Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sta!

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

lianne05 schreef: Wat doe je bij plat dan? Lijkt mij heel anders.. :denken:
Bij plat moest de hond eerst "af". Vervolgens beweeg je een brokje van de neus van de hond naar achter naar zijn flank, en daarna over de hond heen naar zijn rug, waardoor hij "meerolt". Dan dus "braaf", terug naar zijn neus en koekkie erin! :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Ow zo, ik snap hem! :mrgreen:

@ Carma

Staan en betasten is er bij de GG niet meer... :wink:
Groetjes Lianne
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

lianne05 schreef:Staan en betasten is er bij de GG niet meer... :wink:
Die wordt bij ons nog wel gevraagd op het A en B examen (en wellicht ook C)
Daarnaast wordt ons verteld dat handgebaren absoluut ongewenst zijn op de examens naarmate je hoger komt.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

lianne05 schreef:
Frenk schreef:
YvetteJ schreef:Wij doen ook eerst handeling en daarna het commando. Ik gebruik trouwens zelf helemaal geen woorden omdat ik merk dat die véél langer duren voor hij ze snapt, misschien moet je het bij een handsignaal houden?
als je niet verder wilt in de GG is dat prima, maar hou er rekening mee dat er voor officiele GG alleen maar met stem gewerkt mag worden. :wink:
Dit is niet waar, bij de GG van Cynophillia mag er met een kort handgebaar gewerkt worden! en stem! alleen moet het samen zijn en het handgebaar moet gelijk weer weg!
En volgens onze trainster(s) is dat dus wel zo :ok: En dat gaat ook over GG van Cynophilia.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Irisz schreef:
lianne05 schreef:Voor de ene hond werkt het goed en voor de andere niet..maarja altijd proberen toch!
Weet je wel wat ik bedoel, het is zo lastig uit te leggen via schrift!
het moet in elk geval met een snelle beweging gaan, maar...je hond moet het brokje wel kunnen volgen, als het goed is wil die het hebben en zal hij om erbij kunnen zn achterpoten naar achter zetten..
Volgens mij begrijp ik wel wat je bedoelt ja. Wij hebben zo'n soort oefening gebruikt voor het commando "plat".
Mijn ervaring is dat die manier niet werkt. Bij Frenk in ieder geval niet. Hij ging er scheef van. Bovendien moet je bij zo'n klein hondje dan ook echt wel heel erg over hem heen hangen. Bij de manier die ik omschreef gaat hij ook rechtstandig op de plaats omhoog. Je moet alleen wel goed opletten dat je hem dat duidelijk maakt.
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

@ Frenk

GG bedoel ik het GG van Cynophilia, bij A. B, C is staan en betasten er nog wel! Bij GG niet meer!

Bij GG mag er wel een kort handgebaar worden gegeven, ik denk dat je trainster de toelichting even goed moet lezen!!
Ik kan het weten want ik heb net examen GG2 gedaan met handgebaar! :wink:
Groetjes Lianne
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Irisz schreef:
Jacksel schreef:Bij Jamey heeft het ook heel lang geduurd, uiteindelijk aangeleerd gekregen met een beweging richting haar met mn voet. Dan schrikt ze, staat ze op en dan klik-belonen... Toen had ze hem vrij snel door en kon ik commando eraan verbinden. Het was alleen wel enorm moeilijk om het commando toen naast me in te trainen, maar ook dat beheerst ze nu, na veel proberen en oefenen
Oke, maar ik werk niet met een klikker :wink: . Dus in plaats van "klik", wordt het dan "braaf" of een koekje (of allebei).
Maar hoe heeft Jamey dan het commando geleerd? Wanneer zeg je "sta"? Op het moment dat je de beweging met je voet maakt? (alhoewel ik niet denk dat ik het op die manier ga aanleren. :wink: ze kan ook gaan staan door de handbeweging met het koekje)
In het begin zeg ik sta op moment dat zij gaat staan, het gaan staan is niet met een handeling van mij verbonden, maar met een handeling van har namelijk...Dan vervroeg ik het commando tot net voordat zij gaat staan, en af en toe kijken of ze het zonder voet al doet...

