Marjoleine schreef:Mijn punt was dat artificiële stoffen slecht zijn.
En veel voedsel bevat smaakstoffen, kleurstoffen, geurstoffen, conserveringsmiddelen, noem maar op. IFF is er heel erg groot mee geworden.
Dan kun je gaan roepen dat je overal kanker van krijgt, maar feit is wel dat er weinig natuurlijks meer is aan hondenbrokken.
En ja, uiteraard is het gif in vette vis niet goed.
Alleen: dat hóórt er niet in van nature. Dus dat is een non-argument als het de gezondheid betreft van gifloze vette vis.
Ja, teveel is nooit goed, dat is duidelijk.
Maar ook roepen dat daarom dus dergelijke dingen alleen bewijzen dat je overal kanker van krijgt is onzin, want van sommige dingen krijg je dat gewoon wel degelijk.
En dat zijn over het algemeen geen gewone voedingsmiddelen, maar dingen met artificiële troep erin.
Ben ik gedeeltelijk wel met je eens hoor.
Maar aan de andere kant is het ook zo dat een heel aantal van die artificiële toevoegingen helemaal niet artificieel zijn.
Althans niet inherent artificieel.
Zo wordt aan van alles en nog wat het conserveringsmiddel ascorbinezuur toegevoegd.
Wat heel erg klinkt maar gewoon Vitamine C betekent.
En ook al door mijn Grootmoeder in al haar conserven gestopt werd.
Natuurlijk moet je wantrouwend zijn naar toevoegingen van bijvoorbeeld insekticiden aan hondenbrokken.
Maar aan de andere kant wordt er wel vaak claims gedaan in de media over "gevaarlijke" stoffen die eigenlijk gewoon standaard voorkomen in voedingsmiddelen.
En dat altijd al deden.
Mijn commentaar slaat eigenlijk een beetje op de "pas op, niet eten! want je gaat er zo dood van hype".
De giftigheid en kankerverwekkendheid van steeds meer stoffen worden bekent.
Maar dat komt niet omdat we steeds meer gevaar lopen door die stoffen, maar omdat we die stoffen steeds beter kunnen meten.