Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'bourgondisch eten' slecht?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

wheatylot

'bourgondisch eten' slecht?

Ongelezen bericht door wheatylot »

Een dierenarts zei tegen mij dat het niet goed is om je hond bourgonisch te laten eten. Hij vond dat ik dat deed, en okee... ik geef verschillende dingen...maar is dat meteen slecht?!
Weekje ziet er ongeveer zo uit
- Brokken biofood (ong. 3 dagen per week)
- rodi lappen, meestal pens. (ong. 2 dagen per week)
- blikvoer yarrah (1 dag in de week)
- vlees + groente, kan je barfen noemen denk ik. Eigenlijk altijd hetzelfde: lamshart + sperziebonen en wortelen (1 dag in de week).
Hij is 9 jaar, speelt als een pup, gezond, witte tanden, goeie poep :) Als ik zo naar hem kijk denk ik niet: goh, dat afwisselende eten is slecht... voor hem is het juist wel lekker die afwisseling.

Is dat nou zo verschrikkelijk slecht? De DA zei dat ik beter 1 ding kan kiezen en dat standaard elke dag geven...maar dat lijkt me hartstikke saai en daarbij kan ik niet kiezen wat ik dan wil geven. Daarbij zei hij trouwens ook dat ik beter kan kiezen voor een hills senior...dus misschien dat zijn commerciele gevoel overheersend was voor dit advies.

Zijn er nog meer mensen die zo 'bourgondisch' voeren? Mensen die barven bedoel ik hier niet echt mee, aangezien dat meestal toch best consistent is.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: 'bourgondisch eten' slecht?

Ongelezen bericht door Hutsje »

wheatylot schreef:Daarbij zei hij trouwens ook dat ik beter kan kiezen voor een hills senior...
dit verklaart alles................. :mrgreen: .

ik zou wel het blikvoer weglaten, dat is echt troep en voor het overgrote deel water.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zal me wel druk maken over of hij alle voedingsstoffen binnen krijgt. Brokken zijn meestal zo dat ze genoeg voedingsstoffen bevatten, en van niets te veel. Als jij daarnaast nog andere dingen gaat voeren, zonder uit te rekenen hoeveel hij dan van alles binnen krijgt, is de balans weg.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik mag toch bij god hopen dat bourgondisch eten niet slecht is :N: :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hutsje
Zeer actief

nou, ze voert 5 dagen per week wel "compleet", en daarnaast nog vlees en groente 1 dag dus daar zou ik me niet zo druk om maken. ze kan wel het blikvoer voor kippenvleugels oid vervangen, dan zit ze prima. bovendien is de hond 9 en erg actief en vrolijk dus hij doet het er iig goed op ;)>
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik mag toch bij god hopen dat bourgondisch eten niet slecht is :N: :mrgreen:
nou, iid :jank:
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Zelfs gezonde tafelresten geeft volgens Dr. Lippert al levensverlenging, dus wat dat betreft alles beter dan een heel leven lang dezelfde steriele brokvoeding. Vertrouw nooit op de inhoud van een zak brokvoeding, die vaak juist niet dezelfde vitaminen- en mineralenwerking heeft en vaak zorgt voor onbalans.

Misschien vind je dit leuk om te lezen. Even scrollen naar 'Tafelrestjes zijn gezonder dan hondenbrokken'.
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... oeding.htm
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik zou met er ook niet erg druk om maken.
Maar het blikvoer zou ik inderdaad ook schrappen en van rodi alleen de compleet versie geven.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Nanna schreef:Ik geef ze ook weleens blik hoor, omdat ze het zo verschrikkelijk lekker vinden ;-)
Pedigree Pal dan nog wel, het wordt zowat uit mijn klauwen gerukt.
Ik prak dan voor 5 honden 1 blik door de Smuldier.
Ach, ik snoep ook en eet ook weleens een patatje....
maar toch geen 1 keer per week een blik per hond? af en toe eens en een blik verdelen over 5 honden vind ik dan weer iets heel anders....
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Als de hond er goed op doet en hij eet het graag, dan zou ik niets veranderen. Zeker niet laten overhalen om senior brok te gaan geven. Ik zou gewoon adult brok blijven geven. De hond hoeft echt niet perfect gezond te eten om perfect gezond te zijn. En als hij op 9 jarige leeftijd nog fit is, zie ik niet in waarom je zijn voedingsgewoontes zou veranderen, tenzij je dit zelf wilt. :wink:
wheatylot

En ik maar denken dat niemand reageert, kreeg gewoon geen mailtjes erover (had het wel aangevinkt!)

Jeetje, is blik zo slecht dan? Het is van dat blik met 51% vlees, en hij vindt het zo lekker... het lekkergehalte van zijn eten is altijd te merken aan hoe lang hij zijn bak uitlikt nadat het allang op is, en bij blik komt hij zelfs nog eens terug om na te likken (dat geluid is wel heel ranzig, maar oke).

