm... ik vind het een beetje onzin. Sorry! :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Tulp schreef:
Rami schreef:pas gaan ontwormen na een positieve uitslag van een mestonderzoek. :wink:
hier kan ik me nog wel in vinden
Rami schreef:pas gaan ontwormen als je hond echt ziek is
maar hier ben je gewoon te laat i.m.o.
Ja, je hebt gelijk. :wink: Ik bedoel ook niet 'echt ziek' in de zin van heel ziek, maar meer dat als je het vermoeden hebt dat je (gezonde, volwassen) hond wellicht last heeft van een wormenbesmetting (spugen, diaree, afvallen) dat dat natuurlijk wel een reden is om te ontwormen (liever nog eerst een mestonderzoek doen).
Pups en oudere/verzwakte honden is sowieso een ander verhaal.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef: Ik zie het ook niet zo gauw staan in de bibliotheek maar als je "maagzuur mogens eliasen" intikt bij de zoekfunctie aldaar krijg je wel heel veel hits, moet je zelf even doorspitten...
heb ik net geprobeerd via google en verder dan 5 pagina's links naar voerfora kwam ik jammer genoeg niet :oeps: .
Nee, niet via Google. De zoekfunctie van Barfplaats zelf. Ik krijg dan twee pagina's met topics/hits, heb ze alleen niet allemaal doorgespit. Sorry! :mrgreen:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef:
Inge O schreef:
Rami schreef: Ik zie het ook niet zo gauw staan in de bibliotheek maar als je "maagzuur mogens eliasen" intikt bij de zoekfunctie aldaar krijg je wel heel veel hits, moet je zelf even doorspitten...
heb ik net geprobeerd via google en verder dan 5 pagina's links naar voerfora kwam ik jammer genoeg niet :oeps: .
Nee, niet via Google. De zoekfunctie van Barfplaats zelf. Ik krijg dan twee pagina's met topics/hits, heb ze alleen niet allemaal doorgespit. Sorry! :mrgreen:
deed ik net en ik vond alleen topics die daarover gaan :oeps: :mrgreen: .
Oh echt waar? En niet het bewuste artikel/onderzoek?
Misschien weet Sandra (met de goldens) wel waar het te vinden is... :idea:
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Linsey schreef:

Mja, ik reageerde gewoon op de oorspronkelijke vraag van TS of het maagzuur van 'de hond' (als in iedere hond) hetzelfde is. En dat is dus niet zo. :wink: Maagzuur van honden die brokken eten blijkt een andere Ph-waarde te hebben dan versgevoerde honden.

Het hele verhaal van brokken mengen met rauw (vlees)bot - en of dat wel of niet kan/mag - heeft toch niets mee de vraag van TS van doen? :19:
Ik heb het hier ook niet over het wel of niet mogen mengen, gewoon dat als ze een onderzoek doen, ze de 3 grote groepen zouden moeten onderzoeken om te kijken of maagzuur inderdaad anders is bij honden die vers gevoederd worden en niet enkel op het moment dat ze vers krijgen. Had het een beetje verkeerd verwoord :wink:
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: Afbeelding :U:

:mrgreen:
Oh heb ik je blij gemaakt met een dooie mus. :mrgreen: Sorry!
Ik heb wel het E-book van Mogens Eliasen, misschien staat het daar in. :19:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Linsey schreef: Ik heb het hier ook niet over het wel of niet mogen mengen, gewoon dat als ze een onderzoek doen, ze de 3 grote groepen zouden moeten onderzoeken om te kijken of maagzuur inderdaad anders is bij honden die vers gevoederd worden en niet enkel op het moment dat ze vers krijgen. Had het een beetje verkeerd verwoord :wink:
Ah, ik snap het. Nee, zo is het idd nooit onderzocht, volgens mij. :wink:
Verder denk ik zelf dat mengen (zeker als het gaat om kkv + brok) niet zo veel kwaad kan. Tenminste, als je zelf zo voert (dus brok + vers) en je hond/honden hebben een goede spijsvertering/ontlasting en 'doen' het verder goed, dan is er niet zo veel aan de hand, denk ik.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb wel een vertaalde tekst gevonden van een bijeenkomst van Mogens Eliasen waar hij het over het maagzuur heeft, maar daar kan je niet uit halen dat hij er effectief onderzoek naar gedaan. Is gewoon iets wat hij beweert en dan gaat het vooral over het verteren van botten en het maagzuur. Op barfplaats heb ik ook een topic gevonden van iemand die in 2004 juist hetzelfde vroeg of er echt wetenschappelijke literatuur is die bewijst dat het maagzuur verandert door het dieet, maar ook toen niets.
Ik twijfel heel erg dat er ooit echt onderzoek is naar gedaan, sinds niemand je ooit naar een artikel kan wijzen waaruit blijkt dat er onderzoek naar gedaan is op wetenschappelijke basis. Lijkt me nou toch niet zo moeilijk om als chemicus zo'n onderzoek in elkaar te zetten. :denken:

Het enige wat ik gevonden had, is dat de maag kan geprikkeld worden door bepaalde voedingsstoffen en daardoor zuurder maagzuur produceerd (in dat geval vlees dus), maar dat is juist hetzelfde als wat ik dus al zei. Dat de zuurtegraad van maagzuur wordt bepaald door datgene wat op dat moment in de maag zich bevind en niet door wat het dier al maanden eet.

Nog iets waar ik juist aan denk, als dit echt allemaal waar is dan zou je dus een hond die uitsluitend brokken eet nooit zomaar op vers mogen overzetten. Heel veel mensen zetten de honden cold turkey over zonder problemen, dan zou dit niet mogelijk zijn, het spreekt zich allemaal wat tegen :wink:
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Onderzoek gedaan bij brokgevoerde honden, waarin 'bewezen' is dat het maagzuur door de dag heen aan verandering onderhevig is. Het zgn. cleansing effect.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picren ... obtype=pdf

En onderstaande info:

Kan rauw voedsel Salmonella bacterieen bevatten?
Ja, het is mogelijk dat voedsel besmet is met salmonella en sommige mensen vermijden rauwe voeding, zonder eerst na te denken over alle feiten. Ten eerste hebben honden een zeer zuurrijk maagzuur (pH 1), een milieu dat niet bacterie-vriendelijk is. Salmonella kan op dat pH niveau niet overleven en vergt tenminste een pH waarde van 4 of hoger om te vermenigvuldigen. Salmonella vermenigvuldigt zich het beste bij een pH waarde tussen de 6.5-7.5.

Ten tweede zijn er verschillen tussen de lengte van ons spijsverteringskanaal en dat van de hond. Bij de hond is er dus een kortere tijd tussen opname van en uitscheiding en zodoende is er minder tijd dat de bacterie in het spijsverteringskanaal zit. Hoe minder tijd de bacterie doorbrengt in het spijsverteringssysteem, hoe minder kans er is dat de bacterie de spijsverteringsbariere doorbreekt en het lichaam in dringt. Ook is het belangrijk om notie te nemen van de verschillen in het spijsverteringssysteem bij een koolhydraat-rijke voeding (brokken) en een koolhydraat-arme voeding. Mensen hebben a-amylase in het speeksel. Honden hebben dit enzym niet in hun speeksel. Dit enzym begint (bij de mens) koolhydraten te verteren zodra we koolhydraten nuttigen. Bij honden begint de vertering van koolhydraten pas wanneer de koolhydraatrijke voeding de maag bereikt en het grootste deel van de vertering vindt pas plaats in de dunne darm. Het hoge percentage koolhydraat in brokken leidt tot situaties waar het voedsel in langer in het spijsverteringssysteem blijft zitten (8-12 uur). Een dieet gebaseerd op rauw vlees doet er slechts de helft over (4-6 uur) waardoor er dus een veel geringere kans is dat bacterieen het lichaam binnen kunnen dringen.

Bij dit onderzoek hebben de maag van de hond gesimuleerd en de pH waarde van het maagzuur bestudeerd. Zowel bij brokken als bij rauwe vleesvoeding. De resultaten van dit onderzoek zijn in dit grafische plaatje te zien:

In beide gevallen (zowel brokken als rauw vlees voer) toont aan dat er een verandering plaats vindt in pH waarde. Bij brokken stijgt de pH waarde alleen naar pH 6 terwijl bij de rauw vleesvoeding de pH waarde niet verder stijgt als een pH 3. Brokken blijven dus al langer in het spijsverteringssysteem (zoals boven al beschreven is) en dat is ook nog eens in een meer basisch millieu. Dit kan significante betekenis hebben aangezien de pH waarde in de maag een van de belangrijkste barrieres is tegen salmonella. Deze resultaten laten in ieder geval het verschil zien hoe honden brokken en rauw vlees verteren. Verdere conclusies kunnen uit deze bevindingen nog niet getrokken worden (meer onderzoek nodig)".

Vrij vertaald van http://www.mountaindogfood.com/HealthCare/Salmonella
Bron: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 647.0.html
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Het is algemeen bekend ook dat dieren in het wild wel degelijk wormen kunnen hebben en ook daarvan sterven. Zo goed als elk dier in het wild is besmet met wormen. Denk maar eens eventjes aan de vossenlintworm. Wormeieren zijn bestand tegen zeer extreme omstandigheden, ze vormen een harde capsule. Eitjes van de hondenlintworm (tussengastheer onder andere herten) bijvoorbeeld kunnen extreme zuurtegraden aan en temperaturen van -70°C tot +60°C. Dus zoals ook dikwijls beweert wordt dat invriezen deze eieren dood bij een temperatuur van al -18°C klopt ook niet. En ook dat maagzuur ze altijd dood ook niet. De kans dat een hond wormen krijgt als ze brok of rauw eten is even groot of even klein lijkt me zo. Ik ken honden die wormen hebben gehad die vers aten en honden die wormen hebben gehad die brok aten, allemaal gezonde honden.
Rami
Zeer actief

Dankjewel Sandra!
Maar staat er in het E-book van Eliasen ook iets over die zuurgraad. Er staat me iets van bij...
Overigens zie ik hier in "Wat moet mijn hond eten" van Prof. Dr. Donath een heel hoofdstuk over het hele maagzuurverhaal. Hoofdstuk: Het chemische verteringsproces. Alleen is dat een beetje veel om over te tikken (6 bladzijden).
Nou ja, het boek wordt nog wel eens aangeboden op MP, dus wie er interesse heeft... :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Linsey schreef:Het is algemeen bekend ook dat dieren in het wild wel degelijk wormen kunnen hebben en ook daarvan sterven. Zo goed als elk dier in het wild is besmet met wormen. Denk maar eens eventjes aan de vossenlintworm. Wormeieren zijn bestand tegen zeer extreme omstandigheden, ze vormen een harde capsule. Eitjes van de hondenlintworm (tussengastheer onder andere herten) bijvoorbeeld kunnen extreme zuurtegraden aan en temperaturen van -70°C tot +60°C. Dus zoals ook dikwijls beweert wordt dat invriezen deze eieren dood bij een temperatuur van al -18°C klopt ook niet. En ook dat maagzuur ze altijd dood ook niet. De kans dat een hond wormen krijgt als ze brok of rauw eten is even groot of even klein lijkt me zo. Ik ken honden die wormen hebben gehad die vers aten en honden die wormen hebben gehad die brok aten, allemaal gezonde honden.
Zeker, maar gezonde, sterke, volwassen dieren gaan vaker niet dan wel dood aan een wormenbesmetting. En dat heeft mi niet per se met de zuurgraad te maken van de verteringssappen, maar zeker wel met het volledige gestel van een dier.
En als je van mening bent dat een versgevoerde hond 'gezonder' is dan een die met brokken wordt gevoerd, zou je kunnen stellen dat een rauwgevoerde hond wellicht minder snel ziek zal zijn/worden van wormen.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Linsey schreef:Het is algemeen bekend ook dat dieren in het wild wel degelijk wormen kunnen hebben en ook daarvan sterven. Zo goed als elk dier in het wild is besmet met wormen. Denk maar eens eventjes aan de vossenlintworm. Wormeieren zijn bestand tegen zeer extreme omstandigheden, ze vormen een harde capsule. Eitjes van de hondenlintworm (tussengastheer onder andere herten) bijvoorbeeld kunnen extreme zuurtegraden aan en temperaturen van -70°C tot +60°C. Dus zoals ook dikwijls beweert wordt dat invriezen deze eieren dood bij een temperatuur van al -18°C klopt ook niet. En ook dat maagzuur ze altijd dood ook niet. De kans dat een hond wormen krijgt als ze brok of rauw eten is even groot of even klein lijkt me zo. Ik ken honden die wormen hebben gehad die vers aten en honden die wormen hebben gehad die brok aten, allemaal gezonde honden.
Zeker, maar gezonde, sterke, volwassen dieren gaan vaker niet dan wel dood aan een wormenbesmetting. En dat heeft mi niet per se met de zuurgraad te maken van de verteringssappen, maar zeker wel met het volledige gestel van een dier.
En als je van mening bent dat een versgevoerde hond 'gezonder' is dan een die met brokken wordt gevoerd, zou je kunnen stellen dat een rauwgevoerde hond wellicht minder snel ziek zal zijn/worden van wormen.
Inderdaad als je het zo stelt dan geef ik je gelijk daarin, al geloof ik zelf niet dat honden die vers krijgen zowieso gezonder zijn dan eender welke brokkenhond (de brok op zich maakt ook uit), maar dat is een discussie op zich natuurlijk. Maagzuur van de maag speelt daarin dan geen rol bij het al dan niet hebben van wormen, een hond (eender welke) kan inderdaad perfect wormen hebben en toch gezond zijn (moet ook wel ter overleving van de wormensoorten).
Rami schreef:Dankjewel Sandra!
Maar staat er in het E-book van Eliasen ook iets over die zuurgraad. Er staat me iets van bij...
Overigens zie ik hier in "Wat moet mijn hond eten" van Prof. Dr. Donath een heel hoofdstuk over het hele maagzuurverhaal. Hoofdstuk: Het chemische verteringsproces. Alleen is dat een beetje veel om over te tikken (6 bladzijden).
Nou ja, het boek wordt nog wel eens aangeboden op MP, dus wie er interesse heeft... :wink:
Ik zal eens kijken of hem hier in de boekhandel kan bestellen. Altijd interessant om te lezen :ok:
Rami
Zeer actief

