Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vachtproblemen
Moderator: moderatorteam
- miemot
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
vachtproblemen
Guus heeft, een maand of drie, vier geleden een heel dode, dorre vacht gekregen, vooral op zijn rug. Ik dacht eerst dat het kwam door het wisselen van voer (overgestapt van carnibest naar duck, omdat daar nu eenmaal makkelijker aan te komen is hier) dus ben ik maar terug overgeschakeld op het oude. Dat helpt dus niet, we zijn nu ongeveer een maand terug carnibest aan voeren en geen verbetering zichtbaar.
Hij moet één dezer dagen naar de dierenarts voor vaccinatie, dus dacht ik maar eens bloed te laten trekken of zo. Wat moet ik juist vragen aan de dierenarts? Welke dingen zou hij zeker moeten nakijken?
Is er iets anders wat ik kan doen om dit probleem te verhelpen?
Hij ziet er echt niet uit op het moment.
Hij moet één dezer dagen naar de dierenarts voor vaccinatie, dus dacht ik maar eens bloed te laten trekken of zo. Wat moet ik juist vragen aan de dierenarts? Welke dingen zou hij zeker moeten nakijken?
Is er iets anders wat ik kan doen om dit probleem te verhelpen?
Hij ziet er echt niet uit op het moment.
- miemot
- Zeer actief
Ik dacht eerst dat het dat was, de eerste weken verloor hij ook heel veel haar, maar dat is intussen gestopt en zijn vacht is dof gebleven.Inge O schreef:was hij daarbij ook erg in de rui of staat het daar helemaal los van?
het eerste wat ik zou doen is dagelijks een paar eetlepels olie door zijn voer doen en kijken of dat verandering brengt.
Gewoon zonnebloemolie, is dat ok? Merci voor de tip alvast (jij ook, Nanna)
- miemot
- Zeer actief
Het is inderdaad een heel stuk lichter, maar zou trimmen echt helpen?Nanna schreef:Zonnebloemolie is prima.miemot schreef:
Gewoon zonnebloemolie, is dat ok? Merci voor de tip alvast (jij ook, Nanna)
Is dat haar op die rug een stuk lichter dan de rest van de vacht? Dan kun je het er ws zó uittrimmen en ziet ie er weer uit als een plaatje
Dan zou het gewoon dood haar zijn dat niet uitgevallen is? Mmm, misschien toch het overwegen waard ja.
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Het is een heidewachtel hè? Veel daarvan hebben ook wel eens een plukbeurt nodig
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- miemot
- Zeer actief
Bij Guus zit nog alles erop en eraan hoorNanna schreef:
Duitse staanden en andere langharige jachthonden (en zéker als het castraten zijn) hebben de neiging om dood haar te laten groeien op hun hoofd, rug en flanken. Haar dat er niet vanzelf uitvalt. Dat moet je echt wegplukken.
Laat het je eens voordoen in een trimsalon; je kunt dat eigenlijk heel makkelijk zelf doen maar het is effe een greep.
Heb net al gebeld voor een afspraak, volgende week vrijdag mag hij naar de coiffeuse
edit: misgequote
- miemot
- Zeer actief
En ik maar geloven dat de mens van nature goedhartig en behulpzaam isNanna schreef:Mooi.miemot schreef:
Heb net al gebeld voor een afspraak, volgende week vrijdag mag hij naar de coiffeuse![]()
Het verschil tussen de dierenarts en de trimsalon kun je bijschrijven op mijn rekening
Tot zover mijn naïviteit
-
Aphraell
- Zeer actief
Ik zou persoonlijk liever lijnzaadolie, zalm- of visolie of schapenvet geven ipv zonnebloemolie...
qoute van
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 599.0.html
Want, de voeding van de hond bevat veel vlees (zie archidonzuur). Dus, voeg geen saffloerolie, maiskiemolie, zonnebloemolie, etc. toe aan hondenvoer. Als je persee olie wilt toevoegen aan het voer van de hond, zoek dan uit welke vetzuren de olie bevat. En geef dus bijvoorkeur een olie waar omega 3 vetzuren in zitten (dus visolie of lijnzaadolie). Een voorbeeld van de verschillende vetzuren die in een olie kunnen zitten: Lijnzaadolie bijvoorbeeld bestaat voor 58% uit omega-3 vetzuren (niet-actieve omega 3 vetzuren wel te verstaan) en bevat daarnaast ook wat omega-6 en omega-9 vetzuren. Dit geldt voor meer olieen... Ze bestaan niet uitsluitend uit of omega 3 of omega 6 of 9.
qoute van
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 599.0.html
Want, de voeding van de hond bevat veel vlees (zie archidonzuur). Dus, voeg geen saffloerolie, maiskiemolie, zonnebloemolie, etc. toe aan hondenvoer. Als je persee olie wilt toevoegen aan het voer van de hond, zoek dan uit welke vetzuren de olie bevat. En geef dus bijvoorkeur een olie waar omega 3 vetzuren in zitten (dus visolie of lijnzaadolie). Een voorbeeld van de verschillende vetzuren die in een olie kunnen zitten: Lijnzaadolie bijvoorbeeld bestaat voor 58% uit omega-3 vetzuren (niet-actieve omega 3 vetzuren wel te verstaan) en bevat daarnaast ook wat omega-6 en omega-9 vetzuren. Dit geldt voor meer olieen... Ze bestaan niet uitsluitend uit of omega 3 of omega 6 of 9.
