Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Neospora Caninum

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Neospora Caninum

Ongelezen bericht door Bons »

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zelf, of uit de eerste hand, ervaring hebben met Neospora Caninum.

Niet de overal omschreven besmetting van koeien en de rol van de hond als eindgastheer maar het effect van een Neospora besmetting op de hond zelf.

De berichten over de manier waarop honden de besmetting oplopen zijn nogal gevarieerd. In het ene artikel schrijft men dat de hond besmet raakt via het eten van nageboortes, foetus en vruchtwater van besmette runderen.

In andere berichten wordt beweert dat Neospora ook kan worden opgelopen door het eten van rauw rundvlees.

Dan zijn er berichten dat pups kunnen worden besmet via de moederhond, hetzij via de baarmoeder hetzij via het inslikken van vruchtwater. Deze pups zouden tussen 3 a 6 weken symptomen alla toxoplasmose ontwikkelen en sterven. Anderen zouden tot een leeftijd van 11 maanden stoornissen als verlamming van de achterhand, schudden met het hoofd en lethargie kunnen ontwikkelen ook huidafwijkingen zouden bij het ziektebeeld kunnen horen.

Het ene artikel (bericht, schrijver, praatje) beweert dat honden besmet op volwassen leeftijd wel drager kunnen zijn maar zelf geen ziektebeeld vertonen.

'K heb me rot gezocht maar kan online geen recente artikelen met betrouwbare achtergrond vinden. Op een bij een brokkenfabrikant aangesloten DA na die waarschuwt tegen het voeren van rauw rundvlees na :roll:
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Als je er bang voor bent, is het een optie rauw vlees eerst in te vriezen op 20 gr. Tegenwoordig is dat een plicht om dat vanuit het slachthuis al te doen en dan zelfs hoger dan de 20 gr in verband met de recente blaasworm die bij geïmporteerde Roemeense runderen is aangetroffen. Na 1 dag diep gevroren zou dat voor de voedselketen geen gevaar meer opleveren.
En je hond niet in stallen laten komen of in weilanden waar veel vee staat, die vrij kunnen bevallen. Vooral niet in weilanden laten poepen.
Het frapante is dat het wel al jaren geoorloofd is om runderen vrij in losloopgebieden te plaatsen en die bevallen nochthans zonder problemen van hun kalveren.

Daarmee wil ik niet zeggen dat neospara niet voor kan komen bij rauw gevoerde honden, maar als je dat zet tegenover de vele onderzoeken die op Internet te vinden zijn, staan daar legio brokkenhonden slachtoffers tegenover. Op de verschillende raw feedings sites, waaronder het bekende raw breeders ken ik zo gauw ook geen meldingen hiervan die schrikbarende feiten moeten opleveren.

Verder vraag ik me af in hoeverre in Nederland gehouden besmette koeien in onze voedselketen terecht kunnen komen, want als je AGRI Press leest, zijn de controles daarop behoorlijk streng en moet er gemeld worden. Wat gebeurt er met dat vee? Naar het buitenland....hondenvoer...?

http://www.naturalholistic.com/handouts/neospora.htm

Rauw gevoerde honden lopen geen groter risico dan honden die brok gevoerd worden:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=1852590

http://www.cdc.gov/EID/content/14/6/978.htm
http://www.bioone.org/doi/abs/10.1645/0 ... lCode=para

http://74.125.77.132/search?q=cache:-Nd ... nl&ct=clnk

Kijk maar of je hier iets aan hebt. Het antwoord hierop zal altijd onduidelijk blijven.
Bons
Zeer actief

Dank je :ok: daar heb ik zeker wat aan.

Ik ben zelf niet bang voor besmetting via vers, onze honden zijn 5 en 6, gezond en ik heb geen fokplannen met ze.

Als ik het goed begrijp is dus nog niet helemaal duidelijk hoe een hond aan een Neospora besmetting komt, is het niet gezegd dat alle pups van een met Neospora besmette hond positieve pups oplevert EN worden niet alle positieve pups ziek :roll:

Punt is... een volle zus van de moeder van mijn honden is Neospora positief bevonden. Zo ook haar dochter plus enkele nakomelingen uit een nest van die dochter. Zodoende kwamen ze er ook achter.

De eigenaar van die volle zus van de moeder van mijn hondjes schuift "de schuld" nu op oma, want die volle zus lust geen rauw vlees en kan het volgens haar daar dus nooit van hebben.

Jammer genoeg kunnen "oma" en de moeder van mijn honden niet meer worden getest aangezien zij reeds zijn overleden. De volle zus van onze reu plus haar dochter zijn inmiddels ook getest en negatief bevonden.

