Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Epikal in combinatie met Fenobarbital

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ignit
Zeer actief
Contacteer:

Epikal in combinatie met Fenobarbital

Ongelezen bericht door ignit »

Beau is een Cairn Terrier van 11-12 jaar. Hij komt al vier jaar bij mij logeren – vaak voor langere periodes en heeft af en toe epileptische aanvallen. In 2005 is hij door de eigenaresse meegenomen naar Suriname. Ze hoopte dat hij het hier beter zou doen dan in Nederland. Hij deed het hier beter en heeft een paar jaar geen fenobarbital meer geslikt, maar het laatste jaar komen de aanvallen weer terug. Hij krijgt rauwe voeding als hij bij mij is – en zijn bazin kookt voor hem.

Beau logeert nu bij mij en heeft de afgelopen maanden twee flinke aanvallen gehad met een tussenpoos van vijf weken. Hij krijgt ze snachts of in de vroege ochtend. Sinds een week krijgt hij Epikal en Fenobarbital om hem te stabiliseren en na drie weken wordt hij uitvoerig gecheckt, maar het lijkt of zijn gedrag aan het veranderen is. Zo heeft hij gisteren zijn (plastic) waterbak gesloopt. Niet zomaar uit elkaar gebeten en getrokken, nee, Beau heeft keurig de binnenbak er uit gesloopt. :smile: Dit ken ik niet van hem, hij heeft nog nooit iets gesloopt. Zie http://picasaweb.google.nl/bekkenignit/Beau#

Verdere veranderingen: Hij kan zijn plasje ophouden en gisteren heb ik voor het eerst gezien in al die jaren dat hij een enorme plas deed. Na de voorlaatste aanval kon hij niet meer blaffen – hij blaft nu weer. Hij leek op een oud mannetje, dat de hele wereld op zijn schouders had gekregen en nu lijkt hij veel energieker, alerter en vrolijker met puppymanieren – maar af en toe is hij ineens gedeprimeerd en verdrietig. Zie fotos. Dit kan komen omdat hij zijn baasjes en maatje (ook een terriër) mist of omdat hij zijn "buurvrouw" mist (die was de nacht ervoor vertrokken naar Curaçao), maar dan is het wel de eerste keer dat het op deze manier naar buiten komt – dus ook een verandering.

Zijn dit gedragsveranderingen? Kan dit door de medicijnen komen? :denken: Elke hond is anders en reageert anders. Mijn ervaringen met epileptische honden zijn beperkt en ik wil graag meer inzicht in deze materie. Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met Epikal in combinatie met Fenobarbital. Ik weet dat er een Nederlandstalige website is voor epilepsie bij honden, maar het lijkt een copy van een Amerikaanse website te zijn, die veel uitgebreider en uitvoeriger is.

Alvast bedankt.
Ignit Bekken.
http://barf-natuurlijk.nl
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Hoe zwaar is Beau en hoeveel Phenobarbital en Epikal krijgt hij per gift?
Waarom is er niet met alleen Phenobarbital gestart, maar direct met een combinatie-therapie? Epikal, ofwel Kaliumbromide wordt normaal pas bijgevoegd als een hond onvoldoende op alleen Phenobarbital reageert.

Beau's leeftijd is momenteel te oud voor de erfelijke vorm van epilepsie (primiare epilepsie). Deze vorm openbaart zich meestal tussen het eerste en vijfde levensjaar.
Vanaf welke leeftijd heeft hij toevallen en is er onderzoek gedaan naar een eventuele onderliggende oorzaak voor zijn toevallen?

De (gedrags-)veranderingen die jij omschrijft ken ik niet, zowel niet van Phenobarbital als van Epikal.
Het is wel zo dat de Epikal de bijwerkingen van Phenobarbital versterken, maar dat zijn bijwerkingen als sufheid, slaperigheid, veel drinken en plassen en een toename van de eetlust. Ook kan in het begin de coördinatie te wensen overlaten en zie je slapte op de voor- en achterhand.
Als Epikal zonder voedsel wordt ingegeven, kan daar nog braken bijkomen. Dat is eigenlijk geen bijwerking, maar de inwerking van het medicijn op de maag.
Na enkele weken zouden de bijwerkingen zoals beschreven bij de Phenobarbital minder moeten worden. Bij enkele honden blijven er echter bijwerkingen bestaan.