-
Aphraell
- Zeer actief
-
Aphraell
- Zeer actief
een vleeseter minder vlees geven? en dan vervangen met wat?Inge O schreef:een uitleg die te volgen is maakt hem daarom toch niet meteen tot een waarheid?Aphraell schreef:sja.. heb je een punt...
Over het algemeen is het toch wel bekend dat zonnebloemolie omega 6 bevat en de visoliën omega 3 maar als ik zomaar in het wilde weg ga roepen krijg ik daar weer commentaar op...
wilde het nog enigzins onderbouwen en vond dat nog wel een redelijk te volgen uitleg...
uit dit stukje bv. :
OK, Linolzuur wordt in het lichaam, via Gamma Linoleenzuur (GLA) en 'di homo gamma-linoleenzuur' omgezet in archidonzuur. Omega 6-vetzuren zijn goed voor het lijf (het werkt bloeddrukverlagend en onstekingsremmend en cholesterolverlagend, maar!, wanneer er archidonzuur wordt aangemaakt, dan is dat heel slecht. Uit dit zuur worden namelijk stoffen gemaakt die JUIST onstekingsbevorerend werken en koort opwekken. Als je vlees eet, krijg je veel van dit zuur binnen want, het dier heeft het linolzuur al omgezet in archidonzuur. Je kunt dit omzettingsprocess in archidonzuur vertragen door het toevoegen van Omega 3 vetzuren.
zou je net zo goed kunnen concluderen dat je beter wat minder vlees geeft als je minder arachidonzuur wil. maar nee, dat kan niet natuurlijk, dus moet de plantaardige olie maar als 'slecht' beschouwd worden.
van neutrale info gesproken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
VisAphraell schreef:een vleeseter minder vlees geven? en dan vervangen met wat?
Serieus: ik geef bij voorkeur schapenvet.
Geen flauwe notie wat daar dan inzit waardoor het lekkerder is, maar in elk geval vinden mijn honden dat dus errug lekker.
Dat is mij reden genoeg
Oja, en aangezien ik nooit zonnebloemolie in huis heb, komt het me ook heel best uit
- *Evie*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
-
Aphraell
- Zeer actief
ja..zo trek je het hele verhaal uit zn verband
er staat ook dat ze door het vlees al genoeg omega 6 binnen krijgen en de behoefte aan omega 3 groter groter is...
in die context klopt het 50 - 50 stukje wat je eruit licht weer wel..
je ziet mij trouwens nergens zeggen dat het slecht is of dat ze er dood van neervallen...
alleen dat ik de voorkeur geef aan vis olie of schapenvet...
en ik ben ook al geen aanhanger van de barf cultuur...
wel vind ik het gewoon niet meer dan logisch dan je een carnivoor vlees te eten geeft... meer moet je er niet achter zoeken...
er staat ook dat ze door het vlees al genoeg omega 6 binnen krijgen en de behoefte aan omega 3 groter groter is...
in die context klopt het 50 - 50 stukje wat je eruit licht weer wel..
je ziet mij trouwens nergens zeggen dat het slecht is of dat ze er dood van neervallen...
alleen dat ik de voorkeur geef aan vis olie of schapenvet...
en ik ben ook al geen aanhanger van de barf cultuur...
wel vind ik het gewoon niet meer dan logisch dan je een carnivoor vlees te eten geeft... meer moet je er niet achter zoeken...
- *Evie*
- Zeer actief
- Contacteer:
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
- *Evie*
- Zeer actief
- Contacteer:
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Okay, wist ik ook niet. Moet ook eerlijk bekennen dat onze honden het ook niet over het voer krijgen, dus zit er ook niet zo in.*Kane* schreef:Volgens mij mag je schapenvet / zalmolie maar een x aantal weken achter elkaar gebruiken en dan moet je weer even stoppen.
Tenminste dat las ik vd week op het flesje![]()
Wist k ook niet, gaf het elke dag haha
Maar op mijn werk viel het me op dat ze tegenwoordig elke dag ipv 1x per week zalmolie over het voer krijgen. En sindsdien zijn die vachten zo vet en sommige honden hebben daardoor ook weer aardig wat schilfers.
- *Evie*
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geef het gewoon regelmatig en ik geef ook regelmatig zalm. Daar zit voldoende olie in dan*Kane* schreef:Volgens mij mag je schapenvet / zalmolie maar een x aantal weken achter elkaar gebruiken en dan moet je weer even stoppen.
Tenminste dat las ik vd week op het flesje![]()
Wist k ook niet, gaf het elke dag haha
Die flauwekul allemaal van dit mag niet en dat mag niet
Het gaat toch niet over gif??
Ik geef direct toe, ik doe maar wat, maar ze doen het prima.
Ik dacht toch niet dat ze in de natuur ook zo lopen te pielen en af te wegen
- *Evie*
- Zeer actief
- Contacteer:
- *Evie*
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, en ik geef geen brok en geen voedingssupplementen.*Kane* schreef:maar in de natuur vinden ze ook geen brok
zo kan je lang doorgaan met de weer eeuwige
hondenforum discussies.
en ook geen voedingssuplementen.
Wat is het verband?
Bedoel je nu te zeggen dat je zalmolie en schapenvet alleen beperkt mag geven als je brok voert of juist niet?
- *Evie*
- Zeer actief
- Contacteer: