dat bedoel ik... en een hond die het niet leuk vind krijg je echt niet zo mooi lopend...renee-uk schreef:
En daar denk ik dat veel van jullie de fout ingaan, denk dat jullie niet goed beseffen hoe leuk sommige honden dat appèl lopen vinden, ondanks de 'verplichtingen' die de hond daarbij heeft.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
oproepen sneller laten komen
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
estelle
Nou die discussie ga ik niet meer voeren.malinois schreef:dat bedoel ik... en een hond die het niet leuk vind krijg je echt niet zo mooi lopend...renee-uk schreef:
En daar denk ik dat veel van jullie de fout ingaan, denk dat jullie niet goed beseffen hoe leuk sommige honden dat appèl lopen vinden, ondanks de 'verplichtingen' die de hond daarbij heeft.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
De hond "moet" niets mee gedaan worden, jij wilt iets doen en daar heb je een hond bij uitgekozen.MARC_S schreef:Volgens mij geeft niemand op agillity waar EVa traint snoep aan de hond als motivatie. We willen graag dat ze goed wordt en evt wedstrijden kan doen want daar hebben we nu net een herder voor genomen. Voor nog wel meer maar je zal er toch iets mee moeten aangezien ze met liefde en knuffels en lange wandelingen echt niet toe komt. Dus wat doe je dan? Ik vind dat je dus echt jarenlang iets met je hond moet doen. Dan wordt hij vanzelf goed want jaar na jaar lachen om allerlei gedragingen die niemand wil zien hou je niet vol.
De motivatie om dit gedrag te vragen van je hond ligt bij jou.

- Frenk
- Zeer actief
Ik denk dat ik dat prima weet.MARC_S schreef:Dan hou jij dus van gezelschapshondjes die niet zo goed luisteren. Prima. Maar onprettig is een oordeel en ik denk dat je niet weet hoe prettig het is voor een hond om lekker te werken met zijn baas.
Beweer ik het tegendeel?Dan zie ik liever een hond die weet dat er een leuk balspel volgt dan een paard dat zo loopt omdat anders zijn bit pijn doet of hij een tik krijgt.

- Frenk
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik kan je vertellen dat als je niks doet met een werkmechelaar je na een paar maandjes een prachtig nieuw interieur hebt in huis....Frenk schreef:De hond "moet" niets mee gedaan worden, jij wilt iets doen en daar heb je een hond bij uitgekozen.MARC_S schreef:Volgens mij geeft niemand op agillity waar EVa traint snoep aan de hond als motivatie. We willen graag dat ze goed wordt en evt wedstrijden kan doen want daar hebben we nu net een herder voor genomen. Voor nog wel meer maar je zal er toch iets mee moeten aangezien ze met liefde en knuffels en lange wandelingen echt niet toe komt. Dus wat doe je dan? Ik vind dat je dus echt jarenlang iets met je hond moet doen. Dan wordt hij vanzelf goed want jaar na jaar lachen om allerlei gedragingen die niemand wil zien hou je niet vol.
Dus je zult idd. iets moeten gaan doen met een bepaald type hond. En dat weet je als je een werkhond aanschaft.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Frenk
- Zeer actief
Ik denk dat in ieder geval zeer zeker niet. En ik heb het ook nergens geschrevenMartijn schreef:Nou. Die link wordt wel gelegd, vind ik.Inge O schreef:wie zegt dát hier nou?Martijn schreef:Dat men denkt dat die hond zich altijd zo gedraagt geeft al aan hoe belachelijk weinig men er van begrijpt.
Er wordt gepraat over dat we onze honden dit vooral niet moeten aanleren want je komt er niet vanaf en dat de bewuste hond zonder constante commando's niet zou kunnen functioneren.
Dat impliceert dat hij dus altijd dit aan het doen is.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar waarom zou het voor die honden die wel 'bal bal bal' werken nou vervelend zijn dan?Frenk schreef:Ik denk dat ik dat prima weet.MARC_S schreef:Dan hou jij dus van gezelschapshondjes die niet zo goed luisteren. Prima. Maar onprettig is een oordeel en ik denk dat je niet weet hoe prettig het is voor een hond om lekker te werken met zijn baas.En ik denk ook dat er heel veel honden zijn die geweldig werken met hun baas, zonder dat het zo "bal bal bal bal bal" is.
![]()
Beweer ik het tegendeel?Dan zie ik liever een hond die weet dat er een leuk balspel volgt dan een paard dat zo loopt omdat anders zijn bit pijn doet of hij een tik krijgt.
Die vinden het minstens net zo geweldig misschien wel meer...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zolang de hond het wel prettig vind is er dus geen probleemFrenk schreef:Het gaat mij om het hypergefocuste "bal bal bal". Dat vind ik onprettig.Martijn schreef:Ik heb honderd keer liever dat een dier op een beloning staat te focussen dan zijn werk doet onder dreiging van een pijnprikkel. Dat is namelijk wat Bonfire doet.