Waarom wordt Beau pas na 3 weken uitvoerig gecheckt?
Anti-epileptica kunnen de bloedwaarden beïnvloeden. Dat is op zich geen probleem, mits een dierenarts de waarden op de juiste manier kan interpreteren.
Op Epilepsie bij Honden adviseren wij altijd om een uitgebreid bloed- en neurologisch onderzoek te laten doen voordat er begonnen wordt met een anti-epilepticum. Soms kan dat niet (denk hierbij aan clusteren en een status epilepticus) en dan moeten het bloed- en neurologisch onderzoek zo snel mogelijk na de start met de medicatie plaatsvinden.
Indien het onderzoek van Beau toch pas over 3 weken plaatsvindt, zou ik gelijk de bloedspiegelbepalingen van de Phenobarbital en Epikal laten meenemen. Dit om te zien of de Phenobarbital zich tussen de therapeutische waarden bevindt en om de zien of de Epikalspiegel niet naar de hoge waarden stijgt. Let wel: de spiegel van Epikal kan tot 5 maanden doorstijgen, dus een regelmatige spiegelbepaling is geen overbodige luxe om bromisme te voorkomen.
Kaliumbromide (dus Epikal) is een medicijn waarbij de therapeutische waarden en toxische waarde heel dicht bij elkaar liggen.

Nog even over het gedeprimeerde: honden met epilepsie zijn wel gevoeliger voor prikkels, dus het kan heel goed zijn dat Beau wat gevoeliger reageert op het missen van zijn maatje dan een hond zonder epilepsie.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Hartelijk dank voor je reactie. :ok:

Beau is dik, altijd geweest, en wat je ook doet, hij valt niet af. Hij krijgt 300 mg Epikal en 50 mg Fenobarbital per dag, twee doseringen in wat eten. Hij is onder behandeling van een goede dierenarts, die in februari geadviseerd heeft om te stoppen met Fenobarbital. Beau is begin maart bij mij gekomen en de dierenarts heeft hem gezien in april. De hond heeft jaren fenobarbital geslikt – en heeft al vaker een tijdlang helemaal niets geslikt.

Er is in Nederland voor duizenden euros onderzocht aan Beau. Zonder resultaat. De dierenarts hier wil eerst stabiliseren – uiteraard heb ik de veranderingen al doorgegeven. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen, die ook deze combinatie van medicijnen gegeven hebben.
En misschien is er ook iemand die bekend is met het homeopathische middel Kalium Bromatum?
:denken: :denken:
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ik heb een paar jaar ervaring met de combinatie Phenobarbital en Kaliumbromide.
Erg vrolijk werd ik er niet van, want mijn ervaring is dat de hond enorm sloom wordt van deze combinatie en zwakte blijft houden op, met name, de achterhand. Dit ondanks goede bloedspiegels van beide medicijnen.

Misschien is het verstandig om de schildklier eens te laten onderzoeken.
De schildklier is een orgaan wat vaak vergeten wordt bij epilepsie, maar kan zeker de oorzaak zijn van de epileptiforme toevallen van Beau.
Vraag dan wel of het hele panel kan worden onderzocht, want het kan ook zo zijn dat de schilklier trager is gaan werken als gevolg van het lange Phenobarbital-gebruik en dat kan alleen worden geconstateerd als je het complete panel laat prikken.
Het complete schildklierpanel bestaat uit T3, vrije T3, T3 auto-antibodies, T4, vrije T4, T4 auto-antibodies en de TSH. Het bloed zal hiervoor naar Amerika moeten worden opgestuurd.

Het homeopatische middel Kalium Bromatum ken ik niet.
Wel weet ik dat homeopathie eigenlijk geen kans van slagen heeft bij honden met epilepsie, als de hond niet "schoon" is. D.w.z.: als een hond al op Phenobarbital staat, is de kans op succes met homeopathie eigenlijk nul.
Even ter vergelijking: bij "schone" honden met epilepsie zie je slechts bij ongeveer 30% van de gevallen een (lichte) verbetering. Dan nog moet je je altijd af blijven vragen of die verbetering een gevolg is van de homeopathie of van andere veranderde factoren.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”