Eerder had Nilo moeite om alle oefeningen hier thuis te oefenen. Dit is echt een fase geweest van een paar dagen. Nu doet hij alle oefeningen weer met veel plezier, behalve het volgwerk.
Op de training doet hij het helemaal super! Hij kan al een behoorlijk eindje volgen en we moeten het snel uitbouwen zodat hij zich niet gaat vervelen. We belonen natuurlijk wel genoeg, hij vind het daar echt super om te doen. Maar thuis wil hij het gewoon niet. Elke andere oefening wel, maar volgen niet. We hebben het volgende al geprobeerd, zonder succes:
- Oefening makkelijker maken
- Oefening moeilijker maken
- Meer afwisseling in de oefening (bochtjes maken etc)
- Leukere beloning
- Ander terrein
- Afwisselen met motivatie oefeningen
Wat hij dus doet is eerst drie stapjes ofzo netjes volgen. Daarna houd hij op. Op de training zelf beloon ik allang niet meer na 3 stappen, dus doe ik dat hier ook niet maar hij houd dan op en probeert het niet meer opnieuw. Ook als ik wel beloon gaat hij niet meer opnieuw volgen na de beloning. Hij sukkelt dan meestal wat achter me aan, of gaat aan de andere kant van me lopen. Hij volgt dus wel, en is meestal wel attent, maar doet niets met mijn hand, wat wel de bedoeling is. Dit gebeurt trouwens nog allemaal aangelijnd. Als hij niet aangelijnd is, gaat hij zelf maar wat snuffelen.
Wat kunnen we nog proberen? Ik ben dit helemaal niet van hem gewend omdat het een echte workaholic is. Elke andere oefening doet hij wel met veel plezier. Ook als we na het volgen iets anders doen, is de motivatie zo weer terug. En zoals ik al zei, op het trainingsveld is deze oefening wel helemaal het einde.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hij wil niet volgen
Moderator: moderatorteam
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Het leuk maken??
Kay heeft er hier thuis ook wel eens moeite mee hoor. Ik doe dan even wat gekker. Veel bochtje (bijvoorbeeld al na 2 passen) en veel met stem belonen. Huppe en sprimgl een stukje en klap wat in mijn handen als hij zijn motivatie verliest. Soms een beetje joelen. Ook volgen met een speeltje werkt hier dan goed (en van daaruit het speeltje apporteren. Soms ook wel eens te enthousiast, dan heb ik een stuiterbal om me heen, maar wel 1 die volgt
. Ik doe het dan ook maar heel kort hoor. Soms nog geen minuut. Moet zeggen dat los volgen vaak beter gaat dan vast, omdat je dan echt meer met je stem en houdig moet werken.
Kay heeft er hier thuis ook wel eens moeite mee hoor. Ik doe dan even wat gekker. Veel bochtje (bijvoorbeeld al na 2 passen) en veel met stem belonen. Huppe en sprimgl een stukje en klap wat in mijn handen als hij zijn motivatie verliest. Soms een beetje joelen. Ook volgen met een speeltje werkt hier dan goed (en van daaruit het speeltje apporteren. Soms ook wel eens te enthousiast, dan heb ik een stuiterbal om me heen, maar wel 1 die volgt

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat je voor hem iets te veel doet.Maeve schreef:Gyanti: Hebben we geprobeerd. Dan word meneer heel enthousiast, maar voert de volgoefening niet uit.
Ranetje: Dat gaan we eens proberenWat is het idee erachter?
In zo'n geval kan je beter eerst rust nemen en daarna op een lager pitje thuis deze oefeningen doen.
- leonie26
- Actief
Hoi,
Ik wil me graag aansluiten bij Ranetje. Wij hadden zelf de tip gekregen om even 1 week helemaal niet thuis te trainen. Wel kleine dingetjes af en toe spontaan een bekend commando, maar geen trainingssessie. Cheveyo was blijkbaar gewend geraakt dat zo'n trainingssessie altijd wel gebeurde en dat hij dan beloond werd. Door 1 week niet te trainen was hij er daarna veel beter bij. Ik weet niet of honden zo'n lange tijds link kunnen maken, maar het leek echt alsof hij dacht 'oh het kan ook gebeuren dat we helemaal niet trainen, laat ik maar even beter mijn best doen zodat we wel blijven trainen'In ieder geval hoe het ook zij het werkte voor ons erg goed!
GRoetjes Léonie
Ik wil me graag aansluiten bij Ranetje. Wij hadden zelf de tip gekregen om even 1 week helemaal niet thuis te trainen. Wel kleine dingetjes af en toe spontaan een bekend commando, maar geen trainingssessie. Cheveyo was blijkbaar gewend geraakt dat zo'n trainingssessie altijd wel gebeurde en dat hij dan beloond werd. Door 1 week niet te trainen was hij er daarna veel beter bij. Ik weet niet of honden zo'n lange tijds link kunnen maken, maar het leek echt alsof hij dacht 'oh het kan ook gebeuren dat we helemaal niet trainen, laat ik maar even beter mijn best doen zodat we wel blijven trainen'In ieder geval hoe het ook zij het werkte voor ons erg goed!
GRoetjes Léonie