- Frenk
- Zeer actief
De keren dat ik nu behendigheid heb gedaan met Frenk (en dat is pas 1 cursusje) loopt hij dat parcours omdat hij dat parcours lopen samen met mij lollig vindt.Martijn schreef:Zonder dat er een verdere beloning voor in het zicht staat?
En dan exact het voorgeschreven parcoursje?
Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk.

- Frenk
- Zeer actief
De vraag waar ik mee zit is eigenlijk welk gedrag en welke drive je zou moeten fokken. Het 'werk' wat je ze kunt bieden is geen werk meer, maar een spelletje. Honden steeds werklustiger fokken en de eisen van het spelletje steeds strakker stellen is puur en alleen vanwege mensenwensen.MARC_S schreef:Tja, wat is vertoning? Moeten we allemaal een kudde nemen voor we een herder kunnen nemen? Is het over hekjes springen ook een vertoning voor de anders zo lekker achter de schapen aanlopende bordercollie? Eigenlijk is een St. Bernhard in huis dan al een vertoning. Dus ik zie het liever als werken met de baas. Welk werk doet er voor een beetje leuke baasgerichte hond niet eens echt toe. Dus of hij dan een kunstje moet doe gevolgd door wat pakwerk of een serie sprongen moet maken door hoepels, lijkt me allemaal even onnatuurlijk en gewoon bedoeld als uitlaatklep voor je hond. Opperste concentratie is nl iets met het koppie doen en daar kan een gemiddelde intelligente hond nu eenmaal niet zonder. Hij kan ook je tuin uitgraven of de buren non stop aanblaffen maar veel mensen kiezen voor een meer gecultiveerde uitlaatklep. Helaas heeft niet iedereen een kudde schapen en blijkt een hondensport vaak al te voldoenInge O schreef:dus de oorspronkelijke werktaak van een herder was ook geen werk genoeg? want dat zag er, vergeleken bij deze vertoning, wel superrelax uit hoor.MARC_S schreef: Een werkhond zit niet te wachten op een halfbakke training met een baas die het eigenlijk zielig vind als de hond het goed doet. Vandaar dat we allemaal zeggen dat je iets met je hond moet doen als je een werkhondenras neemt.

- Frenk
- Zeer actief
Waarom niet? Het is toch beide werken? Het vraagt toch beide concentratie en beheersing van de hond en communicatie tussen hond en baas?malinois schreef:dat kun je toch niet vergelijken? Agility met een appel programma?estelle schreef:Nou geef mij dit filmpje dan maar 10x liever dan het filmpje van Bart Bellon.Martijn schreef:Is aangeleerd. Voor de bal. En dat geeft ook exact aan dat het helemaal niet uitmaakt waarom een hond iets leuk vindt. Het gaat er om dat hij het leuk vind. Dat verschil heb je kennelijk niet uit het filmpje gehaald.Moos schreef: Nee tuurlijk niet, maar daar is het bij veel honden lijkt mij meer een combinatie van. Zoals Eva bijvoorbeeld die toch ook zelf nogal graag springt?
http://s101.photobucket.com/albums/m69/ ... 009129.flv
Let maar op aan het einde. Daar krijgt ze de bal.
Zielig he?
ga nou alsjeblieft niet weer doen dat ipo en dergelijke weer van zo'n andere orde zijn dan agility, obedience en andere sporten.

- Frenk
- Zeer actief
Je snapt mijn redenatie niet... Een werkhond is een werkhond omdat mensen een werkhond gefokt hebben.malinois schreef:ik kan je vertellen dat als je niks doet met een werkmechelaar je na een paar maandjes een prachtig nieuw interieur hebt in huis....Frenk schreef:De hond "moet" niets mee gedaan worden, jij wilt iets doen en daar heb je een hond bij uitgekozen.MARC_S schreef:Volgens mij geeft niemand op agillity waar EVa traint snoep aan de hond als motivatie. We willen graag dat ze goed wordt en evt wedstrijden kan doen want daar hebben we nu net een herder voor genomen. Voor nog wel meer maar je zal er toch iets mee moeten aangezien ze met liefde en knuffels en lange wandelingen echt niet toe komt. Dus wat doe je dan? Ik vind dat je dus echt jarenlang iets met je hond moet doen. Dan wordt hij vanzelf goed want jaar na jaar lachen om allerlei gedragingen die niemand wil zien hou je niet vol.
Dus je zult idd. iets moeten gaan doen met een bepaald type hond. En dat weet je als je een werkhond aanschaft.
Je kunt ook niet op die driften fokken. Dat dat wel gebeurd is omdat mensen dat belangrijk vinden.

- Frenk
- Zeer actief
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik vind dat juist heel erg prettig, je hebt nl dan niet zoals met een voerbeloning de kans dat je hond die uitkwat, niet of nauwelijks op zn baas gefocust is en o.a op wandelingen fijn zn eigen ding gaat doen.Frenk schreef:Het gaat mij om het hypergefocuste "bal bal bal". Dat vind ik onprettig.Martijn schreef:Ik heb honderd keer liever dat een dier op een beloning staat te focussen dan zijn werk doet onder dreiging van een pijnprikkel. Dat is namelijk wat Bonfire doet.
Laat mijn dh maar lekker bij me in de buurt blijven en me met een scheef oog in de gaten houden.
Als de bal in mn zak daartoe bijdraagt vind ik dat alleen maar prima!
Maar iedereen heeft zo zn voorkeuren en daar neem je dan ook de hond naar denk ik.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
nou als ze het niet geweldig vonden zouden ze er ook niet zo op gefocust zijn denk je ook niet?Frenk schreef:Dat zeg jij, maar dat weet ik nietmalinois schreef:maar waarom zou het voor die honden die wel 'bal bal bal' werken nou vervelend zijn dan?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Frenk
- Zeer actief
Dus jij denkt dat een TT nodig is om "de puntjes op de i te zetten" (:roll:) omdat die hond het zo ontzettend leuk vindt?malinois schreef:zolang de hond het wel prettig vind is er dus geen probleemFrenk schreef:Het gaat mij om het hypergefocuste "bal bal bal". Dat vind ik onprettig.Martijn schreef:Ik heb honderd keer liever dat een dier op een beloning staat te focussen dan zijn werk doet onder dreiging van een pijnprikkel. Dat is namelijk wat Bonfire doet.

- renee-uk
- Zeer actief
volgens mij ging dit over de balFrenk schreef:Dus jij denkt dat een TT nodig is om "de puntjes op de i te zetten" (:roll:) omdat die hond het zo ontzettend leuk vindt?malinois schreef:zolang de hond het wel prettig vind is er dus geen probleemFrenk schreef:Het gaat mij om het hypergefocuste "bal bal bal". Dat vind ik onprettig.Martijn schreef:Ik heb honderd keer liever dat een dier op een beloning staat te focussen dan zijn werk doet onder dreiging van een pijnprikkel. Dat is namelijk wat Bonfire doet.

- Frenk
- Zeer actief
Je "maakt" ze toch balgek? Dat lees ik steeds namelijkrenee-uk schreef:nou als ze het niet geweldig vonden zouden ze er ook niet zo op gefocust zijn denk je ook niet?Frenk schreef:Dat zeg jij, maar dat weet ik nietmalinois schreef:maar waarom zou het voor die honden die wel 'bal bal bal' werken nou vervelend zijn dan?
Je kunt het hypere gedrag ook afremmen als je dat zou willen

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
natuurlijk is dat wat anders aangezien het resultaat heel wat anders is...Frenk schreef:Waarom niet? Het is toch beide werken? Het vraagt toch beide concentratie en beheersing van de hond en communicatie tussen hond en baas?malinois schreef:dat kun je toch niet vergelijken? Agility met een appel programma?estelle schreef:Nou geef mij dit filmpje dan maar 10x liever dan het filmpje van Bart Bellon.Martijn schreef: Is aangeleerd. Voor de bal. En dat geeft ook exact aan dat het helemaal niet uitmaakt waarom een hond iets leuk vindt. Het gaat er om dat hij het leuk vind. Dat verschil heb je kennelijk niet uit het filmpje gehaald.
http://s101.photobucket.com/albums/m69/ ... 009129.flv
Let maar op aan het einde. Daar krijgt ze de bal.
Zielig he?
ga nou alsjeblieft niet weer doen dat ipo en dergelijke weer van zo'n andere orde zijn dan agility, obedience en andere sporten.
en dan heb ik het puur over agility en bijv. wat je BB in de filmpjes ziet doen... dat kun je dus niet vergelijken in mijn ogen.
Obdience en doggy dance weer wel hiermee.
)En verder zijn bijtsporten idd. van een heel andere orde dan de sporten die jij noemt, of je dat nu leuk vind of niet... dus niet alleen IPO, maar ook ringsport, KNPV maar daar ging het in dit laatste niet over het ging over de methoden van BB)

- Frenk
- Zeer actief
En ondanks de belofte van de bal is er iets als een TT nodig bij sommige honden.renee-uk schreef:volgens mij ging dit over de balFrenk schreef:Dus jij denkt dat een TT nodig is om "de puntjes op de i te zetten" (:roll:) omdat die hond het zo ontzettend leuk vindt?malinois schreef:zolang de hond het wel prettig vind is er dus geen probleemFrenk schreef: Het gaat mij om het hypergefocuste "bal bal bal". Dat vind ik onprettig.

- renee-uk
- Zeer actief
Waarom zou je dat in hemelsnaam doen als je ze eerst balgek maakt?Frenk schreef:Je "maakt" ze toch balgek? Dat lees ik steeds namelijkrenee-uk schreef:nou als ze het niet geweldig vonden zouden ze er ook niet zo op gefocust zijn denk je ook niet?Frenk schreef:Dat zeg jij, maar dat weet ik nietmalinois schreef:maar waarom zou het voor die honden die wel 'bal bal bal' werken nou vervelend zijn dan?
Dan heeft het hele balgek maken toch geen zin?

- renee-uk
- Zeer actief
Ik geloof dat mal hier al een keer of honderd iets over gezegd heeft.Frenk schreef:En ondanks de belofte van de bal is er iets als een TT nodig bij sommige honden.renee-uk schreef:volgens mij ging dit over de balFrenk schreef:Dus jij denkt dat een TT nodig is om "de puntjes op de i te zetten" (:roll:) omdat die hond het zo ontzettend leuk vindt?malinois schreef: zolang de hond het wel prettig vind is er dus geen probleemVinden die het dan dus niet leuk genoeg?
Lees ff terug!

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ken mijn honden bijv. dus dan weet ik idd. genoeg...Frenk schreef:Dat zeg jij, maar dat weet ik nietmalinois schreef:maar waarom zou het voor die honden die wel 'bal bal bal' werken nou vervelend zijn dan?
Over andere honden kan ik niet direct oordelen maar ik heb deze 2 honden (van BB) dus 3 dagen lang gezien... 3 dagen naast de camper, bij de baas liggend, met kids spelend, met baas trainend en ik weet zeker dat de honden hier erg veel plezier in hebben ja... als ik zie met welke wil ze naar het veld willen om wat te gaan doen dan weet ik dit idd. zeker.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
en denk jij dat mijn hond het leuk vind dat ie op zn flikker krijgt als ie zn moeder wil dekken? Of dat ie op zn flikker krijgt omdat hij naar een andere hond wil uitvallen. Dat ie op zn flikker krijgt als ie mijn eten van mn bord wil eten?Frenk schreef:Dus jij denkt dat een TT nodig is om "de puntjes op de i te zetten" (:roll:) omdat die hond het zo ontzettend leuk vindt?malinois schreef:zolang de hond het wel prettig vind is er dus geen probleemFrenk schreef:Het gaat mij om het hypergefocuste "bal bal bal". Dat vind ik onprettig.Martijn schreef:Ik heb honderd keer liever dat een dier op een beloning staat te focussen dan zijn werk doet onder dreiging van een pijnprikkel. Dat is namelijk wat Bonfire doet.
zo kun je wel ff doorgaan denk ik... correctie en beloning zit overal, ook in het alledaagse leven. De puntjes op de i zetten gebeurd met vele mate mindere correctie dan hier in het dagelijks leven een correctie is kan ik je vertellen... maar ik blijf niet in herhaling vallen op welk niveau dit gedaan wordt... dan moet je maar teruglezen