Alle teven die de fok zijn ingegaan na "oma" hadden grote gezonde nesten. Zo ook de (nu?) positieve moeder (zonder ziektebeeld) van de positieve dochter (zonder ziektebeeld) die een positieve nakomeling MET ziektebeeld had.

Om het verwarrende verhaal even compleet te maken, 1 positieve dochter (zonder ziektebeeld) woont ondertussen bij de oorspronkelijke fokker (volle zus van de moeder van mijn honden is Neospora positief bevonden. Zo ook haar dochter plus enkele nakomelingen uit een nest van die dochter).

Dus wat ik me dan afvraag... kan een Neospora besmetting enkele generaties lang probleemloos meereizen om dan ineens zieke pups te geven.
Of kan een Neospora besmette hond de honden in zijn of haar omgeving besmetten via excrementen.
Of hebben we hier te maken met een staaltje pure botte onwaarschijnlijke toevalligheden :19:
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Bons schreef:Dank je :ok: daar heb ik zeker wat aan.

Ik ben zelf niet bang voor besmetting via vers, onze honden zijn 5 en 6, gezond en ik heb geen fokplannen met ze.

Als ik het goed begrijp is dus nog niet helemaal duidelijk hoe een hond aan een Neospora besmetting komt, is het niet gezegd dat alle pups van een met Neospora besmette hond positieve pups oplevert EN worden niet alle positieve pups ziek :roll:

Een hond, maar ook een mens of in het wild levende zoogdieren kunnen een vorm van neospara oplopen, zonder daarvan ziek te worden, met de kans op doorvererving zonder dat de volgende generatie daar ziek van wordt....zolang de nakomelingen gezond blijven hoeft de neospara geen ziektebeeld te geven...is er een defect aan het immuunsysteem, dan kan het in alle hevigheid toeslaan of zich licht manifesteren. Daar zijn de onderzoeken onvolledig voor.

Punt is... een volle zus van de moeder van mijn honden is Neospora positief bevonden. Zo ook haar dochter plus enkele nakomelingen uit een nest van die dochter. Zodoende kwamen ze er ook achter.

De eigenaar van die volle zus van de moeder van mijn hondjes schuift "de schuld" nu op oma, want die volle zus lust geen rauw vlees en kan het volgens haar daar dus nooit van hebben.

Jammer genoeg kunnen "oma" en de moeder van mijn honden niet meer worden getest aangezien zij reeds zijn overleden. De volle zus van onze reu plus haar dochter zijn inmiddels ook getest en negatief bevonden.

Oma kan neospara gehad hebben, maar de hond zelf kan het ook hebben opgelopen uit omgevingsfactoren....daar hoeft het rauwe vlees of een doorvererving niet debet aan te zijn, is mijn mening.

Alle teven die de fok zijn ingegaan na "oma" hadden grote gezonde nesten. Zo ook de (nu?) positieve moeder (zonder ziektebeeld) van de positieve dochter (zonder ziektebeeld) die een positieve nakomeling MET ziektebeeld had.

Dat kan voorkomen, wellicht door een defect aan het immuunsysteem. Maar het kan ook worden opgelopen uit omgevingsfactoren.

Om het verwarrende verhaal even compleet te maken, 1 positieve dochter (zonder ziektebeeld) woont ondertussen bij de oorspronkelijke fokker (volle zus van de moeder van mijn honden is Neospora positief bevonden. Zo ook haar dochter plus enkele nakomelingen uit een nest van die dochter).

Dus wat ik me dan afvraag... kan een Neospora besmetting enkele generaties lang probleemloos meereizen om dan ineens zieke pups te geven.

Ja, zie mijn eerdere antwoord in het begin.

Of kan een Neospora besmette hond de honden in zijn of haar omgeving besmetten via excrementen.

Ik kan geen onderbouwde info vinden of hond of hond besmetting uit neospara feces bewezen is. Het hele verhaal neospara oorzaak en gevolg is nogal onduidelijk uit de wetenschappelijke onderzoeken die er zijn.

Of hebben we hier te maken met een staaltje pure botte onwaarschijnlijke toevalligheden :19:
In mijn beleving is het zowieso al een unicum dat een diagnose neospara uit deze lijnen is te achterhalen. Als je een globaal onderzoek zou uitvoeren onder de verschillende fokhonden die er zijn, zou het best mogelijk zijn dat er veel meer cijfers naar boven komen, zonder dat een fokker er vanaf weet.

De enige documentatie die te vinden is inzake fokken en neospara bij honden, is een betaalde versie:
http://www.cdc.gov/eid/content/15/6/987.htm

En hier nog wat info over neospara bij mensen:
http://www.bioone.org/doi/abs/10.1645/GE-576R.1
Bons
Zeer actief

Super, bedankt voor de links en de info!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”