Inderdaad geef ik 6 dagen p/w (ongeveer dan he, het kan wel eens wisselen, bijv. soms meer kvv dan brok, soms helemaal niet) eten dat uitgebalanceerd is, en van de rodi doe ik meestal pens met zo'n 'compleet'. Alleen die zelfmaakdag is misschien niet helemaal 100% uitgebalanceerd, maar ik denk niet echt dat het een probleem is ofzo.

Ik vond het van de dierenarts echt een verwijt ook, alsof ik hem juist wat te kort deed...ondanks dat hij toch duidelijk bij de gezondere honden van zijn leeftijd hoort. Maarja, het blijft een dierenarts dus vandaar dat ik het toch maar even vroeg. Jammer dat sommige dierenartsen niet meer gewoon alleen arts blijven, maar daarnaast ook een hele commerciële handel ernaast hebben.
Ik was er vandaag voor mijn cavia, en ja hoor: ik kan beter minder vers groente, fruit en kruiden geven...en wel vitamine C pilletjes en van dat uitgebalanceerde voer geven wat ze daar verkopen. Want dan weet je tenminste zeker dat de cavia voldoende vit. C binnenkrijgt...die cavia is 8 jaar! Nog nooit een vit. C pil gehad of wat dan ook...en hij maakt nog steeds de raarste sprongen die er zijn...raar gedoe :boos:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die hond doet het goed toch?
Laat die da lekker kletsen ;)

Hier ook een stokoude cavia (bijna 8, toen viel ie om) en nooit een pil in gegaan.
Die flauwekul altijd met die kunstmatige zooi.

Ik vind het trouwens ook een belediging voor je intellect. Alsof je zelf niet na kan denken.
Als je hond nou ondervoed is en omvalt van de rachitis, of rollend van het spek de deur doorkomt, maar dat is dus duidelijk niet zo.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Hier ook een stokoude cavia (bijna 8, toen viel ie om) en nooit een pil in gegaan.
zie je wel, daardoor viel hij dus om :pffff: :smile: .
Nee, dat kwam doordat de da zei: die worden maar een jaar of drie.
Dat heeft ie gehoord natuurlijk :pffff:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik begin er bijna trek in een blik nat hondenvoer van te krijgen :oeps:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Jaap* schreef:Ik begin er bijna trek in een blik nat hondenvoer van te krijgen :oeps:
Ik heb er hier nog wel een staan.Maar ja,wel van de Aldi :oeps:

@TS:ik denk dat menig hond zijn poten zou aflikken bij dit dieet :ok:
Maar ik zou dat blikvoer toch wel minderen;ik heb het hier alleen heel af en toe voor het errug lekkere in huis.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Het lijkt mij een prima week dieet, kregen meer honden maar zo te eten :wink: Ook een keer blik in de week moet gewoon kunnen denk ik. Ik eet ook zeker één keer per week een dagje minder gezond :mrgreen:
elly p
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 bassets

Ongelezen bericht door elly p »

Als je hond goed uitziet en gelukkig is, waarom zou je dan veranderen ?
Lekker weekmenuutje, lijkt me zo !

@Jaap : lekker blik nat hondevoer met een frietje
:ok:
Afbeelding
Groetjes, Elly
Pablo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier

Ongelezen bericht door Pablo »

Ik denk dat het allemaal met zijn portomonnee te maken heeft :mrgreen:
Hij heeft veel liever dat je bij hem komt om honden en caviavoer.
Afbeelding
wheatylot

Ik heb toch maar besloten om naar een andere DA te gaan..deze wordt mij gewoon veel te commercieel!!

Maar ik had nog een vraagje, iedereen vind de lijst mooi...alleen zijn jullie over de blikvoer niet zo positief. Ik zou graag willen weten wat er dan precies zo met die blikvoer is, ik weet dat niet...
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat jij doet lijkt mij helemaal ok hoor.

blikvoer is trouwens veel te lekker (en slecht) om wekelijks te geven :mrgreen:

mijn lola krijgt het een paar keer per jaar (zeg kerst, haar verjaardag etc :piew: ) en als ze het blikje dan ziet wordt ze al maf zo lekker vindt ze het! :cheer:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik dacht een keer 'goh, laat ik een lekker blik vlees voor de honden meenemen'. Zo gezegd zo gedaan. Hondjes hebben ervan gesmuld. Beide hebben alles naderhand weer uitgekotst terwijl ze zelden of nooit overgeven. Zelfs niet van het meest rotte wat ze op straat vinden :denken:
Sindsdien nooit meer gegeven, mijn honden hebben het bewijs geleverd dat het niet goed kán zijn :mrgreen:
wheatylot