- Frenk
- Zeer actief
Nee joh, ik bedoel dat je ze dus niet balgek "maakt" en dat je wat er van nature eventueel aan hyperigheid inzit afremt.renee-uk schreef:Waarom zou je dat in hemelsnaam doen als je ze eerst balgek maakt?Frenk schreef:Je "maakt" ze toch balgek? Dat lees ik steeds namelijk
Dan heeft het hele balgek maken toch geen zin?
Maar goed.. Je leert ze dus dat de bal leuk is. En dan ga je dat gebruiken om ze een kunstje te laten doen. Prima hoor, maar zo hyper als de hond op dit filmpje, nee, daar word ik niet blij van als ik daarnaar kijk. Mijn mening, mijn voorkeur
Maar hoe is een gemiddelde herder als je 'm niet balgek maakt?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja nu je het zegtrenee-uk schreef:volgens mij ging dit over de balFrenk schreef:Dus jij denkt dat een TT nodig is om "de puntjes op de i te zetten" (:roll:) omdat die hond het zo ontzettend leuk vindt?malinois schreef:zolang de hond het wel prettig vind is er dus geen probleemFrenk schreef: Het gaat mij om het hypergefocuste "bal bal bal". Dat vind ik onprettig.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
waarom zou je zoiets afremmen? mijn hond moet later apporteren, moet later buitdrift voor de mouw hebben dus zal ik zijn buitdrift absoluut niet afremmen maar stimuleren...Frenk schreef:Je "maakt" ze toch balgek? Dat lees ik steeds namelijkrenee-uk schreef:nou als ze het niet geweldig vonden zouden ze er ook niet zo op gefocust zijn denk je ook niet?Frenk schreef:Dat zeg jij, maar dat weet ik nietmalinois schreef:maar waarom zou het voor die honden die wel 'bal bal bal' werken nou vervelend zijn dan?
Daarnaast heb ik met mijn honden nu gemerkt dat het wel heel fijn is dat je een balgekke hond hebt in combi met andere honden... dus alleen al om deze reden zou ik een hond balgek maken al zou ik nooit met hem trainen.

- Frenk
- Zeer actief
Mal, er is een levensgroot verschil tussen iets niet mogen omdat het om belangrijk gedrag gaat en iets niet mogen (of moeten) omdat het kunstje strakker vertoond moet worden voor de puntjesmalinois schreef:en denk jij dat mijn hond het leuk vind dat ie op zn flikker krijgt als ie zn moeder wil dekken? Of dat ie op zn flikker krijgt omdat hij naar een andere hond wil uitvallen. Dat ie op zn flikker krijgt als ie mijn eten van mn bord wil eten?
zo kun je wel ff doorgaan denk ik... correctie en beloning zit overal, ook in het alledaagse leven. De puntjes op de i zetten gebeurd met vele mate mindere correctie dan hier in het dagelijks leven een correctie is kan ik je vertellen... maar ik blijf niet in herhaling vallen op welk niveau dit gedaan wordt... dan moet je maar teruglezen
Daar gaan we elkaar niet vinden, maar het is wel in tegenspraak met je "ze vinden het zo leuk" verhaal. Een hond krijgt een TT op z'n staart omdat hij sneller moet komen. Dat is nou niet meteen dat je denkt van guttegut wat vindt die hond het leuk om de bal te krijgen als hij komt. Ik hoop dat je dat zelf ook ziet.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
puntjes op de i, op afstand oefeningen uitvoeren etc. maar ik blijf weer in herhalingen vallen zoals gewoonlijk met Frenk.Frenk schreef:En ondanks de belofte van de bal is er iets als een TT nodig bij sommige honden.renee-uk schreef:volgens mij ging dit over de balFrenk schreef:Dus jij denkt dat een TT nodig is om "de puntjes op de i te zetten" (:roll:) omdat die hond het zo ontzettend leuk vindt?malinois schreef: zolang de hond het wel prettig vind is er dus geen probleemVinden die het dan dus niet leuk genoeg?