Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe de aandacht erbij houden

Moderator: moderatorteam

Spikey2008
Vaste gebruiker

hoe de aandacht erbij houden

Ongelezen bericht door Spikey2008 »

ik doe met mijn jack russel (10 maanden) de e.g. cursus. Ik merk nu we een aantal weken bezig zijn dat hij steeds minder de aandacht erbij houd en tot overmaat van ramp sinds 1,5 week totaal geen aandacht meer heeft, wat resulteert in het feit dat hij bijvoorbeeld al niet meer reageert op het commando zit.

Hij had zowiezo moeite met bijv. bij het volgen om te kijken naar mij, maar hij deed wel wat er hem gevraagd werd. Wel met brokjes, maar ook deze brokjes interesseren hem niet meer. Eigenlijk willen ze nu gaan afbouwen met de brokjes op de cursus, omdat begin juni het examen is waarbij GEEN brok gebruikt mag worden.

De brokjes zijn overigens wel trainingsbrokjes, het is dus niet zo dat hij deze ook zomaar krijgt.

Ik zou graag tips van jullie willen krijgen.
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Snokkie »

Misschien toch weer even een stapje terug doen met de aandachtsoefening? Wat vaker clickeren voor aandacht. En wellicht een wat lekkerdere beloning zoals kaas of worst?
Spikey2008
Vaste gebruiker

Met clickeren werken we niet. Ik ga deze week zowiezo maar eens kijken in de dierenwinkel of ze nog iets lekkers hebben wat ie nog nooit heeft gehad, waardoor zijn interesse toch weer gelokt wordt.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou ook juist weer wat vaker belonen. Dan misschien maar wat later examen doen, je hondje begint nou ook wel te puberen waardoor hij meer begeleiding nodig heeft. Kent hij de clicker? Dan zou je namelijk kunnen clicken en belonen voor elke keer dat hij je spontaan aan kijkt. Dus ook tijdens de uitleg. Ookal is het maar een seconden, beloon hem ervoor en hij bouwt het vanzelf uit.
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje

Ongelezen bericht door Snokkie »

Ja de clicker is hierbij echt een aanrader hoor! Inderdaad ook tijdens het wachten belonen voor aandacht.

Voor Rodi-worst doen ze trouwens heel veel! Dat kun je ook gewoon in de supermarkt kopen.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

De truc bij Jamey was om gemengde beloningsvoertjes mee te nemen. Dus een mengseltje van frolicjes in hele inieminiestukjes (echt in 8en ofzo) beloningsbotjes (in 2en), kleine stukjes kaas (zelfde formaat) enz... daardoor blijft de beloning boeiend. En probeer eens of je iets kan bereiken met een spelbeloning
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja ik voeg mij bij de anderen. Breng afwisseling in de beloning. Ik geef zelf liever geen dingen die wij zelf eten, zoals kaas en worst, omdat ik heb gemerkt dat ze het ruiken als ik het voor ons zelf op tafel leg. Dus ik beloon met rodyworst en met stukjes schapenvet soms als afwisseling. Ook speel ik momenteel veel meer tussendoor.

Kay is na het woordje 'goedzo' heel erg gefixeerd op het voertje. Heeft dus bijna hetzelfde effect als commando ' kijkeens'. Dit door soms (dus na aanleren lang niet meer altijd) een paar keer achter elkaar te goed te belonen. Zo lang ik met voer beloon, beloon ik ook met mijn stem. Gevolg is dat ze voertje en stemgeluid gaan koppelen.

En wat is afbouwen bij jullie op cursus? Ik bouw het echt af. Dus als hij het commando kent. Begin ik met 1 x keer niet belonen en vervolgens weer een aantal keer wel. Daarna om de keer belonen en zo steeds vaker niet belonen. Soms val je daarin wel wat stapjes terug maar dat maakt niet uit.

Ik praat veel met de honden. Ook tijdens volgen. Dit bouw ik veel later pas af. Gevolg van mijn gebabbel is wel een opkijkende hond met een kwispelende staart.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou bovendien eens opletten waar je beloningsmoment zit.
Blijkbaar ben je niet meer interessant, en dan moet je niet je voer veranderen maar je manier van belonen.

Ik herinner me van jaren geleden een hond (ook een JRT trouwens) die na verloop van tijd niet meer oplette, behalve als de baas stopte met bewegen.
Maar tijdens het volgens keek hij naar alles behalve de baas.