Overigens is Jamey dus ook een klein hondje, misschien maakt dat in dit geval wel verschil uit in hoe je het doet...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als het alleen voor shows is, kan je toch ook een handgebaar gebruiken? Ik heb het Nilo aangeleerd door voor hem te staan, een brokje in mijn hand houden en dat voor zijn neus houden en dan richting mijn lichaam bewegen. Hij wil naar het koekje dus gaat staan. In het begin kreeg hij het koekje gelijk al, daarna gingen we opbouwen. Nu kan ik hem laten staan door mijn vlakke hand voor hem te houden. Zo kan ik hem ook beter "sturen"dus voor shows vind ik het heel makkelijk.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik weet niet of TS wil gaan showen, maar laat me dan in dat verband één ding heel duidelijk zeggen als ervaren G&G-loper en ervaren exposant:

staan voor showen moet je loskoppelen van staan voor G&G!

Als je wilt gaan showen moet je een totaal andere discipline gaan aanleren als je wilt dat je hond leuk showt.

Je moet op commando leren draven met de hond aan een losse lijn naast je terwijl jij ook draaft (zeker een RR heeft tempo nodig).
En dan leer je vervolgens je hond vanuit die draf in één keer te blijven staan!
Uit de beweging dus, niet vanuit een andere houding.
Iets heel anders dan staan vanuit zit of af.
Oefen dus het draven en het blijven staan vanuit die draf.
Blijven staan is iets anders dan gaan staan.

Verder is gaan zitten voor een koekje van de buurvrouw, je schoonmoeder, de mede-wandelaar en wie dan ook totaal uit den boze!!!
Want als je hond dat doet, zit hij in de ring ook zodra de exposant naast je een brokje pakt. En je krijgt 'm nooit meer overeind dan :roll:
Leer dus dat als je hond wat van een ander krijgt, hij daarvoor moet staan!

Kortom: koppel je gewone G&G training los van het trainen voor showen.
Anders raak je alleen gefrustreerd namelijk.
Ik kan het weten, doe beide al heel erg lang namelijk ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik weet niet of TS wil gaan showen, maar laat me dan in dat verband één ding heel duidelijk zeggen als ervaren G&G-loper en ervaren exposant:

staan voor showen moet je loskoppelen van staan voor G&G!
Ik ga niet veel showen. Ik heb een RR zonder ridge, dus die mogen officieel geen shows lopen. Er is dit jaar 1 show waarbij eenuitzondering wordt gemaakt en daar ga ik waarschijnlijk voor de lol aan mee doen.
Verder dus geen shows hier.
Marjoleine schreef: Kortom: koppel je gewone G&G training los van het trainen voor showen.
Oke, maar is dit ook zo als je slechts 1 show gaat lopen?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Irisz schreef:
Marjoleine schreef: Kortom: koppel je gewone G&G training los van het trainen voor showen.
Oke, maar is dit ook zo als je slechts 1 show gaat lopen?
Dat hangt er van af of je een goed figuur wilt slaan of niet ;)

Overigens is het ontbreken van de ridge wel een fout, maar geen diskwalificerende fout.
Ik heb het net even nagekeken, maar nee hoor, je mag er gewoon mee showen.
Alleen fysieke of mentale afwijkingen zijn reden voor diskwalificatie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Frenk schreef:
YvetteJ schreef:Wij doen ook eerst handeling en daarna het commando. Ik gebruik trouwens zelf helemaal geen woorden omdat ik merk dat die véél langer duren voor hij ze snapt, misschien moet je het bij een handsignaal houden?
als je niet verder wilt in de GG is dat prima, maar hou er rekening mee dat er voor officiele GG alleen maar met stem gewerkt mag worden. :wink:
Ik ging er vanuit dat het alleen voor het showen bedoeld was, daar lijkt mij een handgebaar juist handiger als een gesproken commando (wat natuurlijk ook niet uitmaakt als je hond dat goed kent en hij netjes blijft staan).

Voor GG enz dat weet ik niet, wil wel meer met mijn hond doen als hij straks ouder is maar heb me nog nergens in verdiept wat wedstrijden en reglementen betreft. Dacht dat je inderdaad geen handgebaar mocht gebruiken maar wellicht is dat niet bij alles zo. Train nu ook niet op een KC en kan dus ook geen officiele examens afleggen, die tijd komt nog wel, later. :wink:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Overigens is het ontbreken van de ridge wel een fout, maar geen diskwalificerende fout.
Ik heb het net even nagekeken, maar nee hoor, je mag er gewoon mee showen.
Alleen fysieke of mentale afwijkingen zijn reden voor diskwalificatie.
Heb je toevallig een link naar waar je dit hebt gevonden?
Ik geloof je wel hoor! :wink: Maar ik ben wel benieuwd, ik heb het namelijk nooit geweten. Er is mij altijd verteld dat honden zonder ridge uberhaupt niet kunnen showen bij officiele shows.