Hmm, het is inderdaad veel water, maar of dat zo slecht is dan (behalve dan als je kijkt naar je portemonnee). Gelukkig kan ik het bij de groothandel kopen en is het niet zo duur.
@Tamara, het hangt er natuurlijk ook wel vanaf welke je geeft. Mijn hond heeft een keer Bonzo (gatverdamme) van mijn moeder gehad, en dat kwam er ook meteen weer uit...hij is er 2 dagen nog goed ziek van geweest. Met die yarrah heeft ie dat nog nooit gehad. En hij vindt het zooo super lekker!
@massam; hehe ik ben dus niet de enige die speciaal eten geeft op feestdagen en zijn verjaardag :mrgreen:
Hutsje
Zeer actief

buiten dat er heel veel water in zit stikt het ook van de conserveringsmiddelen en kleur en geurstoffen. bovendien is het echt geen vlees wat er inzit hoor, maar doodgekookte zooi (geen idee wat?) waar je hond echt niets aan heeft. kook maar eens een lap vlees en vergelijk dat eens ;).
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Wat een dierenarts "slecht" eten noemt kan me geen worst schelen. Hier hebben ze vandaag een maaltje verse zalm / verse doperwten / verse pasta op. En ja met een scheutje slagroom. En de zalm was gepocheerd in wat kruiden. Maar alleen gepocheerd. Prima maaltje hoor. En voor honden natuurlijk wel bourgondisch als je het vergelijkt met brokken, maar so what? Ik heb liever een hond die maar 10 wordt en lekker gegeten heeft, dan een hond die 17 wordt en elke dag met lange tanden zijn brok weg zit te werken.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hier hebben ze gisteren elk een half blik (van de Aldi) gekregen.
Ze hadden eergisteren namelijk beiden geweigerd van hun lever op te eten (slecht voor chocolat zeggen ze hé :mrgreen: ), dus gisteren diezelfde lever met wat blikvoer erop, ze hebben het nooit gesmaakt dat er lever onder zat :smile2:

maar om standaard een blikdag in te voeren, nee, zie ik niet de meerwaarde van in :19:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
Marion. schreef: Ik heb liever een hond die maar 10 wordt en lekker gegeten heeft, dan een hond die 17 wordt en elke dag met lange tanden zijn brok weg zit te werken.
natuurlijk zijn er ook honden die 17 worden en elke dag enthousiast op hun brokken afvliegen - die optie vergeet je even.
De honden die wij vroeger thuis hadden bijvoorbeeld. Die kregen een soort menu (moest je heet water bij mikken) van Hols of Donatin? Nou ja, het waren volgens mij voornamelijk geplette granen. Ze werden iig heel oud op, allemaal. 't Waren wel kleine hondjes (schnauzer/poedel-mix, fox, manchester terrier) en ze kregen ook 'tafelresten'. Maar goed, daar zaten hooguit vetjes van vlees bij.
En ik me maar druk maken met mijn diersoorten, (vlees)bot, orgaan en spiervlees... Nou ja, honden waren 'vroeger' ws sowieso gezonder. :wink:
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Rami schreef:
Inge O schreef:
Marion. schreef: Ik heb liever een hond die maar 10 wordt en lekker gegeten heeft, dan een hond die 17 wordt en elke dag met lange tanden zijn brok weg zit te werken.
natuurlijk zijn er ook honden die 17 worden en elke dag enthousiast op hun brokken afvliegen - die optie vergeet je even.
De honden die wij vroeger thuis hadden bijvoorbeeld. Die kregen een soort menu (moest je heet water bij mikken) van Hols of Donatin? Nou ja, het waren volgens mij voornamelijk geplette granen. Ze werden iig heel oud op, allemaal. 't Waren wel kleine hondjes (schnauzer/poedel-mix, fox, manchester terrier) en ze kregen ook 'tafelresten'. Maar goed, daar zaten hooguit vetjes van vlees bij.
En ik me maar druk maken met mijn diersoorten, (vlees)bot, orgaan en spiervlees... Nou ja, honden waren 'vroeger' ws sowieso gezonder. :wink:
Hier hebben de honden bij mijn ouders ook altijd lekker hun brokken opgegeten en de brokken stonden zelfs altijd in huis en dat waren dan nog winkelmerk brokken, waarschijnlijk meer karton erin dan wat anders. Daarbij kregen ze dan tafelresten nadat wij gegeten hadden en vlees als er overschot was. Nooit ziek geweest, nooit overgewicht gehad ook al konden ze zelf kiezen wanneer ze aten. Op speciale dagen kregen ze dan een blik met gepofte rijst eronder, met kerstmis ofzo. Ze werden ook heel oud 18 en 19 jaar. Het is niet omdat je bepaalde regeltjes niet volgt, dat je hond niet lang gaat leven é. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”