Die hond kende exact de beloningsmomenten en het verveelde hem behoorlijk! Alleen de beloning aan het eind van het volgen vond hij nog leuk.

De baas is toen met intervalbelonen gaan werken en dat heeft prima geholpen!
Als ze op je cursus niet begrijpen hoe ze dit moeten ondervangen moet je je trouwens ook afvragen of er wel goed naar jou en je hond gekeken wordt ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Spikey2008
Vaste gebruiker

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

@Jacksel: wat bedoel je met spelbeloning?

Op de cursus hebben ze nu al 2 keer gemerkt dat hij niet reageerd. Hun zeggen werk met je stem dat probeer ik echt super erg, maar helaas heeft dat niet veel baat. De leidster heeft een heel erg hoge stem en dus interressant voor mijn hond. Ik zelf heb dat niet en dat maakt het moeilijker.

Het afbouwen is inderdaad interval beloning en dan steeds verder zonder brok tot helemaal geen. Ik merk zowiezo dat we in de groep niet de enigste zijn die moeite hebben om brok af te bouwen.
Spikey2008
Vaste gebruiker

Sorry, nog een reactie....ik kon niet alles onthouden wat jullie geschreven hebben.

Mijn beloningsmomenten liggen denk ik redelijk standaard voor mijn hond, dus hij weet wanneer hij het goed doet en dan iets krijgt. Ik denk dat ik daar inderdaad ook in moet wisselen zodat het echt verrassend blijft.

Wat ik wel merk als ik tegen mijn hond zeg 'goed zo' of 'braaf' dat hij echt een spurt maakt ineens aan de riem (stukje rennen) en dan flink kwispelt met zijn staart.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je stem het lastig maakt voor jou om leuk genoeg te zijn voor je hond, moet je andere truukjes gebruiken.
Probeer eens extra te letten op je lichaamstaal bijvoorbeeld: maak minder oogcontact maar laat dat initiatief aan je hond over.

Als jij loopt en je kijkt of je hond er wel is, gaat die geheid achter lopen. Kijk voor je en hop, daar is ie weer!
Draai wat meer weg, laat het allemaal meer aan je hond over, en probeer eens te gaan fluisteren in plaats van normaal volume te gebruiken.
Honden hebben prima oren dus hij hoort je heus wel, maar doordat je anders dan anders gaat praten wordt het weer interessant om contact te maken voor je hond.

Als je heel zacht praat kun je trouwens ook hoger komen met je stem dan wanneer je normaal volume gebruikt.
En belonen kan héél zachtjes, hoor ;)
Dat vinden honden alleen maar extra spannend en dus interessant!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Spikey2008
Vaste gebruiker

Nou afgelopen zaterdag weer cursus gehad. Heb me weer heel erg lopen frustreren. De trainster kreeg nu ook door dat er amper iets te doen was met mijn hond.

Ik moet dus korter af doen echt ZIT !!!! en niet zit. Dus ben benieuwd heb wel een beetje geoefend en dat ging wel beter. Heb ook Frolics gekocht, omdat daar een sterke geur aan zit en daar huppelt ie vrolijk achter aan.

Komende zaterdag dus proefexamen dus ik ben benieuwd.

Ik ben nog wel benieuwd wat spelbeloning is, want dat ken ik niet.
gyanty
Zeer actief

Gewoon met bijvoorbeeld een touw even spelen met je hond. Dit kan zowel een trekspel zijn als een apport. Voor honden die gek zijn op lekker spelen met de baas. Ze worden er vaak lekker enthousiast van en dat zie je vaak ook tijdens het oefenen terug.
Afbeelding
RusselLies
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russel

Ongelezen bericht door RusselLies »

Spikey2008 schreef:Nou afgelopen zaterdag weer cursus gehad. Heb me weer heel erg lopen frustreren. De trainster kreeg nu ook door dat er amper iets te doen was met mijn hond.

Ik moet dus korter af doen echt ZIT !!!! en niet zit. Dus ben benieuwd heb wel een beetje geoefend en dat ging wel beter. Heb ook Frolics gekocht, omdat daar een sterke geur aan zit en daar huppelt ie vrolijk achter aan.

Komende zaterdag dus proefexamen dus ik ben benieuwd.

Ik ben nog wel benieuwd wat spelbeloning is, want dat ken ik niet.
Hoi!!

Ik herken me wel sterk in jou verhaal!!
Ik heb ook een Jack en op training de laatste weken luistert ie ook minder, terwijl hij het int begin prima deed...ik vrees dat de mijne begint te puberen...
Liggen doet hij thuis prima, maar op training :pffff: kijkt me ie aan alsof hij het in keulen hoort donderen...en dan ga ik beginnen smeken ...en ik moet dus ook strenger zijn dan.

Wat ik doe...Ik train met die speciale trainingsbrokjes maar ook met zwan TV worstjes :mrgreen: daar zou ie wel n moord voor doen ...
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Spikey2008 schreef:Ik ben nog wel benieuwd wat spelbeloning is, want dat ken ik niet.
Spelbeloning is letterlijk dat. Spelen met de hond als beloning. Dus in plaats van een koekje, even sjorren met een touw, balletje gooien, dat soort dingen...

Enne probeer je niet te irriteren, want dat maakt het alleen maar erger. Ik ben daar behoorlijk ervaringsdeskundig in :N: :roll: (kruising Jack/York). Dusse jij niet luisteren? Nou dan ga ik gewoon lekker in mn eentje lol maken. Niet boos of geïrriteerd worden, maar bijvoorbeeld aanlijnen (als ie los is) en geen aandacht schenken voor een minuutje (ga maar eens heel belangstellend kijken bij een hondje die het wel heel goed doet en veel lol heeft met het baasje tijdens trainen) en daarna nog eens proberen. Wordt er geklierd, nou dan gaat ie gewoon weer een minuutje in de negeerstand... Bij Jamey werkt dat redelijk (niet geweldig), die gaat dan echt smeken om aandacht. Maarja, dat komt alleen als er meegewerkt wordt :pffff: . Soms kan haar dat niet boeien, sja, dan heb je dus wel een probleem :mrgreen:

Ondertussen doe ik overigens geen gehoorzaamheid meer met haar, want het bleef steeds de strijd om de motivatie erin te houden en daar had ik helemaal geen zin in :wink: Reddingshondenwerk blijkt (tot nu toe) meer ons ding, waarbij zij superveel lol erin heeft en echt zelf ervoor wil gaan (inclusief piepen tot zelfs bijna gillen als ze even moet wachten, maar wel klaarstaat met haar dekje op :mrgreen: ). Maar goed, ik weet dat er genoeg terriërs zijn die het wel gewoon kunnen en ook met veel lol doen en zeker met 10 maanden oud zou ik het echt nog niet gaan opgeven hoor!
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Spikey2008
Vaste gebruiker

Zo het proefexamen zit erop. Ik vond het redelijk gaan. Mijn grootste aandachtspunten is de aandacht van de hond blijven trekken en dat hij netjes recht langs mij gaat zitten/liggen/staan. Op zich ik vond dat hij het beter deed dan normaal.

Ik heb frolics gekocht en hij is er verzot op. Jullie horen nog of het uiteindelijk helemaal gelukt is en het examen gehaald is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Succes! :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Spikey2008
Vaste gebruiker

De cursus heb ik niet gehaald. Ik baalde verschrikkelijk, maar er is niets aan te doen. Vanaf het begin ging het compleet mis. De hond moest zitten en hij vertikte het. Na een stukje lopen en weer het commando zit werkte ook niet. Met de handhulp erbij helpte ook niet en uiteindelijk zelfs met een koekje erbij deed ie het ook niet. Dit was tijdens het gezamenlijke gedeelte. Vervolgens hadden we een individueel gedeelte en ook daar deed hij behoorlijk eigenwijs. Ik wist gewoon dat ik ging zakken, want zijn gedrag was een rampenplan. De trainster heeft het ook geprobeerd, maar kreeg het ook niet voor mekaar.

Ik ga nog een aantal lessen volgen en dan opnieuw examen doen en hopelijk gaat het dan wel lukken.
ranetje
Zeer actief

Jammer dat het niet is gelukt.
Was je zelf erg zenuwachtig? :wink:

Zodra je nu gaat oefenen zonder aarzelen even van voren af aan beginnen.
Dus niet eerst kijken of hij gewoon gaat zitten, maar meteen alle oorspronkelijke hulpen gebruiken zodat het meteen goed gaat.
Van daaruit je hulpen weer afbouwen :ok:

Maak je niet druk over slagen of zakken.
Het enige dat telt is dat je met je hond overweg kunt.
Het gaat niet om dat ene kwartiertje waarin je examen doet.
Het is in ieder geval niet het belangrijkste .....................

Dat leg ik mezelf ook steeds weer uit :mrgreen: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Spikey2008
Vaste gebruiker

Ik was niet echt zenuwachtig, want had de insteek we zien wel of we het halen, omdat ik wist dat het moeilijk werd.