Ik snap dat je met een RR zonder ridge niet in de prijzen zal vallen, maar het lijkt me wel leuk om gewoon een keertje mee te doen. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
lianne05 schreef:
Frenk schreef:
Dit is niet waar, bij de GG van Cynophillia mag er met een kort handgebaar gewerkt worden! en stem! alleen moet het samen zijn en het handgebaar moet gelijk weer weg!
En volgens onze trainster(s) is dat dus wel zo :ok: En dat gaat ook over GG van Cynophilia.
Bij de G&GB is er volgens mij nog steeds staan en betasten.

Bij de commando's op afstand (positie veranderingen op een en dezelfde plek) mag je een kort handgebaar maken tegelijkertijd met je stemcommando.

Bij voor roepen met afstoppen is een gebaar in de G&G 3 dacht ik wel een puntaftrek
Posities in het vierkant moeten alleen op stemcommando, maar als je er een gebaar bij gebruikt krijg je puntaftrek. Niet meteen een 0 :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Het commando sta (G&G) heb ik mijn honden geleerd door voor de hond te gaan staan als hij zit.
Dan een voet tussen de twee voorpoten gezet en iets lekkers voor de neus van de hond.
Daarna kietelde ik met mijn teen onder de borstkas (kriebel, hond ging staan) en op dat moment zei ik "staan" en gaf het lekkers.

Na een rondje lopen op een show moet de hond niet gaan zitten maar stil gaan staan.
Dat is iets heel anders.
Mijn commando daarvoor is "wachten".
Dus je loopt een stuk en de hond draaft naast je, daarna rem je af en je gaat rustiger lopen en bij de tafel van de keurmeester zeg je wachten.
Daarvoor houd ik mijn hand voor de neus van de hond.
Daarna ga ik er voor staan en zorg dat ik een beloning op neushoogte aan de hond kan geven.
Zorg dat je hand niet hoger is dan zijn neushoogte, want dan gaat hij omhoog kijken en dusssssss........................ zitten :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Sta is bij veel honden gewoon moeilijk om aan te leren. Ik was er ook al even mee bezig en toen het niet lukte heb ik het even achterwege gelaten en paar weken later opnieuw opgepakt. Ik was in huis bezig met wat trucjes en zat op de grond. Vanuit die positie ging hij veel makkelijker staan.

Op puppycursus vanuit zowel zit als uit het volgen het commando sta toegepast. In het begin was belangrijk om het zo kort mogelijk te doen en zodra hij staat, belonen en door lopen (eventueel terug naar zit). Vervolgens de tijd uitbouwen. Van toen af aan ging het ineens heel makkelijk.
Afbeelding
Natas
Actief

Re:

Ongelezen bericht door Natas »

lianne05 schreef:@ Frenk

GG bedoel ik het GG van Cynophilia, bij A. B, C is staan en betasten er nog wel! Bij GG niet meer!

Bij GG mag er wel een kort handgebaar worden gegeven, ik denk dat je trainster de toelichting even goed moet lezen!!
Maar het stomme is dat het ontzettend ligt aan de keurmeester die je krijgt. Inderdaad, officieel mag het. Maar ik kreeg de helft puntaftrek voor handgebaar bij staan in GGb!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Re: Re:

Natas schreef:
lianne05 schreef:@ Frenk

Maar het stomme is dat het ontzettend ligt aan de keurmeester die je krijgt. Inderdaad, officieel mag het. Maar ik kreeg de helft puntaftrek voor handgebaar bij staan in GGb!
Dat is ook een andere "Sta".
Bij G&G B moet de hond naast de baas gaan staan op commando om vervolgens, als de baas afstand heeft genomen, door de keurmeester of een trainer betast te kunnen worden.
Inderdaad zonder handgebaar (handgebaar = extra commando)

Bij de G&G 2 gaat het om een hele andere oefening.
Dat kan je dus niet vergelijken. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”