Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Diarree

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

marcus
nieuw lid

Diarree

Ongelezen bericht door marcus »

Hoi,
ik zal het verhaal van mijn (lees:van mijn ouders) hond uitleggen, en ik hoop dat het iemand bekend voorkomt en een oplossing weet:

Hij is een 5 jarige weimaraner, en begon 4 maanden geleden met diaree, echt water spuiten, dit werd even aangekeken maar hield na dagen niet op, toen naar de da gegaan en antibioticakuur gekregen (antibiotica heeft als bijwerking diarree :S ) en andere voeding, toen ging het weer wat beter en allebei gestopt en toen weer diarree. Niet handig om allebei zo te stoppen, ik weet niet precies hoe het is gegaan want ik ben er niet iedere dag. Maar de hond, Marcus ,heeft nu meerdere antibiotica kuren gehad, en tijdens de kuren gaat het van vloeibaar soms even iets vast en dan weer vloeibaar. Hij valt ook verschikkelijk veel af, hij was >40kg en is nu 27 kg. De da durfde geen endoscopie aan, ivm narcose en dat hij al zo weinig is. Mijn ouders zijn ook naar utrecht geweest, foto's gemaakt, was niets op te zien. Zijn eiwitten zijn laag, hij maakt geen nieuwe eiwitten aan. Hij had geen koorts. Verder weet ik het even niet meer. Ik heb zelf nog op het internet gekeken en kwam protein losing endopathie tegen, hier lijkt het erg op. Helaas is dit een verzamelnaam van een aandoening met 7 verschillende oorzaken en is moeilijk te behandelen vanwege de verschillende oorzaken (crohn, darmtumor, infectie...)

Hij krijgt nu ´s avonds rijst en vis, op het moment gaat het wel weer beter en is hij weer over de 30 kg. Bij het ochtend loopje heeft hij dan ook wel vaak vaste ontlasting. Ook krijgt hij ´s ochtends brokken, hypo-allergene brokken van royal canine, omdat hij de voedingsstoffen nodig heeft, maar (daardoor?) heeft hij ongeveer 12 uur later, met het middagloopje /avondloopje weer puddingdiarree.

sorry voor de vieze details, maar misschien maakt het verschil en het verhaal wat duidelijker.
Marcus is verder vrolijk en heeft overal zin in, qua gedrag is nu niets meer aan hem te merken (een maand geleden zat hij een paar weken niet goed in zijn vel, toen die ook zo afgevallen was).
Het gaat nu wel de goede kant op, maar als we precies weten wat het was en Hoe te behandelen, kan het helemaal goedkomen.

Groetjes Sharon
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Is er al ooit een DA op het idee gekomen om de poep van de hond na te kijken?
Hoewel geen jonge hond meer zou giardia misschien kunnen?
Het is niet gebruikelijk bij een volwassen hond, maar met een verminderde weerstand niet onmogelijk.
Anders kan je verder nog eens kijken
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=383
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=279
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=98

Het verhaal over eiwitten heeft dat hiermee te maken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Boutje schreef:Met rijst en vis heeft hij geen diarhee?
Met de brokken wel?
Stoppen met die brokken dan maar, enkele dagen alleen rijst en vis en dan misschien voorzichtig naar volledig vers gaan? Aan de veodingsstoffen van de brokken heeft hij niks als alles er terug uit komt.

Stoelgang onderzoeken zou ik zeker ook laten doen als dit nog niet gebeurd is.

En wat probiotica gedurende een paar weken voor de darmflora na al die antibiotica.
zat ik ook te denken. Misschien een probleem met granen oid. Probeer een KVV (kant en klaar versvlees) op basis van rijst (weet niet uit mn hoofd welke dat zijn, maar er zijn hier vast wel mensen die het wel weten), of ga echt volledig zelf samenstellen. Hoe dat moet kan je je uitgebreid inlezen op www.barfplaats.nl of www.voernatuurlijk.nl (waarbij ik een voorkeur heb voor die laatste)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
elly p
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 bassets

Ongelezen bericht door elly p »

En je kan misschien voorzichtig wat rauwe kippenekjes of vleugeltjes geven. Als je bot geeft, dan 'dikt' de ontlasting wat in.

(geen rauw varkensvlees of varkensbot geven.)
Afbeelding
Groetjes, Elly
Aat
Vaste gebruiker

Re: Diarree

Ongelezen bericht door Aat »

Ik zou eens aan de alvleesklier denken. Mijn hond werd steeds magerder en had een gelige, vettige ontlasting. Bloedonderzoek wees na veel andere proeven uit dat zijn alvleesklier niet goed werkte. Hij maakte geen enzymen aan waarmee vetten en eiwitten geschikt gemaakt worden om door het bloed opgenomen te worden. De oplossing was een poeder over zijn voer maar later adviseerde mijn da diepvries dieetvoer van Duck te geven. Dat bleek een ideaal dieet. Het bevat 45 procent alvleesklier van koeien. Met vijf ontdooide plakken van 100 gram per dag houd ik de hond precies op veertig kilo en hij voelt zich er prima bij en geen spoor meer van diarree. De afwijking heet: Exocriene Pancreas insufficiëntie. Kijk hier meer:

http://www.dobermannvereniging.nl/modul ... oryid=1252

Aat.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Je verhaal deed mij ook aan de alvleesklier denken....
Afbeelding
marcus
nieuw lid

Ongelezen bericht door marcus »

Hoi,
bedankt voor alle reacties!
De da heeft zijn bloed geprikt en op een hoop eiwitten en enzymen onderzocht, volgens mij lever en nieren, misschien ook alvleesklier maar dat weet ik niet zeker. Er was niets bijzonders.
Zijn ontlasting is onderzocht en uit mijn hoofd waren gram negatieve bacterien aanwezig (hij had geen verhoging). De diarree werd als steeds minder. De diarree is nu (deze week) afwezig, en hij komt goed aan, de brokken gaan dus beter, helemaal nu de antibiotica afgelopen is (persoonlijk denk ik dat daar een link in zit, in eerste instantie diarree door infectie, in tweede instantie door antibiotica).
Hopelijk blijft het gaan zoals het nu gaat, wel goed dus.
Groetjes Sharon
Aat
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Aat »

<<zoals het nu gaat, wel goed dus.<

Gelukkig maar. dank voor de melding, we waren wel benieuwd.

Aat.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Fijn dat het wat beter lijkt te gaan.
Houden zo :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”