Re:

Linsey schreef:
Inderdaad als je het zo stelt dan geef ik je gelijk daarin, al geloof ik zelf niet dat honden die vers krijgen zowieso gezonder zijn dan eender welke brokkenhond (de brok op zich maakt ook uit), maar dat is een discussie op zich natuurlijk. Maagzuur van de maag speelt daarin dan geen rol bij het al dan niet hebben van wormen, een hond (eender welke) kan inderdaad perfect wormen hebben en toch gezond zijn (moet ook wel ter overleving van de wormensoorten).
Ik denk dat 'gezondheid' van een hond een optelsom is van meerdere aspecten en niet van voeding alleen. Genen spelen natuurlijk mee, maar ook de plek waar de hond leeft (luchtvervuiling), de beweging die hij/zij krijgt, de verdere verzorging.
Ik denk wel dat goede voeding bijdraagt aan de gezondheid van een hond. En voor mij is die goede voeding dan een zelf samengesteld menu op basis van (vlees)bot, orgaan, spiervlees van verschillende diersoorten + wat groente, ei etc..
Maar goed, voor een ander zijn brokken of kvv of een mengvorm van dit alles de ideale voeding. :wink:
Linsey schreef: Ik zal eens kijken of hem hier in de boekhandel kan bestellen. Altijd interessant om te lezen :ok:
Ik ben bang dat het niet meer in de reguliere boekhandel te krijgen is. Ik heb hier een (vierde, herziene) herdruk uit 1973 met ISBN-nummer 906010156-1. Misschien heb je wat aan deze info. :ok:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Re: Re:

Inge O schreef:
Rami schreef: Ik denk dat 'gezondheid' van een hond een optelsom is van meerdere aspecten en niet van voeding alleen. Genen spelen natuurlijk mee, maar ook de plek waar de hond leeft (luchtvervuiling), de beweging die hij/zij krijgt, de verdere verzorging.
Ik denk wel dat goede voeding bijdraagt aan de gezondheid van een hond.
dat doet het zeker. maar als je dan zo doorslaat als een goede (barf-)vriend van me die doodleuk zei dat mijn honden alleen maar 'overleefden' op brok.......nou, ik word niet snel boos, maar toen werd ik het wel en zo'n uitspraak vergeet ik ook niet snel.