Ik ga ook gewoon weer rustig oefenen. En dan nog een paar lessen en hopelijk dan wel slagen. Je moet echter slagen voor dit examen om behendigheid te mogen doen en dat is wat ik wil gaan doen met mijn hond, want verder in de gehoorzaamheid gaat niet lukken, althans niet op cursus. Zelf wil ik het wel rustig uitbouwen.
gyanty
Zeer actief

Nou je hebt nog alle tijd voor dit examen, want behendigheid mag pas vanaf 15 maanden (in sommige gevallen mogen Jackies al wat eerder).

Denk ook niet dat je de examens als graadmeter moet nemen, maar de mate van gehoorzaamheid van je hond. Dan doe je er maar wat langer over dan de gemiddelde hond. Alhoewel geen enkele hond opgevoed kan worden in 10 lessen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

gyanty schreef:Nou je hebt nog alle tijd voor dit examen, want behendigheid mag pas vanaf 15 maanden (in sommige gevallen mogen Jackies al wat eerder).

Denk ook niet dat je de examens als graadmeter moet nemen, maar de mate van gehoorzaamheid van je hond. Dan doe je er maar wat langer over dan de gemiddelde hond. Alhoewel geen enkele hond opgevoed kan worden in 10 lessen
Ben ik het mee eens :ok:
Per school zijn de eisen verschillend wanneer je mag starten met behendigheid.
In ieder geval moeten de honden helemaal zijn uitgegroeid, dus 12 maanden of ouder afhankelijk van het ras.

Verder wordt vaak via een proefles bekeken of de hond voldoende baasgericht is om samen te werken en dus samen het parcours te lopen.

@Spikey2008, Is de eis echt het behalen van het diploma bij jullie? Of kan je ook via een beoordelingsles kijken of je de behendigheid in kan?
Afbeelding
Spikey2008
Vaste gebruiker

Mijn hond is dan 14 maanden als we starten. In principe kunnen ze al eerder op behendigheid (er zit nu een zomerstop van 2 maanden in).

Het is een eis dat de hond eg-geslaagd is.
gyanty
Zeer actief

14 maanden is een hele mooie leeftijd om met behendigheid te beginnen vind ik. Doe dat eg-examen dus rustig aan. Laat je niet opjutten door met de groep hetzelfde niveau te willen bereiken, zorg dat er vooruit in jou hond zit. Daarvoor moet je je aanpassen aan de hond, niet aan de andere cursisten of het zo spoedig mogelijk willen starten met behendigheid. De hond is nog jong, kun je nog jaren mee sporten! Een ongehoorzame hond is bij behendigheid ook echt niet handig en omdat ze vaak erg enthousiast worden bij behendigheid, moet de basis er ook echt wel een beetje goed in zitten.
Afbeelding
gina
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door gina »

rodiworst en stukjes frikandel doen wonderen
Spikey2008
Vaste gebruiker

Helaas bij het examen mag er niets gebruikt worden. Bij de basis mocht je na een oefening een beloning geven, maar bij de EG mag je pas iets geven als je alle oefeningen gehad hebt.
Spikey2008
Vaste gebruiker

Re: hoe de aandacht erbij houden

Ik heb goed nieuws. Ik ben vanochtend geslaagd met mijn hond voor het e.g. examen. Ik wist niet dat het vandaag als was en ze heeft het tussen de les door afgenomen. Ik had 53,5 punten en je moest er minimaal 50 hebben. Ik ben heel blij, want nu kan ik na de zomer met behendigheid verder.
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Gefeliciteerd!

Gaat het aandacht vragen en houden nu wel beter?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gefeliciteerd. :ok:
Afbeelding
Medea
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Medea »

Gefeliciteerd! Fijn dat je het alsnog gehaald hebt.

Ik weet in ieder geval precies hoe het is. Ik heb een jonge Welsh Springer reu die geen 5 minuten zijn aandacht erbij kan houden. Hij beheerst de oefeningen perfect, maar ik moet voor iedere oefening wachten tot hij op let. Ik kan op mijn kop gaan staan, als een idioot rond gaan springen, geluidjes maken, meest geweldige voertjes meenemen, maar echt helemaal niets werkt.. dan maar wachten :lol1:
Ik loop overigens ook behendigheid met hem waar ik vrijwel geen problemen heb met zijn gebrek aan concentratie vermorgen, zolang het maar snel gaat en uitdagend is.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”