Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zahra en afvallen....

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Youp
Zeer actief

Zahra en afvallen....

Ongelezen bericht door Youp »

Het is zo moeilijk om Zahra af te laten vallen! Ze woont hier nu een jaar en woog in het begin 34 kilo. 30 kilo is ideaal voor haar. Ze heeft het formaat van een labrador en zit niet echt geweldig in elkaar qua botten.

Ik heb er nu met veel pijn en moeite 2,5 kilo af in een jaar tijd. Ze krijgt hier veeeeeel meer beweging dan bij haar vorige eigenaren en minder en gezondere voeding.

Ze eet nu smuldier en vers. Wat is nou echt mager voor op de versdagen? Ik wil haar niet overzetten op een andere kvv omdat dit de enige kvv is waar Diesel het super op doet.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Smuldier is volgens mij wel vrij vet :wink: Tenminste, Vera valt sneller af van bijvoorbeeld Rodi, en Saar mag van Smuldier helemaal nauwelijks iets hebben zonder aan te komen.
Ter vergelijking met Vera, die is 27 kilo en van 800 gram Rodi op een dag gaat ze afvallen (wat niet moet) terwijl ze van 800 gram Smuldier goed op gewicht blijft.

Als het evennn kan zou ik dus toch eens kijken hoe het gaat als je die Smuldier vervangt :wink:
Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Konijn is errug mager volgens mij.
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Mijn hond moest destijds dikker worden... en ik zei tegen de da hij krijgt echt veel pens en gedroogde pensstaven...
Tsja zei ze van pens zet het niet aan!
Wellicht paar keer per week pensschijven of rauwe pens geven..
en qua afvallen.. ik vond mijn teefje ook wat te dik.. ik ben gaan minderen met voer en meer gaan bewegen mn. zwemmen.. en het gaf toch wel snel resultaat..
Weet overigens niet waar het aan ligt hoor.. zowel teef en reu.. als ik denk ze zijn wat te mager, dan voer ik bij en hebben ze er zo weer wat aan.. en andersom werkt het idem
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Lastig he? Pens is in elk geval geen dikmaker. Kun je aan vuile pens komen?
En mede om het snelle aankomen, geef ik dus liever meerdere kleinere porties per dag. Ik weet niet of het helpt, maar ik heb het idee van wel :19:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb ook het idee dat smuldier erg vet is.
Macho is ene grote labrador maar van smuldier krijgt hij maar 400 gram per dag.
Hij is overigens niet te dik maar wordt dat wel als ik meer geef.
Ik vind het ook heel moeilijk hoor, het lijkt wel of hij aankomt van lucht.
T/m zijn 1,5 jaar kon hij alles eten zonder ook maar wat aan te komen en nu moet ik echt constant eraan denken dat hij niet teveel krijgt of teveel tussendoortjes.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Whooper is nu 7 kilo kwijt alleen op zelf samengestelde voeding. Als ik het had moeten doen op KVV, had hij nooit die verzadiging gehad en continu een berehonger gehouden. Hij krijgt zomers 1,5% van zijn lichaamsgewicht en doet het daar perfect op. Ik zou ook de Smuldier weg laten en daarvoor in de plaats vuile pens en karkassen geven en vochtafdrijvende overige. Regelmatig een ontgiftingskuurtje is ook geen overbodige luxe. Het reinigt het orgaanstelsel, maar zorgt ook dat o.a. die schildklier weer goed aan het werk wordt gezet. Vasten is een optie als je weet dat de hond voor de rest gezond is, daarmee bereik je hetzelfde effect op die schildklier.
Youp
Zeer actief

Zahra krijgt vlees compleet een pens compleet. Ze krijgt nu 500 gram per dag. Het blijft een halve lab en ze is ook nog eens geholpen.
Het is echt een vreetzak eersteklas. Ze jat ook vaak dingen van Gwen. Dagelijks stopt Gwen haar een broodkorst toe of een stuk ontbijtkoek.

Diesel wil ik graag op de smuldier houden omdat hij anders te mager wordt. Misschien dan toch allebei een ander merk.

Meer beweging zit er niet in. Ze loopt 2 uur per dag los en fietsen met haar is niet te doen. Dan kun je beter gelijk in de sloot gaan liggen. :mrgreen:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Rock begon na z'n gedwongen castratie op zijn 5e ontzettend uit te dijen. Die heb ik ook weer op gewicht gekregen met zelf samengestelde voeding. Toen ik alleen kvv gaf moest ik zó weinig geven dat het gewoon zielig was, hij was altijd hongerig.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

SandraH schreef:Whooper is nu 7 kilo kwijt alleen op zelf samengestelde voeding.
Sinds????

Saar is zwaarder geworden sinds we zelf samenstellen. Daarvoor at ze niets (nog geen koffiekopje) en was ze zwaar. Sinds 7 jaar eet ze lekker (wel met mate) en is ze nog zwaarder.
Ze krijgt nu wel binnen wat ze moet hebben, dus ik vind het prima zo. Ik snap werkelijk niet waarom tig mensen (en kinderen!) te dik mogen zijn, en dat het bij honden niet mag. Ik ben allang blij dat ik er bij Saar wat in krijg, en dat is ze maar gewoon lekker te dik. Ze is gezonder dan menig mens die meent te moeten oordelen dat ze te dik is :pffff:
mwillow

Marion. schreef:
SandraH schreef:Whooper is nu 7 kilo kwijt alleen op zelf samengestelde voeding.
Sinds????

13 juli a.s. wordt hij alweer 6, dus reken maar uit.....5 jaar in alle rust dus en niet afgedwongen te snel te willen....

Saar is zwaarder geworden sinds we zelf samenstellen. Daarvoor at ze niets (nog geen koffiekopje) en was ze zwaar. Sinds 7 jaar eet ze lekker (wel met mate) en is ze nog zwaarder.
Ze krijgt nu wel binnen wat ze moet hebben, dus ik vind het prima zo. Ik snap werkelijk niet waarom tig mensen (en kinderen!) te dik mogen zijn, en dat het bij honden niet mag.

Tja....ik denk daar toch iets anders over.
Voor mensen is het ook niet zo gezond, he....de uitzonderingen daar gelaten die er geen last van ondervinden. :wink:

Ik ben allang blij dat ik er bij Saar wat in krijg, en dat is ze maar gewoon lekker te dik. Ze is gezonder dan menig mens die meent te moeten oordelen dat ze te dik is :pffff:
Doe niet zo opstanaat...wie oordeelt er over jouw honden? Ik heb het puur over mijn honden, waarvan ik het wel belangrijk vind dat ze op gewicht blijven. Voor een toen te zware niet actieve hond als Whooper die echt teveel te verduren had op een slecht ontwikkelde achterhand.
En zeker niet door ze uit te hongeren, dus wat dat betreft ben ik het volledig met je eens. Hij weegt nu 36 kilo, af en toe 35,5 en dan weer 36,5. Ik vind het prima zo. :ok:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

idem hier hoor..aan de maat zijnde andere honden hoor je me niet over, tenzij het echt direct bekenden zijn :mrgreen: maar dat zijn degenen die mijn honden te slank vinden.. :19:
Maar ze krijgen genoeg zijdelings doorgeschoven.. haha en daar heb ik geen problemen mee.. de reu houd ik bewust rank ivm met zijn gestel..
Maar werk ook wel aan bespiering,, en haar hou ik ook zogezegd schraal
en vreten willen ze toch altijd wel.. dun of dik..
Niet denken zielig er zit zo weinig voer in de bak... als ze te dik is gewoon echt minder voer...
Ik dacht eerst ook oh wat lullig finn heeft veel meer dan zij.. maar het was gewoon duidelijk dat hij wat meer mocht hebben.. en zij eat minder
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

http://www.prooidier.nl/index.php?page= ... Itemid=111
^ Dat is vetvrije eendenfilet, er staat vetvrij voor dus je kan het voeren denk ik?
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Leggy is nu 6 kilo afgevallen door de Carnibest Light :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Je kan toch ook Youp op smuldier houden en Zahra op een ander merk?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

SandraH schreef:Whooper is nu 7 kilo kwijt alleen op zelf samengestelde voeding. Als ik het had moeten doen op KVV, had hij nooit die verzadiging gehad en continu een berehonger gehouden. Hij krijgt zomers 1,5% van zijn lichaamsgewicht en doet het daar perfect op. Ik zou ook de Smuldier weg laten en daarvoor in de plaats vuile pens en karkassen geven en vochtafdrijvende overige. Regelmatig een ontgiftingskuurtje is ook geen overbodige luxe. Het reinigt het orgaanstelsel, maar zorgt ook dat o.a. die schildklier weer goed aan het werk wordt gezet. Vasten is een optie als je weet dat de hond voor de rest gezond is, daarmee bereik je hetzelfde effect op die schildklier.
1,5% van zijn lichaamsgewicht? Dat zou beteken dat Eva 1 kippenpoot op een dag zou mogen eten en dan wordt ze dus een skelet. Ik vind het niet zo raar dat een hond zo veel afvalt op 1,5% van zijn gezicht in vers. Mijn honden eten 4% van hun lichaamsgewicht in kvv en ze zijn hartstikke slank. Sommige mensen zouden ze TE dun vinden. O ja, ook nog smuldier en carnibest, de vetste kvv's. Ik vind het nogal logisch dat een hond zo snel en veel afvalt als hij zo weinig mag eten :wink:
Afbeelding
mwillow

MARC_S schreef:
SandraH schreef:Whooper is nu 7 kilo kwijt alleen op zelf samengestelde voeding. Als ik het had moeten doen op KVV, had hij nooit die verzadiging gehad en continu een berehonger gehouden. Hij krijgt zomers 1,5% van zijn lichaamsgewicht en doet het daar perfect op. Ik zou ook de Smuldier weg laten en daarvoor in de plaats vuile pens en karkassen geven en vochtafdrijvende overige. Regelmatig een ontgiftingskuurtje is ook geen overbodige luxe. Het reinigt het orgaanstelsel, maar zorgt ook dat o.a. die schildklier weer goed aan het werk wordt gezet. Vasten is een optie als je weet dat de hond voor de rest gezond is, daarmee bereik je hetzelfde effect op die schildklier.
1,5% van zijn lichaamsgewicht? Dat zou beteken dat Eva 1 kippenpoot op een dag zou mogen eten en dan wordt ze dus een skelet. Ik vind het niet zo raar dat een hond zo veel afvalt op 1,5% van zijn gezicht in vers. Mijn honden eten 4% van hun lichaamsgewicht in kvv en ze zijn hartstikke slank. Sommige mensen zouden ze TE dun vinden. O ja, ook nog smuldier en carnibest, de vetste kvv's. Ik vind het nogal logisch dat een hond zo snel en veel afvalt als hij zo weinig mag eten :wink:
Hoho...........misschien wil je niet te snel je conclusies trekken, Marc.
Ik heb het al eens eerder geschreven, mijn honden geven per seizoen prima aan waar ze behoefte aan hebben. Voeren op het oog en naar behoefte dus.......dat houdt in dat ze 's winters op 2 en 2,5% zitten en tegen de hoog zomer tussen de 1-1,5%. Geen 1 hond is hetzelfde en reageert anders op voeding, dus jouw stelling is in deze erg ongefundamenteerd en niet reëel om daar een oordeel over te vellen. Zeker niet als je schrijft 'zo snel en veel afvalt' volgens jouw bewoordingen. Dat is nl. niet het geval. Hij is hier met 41 kilo gekomen (bij de fokker was er al 2 kilo af) en vanaf februari 2009 is hij 35,5 kilo.....als je goed leest is dit over 5 jaar gedaan. Heel bewust en niet volgens jouw interpretatie onverantwoord en meer van die onzin.

Whooper heeft overigens nooit KVV gegeten. Stanley heeft destijds Carnibest gehad en ook daarvan kreeg hij minstens een derde minder, omdat hij anders dicht groeide maar honger had hij dus wel. Iets wat na 4 uur de maag alweer verlaat, brengt geen verzadiging.
laeken
Zeer actief

Ik wil alleen zeggen dat ik het zo extreem weinig vind en het niet raar vind dat een hond dan dunner wordt :wink: Hoe zien jullie eigenlijk vastendagen en bv zoals je zegt het hongergevoel dat komt als na 4 uur de maag leeg is. Waar komt dat allemaal vandaan? Hoeveel honger heeft een hond dan op een vastendag en waarom hebben mijn honden dan geen honger ondanks dat ze vaak kvv eten? Ik vind het maar vaag allemaal en daarom lok ik graag wat discussie uit met mensen die heel erg hangen aan een manier. Mijn kvv is dus niet goed want dat merk ik aan alles in dit soort topics. Maar ik merk ook wel eens dat zaken niet altijd even gefundeerd zijn als het over vers voeren gaat. Dat hongergevoel bv laat me niet los. Puur omdat het geven van vers niet kan leiden tot 24 uur een vol gevoel. Zeker met die vastendagen niet.
Ook ben ik erg gefascineerd door ontgiftingskuren bv. Ik kan daar zelf niet zoveel mee. Mij lijkt het voeren van vlees meer dan genoeg ontgifting. Anders is een vastendag dat wel toch?
Afbeelding
mwillow

MARC_S schreef:Ik wil alleen zeggen dat ik het zo extreem weinig vind en het niet raar vind dat een hond dan dunner wordt :wink:

Nee, jij leest niet en brengt jouw suggestieve interpretatie uit jouw pen als mijn waarheid. Ik heb Whooper vanaf het begin heel bewust niet te snel laten afvallen, van 41 (bij de fokker was hij al 2 kilo kwijt) naar 35,5 afgelopen febr. 2009 is niet bepaald snel en extreem. Zomers zijn dit de percentages waar mijn honden het perfect op doen, aangezien ze verzadiging laten zien. Ga ik daar overheen, dan kweek ik andere problemen waar ze niet op zitten te wachten. Ik kijk en handel naar wat mijn honden me laten zien.

Hoe zien jullie eigenlijk vastendagen en bv zoals je zegt het hongergevoel dat komt als na 4 uur de maag leeg is. Waar komt dat allemaal vandaan? Hoeveel honger heeft een hond dan op een vastendag en waarom hebben mijn honden dan geen honger ondanks dat ze vaak kvv eten? Ik vind het maar vaag allemaal en daarom lok ik graag wat discussie uit met mensen die heel erg hangen aan een manier.

Ik vind discussie voeren prima, maar dan wel op een normale manier. Hoe kom je er bij dat honden die vasten honger lijden? Als je er verantwoord en goed voorbereid naar toe werkt, heeft een gezonde hond daar weinig tot geen hinder van. Er is erg veel over de zin en onzin van vasten geschreven. Mogens Eliassen, Juliëtte de Baïracli Levy, Kymythy R. Schultze, Pat McKay etc. hebben allemaal hun eigen visie hierover. Van daaruit is ook de theorie ontstaan dat een gezonde hond niet op gezette tijden gevoerd zou moeten worden en de maagtraining naar het vasten toe. Ook zou de 'natuurlijke reiniging' van een dier al beginnen als het de gelegenheid krijgt om pas na de middag gevoerd te worden. Dus het reinigen van het lichaam gebeurt niet enkel op de vastendag zelf, daar zijn nog een aantal andere momenten voor verantwoordelijk.

Mijn kvv is dus niet goed want dat merk ik aan alles in dit soort topics. Maar ik merk ook wel eens dat zaken niet altijd even gefundeerd zijn als het over vers voeren gaat. Dat hongergevoel bv laat me niet los. Puur omdat het geven van vers niet kan leiden tot 24 uur een vol gevoel. Zeker met die vastendagen niet.

Mijn honden lijden geen honger op hun vastendag. Ze zijn goed voorbereid en krijgen op de dag zelf vloeibare voeding. Een hond die de verzadiging laat zien op normale eetdagen, is toe aan zo'n verandering en zou daar zelfs enorme voordelen uit kunnen halen. Maar dat kun je pas met zekerheid zeggen als je het ze laat ondergaan op het moment dat ze er aan toe zijn. Dan graag wel goed ingelezen en voorbereid, voorafgaande aan het op wisselende tijden voeren etc.
Voor zover het vasten, dan het KVV...zelf zou ik nooit vertrouwen op wat voor KVV dan ook. Door de tijd heen is bij onze honden duidelijk gebleken hoe belangrijk het is zelf in de hand te hebben wat je voert. Ik heb overigens niets tegen grof gemalen voedingen, waarvan er inmiddels een aantal prima producten op de markt zijn, zonder toevoegingen van vit/min. premixen, olietjes die allergische reacties kunnen veroorzaken etcetc.

Ook ben ik erg gefascineerd door ontgiftingskuren bv. Ik kan daar zelf niet zoveel mee. Mij lijkt het voeren van vlees meer dan genoeg ontgifting. Anders is een vastendag dat wel toch?
Een hond die om wat voor reden dan ook een onbalans laat zien, kan gebaat zijn bij een ontgiftingskuur. Invloeden van buitenaf die behoorlijke vervuiling van organen zoals de lever en nieren veroorzaken zijn vaccinaties, narcoses, medicatie en vervuiling door een verkeerde voeding. Op dat soort momenten kan een hond baat hebben bij een reinigingskuur, omdat een vastendag hiervoor nooit en te nimmer voldoende is om bv. die vervuiling van de eerste drie genoemden mee weg te krijgen. En daar kom je pas achter als je hond het zelf heeft ondergaan en je de voordelen hiervan hebt gezien. Dus onzin....??? Dacht het niet. :wink:
Youp
Zeer actief

EstherK schreef:Je kan toch ook Youp op smuldier houden en Zahra op een ander merk?
Youp kan ik moeilijk Smuldier geven, die is er al 4,5 jaar niet meer. Diesel blijft iig wel op smuldier. Het zou wel kunnen natuurlijk maar dat is niet handig. Ik stel daarnaast ook nog zelf samen en zou dan een 3e adres moeten vinden voor de CB (daar zou ik dan voor kiezen). Mijn CB leverancier is ermee gestopt hier in Enschede.
Daarom zou ik dan eerder kiezen voor magerder vlees op de versdagen.

@marion: Op zich is Zahra nu niet veel te dik of zo. Ik zou alleen wel graag die paar kilo er nog af willen hebben omdat ze al een zwakke rug heeft. Ze heeft artrose en moet nog 3 worden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dan zou ik Rode als kvv geven ipv smuldier. Dan hoef je niks te minderen en valt ze heel makkelijk af. Verder hebben ze dat overal wel. Als ik hier 800 gram Rodi per dag aan Eva geef dan wordt ze graatmager. Dapper werd er ook eng dun op dus wij geven dat nooit meer. Maargoed, wij zitten met honden die eerder te dun dan te dik worden dus dat zal wel schelen. :wink:

Mocht ik ooit een hond willen laten afvallen dan ging ik dus meteen Rodi geven :mrgreen:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Youp schreef:
EstherK schreef:Je kan toch ook Youp op smuldier houden en Zahra op een ander merk?
Youp kan ik moeilijk Smuldier geven, die is er al 4,5 jaar niet meer.
:oeps: Sorry, ik bedoelde natuurlijk Diesel.
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Beau heb ik langzaam laten afvallen door wat vaker zelf samen te stellen. Een vastendag hier bestaat uit voornamelijk kwark en karnemelk. Ik heb een tijdje op het oog gevoerd en rekening gehouden met de dagritme maar ik merk dat dat toch niet zo werkt als dat ik graag zou willen, met name Jeda is dan toch steeds iets te mollig dus meet ik het maar af.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Paardenvlees/gevogelte is ook mager.
Ik geef Lola dat nu ook wat meer ipv geit/lam om haar wat te laten afvallen.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”