hoe bekrompen kan je het maken zeg :19: .
Je hebt gelijk, dat is idd doorslaan. 'Doorslaan in iets' zit overigens niet zo in mij, dus op dat soort uitspraken zul je me niet zo snel betrappen. :wink:
(En mocht je dat wel doen, moet je me er maar op wijzen. Ik ben wel - wezenlijk- geïnteresseerd in voeding voor honden (zoals een ander geïnteresseerd is in fokken of in behendigheid of in showen) maar ik probeer het wel allemaal in de juist proporties te blijven zien.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: nee, ik denk niet dat ik jou daar al ooit op betrapt heb en dat maakt het ook leuk discussiëren met je :ok: . er valt overigens niet zo gek veel te discussiëren want over veel hoofdlijnen zijn we het wel eens :mrgreen: .
met toch één (cruciaal) verschil : dat ik ook een aantal doorwegende nadelen zie in barf (logistiek, verkeerde samenstelling (door sommigen), ethisch (het (vaak) voeren van honden ten koste van zielige bio-industriedieren) enz :wink: ).
Ja, ik weet dat die nadelen er zijn. Dat is iets waar ik bewust mee bezig probeer te zijn / over na denk. Ik geef zo veel mogelijk biologisch- en scharrelvlees en verder vooral 'resten' (koppen, strotten, staarten etc. ). Maar goed, ik heb maar twee honden en heb er 'geld voor over'. Mocht ik deze manier van voeren niet meer kunnen betalen, moet ik me toch ook gaan bezinnen... :ugh:
Afbeelding
doutzen
Actief
Mijn ras(sen): teckels
Contacteer:

Ongelezen bericht door doutzen »

met veel belangstelling heb ik jullie berichten gelezen.
ik voer zelf nu bijna 5 jaar vers en ben ook begonnen met half brok half vlees, na verloop van tijd toch over gegaan op vers half barf half kvv , en zie over de jaren wel duidelijk verschil met de brokken, de laste 3jaar heb ik geen vlooien gehad[de honden dan he] , daarvoor was ik jaarlijks bezig die te bestrijden. het is immers bekendt dat vlooien op de zwakker dieren gaan zitten, ook wat de wormen betreft , heb ik weingl last de jongen pups worden wel goed behandeld de oudere dieren alleen als dat nodig.
dan het maag zuur , als je brokken voert zal je hond veel meer water drinken , waardoor de maag als het ware gespoelt wordt en het zuur minder wordt. de maag van brokken hond kan veel minder verdragen. als ik alle voordelen zie die ik laste jaren heb opgemerkt bij mijn eigen honden , zal ik nooit meer terug gaan naar de brokken, 6 maanden deze brok, niet tevreden , weer een ander brok proberen ens, ik begrijp dat het voor somminge mensen moeilijk is de over stap te maken maar het is het proberen waard. :E:

oja ik heb 15 teckels hier rondhuppelen
Afbeelding

leven en laten leven
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Rami schreef: Ik denk dat 'gezondheid' van een hond een optelsom is van meerdere aspecten en niet van voeding alleen. Genen spelen natuurlijk mee, maar ook de plek waar de hond leeft (luchtvervuiling), de beweging die hij/zij krijgt, de verdere verzorging.
Ik denk wel dat goede voeding bijdraagt aan de gezondheid van een hond.
dat doet het zeker. maar als je dan zo doorslaat als een goede (barf-)vriend van me die doodleuk zei dat mijn honden alleen maar 'overleefden' op brok.......nou, ik word niet snel boos, maar toen werd ik het wel en zo'n uitspraak vergeet ik ook niet snel.

hoe bekrompen kan je het maken zeg :19: .
Dat is inderdaad zeer overdreven, maar iets dat wel nogal veel verkondigd word. Ik houd zowieso al niet van napraterij zonder nadenken. De honden krijgen hier ook vers, maar ik denk wel zelf na over alles wat ik op versvoerforums lees en veel daarvan moet je met een korreltje zout nemen en is gewoon reclame om te overhalen. Daar doe ik niet aan mee aan zo'n dingen. Ik vind het altijd interessant om meer te lezen over voeding als het berust op waarheid en niet iets wat door de ene of andere de wereld is in geholpen. Veel mensen die vers voederen hebben nog nooit een prooidier opengemaakt om te kijken wat daar nu juist inzit en belangrijk hoeveel, nemen maar aan dat die % juist zijn, dat is dus het eerste wat ik gedaan heb toen ik met vers begon, prooidier openmaken alles eruit halen, wegen % berekenen. :mrgreen: Zelf nadenken en uitpluizen wil al wel eens helpen. En op het einde is het de eigen ervaring die telt en die eigen ervaring vind ik nog het belangrijkste van al ofdat nu met brok, combi of vers is. :wink:
Ik ben bang dat het niet meer in de reguliere boekhandel te krijgen is. Ik heb hier een (vierde, herziene) herdruk uit 1973 met ISBN-nummer 906010156-1. Misschien heb je wat aan deze info :ok:
Bedankt, ik zal eens gaan rondkijken :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”